Cameo
VWC lid
Allemaal goeie punten, Lev-he. Zal ze even nalopen, dan is e.e.a. meteen een stuk duidelijker.
Eerst over de microfooninstellingen;
Alleen Marty heeft met een richtmicrofoon gefilmd. Mijn opnames zijn allemaal met de ingebouwde microfoon gedaan, maar bleken nadien desondanks erg zacht. Dit had met enkele specifieke instellingen op de camera te maken. Dit was bij het monteren niet echt meer te fixen, omdat diverse geluiden echt luid bleken, terwijl andere momenten juist te zacht waren. Was op de montagetafel niets meer aan te doen, behalve een normaliseerslag. En die heeft op al mijn eigen tracks plaatsgevonden. Meer was er vanuit Sony Vegas niet aan te doen helaas.
Strepen op sommige spelers
Dit is een erg lang verhaal en eigenlijk te lang om hier neer te zetten. Ik had al een heel verhaal getypt, maar realiseerde me dat ik dermate technisch diep begin uit te leggen, dat sowieso 99% afhaakt, haha
Het heeft met interlacing te maken en de keuze om een zo groot mogelijke groep mensen te bedienen van voldoende mooi beeld. Moderne spelers herkennen dat het materiaal op een computer is gerendered (met Sony Vegas) en gaan dan proberen op progressive af te spelen. Dat veroorzaakt de strepen die je ziet. De disc is via "oldskool" lower-field interlacing gecodeerd. Als je je moderne speler kunt forceren om dat te gebruiken, zul je het beeld zien dat de oudere spelers ook vertonen. Gewoon netjes, relatief low-res, maar dat ligt aan de specs van het dvd-protocol zelf. Ik ben hiermee naar diverse pro's geweest die dagelijks met interlaced media te maken hebben. Onder andere een kennis die bij de NOB werkt. Ze erkenden allemaal het interlacingsdebacle. Hun advies was echter eenduidend; gewoon op lower-field interlaced coderen, dan bedien je de meeste mensen van het beste beeld. De finale testdisc is daarna in 12 totaal verschillende spelers afgespeeld en die gaven allemaal goed beeld. Dat resultaat was mijn trigger om deze setting in ere te houden.
Wat zou het leven toch makkelijk zijn als iedereen een blu-ray speler in huis had en ik alles gewoon in full-res non-interlaced (net zoals op de computer) kon afmixen. Helaas is die tijd nog een eindje verwijderd.
Toch weer een redelijk lang en technisch verhaal. Sorry
Cameo
PS: Lev-he, suggesties voor een toekomstige aanpak die nog beter is zijn natuurlijk altijd welkom. Maar misschien dan beter via PM
Eerst over de microfooninstellingen;
Alleen Marty heeft met een richtmicrofoon gefilmd. Mijn opnames zijn allemaal met de ingebouwde microfoon gedaan, maar bleken nadien desondanks erg zacht. Dit had met enkele specifieke instellingen op de camera te maken. Dit was bij het monteren niet echt meer te fixen, omdat diverse geluiden echt luid bleken, terwijl andere momenten juist te zacht waren. Was op de montagetafel niets meer aan te doen, behalve een normaliseerslag. En die heeft op al mijn eigen tracks plaatsgevonden. Meer was er vanuit Sony Vegas niet aan te doen helaas.
Strepen op sommige spelers
Dit is een erg lang verhaal en eigenlijk te lang om hier neer te zetten. Ik had al een heel verhaal getypt, maar realiseerde me dat ik dermate technisch diep begin uit te leggen, dat sowieso 99% afhaakt, haha

Wat zou het leven toch makkelijk zijn als iedereen een blu-ray speler in huis had en ik alles gewoon in full-res non-interlaced (net zoals op de computer) kon afmixen. Helaas is die tijd nog een eindje verwijderd.
Toch weer een redelijk lang en technisch verhaal. Sorry

Cameo
PS: Lev-he, suggesties voor een toekomstige aanpak die nog beter is zijn natuurlijk altijd welkom. Maar misschien dan beter via PM