'Onderzoeksraad voor Veiligheid bepleit verbod vuurpijlen en knalvuurwerk'

Als legaal knalvuurwerk verboden is, is dus elke knal illegaal. Nu moeten de wouten nog kunnen bewijzen dat het om illegaal spul ging en dat kunnen ze dus niet. Denk dat dat de gedachte is achter deze kennelijk voorgestelde maatregel.

Ach je mag over een paar jaar gewoon nog met een doos aansteek lonten op de stoep gaan staan dat wordt toch niet verboden.

Als legaal knalvuurwerk verboden is, is dus elke knal illegaal. Nu moeten de wouten nog kunnen bewijzen dat het om illegaal spul ging en dat kunnen ze dus niet. Denk dat dat de gedachte is achter deze kennelijk voorgestelde maatregel.

Vind het wel jammer als het zo ver komt. Wellicht speelt ook de overlast vanaf de eerste verkoopdag een rol. Misschien zou tussenoplossing zijn dat knallers alleen op laatste verkoopdag worden verkocht.

Inzake de pijlen ga ik iets raars zeggen: ben er stiekem wel blij mee. Wij weten wel hoe we aan pijlen kunnen komen en zullen ze blijven gebruiken, indien gewenst. Maar ik vind het best een prettige gedachte dat mijn overbuurvrouw nooit meer kort na de jaarwisseling aan komt zetten met een topzware pijl en een leeg wijnflesje. Heb net iets te vaak pijlen om zien vallen door toedoen van onwetenden.

Daarom ben ik bijnaaaaaa voor dat zal ze leren,dan ligt menig bushokje midden op de weg. Dan ligt menig vliering..kelderbox weer vol met veel te zwaar spul.nu ze toch bezig zijn gelijk ook maar ff cat1 aanpakken die kleur groen van de draaitol is echt te groen voor woorden wees eerlijk:frusty:

cat 1 mag nog toch ? :P

Kreeg weer kippenvel van het nieuwsbericht..pff wat een onzin weer..nederlands knal vuurwerk verbieden gaat natuurlijk nergens over..heel misschien iets minder overlast maar gevaarlijk zijn zijn ze totaal niet..als je dat al gaat verbieden zal de illegale knal alleen maar toenemen onder de jongste jeugd.

De gemiddelde vuurpijlen die zijn al bijna niks meer..maar in de verkeerde handen kan alles gevaarlijk worden.

Wel ben ik het met bovenstaande eens dat de vuurwerkbranch eens samen moeten investeren in reclame en campagnes voor de positieve dingen van legaal vuurwerk.

Nog wel maar ligt ook al onder een loepje,maar dankzij de knutsel YouTube video's vraag ik mij af hoelang nog.

Uhhh beetje bij beetje nemen ze eigenlijk steeds meer uit de handel he, babypijlen, single shots en nu dan als het door gaat de pijlen en de knallers. What's next ?

Eens. Ik zeg ook niet dat het een goede ontwikkeling is. Maar aangezien de grote 4 gemeentes de opdrachtgevers zijn en ze (volgens mij) alle 4 van het vuurwerk af willen, had ik zwwardere conclusies verwacht. Opdrachtnemer doet in (semi-) overheidsland namelijk over het algrmeen braaf wat de opdrachtgever wil. (aldus de semi-ambtenaar)

(op de "positieve" noot: single shots zijn nog niet verboden en dit zijn ook nogsteeds "slechts" aanbevelingen)

Persoonlijk ben ik blij dat de babypijlen destijds verbode zijn en voor grotere pijlen zou het misschien ook wel beter zijn. De meeste schieten nogsteeds 40-grammers uit een net leeg gedronken champagnefles. Dat gaat vrij regelmatig mis en ja, ook met letsel tot gevolg.
Ja, het is zonde als freak zijnde, maar ik snap die conclusie echt wel.

Eens. Ik zeg ook niet dat het een goede ontwikkeling is. Maar aangezien de grote 4 gemeentes de opdrachtgevers zijn en ze (volgens mij) alle 4 van het vuurwerk af willen, had ik zwwardere conclusies verwacht. Opdrachtnemer doet in (semi-) overheidsland namelijk over het algrmeen braaf wat de opdrachtgever wil. (aldus de semi-ambtenaar)

(op de "positieve" noot: single shots zijn nog niet verboden en dit zijn ook nogsteeds "slechts" aanbevelingen)

Persoonlijk ben ik blij dat de babypijlen destijds verbode zijn en voor grotere pijlen zou het misschien ook wel beter zijn. De meeste schieten nogsteeds 40-grammers uit een net leeg gedronken champagnefles. Dat gaat vrij regelmatig mis en ja, ook met letsel tot gevolg.
Ja, het is zonde als freak zijnde, maar ik snap die conclusie echt wel.

