NOS: Een derde meer gewonden op spoedeisende hulp tijdens jaarwisseling

"Een derde meer gewonden op spoedeisende hulp tijdens jaarwisseling". En dan alleen over vuurwerkslachtoffers schrijven.
En zo kruipt het bij de niet over vuurwerk nadenkende mens in zijn hoofd.
"Dit jaar is er meer vuurwerk verkocht en zijn er meer slachtoffers"
Volgens de cijfers van veiligheid.nl waren er tijdens jaarwisseling 2024-2025, 1.162 vuurwerkslachtoffers en nu zijn dat er 1.239.
Dat is geen toename van 33,3% maar van 6,2%.

Nu.nl kopte vandaag "Oogziekenhuis Rotterdam behandelt 'aanzienlijk' meer minderjarigen".
Het artikel schrijft dan 85% van de slachtoffers was minderjarig, verhoudingsgewijs veel meer.
Jaarwisseling 2024-2025, 27 slachtoffers waarvan de helft minderjarig. 50% is dan max 14 minderjarigen.
Dit jaar bracht de "Horrornacht" in totaal 14 slachtoffers. Een afname van 48% waarvan dus 85% minderjarig.
Er zijn dus minder minderjarigen binnengebracht dan vorig jaar maar verhoudingsgewijs is het 35% meer.

Het is maar hoe je het brengt. Niet anders dan bij de "weer records" gaat ook nu weer om de clicks. Een verrot systeem waar geld verdienen
belangrijker is geworden dan de kwaliteit van je werk.🤮

Laatst bewerkt:
Lastig altijd dit soort cijfers. Begrijp me niet verkeerd hoor, 1200 slachtoffers zijn er veel en elk slachtoffer is er 1 te veel. Maar hoeveel mensen, gezinnen, vrienden hebben vuurwerk afgestoken zonder ook maar 1 enkel incident?

Bij ons viel een cake van de buurman bij het laatste schot om, waardoor er een bombette op de grond kwam en op 2/3 meter van mij ontplofte. Sorry hoor, maar het kietelde niet eens mijn trommelvlies. Ik was vooral druk bezig om het zojuist losgepielde lontje van mn Riakeo 500 te beschermen dan dat ik zwaar gewond werd afgevoerd. Misschien had ik geluk, maar grotere kans dat het Nederlandse vuurwerk lang zo gevaarlijk niet is als wat men je wil doen geloven.

Hoeveel mensen zijn de afgelopen dagen wel niet bij de SEH geweest? Alles in perspectief hoor!

Doet me aan 2020 denken en mijn bewoonster van 86 die in de avond viel, heup brak en niet naar het ziekenhuis mocht. En 2 dagen later overleed omdat je in een destijds 1 van de laatste verzorgingshuizen iemand met een gebroken heup niet kan verzorgen.

1x raden wat als doodsoorzaak is opgepent.

Coronadode.

Lastig altijd dit soort cijfers. Begrijp me niet verkeerd hoor, 1200 slachtoffers zijn er veel en elk slachtoffer is er 1 te veel. Maar hoeveel mensen, gezinnen, vrienden hebben vuurwerk afgestoken zonder ook maar 1 enkel incident?

Bij ons viel een cake van de buurman bij het laatste schot om, waardoor er een bombette op de grond kwam en op 2/3 meter van mij ontplofte. Sorry hoor, maar het kietelde niet eens mijn trommelvlies. Ik was vooral druk bezig om het zojuist losgepielde lontje van mn Riakeo 500 te beschermen dan dat ik zwaar gewond werd afgevoerd. Misschien had ik geluk, maar grotere kans dat het Nederlandse vuurwerk lang zo gevaarlijk niet is als wat men je wil doen geloven.

Hoeveel mensen zijn de afgelopen dagen wel niet bij de SEH geweest? Alles in perspectief hoor!

Als je gaat kijken voor hoeveel geld er alleen al in Nederland aan vuurwerk verkocht is (129 miljoen EURO) en wat een gemiddelde vuurwerkkoper uitgeeft (75,00 EURO), dan betekend dat dat er in Nederland 1720000 mensen vuurwerk gekocht hebben en er waren 1239 gewonden.

Dat betekend dat 1239/1720000= 0,00072% gewond is geraakt en dat is te verwaarlozen.

Tel je daarbij ook nog eens de verkoop in het buitenland erbij op dan wordt het percentage nog veel lager.

Laatst bewerkt:
Als je gaat kijken voor hoeveel geld er alleen al in Nederland aan vuurwerk verkocht is (129 miljoen EURO), wat een gemiddelde vuurwerkkoper uitgeeft (75,00 EURO), dan betekend dat dat er in Nederland 1720000 mensen vuurwerk gekocht hebben en er waren 1239 gewonden.

Dat betekend dat 1239/1720000= 0,00072% gewond is geraakt en dat is te verwaarlozen.

Tel je daarbij ook nog eens de verkoop in het buitenland erbij op dan wordt het percentage nog veel lager.
Je gaat er met deze berekening vanuit dat al die gewonden komen door legaal gekocht vuurwerk dus de werkelijkheid is nog veel minder schokkend 😉

Je gaat er met deze berekening vanuit dat al die gewonden komen door legaal gekocht vuurwerk dus de werkelijkheid is nog veel minder schokkend 😉

Dat had ik inderdaad ook gezien, reken je alle toeschouwers en de mensen die in het buitenland vuurwerk gekocht hebben ook nog mee dan is het percentage nog veel kleiner.

En dan hangt het er ook nog van af wat ze onder die 1239 "gewonden" verstaan, een kleine brandblaar of kruit in de ogen valt ook onder "gewond".

