• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

Nieuwe regels m.b.t. buitenlands knalvuurwerk Discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dinkydau

VWC lid
Mensen die zich mij nog kunnen herinneren weten vast wel te voorspellen wat ik van de nieuwe regels m.b.t. buitenlands knalvuurwerk vind: niet goed. Het gaat zogezegd om de traditie maar door net te doen alsof knalvuurwerk met meer dan 2 gram flash niet bestaat breng je de vuurwerktraditie in gevaar. Geef de tegenstanders een vinger en je nemen je hele lijf en als het even kan je familie er ook nog bij. Dit is echt een domme actie als je het mij vraagt.

Ik zie de theorie van wat goed is voor onze traditie precies andersom: door openbaar over zwaar vuurwerk te praten, en dat op hetzelfde forum als waar ook "slap" vuurwerk wordt besproken, laten we zien dat er eigenlijk maar weinig verschil is tussen een rotje en een cipolla, terwijl er juist wel een immens verschil is tussen een rotje/cipolla en een handgranaat. Volgens allerlei media zijn lawinepijlen en handgranaten vergelijkbaar maar wordt er op welke vuurwerkforum of door welke vuurwerkliefhebber dan ook over handgranaten gepraat? Nee, nergens en door niemand

Juist door over zwaar vuurwerk te praten kunnen we het goede voorbeeld geven, de wereld inspireren met onze positieve kijk op vuurwerk - al het vuurwerk.

Maar wat je je wel moet realiseren is dat wat wij hier schrijven alleen uitmaakt voor de bezoekers hier. Ik vind het goed om toekomstige vuurwerkliefhebbers en andere geïnteresseerden te inspireren, maar als het om behoud van de traditie gaat, wat bereiken we dan werkelijk voor significants met dit soort theorieën? De kranten gaan geen betere berichten plaatsen en het grootste deel van het volk wat last heeft van harde knallen in de woonwijk ver voor oud en nieuw komt niet naar vuurwerkcrew. Wat wij hier doen heeft echt bijzonder weinig invloed op het proces van het kapotmaken van de traditie. De traditie wordt kapotgemaakt door daden en niet door woorden.

Daarom moeten we gewoon doorgaan waar we zin in hebben om over te praten, of heeft het team hier soms ZELF een hekel aan zwaar vuurwerk? 't Lijkt er onderhand wel op.

Het aankondigende topic met de nieuwe regels is gesloten en dat vind ik flauw want ik vind dat erover gediscussieerd moet kunnen worden. Ik hoop dat dit topic dan ook kan blijven bestaan.

Tja, je hebt wel een punt.
Maar in oktober/november wordt de anti vuurwerk discussie weet aangezwengeld door de anti vuurwerk lobby en de o zo fijne objectieve (Not!) pers.

Misschien moet je sommige menbers dan ook niet wijzer maken, dan dat ze zijn.
Natuurlijk nodidt zo'n Cobra nummertje 6 tot zelf kopen en afsteken.
Ik vind het spul van de Zuideruurtjes al hard zat knallen.

Maar helaas heerst er in Nederland een cultuur dat sommige lieden, die harste knal willen en een x aantal van die lieden schromen niet om een prullenbak. brievenbus, lantaarnpaal, unit, enz op te blazen.

Misschien is het dan ook maar beter dat het niet besproken mag.

Daarom moeten we gewoon doorgaan waar we zin in hebben om over te praten, of heeft het team hier soms ZELF een hekel aan zwaar vuurwerk? 't Lijkt er onderhand wel op.

Ik had er vroeger geen hekel aan.
Een pakje cobra's kopen, drie dikke telefoongidsen of Wehkamp catalogie er om heen en genieten maar van die snipperbommen.

Ik ben er mee gestopt, het hoeft van mij niet meer.
Ik ben er klaar mee.
Waarom omdat appel..
Nee de harde knallers hebben o.a. de negatieve smaak gegeven aan vuurwerk in Nederland.
En dan heb ik er ook geen zin meer, om dit soort spul af te steken.

Het kan ook zijn dat de mods dit gedaan hebben op advies van vrom en/of justitie....
Ja, ook zij kijken mee. :wink:

Laatst bewerkt:
Ik snap het punt wat je wilt maken, maar je weet inderdaad niet wat de achtergrond is.

Vuurwerk is vuurwerk, ook een simpel Nederlands rotje kan verminken, alleen minder snel. Het ligt aan de gebruiker en niet aan het vuurwerk zelf. Maar het woordje illegaal vuurwerk is er niet voor niets. Als wij zeggen dat illegaal vuurwerk niet gevaarlijk hoeft te zijn kan een drugs gebruiker ook zeggen dat zijn drugs niet gevaarlijk hoeven zijn?
Ik bedoel, waar trekken we de grens? Hoe extreem? Wat is gevaarlijk, een cobra 6 of drugs? Te hard rijden is ook illegaal?