Weet niet of ze alle vier voor een totaalverbod zijn. Burgemeester van Utrecht had het eerder dit jaar nog over het leveren van maatwerk.

Die single shots, zou mij niet verbazen als die onder het knalvuurwerk vallen?

Vind het wel jammer als het zo ver komt. Wellicht speelt ook de overlast vanaf de eerste verkoopdag een rol. Misschien zou tussenoplossing zijn dat knallers alleen op laatste verkoopdag worden verkocht.

Inzake de pijlen ga ik iets raars zeggen: ben er stiekem wel blij mee. Wij weten wel hoe we aan pijlen kunnen komen en zullen ze blijven gebruiken, indien gewenst. Maar ik vind het best een prettige gedachte dat mijn overbuurvrouw nooit meer kort na de jaarwisseling aan komt zetten met een topzware pijl en een leeg wijnflesje. Heb net iets te vaak pijlen om zien vallen door toedoen van onwetenden.

Weet je wat het is de meeste mensen leven nog steeds met het idee dat je een pijl in een fles moet stoppen .
Dat idee is hopeloos achterhaald .
Als je de mensen er op gaat wijzen dat ze in plaats van een fles een dikke buis moet gaan gebruiken
zal je zien dat je daar minder brokken van krijgt .
Kort om tekst en uitleg doen wonderen .

Als ik al die nieuwjaarsvierders in de grote steden op die overvolle pleinen met vuurwerk bezig zie.... Mij zal je daat nooit tussen zien staan. Lijkt wel een oorlogstafereel. En het vuurwerk veel te dicht op de mensen.
Lijkt mij dat daar de meeste ongelukken gebeuren. Dan hou ik het liever in de eigen straat fijn voor de deur.
Met andere woorden: die onderzoeksraad ziet die plein-beelden ook en kijken alleen naar de randstad waar het er wat ogenschijnlijk wat heftiger aan toe gaat.
Maar die raad vergeet ondertussen wel de rest van ons land waar het er veel gemoedelijker aan toe gaat.En het overgrote deel van het land zou een verbod moeten naleven door een paar grote steden? Bizar.

Gewoon harder optreden tegen diegenen die de sfeer verzieken en zich niet aan de regels houden!

Ben heel benieuwd hoe het OVV uitlegt waarom NL consu knalvuurwerk beter verboden kan worden... wat is daar in vredesnaam mis mee?! Gaat dermate zacht (zeker vergeleken met de illegale broeders) dat het nauwelijks overlast en schade oplevert.

Vuurpijlen, hoe zuur ook, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ongeleide projectielen en in de verkeerde handen (of fles) een redelijke gevaarzetting. Meer dan de andere soorten vuurwerk in elk geval. Mogen ze er echter wel keiharde cijfers bij presenteren, want ben benieuwd in hoeveel gevallen het echt tot ellende leidt.

En de branche zelf schittert weer eens door afwezigheid... triest. Af en toe een onbeduidend interviewtje of een kleine column op een onbeduidende facebook-pagina. Man man man... het is onze hobby, maar hun brood! Ik snap die jarenlange apathische houding echt niet. Soms hoor je wel eens, "achter de schermen zijn we ergens mee bezig", maar komt bar weinig naar buiten. Gemiste kans(en). Klinkt hard, maar als dit inderdaad de toon van het OVV rapport is, dan is dat opnieuw een behoorlijke streep door de rekening en een voorzichtig begin van het einde.. :sad:

Oei. Misschien ben ik de enige, maar zijn 'knallers en pijlen' in deze context niet gewoon het gehele consumentenvuurwerk? Met andere woorden; heeft de auteur van de headline dit niet zelf bedacht?

Zoniet; ik snap het wel, maar baal enorm. Zeker de pijlen zoals hier al een paar keer eerder benoemd zijn een vrij logische. Maarja. Waar eindigt Dit?

Zo bij RTL Nieuws: 'Vuurwerkhandelaren reageren voorzichtig positief op aanbeveling verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen'

Oke.. die zijn duidelijk niet verrast. Lijkt dus bewuste inzet geweest van de branche om de rest te kunnen redden.

Artikel:

Een opvallende reactie van de vuurwerkbranche in Nederland: de branche zou het jammer vinden als knalvuurwerk in Nederland verdwijnt, maar kan daar wel mee leven. Dat zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid adviseert na onderzoek om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Volgens de raad is de jaarwisseling het gevaarlijkste moment van het jaar en wordt 40 procent van de incidenten tijdens oud en nieuw veroorzaakt door vuurwerk.

