[Onderzoek] Kruitinhoud van dertien soorten single shots

Mooi werk dit inderdaad! Leuk om te lezen dat de toppers onder de singleshots ook inderdaad het meeste flash bevatten.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties! :thumbsup: Duizend views in dit topic in negen dagen tijd!
(...)Ik weet dat het ontzettend veel werk is, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de ontwikkeling van de single shots in de loop der jaren. En dan bedoel ik of ze op hetzelfde niveau zijn gebleven qua massa/gewicht van de verschillende stoffen of dat daar iets in veranderd is. Je hebt in jouw onderzoek immers een aantal versies zitten die alweer enkele jaren oud zijn en waar nieuwere batches van beschikbaar zijn.

Ik hoop dan ook dat je de tijd kunt vinden om t.z.t. weer eens zo'n onderzoek te doen! Goed bezig!!
Het valt al niet mee om de artikelen te verkrijgen. Hoe kom ik aan meerdere versies van één soort single shot? Ik heb maar de beschikking over een beperkt aantal winkels. Je punt is wel heel goed; het is erg aannemelijk dat er per single shot variatie zit in de productiejaren.

(...)Er is 1 ding wat het voor mij nog completer zou maken en dat is een gecontroleerd experiment met een decibelmeter - dus omstandigheden moeten gelijk blijven en dan op de grond meten bijvoorbeeld.
Dan kun je denk ik aantonen welke echt het hardst klinkt.
Ja, als ik een decibelmeter had, zou ik die zeker gebruiken. Maar die krengen zijn duur, en in het verwachte bereik onnauwkeurig. Plus dat er een enorme piek in geluidsdruk is, waar die apparaten niet op zijn berekend (ze meten meestal maar eens per tiende seconde terwijl de geluidspiek misschien korter duurt). Dit zou ook leuk zijn om een exact afgemeten hoeveelheid flash te meten qua geluidsdruk. Daarmee kan je aantonen wat een eventueel kwaliteitsverschil in flash teweeg brengt in het volume van de knal. Ach, genoeg dingen om ooit nog eens te onderzoeken :wink:

(...)Wanneer komt je grote rotjes vergelijking:p
Sponsor jij ze effe? :p Ik heb voor dit onderzoek al 39 single shots vernietigd, terwijl ze wel betaald zijn. Je moet ergens de grens leggen. Ik had ook 13 verschillende 500 grammers open kunnen halen, als ik daar het geld voor had...
Overigens vind ik rotjes minder relevant. Daarover is minder discussie en die dingen knallen toch al niet.

(...)gekke vraag misschien maar waarom ben je aan dit onderzoek begonnen?
Omdat ik het idee had dat wij als consument, én dat de importeurs, allemaal besodemieterd worden door de Chinezen die alles maar half vullen. Dat idee blijkt aardig te kloppen. Daarnaast omdat ik zelf benieuwd was hoe goed de regelgeving nageleefd wordt, bijvoorbeeld met betrekking tot de 2 gram flash regel.

(...)Volgens mij is er een huis tuin en keukenkitje te koop bij de welkoop (of dierenwinkel) voor nitraat
Kruit dispergeren / oplossen in water. Stickie erin. Chloortestje werkt volgens mij niet op chloraat.
Hm, zo'n kitje kost weer geld :p Is er geen verschil in oplosbaarheid tussen (kalium?)perchloraat versus (kalium)nitraat, in een bepaalde vloeistof? Ik kan er zo weinig over vinden.

Euh, nee.
De Thundershock XL van Schuurmans (productiejaar 2010) bevatten het minste flash van de onderzochte dertien soorten. Dat is heel wat anders dan "knallen het minst".

Geweldig gedaan! Dit topic verdient het wel om weer naar boven gehaald te worden zodat iedereen kan zien wat ze nou kopen.

Heel erg mooi onderzoek. Zeer informatief! Daarnaast is het gebruik en de toepassing van de Nederlandse taal jou ook niet onbekend en dat leest vele malen aangenamer.

Bedankt voor het onderzoek.

Interessant. Ben wel benieuwd hoeveel flash er in de Salute1 cake van Schuurmans zit :D

Als vervolg op dit kruitonderzoek heb ik afgelopen jaar ook een test gedaan met de jaarwisseling naar "de hardste knal".

De grote single shot vergelijking!

Afgelopen jaarwisseling hebben we met een groep liefhebbers een prachtige vergelijking gemaakt van maar liefst 18 verschillende single shots. Deze hebben we allemaal achter elkaar afgestoken. Steeds twee stuks om zo tot een eerlijke vergelijking te komen. Eindelijk kunnen we eens écht bepalen wat nou de hardste is! Ook kunnen we dan kijken of de single shots die het hardste knallen, ook werkelijk het meeste flash bevatten.

