Om: Cel voor verwoesten van leven tiener met vuurwerk

DW2000

VWC lid
Het moest 'de sfeer verhogen': het opblazen van een parkeerautomaat tijdens de jaarwisseling ruim een jaar geleden in Rotterdam. Het zware, illegale vuurwerk verwoestte echter niet alleen de parkeermeter, maar ook het leven van de toen 15-jarige omstander Hamza. Justitie eiste gisteren 16 maanden gevangenisstraf tegen de verdachten, waarvan 6 maanden voorwaardelijk.
We wilden de sfeer tijdens oud en nieuw verhogen.
De gepleegde feiten zijn te ernstig om met een werkstraf en voorwaardelijke gevangenisstraf af te doen.
De vader van Hamza huilt als zijn advocaat zijn slachtofferverklaring voorleest. Over die vreselijke nacht, waarin Hamza levensgevaarlijk gewond raakte door rondvliegend ijzer dat om de parkeerautomaat zat. En over de gevolgen: de jongen veranderde in één klap in een kasplantje. Zelfs de raadsman houdt het tijdens het voorlezen niet droog. ,,Dit is een drama dat zijn weerga niet kent,'' vat het Openbaar Ministerie samen.

Bedenker
Vooraan zitten Furkan C. (19) en Ersin D. (20), die door justitie worden gezien als de bedenker en de uitvoerder van het plan. Ze vinden het 'heel erg' wat er is gebeurd met Hamza, antwoorden ze desgevraagd. Furkan: ,,Ik denk dat niemand dit had gewild.''

Wat was dan hun bedoeling, vraagt de rechter. ,,We wilden de sfeer tijdens oud en nieuw verhogen,'' vertelt Ersin. ,,Toen ontstond het idee om de parkeerautomaat aan te pakken.'' Furkan wist volgens hem wel hoe dat moest. Eerst maakten ze een Cobra 6 aan de parkeermeter vast met tape en staken het af. In het gat dat ontstond legden ze een tweede Cobra 6. Die moest de automaat uiteen doen spatten.

De jongemannen renden weg. Niet veel later vlogen de onderdelen door de lucht. Een stuk ijzer, dat de parkeerautomaat moest beschermen tegen vandalen, scalpeerde het hoofd van Hamza. Ook een andere omstander, die een sigaretje stond te roken, raakte gewond. Het nieuws over de gewonden bereikte ook de verdachten, maar ze meldden zichzelf niet. Ersin: ,,Ik wist niet wat ik ermee moest.''

Reconstructiefilmpje
Volgens het Openbaar Ministerie wisten de verdachten dat ze met zwaar, illegaal vuurwerk te maken hadden. ,,Cobra 6 staat er met koeienletters op. Daarmee hebben ze bewust het risico aanvaard dat ze anderen zwaar lichamelijk letsel zouden kunnen toebrengen.'' Dat justitie een reconstructiefilmpje moest maken op de hei en met behulp van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie zegt volgens de officier genoeg.

Ersin heeft vuurwerk inmiddels compleet afgezworen en ook bij Furkan wordt de kans op herhaling klein geacht. Desondanks is een forse straf volgens justitie op zijn plaats. ,,We willen niet alleen voorkomen dat zij zoiets nog eens doen, maar ook dat anderen het gaan doen. Ook moet er sprake zijn van een vorm van vergelding. De gepleegde feiten zijn te ernstig om met een werkstraf en voorwaardelijke gevangenisstraf af te doen.''

Proeftijd
Het OM eiste 16 maanden gevangenisstraf, waarvan 6 maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van 2 jaar. De zaak tegen een derde verdachte, de neef van Ersin, wordt volgende week achter gesloten deuren behandeld vanwege diens psychische gesteldheid.

Uitspraak op 19 februari.

bron

vroeger stopte we een kanonslag in een drol dat was voor ons al sfeerverhogend , maar ja tegenwoordig moet alles opgeblazen worden , dus wat mij betreft terecht deze straf en hoop dat er van geleerd wordt al betwijfel ik dat

vroeger stopte we een kanonslag in een drol dat was voor ons al sfeerverhogend , maar ja tegenwoordig moet alles opgeblazen worden , dus wat mij betreft terecht deze straf en hoop dat er van geleerd wordt al betwijfel ik dat

Tja molshopen dat vond ik in mijn jeugd al stoer.

Ik vind de strafeis juist zwaar overtrokken.
10 maanden cel, voor vandalisme waarbij zonder opzet iemand gewond raakt.
Dat gaat de rechter nooit uitdelen.

Dit is toch poging tot moord op 2 personen.
Hoe kan je dan een straf eisen van 10 maanden!?

Volgens mij is er toch iets duidelijk mis in onze rechtspraak.