Siervuurwerk belangrijker
"We begrijpen dat het vuurwerk in een land als Nederland, waar heel veel vuurwerk wordt afgestoken, gereguleerd moet worden", zegt Groeneveld. "We zouden het betreuren als het knalvuurwerk verdwijnt, want dat is de oorsprong van het vuurwerk, het verdrijven van boze geesten. Maar uiteindelijk vinden we dat siervuurwerk het belangrijkste onderdeel is van het vuurwerk op oudejaarsavond. Dat hoort echt bij de Nederlandse traditie. Dus een verbod is voor ons niet onoverkomelijk."

Dat er door een vuurwerkverbod minder incidenten zijn, zoals de onderzoeksraad stelt, betwijfelt Groeneveld. "Ik denk niet dat het aantal incidenten door een verbod op vuurwerk wordt verminderd. Ik denk dat het probleem veel meer zit in het wangedrag van mensen. Het lijkt alsof oudejaarsavond een soort startschot is om gekke dingen te doen."

Hulpverleners lastiggevallen
"Er worden dingen vernield, hulpverleners lastiggevallen, er is overlast, illegaal vuurwerk... Of je nou vuurwerk, een bierfles of een steen gebruikt om hulpverleners lastig te vallen, het gaat erom dat er mensen in onze samenleving zijn die tot zoiets in staat zijn."
Groeneveld gelooft ook niet dat de branche veel verlies zal lijden als knalvuurwerk en vuurpijlen worden verboden. "Dat is samen ongeveer 15 procent van het totale vuurwerk, er blijft dan nog 85 procent over. Er zal ongetwijfeld een verschuiving komen, dat mensen wat meer ander vuurwerk kopen." Hij ziet wel een klein risico: dat mensen die willen knallen illegaal vuurwerk zullen kopen. Dat moet beter worden aangepakt, vindt de branche.

Het is nog de vraag of het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid wordt overgenomen. Het kabinet kan dat ook naast zich neerleggen. Maar, zegt politiek commentator Frits Wester, "ook al gaat het om een advies, het is wel een stevig signaal naar de politiek."

Echt ziek! Beetje bij beetje wordt onze hobby afgebrokkeld/afgeschaft. Als het niet in een keer kan, dan maar zo! Zeer kwalijke zaak dit!

En verder: de branche heeft in wezen gewoon schijt aan ons als freaks. Gaat alleen maar om geld. Bah bah....

Natuurlijk speelt geld een rol uiteindelijk overwint Vuurwerk door het geld :) dus we staan we sterk.

Verder snap ik dit soort berichten niet, en ik heb het gevoel dat het op een soort van Zwarte Pieten discussie begint te lijken :mad: #Vuurwerkbestand :idea:

>>>
#Sinterklaasbestand: https://www.ad.nl/binnenland/sinterklaasbestand-trending-br~af8a9118/

Ik word hier toch zo kwaad over.. :mad:

Eerst inkorten afsteektijd.
Daarna gebieden aanwijzen waar niet gestookt mag worden
Dan weer een verbod op romeinse kaarsen en kleine vuurpijltjes
Nu komt men met het idee om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden.

Je ziet, wanneer er geen tegengas wordt gegeven dan beperkt men het jaar daarop weer iets en dan weer iets. Uiteindelijk houdt je helemaal niets over, zelfs flikkersterren zijn dan verboden.

Wanneer geen wij over tot actie en laten wij ons eens een keer horen?

Ik lees vaak van andere dat we ons beter aan de regels houden omdat we anders ons in de vingers snijden en er meer olie op het vuur wordt gegooid. Nou, volgens mij gebeurd juist het tegenovergestelde. Ik ben er klaar mee.

Ik word hier toch zo kwaad over.. :mad:

Eerst inkorten afsteektijd.
Daarna gebieden aanwijzen waar niet gestookt mag worden
Dan weer een verbod op romeinse kaarsen en kleine vuurpijltjes
Nu komt men met het idee om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden.

Je ziet, wanneer er geen tegengas wordt gegeven dan beperkt men het jaar daarop weer iets en dan weer iets. Uiteindelijk houdt je helemaal niets over, zelfs flikkersterren zijn dan verboden.

Wanneer geen wij over tot actie en laten wij ons eens een keer horen?

Ik lees vaak van andere dat we ons beter aan de regels houden omdat we anders ons in de vingers snijden en er meer olie op het vuur wordt gegooid. Nou, volgens mij gebeurd juist het tegenovergestelde. Ik ben er klaar mee.

Ik ook en ga alvast ectra pijlen kopen voor de komende jaren!!!

Had gezegd dat ze alles beetje bij beetje gaan willen afpakken, na het verdwijnen van de romeinse kaarsen.
Er word nooit onderscheid gemaakt tussen legaal en illegaal.

Back
Bovenaan