Nationaal kindervuurwerk gaat er komen!

Avalanche

VWC lid
Er komt definitief een Nationaal Kindervuurwerk bij de Erasmusbrug. De gemeente Rotterdam heeft toestemming gegeven voor het evenement en er geld voor uitgetrokken.
Begin dit jaar ontstond het idee. Zo kunnen kinderen die moeite hebben om tot twaalf uur wakker te blijven ook vuurwerk zien.
"Om 18.00 uur is er eerst muziek voor de kinderen en om 19.00 uur gaan we aftellen en is het voor hen al 2018. Kinderen hebben dan hun eigen tijdzone", grapt Klaas Rohde van evenementenbureau Fjuze tegen de regionale omroep Rijnmond. Het bureau is ook verantwoordelijk voor de organisatie van het vuurwerk om middernacht.

Het kindervuurwerk wordt, anders dan de grote show, niet vanaf de Erasmusbrug afgestoken. Rohde: "Want daar zijn we dan druk bezig met het opbouwen van het Nationaal Vuurwerk."
In plaats daarvan wordt er voor de brug een ponton in het water gelegd. Het kindervuurwerk zal bestaan uit minder harde knallen en meer siervuurwerk en zal net als het Nationaal Vuurwerk landelijk worden uitgezonden.

Bron: nos.nl

Pfff, idd, laat ze nu alvast wennen aan een vuurwerkshow i.p.v. dat pappa zelf om 20:00 een showtje weg geeft.. En dan, vuurwerk is om 00:00, kunnen de kids echt niet eens per jaar opblijven tot die tijd? Hoe deden onze ouders dat dan?

"Om 18.00 uur is er eerst muziek voor de kinderen en om 19.00 uur gaan we aftellen en is het voor hen al 2018. Kinderen hebben dan hun eigen tijdzone"

om te kotsen dit!

Dit bericht geeft mij op een of andere manier toch een dubbel gevoel;
Aan de ene kant: vuurwerk is mooi en daar moet jong en oud van kunnen genieten.
Aan de andere kant: shows aanbieden/vuurwerk zelf afsteken sluipend afschaffen. Hoef ik hier niet uit te leggen.

Kinderen die niet wakker kunnwn blijven tot 00.00 uur?
Wat een larie smoes.
Vroeger gingen wij als kids op tijd naar bedje toe en om 23.30 maakten onze ouders ons gewoon weer wakker om pa en mensen in de straat vuurwerk te zien afsteken. Die herinneringen zal ik nu als volwassene voor altijd koesteren☺

Ik kijk er ook dubbel naar. Zelf heb ik een dochter van 4 die, door mijn toedoen, gek is op vuurwerk, maar het inderdaad niet redt tot 00:00 uur. Wakker maken afgelopen jaar was ook geen succes. Daar komt bij dat een toevoeging aan de traditie in mijn ogen op zich geen kwaad kan.

Maar tegelijkertijd begrijp ik het gevoel van velen hier dat het een stapje is richting een verbod. Ik twijfel of het zo zal lopen, wellicht dat het bij de jeugd ook een awareness creëert die er voor zorgt dat ze, zodra ze kunnen en mogen, zelf vuurwerk af willen gaan steken. Het kan twee kanten op...

Kinderen krijgen eigen nationale vuurwerkshow in Rotterdam.

In navolging van de Australische stad Sydney krijgt ook Rotterdam een Nationaal Kindervuurwerk. Dat maakten de organisatoren van het Nationaal Vuurwerk bij de Erasmusbrug in Rotterdam maandag bekend.
Op Oudejaarsavond wordt tussen 18.00 en 19.00 uur op een ponton bij de brug speciaal voor kinderen een vuurwerkshow gehouden.

Die zal bestaan uit minder luide knallen en meer siervuurwerk in een sprookjesachtige sfeer, aldus Klaas Rohde namens de organisatie van het jaarlijkse vuurwerk. De show is op de televisie te zien bij RTL4.

''Je ziet dat er steeds meer behoefte is aan een gezamenlijke vuurwerkshow en dat doen we komende jaarwisseling nu ook voor de jonge kinderen. Zo krijgen ook zij de bijzondere sfeer rond de jaarwisseling mee'', aldus Rohde.