In HD het mooist!
De volgende single shots komen op volgorde voorbij:
Royal - Knock Down 2013
Lesli - Knockout
Rubro - Thunderking XXL Gold Selection
Katan - Thunderking
Marijn - Binkie 2013
Marijn - Binkie 2008
Marijn - Binkie 2010
Cafferata - Maddog Thunder Shock 2013
Original - Riot Herlat
Vuurwerkvisie (Vuurwerktotaal) - Sick 6 2012
Vuurwerkvisie (Vuurwerktotaal) - Sick 6 2013
Lesli - Thunderking Max 2012
Wolff - Rebel 2011
GBV - Asian Thunder
Katan - Whistle Thunder Queen
Rubro - Thunderking Jumbo Box 2012
Broekhoff - Thunderking 2.0 2012
Royal - Thunder Smoke 2012

Gezamenlijk verkozen we de Riot als hardste (kruit (nog) niet gewogen). De daaropvolgende single shots knallen allemaal bijna even hard: Binkie, Thunderking 2.0, Whistle Thunder Queen. Deze single shots scoren ook bovenaan in de lijst van de kruitmassa's van het flash. Wat mij betreft kunnen we dus duidelijk stellen dat er een verband is tussen hoe hard de knal is, en de hoeveelheid flash. Het vaak aangehaalde argument "de kwaliteit van het kruit en hoe hard het karton van de huls is gerold, maken ook veel uit" heb ik niet kunnen onderschrijven.

Wellicht dat de samenstelling wel degelijk invloed heeft. Na je verhaal te hebben gelezen dacht ik aan het volgende. De chemische samenstelling van het zogenaamde "flash" bestaat uit meerdere componenten. De verhouding hiervan voor de snelheid van een verbrandingsreactie kan invloed hebben. Dit zou je kunnen uit rekenen d.m.v het opstellen van de juiste verbranding reactie en daarbij te gaan rekenen aan de mol verhoudingen in deze reactie. Even samenvattend: De verhouding van stof x-y-etc. kan invloed hebben op de reactiesnelheid. Hoe meer gas er ontstaat in een kortere tijd lijkt mij in verband te staan me de druk (wel rekening houden met hoeveel druk het materiaal aan kan). Hoe sterker het materiaal en hoe beter de verhouding tussen de chemische componenten hoe harder de knal.

Als voorbeeldje nog even een aardappelkanon dat ik ooit heb gebouwd. Stel je hebt in de ontbrandingskamer een verhouding van 1:20 (zuurstof:buthaan(drijfgas)) dan vind er een slechte ontbrandingsreactie plaats. Stel de perfecte verhouding is 1:12 dan is er een goede en snelle ontbranding waardoor er uitzetting volgt en de druk toe neemt. Het lijkt me allemaal in verband te staan. Dan zou ik echter moeten gaan rekenen en testen...

Maar is de Riot vrij verkrijgbaar in Nederland, of is deze alleen verkrijgbaar bij Zena in Belgie?

Wellicht dat de samenstelling wel degelijk invloed heeft. Na je verhaal te hebben gelezen dacht ik aan het volgende. De chemische samenstelling van het zogenaamde "flash" bestaat uit meerdere componenten. De verhouding hiervan voor de snelheid van een verbrandingsreactie kan invloed hebben. (...)
Natuurlijk heeft dat invloed. Er zijn talloze factoren die het volume van de knal kunnen beïnvloeden, waaronder de verhouding, kwaliteit, mesh grootte etc. van de gebruikte chemicaliën. Maar...ik kan dergelijk factoren in praktijk gewoon niet terugvinden in het vuurwerk. Er is ook geen enkele reden waarom een Chinees de verhouding van de chemicaliën bv. niet zou optimaliseren. Dat gaat ten koste van de knal en kost hem alleen maar extra grondstof wat dus toch niet verbrandt. In praktijk lijkt het erop dat alle merken/fabrieken werken met ongeveer gelijkwaardige stoffen en materialen.

Maar is de Riot vrij verkrijgbaar in Nederland, of is deze alleen verkrijgbaar bij Zena in Belgie?
Goed punt. De Riot is alleen in België verkrijgbaar. In principe zou het ding wel voldoen aan de Nederlandse wetgeving, maar op dit moment is hij niet verkrijgbaar in Nederland.

Kon even geen ander topic vinden. Vraagje. De Mania Aftershock box 40 stuks en de Rubro Thunderking jumbo box 80 stuks.. Zijn dit omlabelingen ? - kruit inhoud is hetzelfde.

Back
Bovenaan