De wet bepaald, en wij zouden dat eigenlijk moeten handhaven, vwc zou aan gekeken kunnen worden tot aansporen van....

In ieder geval, iedereen denkt er weer anders over, ik vind het persoonlijk wel jammer, zo kunnen ook buitenstaanders een beetje herkennen wat er 'in omloop is' en hoe het zich nu werkelijk gedraagt. Blaast het nu echt een lantaarnpaal kapot??

In ieder geval, het is hoe het is en we zullen het moeten accepteren. Vwc blijft altijd een forum waar ik op ben begonnen en waar velen elkaar kennen, dus zouden die harde klappers daar een verschil in brengen? Ik denk het niet.

Bullshit, gaan we dan ook auto fora verbieden omdat de auto's wel eens harder dan 130 zouden kunnen gaan? Waar trekken we de grens? In Europa dus. Er is geen rode draad beleid en dankzij het internet kun je makkelijk aan zware knallers komen.

Een forum als deze zou juist alle vuurwerk (ook zwaarder) moeten behandelen. Je kunt zaken beter bespreekbaar maken dan het in de doofpot te steken.

Wij hebben het topic gesloten, omdat we dat met alle topics omtrent regels van een subforum doen. :wink:

Daarnaast hebben wij geen discussie topic geopend, omdat het geen discussie is. De één vindt dat het moet blijven, de ander maakt het niet uit en weer een ander vindt het prima dat het weg is. Wij hebben na lang beraad (een jaarlijks terugkomend onderwerp) zo besloten en de beste redenatie daarvoor wordt ook vermeld in de topics van de regels:

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.

Het is geen persoonlijke afkeer naar dit vuurwerk zoals hierboven gesteld wordt.
Waar wij wel afkeer tegen hebben, en volgens ons ook alle leden, is het misbruik van het zwaardere knalvuurwerk, datgene waarmee overlast wordt veroorzaakt in welke vorm dan ook.

Helaas kunnen wij niet iedereen tevreden stellen en wij weten dat er een groep leden is dat er graag over praat. Op VWC is dat dus helaas niet meer mogelijk sinds 1 augustus.

Dat de echt zware grond knallers niet besproken mogen worden kan ik enigszins begrijpen. Ik vind 2g alleen een beetje weinig :sad:

Hierbij dan ook maar even mijn mening.

Ik wil niet hypocriet klinken want was in het verleden ook niet vies van het zwaardere spul echter.
Het zware knalwerk wat het de grootste overlast en vernielingen met zich mee brengt ben ik nooit echt fan van geweest.
Ik vind het met de huidige stand in de media over vuurwerk een slimme keuze van de mods om dit niet meer bespreekbaar te maken.
Dit geeft een sein richting andere partijen dat wij als vuurwerk liefhebbers tegen het misbruik zijn van deze soorten vuurwerk.
Houd er rekening mee dat dit soort forums als het ware een encyclopedie zijn......en niet alleen voor liefhebbers!!!
Dus bijt even door die zure appel en neem het voor lief.
Ik zou het ook liever bespreekbaar zien echter het doel heiligt momenteel de middelen.
Tegenwoordig kun je je genoeg uitleven met legaal consumenten vuurwerk en het stress level ligt ook veel lager als je niet over je schouder hoeft te kijken.
Dus laten we er niet al te lang over bakkeleien en er weer gewoon een gezellige tijd van gaan maken.

gr
Marchel

Ik snap de voor en tegens maar het niet bespreekbaar maken van topic,s is wat mij betreft nog steeds het gevaarlijkst. Inderdaad een forum zonder enig censuur is een encyclopedie voor de kwaadwillige. Maar aan de andere kant zou ik het vervelend vinden dat iemand die via via een zwaar blok in huis heeft en er mee aan de gang gaat zonder er verstand van te hebben geen goede informatie meer kan vinden omdat we er niet meer over mogen praten. Ik zie toch liever dat we zo iemand mogen helpen/sturen voordat we bij hart van Nederland zien dat iemand door onjuist gebruik zijn hoofd eraf geblazen heeft.