Hij hoorde maandag dat de gemeente Rotterdam instemt met een subsidie voor het evenement. Rohde verwacht komende jaarwisseling tussen de vijf- en tienduizend bezoekers bij het Nationaal Kindervuurwerk.

http://www.nu.nl/binnenland/4863518...ale-vuurwerkshow-in-rotterdam.html?redirect=1

Tja het nieuwe testament voor sgp groen slinks en consorten DEELVERBODEN uitbreiden met meer regio's tot er geen rije ruimte meer is(ik heb het altijd gezegd)leer mij Nederland kennen.

Dit bericht geeft mij op een of andere manier toch een dubbel gevoel;
Aan de ene kant: vuurwerk is mooi en daar moet jong en oud van kunnen genieten.
Aan de andere kant: shows aanbieden/vuurwerk zelf afsteken sluipend afschaffen. Hoef ik hier niet uit te leggen.

Kinderen die niet wakker kunnwn blijven tot 00.00 uur?
Wat een larie smoes.
Vroeger gingen wij als kids op tijd naar bedje toe en om 23.30 maakten onze ouders ons gewoon weer wakker om pa en mensen in de straat vuurwerk te zien afsteken. Die herinneringen zal ik nu als volwassene voor altijd koesteren☺

Helemaal mee eens en ook heel herkenbaar. Natuurlijk is het voor de kids mooi om samen met hun ouders naar een professionele vuurwerkshow te kijken. Ze zullen ongetwijfeld van het evenement (muziek en vuurwerk) genieten, maar ook ik voel toch aan dat dit wel heel goed uitkomt om de kinderen al te laten wennen aan het feit dat ze op oudejaarsavond naar een georganiseerde vuurwerkshow gaan i.p.v. zelf vuurwerk af te steken. Het aanpassen van de afsteektijd draagt hier ook aan bij en zo wordt de traditie, zoals wij die kennen, toch steeds minder. Ook ik koester de herinneringen van vroeger en ik moest ook op oudejaarsavond even een uurtje naar bed (was geen succes, lag klaar wakker in bed) om vervolgens om 00:00 uur lekker naar buiten te gaan. Dat gevoel is gewoon onbeschrijvelijk en spannend dat het was! Wel jammer dat die kids dit niet op die manier leren kennen.

Pfff, idd, laat ze nu alvast wennen aan een vuurwerkshow i.p.v. dat pappa zelf om 20:00 een showtje weg geeft.. En dan, vuurwerk is om 00:00, kunnen de kids echt niet eens per jaar opblijven tot die tijd? Hoe deden onze ouders dat dan?

Tsja, bijna onmogelijk wat we allemaal hebben moeten doorstaan in onze jeugd.
Ik heb het dan over de jaren '70. Spelen op straat (met vuurwerk).
In auto's zonder gordels en airbags.
Zelfgeknutselde go-carts.

Kindershow= begin van einde traditie.
Jammer mensen!!

Weet nog toen ik klein kind was. We gingen met Oud & Nieuw naar oma/opa toe om daar dit te vieren. In de middag speelden we spelletjes, praatte we wat, keken we tv. Waarna we in de avond, gingen eten en vervolgens zo tegen half 7 a 7 uur onze bed in doken om lekker even te slapen. Moe als we waren, konden we vrijwel gelijk slapen. Paar uur later, zo tegen half 12, werden we wakker gemaakt. Waarna we na beneden mochten komen, wat te drinken kregen, even na de wc konden gaan. En vervolgens we met z'n allen voor de tv zaten, telden samen af na 0. Waarna buiten de eerste knallen snel te horen waren. Familie gelukkig nieuwjaar wensen natuurlijk eerst. Vervolgens pakte ik, me zusje en me vader onze spullen en gingen we na buiten. Pa pak zijn geliefde duizendklapper (hij was daar echt gek op, ELK jaar kocht die er een!) en wij kregen wat sterretjes. Van een duizendklapper gingen we na het wat serieuzere vuurwerk. Waarna we wat klein spul kregen en mochten rondlopen. OP een gegeven moment kwamen we wat mensen tegen waarmee we gezellig een half uurtje gingen knallen, rotjes/pijltjes en ander klein grut. Gezellig...Echt gezellig was het. Toen werden we gevraagd na huis te komen en kregen we nog wat frituurhapjes. Lekker als ze waren. Na ongeveer een half uur of zo gingen we vervolgens na huis. Reden over de Brienenoord brug waar altijd nog wel wat vuurwerk te zien was. En zo, tegen 2 uur uiterst waren we thuis. (Jap, mijn oma/opa wonen in Dordrecht, nog steeds, al is mijn opa niet meer). Waarna we gelijk na onze kamer werden gestuurd en moesten gaan slapen. Wouden we niet, want er was een Bassie & Adriaan marathon die de hele nacht zou duren. Maar goed, tegen de klok van 4 uur, gingen we toch slapen, we waren moe maar voldaan. En vervolgens gingen we de volgende ochtend, half 10 opstaan, na de andere oma toe om ook die gelukkig nieuwjaar te wensen. Zakgeld kregen we. En wat oliebollen/appelflappen. Waarna de dag weer voorbij was. TV kijken. Toen was er nog geen PC thuis (Jap 2000 ongeveer praten we over dus...).