En de sfeer verhogen tijdens oud en nieuw.
Door een parkeer automaat op te blazen?
Nou de sfeer is ver te zoeken....

als je eerst een gat in een parkeerautomaat veroorzaakt met een cobra en daarna doelbewust dat gat gebruikt om een nieuwe cobra tot ontploffing te brengen doe je dat met OPZET meneertje nederlands vuurwerk maar gezien je leeftijd had ik geen andere reactie verwacht normen en waarden zijn bij jullie ver te zoeken

Dat je al een parkeermeter wilt oplazen uit enthousiaste baldadigheid snap ik al niet! Dat er niet eens bij hun opgekomen is dat het levensgevaarlijk is in zo'n straatje! Ik noem dit gewoon opzet om indirect omstanders te verwonden! Zeer dure les waarbij onschuldige omstanders de prijs moeten betalen!

als je eerst een gat in een parkeerautomaat veroorzaakt met een cobra en daarna doelbewust dat gat gebruikt om een nieuwe cobra tot ontploffing te brengen doe je dat met OPZET meneertje nederlands vuurwerk maar gezien je leeftijd had ik geen andere reactie verwacht normen en waarden zijn bij jullie ver te zoeken

Uiteraard pleeg je het vandalisme opzettelijk. Het ernstig verwonden van deze jongen was niet opzettelijk.
Hierbij gaat het dan waarschijnlijk wel om dood door schuld, maar dat weet ik niet.
En ja, ik vind dat de strafeis niet in vergelijking staat tot de strafeis voor andere delicten.
Verschrikkelijk voor die jongen en zijn lieve vader en voor de 2 gasten die zo dom zijn geweest deze meter op te blazen, zo denk ik erover.

O en jouw reactie komt daarentegen wel erg volwassen op me over, meneertje flogsway.

flink zuurstofgebrek gehad bij je geboorte schat ik in.

Haha wat een simpele reactie zo op een forum, is het nou echt zo lastig om een normale discussie aan te gaan?
Als je mij zo graag zulke onzin wilt vertellen doe dat dan graag persoonlijk bij en show ofzo, dan wil ik er graag op ingaan.

de straf staat niet in verhouding met wat hamza is overkomen .
de straf staat al helemaal niet in verhouding met de reden waarom ze die parkeermeter hebben op geblazen .
nou mogen ze gezellig zes maanden brommen, ook al is het een schijntje, maar het is al heel veel beter dan niks .
het enige wat nog ontbreekt is dat ze levenslang krom mogen liggen voor al die onkosten die Hamza voortaan met zich mee brengt . Dat had de rechter rustig mogen eisen .

De rechter eist niks, dat doet het om.
Het om eist 16 maanden waarvan 6 voorwaardelijk en dus 10 maanden cel.
De rechter moet zijn uitspraak nog doen, van een straf is op dit moment dus nog geen sprake.
Levenslang krom liggen omdat je iets verschrikkelijk doms hebt gedaan met een hele nseue afloop daar zijn gelukkig verzekeringen voor.
Ik hoop dat het met hamza langzaam aan beter zal gaan, al zijn de beelden die ik heb gezien erg sneu..
Ik hoop ook dat de 'daders' ermee kunnen leren leven en het slachtoffer waar mogelijk en nodig kunnen ondersteunen.

Dit is nooit poging tot moord, of opzettelijke mishandeling ofzo. Voor zover ik uit het verhaal op kan maken was dat nooit de intentie. Dit wordt hoogstens iets als Ondoordacht handelen/met opzet iets vernielen, met letsel bij omstanders tot gevolg.

Ben het er overigens wel mee eens dat de strafeis veels te laag is.

Hier dit is heel krom:

'Reconstructiefilmpje
Volgens het Openbaar Ministerie wisten de verdachten dat ze met zwaar, illegaal vuurwerk te maken hadden. ,,Cobra 6 staat er met koeienletters op. Daarmee hebben ze bewust het risico aanvaard dat ze anderen zwaar lichamelijk letsel zouden kunnen toebrengen.'' Dat justitie een reconstructiefilmpje moest maken op de hei en met behulp van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie zegt volgens de officier genoeg'.

Hoezo zouden ze moeten weten dat ze met een Cobra 6 anderen hadden kunnen verwonden? Waarom krijgt het vuurwerk hier weer de schuld? Ze waren verdomme toch een parkeermeter aan het opblazen? Dan moet je toch uberhaupt weten dat als je iets opblaast, je dat doet omdat je wilt dat het ding uit elkaar spat of niet? Anders is het ook niet opblazen. Als je iets kapot wilt maken, of wel opblazen dan weet je dat de zooi in het rond gaat vliegen. Wat heeft die cobra 6 daar inhemelsnaam mee te maken?

Ik begrijp dit soort kromme zooi echt oprecht niet.

Tja cobra 6 heeft er natuurlijk mee te maken kom op zeg hoe wou je dat anders doen? Met een astronaut? Dat gaat niet werken je kan dus met alle goed bedoelde vuurwerk wil met een strak gezicht niet verklaren dat we de cobra los moeten zien van de rest van het verhaal.

Daar gaat het niet om Chappie. Het gaat er om dat als je de intentie hebt iets op te blazen, DAN zou je moeten weten dat er scherven in het rond gaan vliegen. Niet omdat het een cobra 6 betreft. Als je iets wilt opblazen ben je per definitie niet goed bezig. Of dat nu met vuurwerk is of met iets anders. Opblazen kun je met van alles doen. Met vuurwerk, maar er zijn ook andere dingen waarmee je iets kunt opblazen en omstanders schade aan kunt brengen. Ze blazen iets op. Van de gemeente. Dat is al erg genoeg.

Back
Bovenaan