Ik vind het hypocriet.
Niet eens omdat ik het zelf afsteek, dit doe ik niet. Ik vind er niks aan een flinke knaller voor dezelfde prijs als een mooie 500 grams cake.
Ik heb niet eens illegaal vuurwerk met de jaarwisseling.
Wat ik hypocriet vind is dat er hier genoeg zijn die het wel gebruiken, en vinden dat hun dit kunnen omdat ze er verstand van hebben en het afsteken in weilanden (yeah right).
En natuurlijk geeft het overlast en wordt ermee gesloopt, maar dat stopt niet door het sluiten van deze topics.
En wanneer jij als freak voor honderden euros hartstikke legaal vuurwerk afsteekt hebben hier ook een hoop mensen last van.
Misschien wel meer dan van een paar harde knallers op die dag.
Ook is het zo dat hier vanaf november genoeg mensen komen voor informatie over aangeachaft vuurwerk.
Hoe vaak zijn er wel niet knallers geweest waar de lont te snel gaat, of met gevaarlijke weigeraars. Wanneer dat hier bes hreven is en wordt gelezen daar decemberliefhebbers kunnen zij zich hier ook tegen beschermen.

Lastig onderwerp, maar het limiteren van vrijheden over discussie onderwerpen op een forum gerelateerd aan het onderwerp vind ik discutabel.
Ik zal het zelf nooit bespreken, ik ben niet van het knal vuurwerk, maar ergens voelt dat als een inperking van een belangrijk recht....

Desalniettemin snap ik het vanwege de negatieve sentimenten wel, maar toch...

En wanneer jij als freak voor honderden euros hartstikke legaal vuurwerk afsteekt hebben hier ook een hoop mensen last van.
Misschien wel meer dan van een paar harde knallers op die dag.

Dit is zo waar !!
Denken we niet bij na,maar als wij constant staan te knallen met legaal spul wekt dit ook echt wel irritatie op bij mensen inderdaad.

Dit is zo waar !!
Denken we niet bij na,maar als wij constant staan te knallen met legaal spul wekt dit ook echt wel irritatie op bij mensen inderdaad.

irritatie is ook niet waar het omgaat, de pers en mensen vallen over de schade aan publieke bezittingen, gebruik van oa vuurwerk tegen de hulpverleners in welke vorm dan ook en de schade en letsel aan omstanders en in mijn ogen ook terecht..

Dat geeft verenigingen / mensen tegen vuurwerk alle mogelijkheden om met munitie "even on topic blijven" naar deze traditie te schieten. Daar moet je in mijn ogen als forum ook geen platform voor zijn.

Vuurwerk is in mijn ogen leuk en het is aan ons om het ook leuk te houden.
het is iets waar je heel veel plezier aan kunt beleven ook als je aan de regels houdt.

Dan blijft er absoluut nog irritatie bij de tegenstanders maar er is veel minder munitie om mee te schieten.

ga zo door mannen van de vwc

ik ben zelf beheerder van een lokale fb pagina met 5.000 leden en je kan NIET iedereen te vriend houden.

Ben bang dat de slopers hun (stomme) ideeen wel van YT of Dumpert halen, en niet eens opzoek gaan naar een vw-forum.
Hier ga je heen als je iets meer verstand hebt dan die onbenullen denk ik .

Jullie schrijven: "Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen).."

Op basis van meningen van leden? Is er mij om een mening gevraagd? Niet dat ik weet. Van wie komen die meningen en wanneer is hier dan überhaupt over gesproken?

Verder, "diverse partijen (winkeliers, importeurs..)" sinds wanneer hebben zij een vinger in de pap? Sinds zij jullie financieel ondersteunen (lees: adverteren e.d.) ? Ik vind het raar dat jullie daar naar luisteren.

Enfin, ik vind knal zelf niet zo'n probleem, maar jullie beperken nu zelfs prof siervuurwerk. Een argument zoiets als dat er met siervuurwerk gesloopt wordt, hebben jullie niet, dus dan vraag ik mij nu af wat dan daar de reden van is. Wederom te maken met de importeurs, branchevereniging en winkeliers? Ja, zij hebben er belang bij dat het niet besproken wordt aangezien zij duidelijk meer geld willen verdienen met de verkoop van legaal vuurwerk. Snap ik wel, maar dat jullie hierin meegaan zonder dat er iets tegenover staat lijkt mij sterk. Daarom denk ik dan ook dat hier een tegenprestatie tegenover staat. Ach ja, ik zie jullie FPM achterna gaan. Goed bezig jongens.

Waarom elk jaar weer deze discussie? Je weet welke koers er hier is. Je kunt er over discussiëren maar anders wordt het niet. Zoek een ander forum wat het wel mag. Wees dat blij met elkaar en het illegale vuurwerk. En als het over legaal vuurwerk wil praten of er over wil weten kom je hier. Peiler opgelost. Iedereen blij.
Greetzz

Op basis van meningen van leden? Is er mij om een mening gevraagd? Niet dat ik weet. Van wie komen die meningen en wanneer is hier dan überhaupt over gesproken?