Herinneringen die mij deze passie heeft doen geven. Geweldige herinneringen die ik eigenlijk iedereen gun!

Daarom ben ik tegen dit idee. Het is een leuk/mooi idee een vuurwerkshow, maar, het zal onze hobby serieus in gevaar doen brengen, want er komen steeds minder van ons. En dus kunnen we met minder vechten tegen een verbod. Al had ik best wel zin om na deze show te gaan, elke kans om vuurwerk te fotograferen wil ik wel grijpen xD

Zo rond mijn 15e was het voorbij en was dit niet meer nodig, konden we zelf knallen. En ja, begon de passie pas helemaal op te leven.

Oud & Nieuw was altijd een 2 strijd met alleen een vader die ook van vuurwerk hield, maar de strijd heeft mijn passie alleen maar groter gemaakt.

Tegenwoordig vul ik mijn avonden met vuurwerk afsteken, meldingen rijden, cabaret kijken en/of op deze forums kletsen. Slaap heb ik vaak pas de volgende nacht rond 4 uur nodig xD

Ik denk dat als ouders kappen hun kinderen vol te knallen met suiker, t makkelijker word om ze rond de jaarwisseling wakker te hebben en, mee te laten genieten.

Elk kind verdiend het een leuke ervaring mee te maken, deze passie te ontwikkelen...

Oke, 90% van dit antwoord slaat vast nergens op. Maar goed, t was dit of een kilometer lange reactie met alleen scheldwoorden en woede xD

Ik snap al die negatieve reacties hier niet. Denk je nou echt dat een kindershow naar een vuurwerkverbod lijdt?
Oké, oké er zal door ouders in Rotterdam en omgeving misschien iets minder vuurwerk worden aangeschaft, omdat ze naar deze show gaan kijken. Maar verder veranderd er niet veel hoor. Denk je nu echt dat half Nederland naar Rotterdam komt voor een kindershow?
Misschien moet de vuurwerkbranche eens zelf actie gaan ondernemen om minder negatief in het nieuws te komen en tegen een vuurwerkverbod gaan strijden. Overal zijn polls voor een vuurwerkverbod en voorstanders klagen overal. Maar via de vuurwerkbranche hoor je niks!!! Nee, dan halen we maar de baby pijlen en Romeinse kaarsen uit de schappen om de rust terug te laten keren. Lang leve de betutteling van Nederland....
En zolang er elk jaar miljarden de lucht in gaan, denk ik niet dat een vuurwerkverbod er snel doorgedrukt wordt. Zeker omdat de regering elk jaar miljarden opstrijkt aan btw...

Denk niet zozeer dat je bang hoeft te zijn dat half Nederland nu naar Rotterdam gaat, denk dat iedereen hier bedoeld dat je bang moet zijn dat half Nederland het voorbeeld van Rotterdam over gaat nemen.

En welke pyrotechnici gaan dit dan afsteken? Er zijn nog steeds meer Nederlandse gemeenten dan pyrotechnische bedrijven en bevoegde pyrotechnici om een show te schieten.
En wie regelt de verkeersveiligheid? Wie regelt de beveiliging van het evenement? Wie regelt de alcoholcontroles? Enzovoort enzovoort. Dit kost de kleinere gemeenten grote bedragen....
Nee, voorlopig zie ik het er niet van komen dat er een verbod op consumenten vuurwerk komt en dat we alleen een vuurwerkshow hebben in de gemeente als alternatief.

En zolang er elk jaar miljarden de lucht in gaan, denk ik niet dat een vuurwerkverbod er snel doorgedrukt wordt. Zeker omdat de regering elk jaar miljarden opstrijkt aan btw...

70 MILJOEN vuurwerkomzet per jaar... Dus ongeveer 14 MILJOEN btw inkomsten.

Dat mist de staat niet hoor, dit is ongeveer het bedrag wat een gemiddelde trajectmeting op iedere rijksweg oplevert per jaar... Maken ze er gewoon 1-tje bij ;-)

Back
Bovenaan