Laatst bewerkt:
Ik heb geen reden om de cijfers van veiligheid NL in twijfel te trekken, al jaren verdiep ik mij er in en er is een robuust systeem opgezet. Echter kijken wij totaal anders tegen de cijfer aan. De 1 zegt 1200 incident valt mee op globale, jaarlijks basis vergeleken met andere zaken. De ander denkt, oh zoveel had voorkomen kunnen worden als er geen vuurwerk bestond in de wereld.

Glas half vol, half leeg situatie.

En daar moet de nadruk op liggen, dat het duveltje als uit het doosje is en je niet opeens van een wereld met vuurwerk naar een wereld zonder vuurwerk kan gaan zolang illegale handel bestaat en het in Europa verkrijgbaar is.

En ook dat het gros van letsel goed behandelbaar is en weinig voorstelt.

Het nadeel is dat alles zo gerudeceerd is tot cijfers dat media hier makkelijk dingen uitpikt zonder nuance en relativerende context. Die typen in een nieuw artikel alsof alle 1200 incidenten die naar SEH en HAP gaan zwaar letsel hebben terwijl maar een heel klein deel wordt opgenomen in het ziekenhuis.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen reden om de cijfers van veiligheid NL in twijfel te trekken, al jaren verdiep ik mij er in en er is een robuust systeem opgezet. Echter kijken wij totaal anders tegen de cijfer aan. De 1 zegt 1200 incident valt mee op globale, jaarlijks basis vergeleken met andere zaken. De ander denkt, oh zoveel had voorkomen kunnen worden als er geen vuurwerk bestond in de wereld.

Glas half vol, half leeg situatie.

En daar moet de nadruk op liggen, dat het duveltje als uit het doosje is en je niet opeens van een wereld met vuurwerk naar een wereld zonder vuurwerk kan gaan zolang illegale handel bestaat en het in Europa verkrijgbaar is.

En ook dat het gros van letsel goed behandelbaar is en weinig voorstelt.

Het nadeel is dat alles zo gerudeceerd is tot cijfers dat media hier makkelijk dingen uitpikt zonder nuance en relativerende context. Die typen in een nieuw artikel alsof alle 1200 incidenten die naar SEH en HAP gaan zwaar letsel hebben terwijl maar een heel klein deel wordt opgenomen in het ziekenhuis.
Als je consumenten vuurwerk verbiedt zal het aantal verwondingen door legaal vuurwerk logischerwijs teruglopen naar nul, dat is 100% een feit. Wat het effect is op het totaal aantal verwondingen weet je echter achteraf pas. Alle verwondingen zijn dan sowieso door illegaal vuurwerk. Wat je alleen nog steeds niet weet is hoeveel van de verwondingen door voorheen legaal geclassificeerd vuurwerk kwam. We schieten er dus vrij weinig mee op. Letterlijk: voor de statistieken.

Als je onder de streep kijkt wat er overblijft aan slachtoffers door legaal vuurwerk dan vind ik dat gewoon een te accepteren risico. Nog even los van het feit of het vuurwerk juist gebruikt wordt of niet. Dat hoort er gewoon bij. Dat risico neem je als je met vuurwerk bezig gaat. Net als het risico dat je neemt als je aan het verkeer deelneemt, op wintersport gaat of gaat schaatsen. Soms neem je een risico en accepteer je dat. Het zou mooi zijn als we voor het vuurwerk ook meer die kant op gaan.

Leven en laten leven. Eigen verantwoordelijkheid nemen, risico's inschatten en daar naar handelen.

Precies. Denk aan:
- mes/schaar letsels
- hete koffie, thee, soep
- kaarsen/waxinelichtje
-:hobbyklussers
- buitenspelen
- sport

Heb ik nog nooit iemand over gehoord, dat ze dat willen verbieden.

Hoeveel mensen zijn de afgelopen dagen op hun plaat gegaan agv sneeuw/gladheid?
Een 100% risicoloos leven bestaat niet.

Tijdens mijn nachtdienst vannacht heb ik geïnformeerd bij de SEH arts van het ziekenhuis waar ik werk. Het is een rustige nacht geweest met een paar vuurwerk gerelateerde patiënten en het grote aanloop kwam door alcohol en drugs. Net zoals een regulier weekend of Carnaval.

Dit was in het ETZ ziekenhuis in Tilburg.

Exacte cijfers heeft ie niet genoemd helaas.

Tijdens mijn nachtdienst vannacht heb ik geïnformeerd bij de SEH arts van het ziekenhuis waar ik werk. Het is een rustige nacht geweest met een paar vuurwerk gerelateerde patiënten en het grote aanloop kwam door alcohol en drugs. Net zoals een regulier weekend of Carnaval.

Nog zoiets, elk weekend raak, maar kom niet aan het glaasje of lijntje van een politicus...

• Like
Waarderingen: bri

Groningen was ook al meer alcohol en drugs dan vuurwerk. Maar dit zal je nooit horen. Bovendien gaat het legale vuurwerk slachtoffers niet naar beneden vanwege f1

Precies. Denk aan:
- mes/schaar letsels
- kaarsen/waxinelichtje
- buitenspelen
- sport

Daaraan kun je zien dat het ze specifiek om een verbod op consumentenvuurwerk gaat.

Precies. Denk aan:
- mes/schaar letsels
- kaarsen/waxinelichtje
- buitenspelen
- sport

Ons lokale ziekenhuis heeft vandaag al een bericht op de socials gepost dat ze het erg druk hebben op dit moment met voornamelijk botbreuken. Ze adviseren iedereen vooral voorzichtig te doen.

Met o&n melden ze ook dat het druk was. Met daarbij de vermelding dat er 8 vuurwerkletsels waren binnen gekomen. Vooral druk met andere letsels geweest dus..

Back
Bovenaan