Goed punt, ik heb de poll gemist denk ik.
Volgens mij telt een stem van een forumlid niet zo zwaar hier.

Maar nogmaals, het is begrijpelijk dat je regels stelt en ik ben ook geen voorstander van zwaar illegaal vuurwerk maar je moet dit niet in een doofpot gaan stoppen. Als iemand besluit shells te gaan schieten dan kun je beter een advies daarin geven dan het erover te 'praten' te verbieden. Dat je hier geen discussie wil over waar je shells en buizen kunt kopen kan ik wel begrijpen maar dat spreekt voor zich.

En wat hier ook altijd zo lekker krom is ze verbieden het gepraat over buitenlands knal en professioneel siervuurwerk.
maar praten over belgisch siervuurwerk mag wel.
voor de Nederlandse wet is ook Belgisch siervuurwerk illegaal.
maar nee dit staan ze wel toe.
en waarom omdat die winkels hier op de site adverteren en vwc hier zo geld mee binnenhaald.

Hoe zo hypocriet.

Hoe zo hypocriet.

Belgisch siervuurwerk staat gelijk aan het Nederlandse spul,het is dan wel illegaal om het over de grens te nemen,maar het is hetzelfde als wat je hier kan kopen.
Dus.....lijkt het me niet meer dan logisch dat hierover gewoon gesproken kan worden.

En wat hier ook altijd zo lekker krom is ze verbieden het gepraat over buitenlands knal en professioneel siervuurwerk.
en waarom omdat die winkels hier op de site adverteren en vwc hier zo geld mee binnenhaald.

Hoe zo hypocriet.

Belgisch siervuurwerk staat gelijk aan het Nederlandse spul,het is dan wel illegaal om het over de grens te nemen,maar het is hetzelfde als wat je hier kan kopen.
Dus.....lijkt het me niet meer dan logisch dat hierover gewoon gesproken kan worden.

Duits, Belgisch en om het even wat voor consumentenvuurwerk mag tijdens de Nederlandse verkoopdagen, zolang het betreffende vuurwerk aan de Nederlandse wetgeving voldoet, gewoon de grens overgebracht worden.

De “Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het in de handel brengen van pyrotechnische artikelen (52005PC0457)" stelt het volgende:

Artikel 6

Vrij verkeer

1. De lidstaten mogen het in de handel brengen van pyrotechnische artikelen die onder deze richtlijn vallen en aan de voorschriften van deze richtlijn voldoen, niet verbieden, beperken of belemmeren.

2. De bepalingen van deze richtlijn beletten niet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of veiligheid maatregelen neemt om het gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën 2 en 3 te beperken.

De “regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk” en specifiek “bijlage I. Consumentenvuurwerk, met uitzondering van fop- en schertsvuurwerk” laat zien aan welke eisen het consumentenvuurwerk in Nederland moet voldoen.

Het “vuurwerkbesluit” en specifiek “artikel 2.1.3” vertelt ons daarna aan welke eisen de labels en opdrukken moeten voldoen. Lid 5 van dit artikel stelt zelfs:

In afwijking van het vierde lid worden de aanduiding en de gegevens, bedoeld in het eerste en tweede lid, op consumentenvuurwerk dat zal worden verkocht in een andere lidstaat van de Europese Unie gesteld in de officiële taal of talen van het desbetreffende land.

Uit bovenstaande kan worden geconcludeerd dat consumentenvuurwerk dat in een lidstaat van de Europese Unie is aangekocht en dat voldoet aan de in het “vuurwerkbesluit” en de “regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk” gestelde eisen toegestaan is om als consument in Nederland in bezit te hebben.

Maar hoe zit het met het vervoer?

In het “Besluit vervoer gevaarlijke stoffen”, artikel 4, lid H, wordt gesteld:

Het verrichten van handelingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de wet is toegestaan met alle vervoermiddelen, voor zover het betreft handelingen:

H. met verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk als bedoeld in het vuurwerkbesluit, voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van ten hoogste 25 kilogram per vervoermiddel.

Conclusie van dit verhaal: het importeren van vuurwerk is toegestaan zolang dit voor eigen gebruik gebeurt en men zich aan de Nederlandse regels houdt: dus niet meer dan 25 kilogram, geen flashknallers, geen vuurwerk met een grotere kruitinhoud dan Nederlands vuurwerk, etc.

Ter aanvulling onderstaande mail van de "vliegende brigade vuurwerk".

Bekijk bijlage 22326

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan