MUSEUMDVD 2010 - "We moeten een mat!" (trailer)

Allemaal goeie punten, Lev-he. Zal ze even nalopen, dan is e.e.a. meteen een stuk duidelijker.

Eerst over de microfooninstellingen;
Alleen Marty heeft met een richtmicrofoon gefilmd. Mijn opnames zijn allemaal met de ingebouwde microfoon gedaan, maar bleken nadien desondanks erg zacht. Dit had met enkele specifieke instellingen op de camera te maken. Dit was bij het monteren niet echt meer te fixen, omdat diverse geluiden echt luid bleken, terwijl andere momenten juist te zacht waren. Was op de montagetafel niets meer aan te doen, behalve een normaliseerslag. En die heeft op al mijn eigen tracks plaatsgevonden. Meer was er vanuit Sony Vegas niet aan te doen helaas.

Strepen op sommige spelers
Dit is een erg lang verhaal en eigenlijk te lang om hier neer te zetten. Ik had al een heel verhaal getypt, maar realiseerde me dat ik dermate technisch diep begin uit te leggen, dat sowieso 99% afhaakt, haha :) Het heeft met interlacing te maken en de keuze om een zo groot mogelijke groep mensen te bedienen van voldoende mooi beeld. Moderne spelers herkennen dat het materiaal op een computer is gerendered (met Sony Vegas) en gaan dan proberen op progressive af te spelen. Dat veroorzaakt de strepen die je ziet. De disc is via "oldskool" lower-field interlacing gecodeerd. Als je je moderne speler kunt forceren om dat te gebruiken, zul je het beeld zien dat de oudere spelers ook vertonen. Gewoon netjes, relatief low-res, maar dat ligt aan de specs van het dvd-protocol zelf. Ik ben hiermee naar diverse pro's geweest die dagelijks met interlaced media te maken hebben. Onder andere een kennis die bij de NOB werkt. Ze erkenden allemaal het interlacingsdebacle. Hun advies was echter eenduidend; gewoon op lower-field interlaced coderen, dan bedien je de meeste mensen van het beste beeld. De finale testdisc is daarna in 12 totaal verschillende spelers afgespeeld en die gaven allemaal goed beeld. Dat resultaat was mijn trigger om deze setting in ere te houden.

Wat zou het leven toch makkelijk zijn als iedereen een blu-ray speler in huis had en ik alles gewoon in full-res non-interlaced (net zoals op de computer) kon afmixen. Helaas is die tijd nog een eindje verwijderd.

Toch weer een redelijk lang en technisch verhaal. Sorry :D

Cameo

PS: Lev-he, suggesties voor een toekomstige aanpak die nog beter is zijn natuurlijk altijd welkom. Maar misschien dan beter via PM :)

Ik heb hem zojuist ook ontvangen. Goede service hoor en netjes verpakt.

Ga hem nu direct kijken :D.

Heb de dvd vanmiddag mogen ontvangen! Gelijk gaan kijken natuurlijk! Lag toch ziek in bed haha! Wat een geweldige dvd! Echt super!
Bedankt!

Dat wordt allemaal nog besproken. Binnenkort hebben de dudes hun eigen premiere en komen ze bij elkaar om voor het eerst de dvd te bekijken. Dan wordt ook direct gekeken wat we dit jaar doen. Kan dus nog alle kanten op, maar Tom's Plaza (Voorschoten) is wel een heel populaire middaglocatie. :cool:

Bedankt allemaal weer voor de leuke reacties! :bye:

Afgelopen weekend heb ik de Museum 2010 DVD bekeken :blink:
Na beide dvd's te hebben gezien, was het eerste dat in me opkwam: dit is geweldig!
Met de voorgaande edities van de Museum DVD nog vers op het netvlies gebrand is het wederom een vermaak om een hechte groep kruitliehebbers te zien stoken. De registratie van de strooptocht is ondanks de soms ietswat moeilijk verstaanbare stemmen prima gemonteerd.
Het straalt direct de sfeer en gezelligheid uit van het bezoek aan een vuurwerkwinkel.

Over de stooksessies en het overige knalgeweld kan ik kort zijn: super!
Je weet met de beelden, waarin wordt gefilmd vanuit diverse invalshoeken, de sfeer prima over te brengen naar de kijker. Ook de avondregistraties zijn naar mijn mening dubbel en dik geslaagd! Er kwam een vermogen aan vuurwerkartikelen en hoeveelheden voorbij waar je u tegen zegt. Ook passeerden creative doorlontprojecten de revue. Alleen jammer dat het geluid soms iets afzwakte, maar het valt nauweljks op als je geconcentreerd "into the movie" bent.

Verder heb ik geen kritische noten, Cameo.
Deze dvd is een ware must voor elke vuurwerkliefhebber! :cool:

@Anaconda, Dank voor je reactie :) Het geluid is inderdaad nog wel eens een probleem geweest bij het monteren. Iedere cam (in totaal 5) heeft zijn eigen setup en (soms koppige :D) cameraman die het toch graag op zijn eigen manier vastlegt. Mijn eigen cam stond daarbij abusievelijk op de "Wind"-modus, wat later lastig te corrigeren is. Want een bepaald niveau wordt dan gedempt, terwijl harde geluiden juist weer goed doorkomen. Pomp je het volume dan integraal op, dan heb je kans dat de nietsvermoedende kijker zich lam schrikt als er na relatieve stilte plots een (nitraat-)mat afgaat. :D
Bij een andere cam werd een richtmicrofoon gebruikt, wat de kwaliteit van het geluid zelf ten goede kwam, maar omstanders zijn dan minder goed te volgen. Ach, dit soort zaken hou je nu eenmaal altijd. Ik kan in elk geval voor mijn eigen aanpak/camerawerk beloven dat ik zeker notities maak van de feedback en daar de volgende keer iets mee doe. Vind het project en de interactie met de kijkers veel te leuk om het te negeren :cool:

@hardcore0438
De shop sluit weer op 01-02-2011. Mocht iemand dan toch dringend behoefte hebben aan kruithoudend beeldmateriaal, dan is er altijd wel iets te regelen. Maak je dus geen zorgen. Ook de oude edities zijn nog steeds beschikbaar en dat zal als het aan mij ligt ook nog wel even zo blijven :bye:

Beste DVD genieters,
Wederom dank voor alle lovende reacties. Spui gerust je ideeën over hoe het nog leuker/beter kan, wees wel realistisch; we zijn en blijven hobbyisten kwa apparatuur en mogenlijkheden. Een 3D film in Imax formaat zal dus niet lukken. :D
Laatst hadden we het over om ipv een dvd set met de films een 'read only' usb stick als media te gebruiken, zomaar een ideetje omdat veel dvd spelers tegenwoordig een usb ingang hebben. Blue-ray is ook ter sprake gekomen, dit heeft voordelen met betrekking tot de omzetting van de HD camera bestanden naar dvd formaat.
Misschien is er een wens om meer overdag beelden te gebruiken, of juist meer avond/nacht beelden. Meer beelden van strooptochten en andere voorbereidingen? Foto collage? Leuk of een minpuntje?
Kortom; wij horen graag jullie ideeën!
Groetjes, Roel.

Helaas heb ik nog niets binnen. Op de 6e kreeg ik een mailtje dat hij verstuurd zou zijn. Nog niets op de mat gevonden.. :sad:

Beste DVD genieters,
Wederom dank voor alle lovende reacties. Spui gerust je ideeën over hoe het nog leuker/beter kan, wees wel realistisch; we zijn en blijven hobbyisten kwa apparatuur en mogenlijkheden. Een 3D film in Imax formaat zal dus niet lukken. :D
Laatst hadden we het over om ipv een dvd set met de films een 'read only' usb stick als media te gebruiken, zomaar een ideetje omdat veel dvd spelers tegenwoordig een usb ingang hebben. Blue-ray is ook ter sprake gekomen, dit heeft voordelen met betrekking tot de omzetting van de HD camera bestanden naar dvd formaat.
Misschien is er een wens om meer overdag beelden te gebruiken, of juist meer avond/nacht beelden. Meer beelden van strooptochten en andere voorbereidingen? Foto collage? Leuk of een minpuntje?
Kortom; wij horen graag jullie ideeën!
Groetjes, Roel.

Mij persoonlijk lijkt het erg leuk om meer beelden van de strooptocht tezien! Dat vond ik wel erg leuk in beeld gebracht!

@Sunseeker, stuur me even per pm je ordernummer. Dan kijk ik even voor je.

@deknaller, ja klopt. Ik vond dat zelf ook erg leuk om vast te leggen. Helaas wordt filmen op een vuurwerkverkooppunt niet altijd op prijs gesteld, zelfs als je het vooraf keurig overlegt. We hebben er helaas negatieve ervaringen mee. Anders ligt dat gelukkig bij bijvoorbeeld Decemberhoeve in Nieuw Vennep en bij Zena in Pijnacker. Daar worden we met open armen ontvangen en mogen we ons met de camera's uitleven. Maar ja, dat zijn dan ook verkooppunten die gerund worden door liefhebbers en dat scheelt :)

Maar je opmerking staat genoteerd en ik kan je nu al zeggen dat de strooptocht ook wat ons betreft een vast onderdeel zal blijven van de box.

@Sunseeker, stuur me even per pm je ordernummer. Dan kijk ik even voor je.

@deknaller, ja klopt. Ik vond dat zelf ook erg leuk om vast te leggen. Helaas wordt filmen op een vuurwerkverkooppunt niet altijd op prijs gesteld, zelfs als je het vooraf keurig overlegt. We hebben er helaas negatieve ervaringen mee. Anders ligt dat gelukkig bij bijvoorbeeld Decemberhoeve in Nieuw Vennep en bij Zena in Pijnacker. Daar worden we met open armen ontvangen en mogen we ons met de camera's uitleven. Maar ja, dat zijn dan ook verkooppunten die gerund worden door liefhebbers en dat scheelt :)

Maar je opmerking staat genoteerd en ik kan je nu al zeggen dat de strooptocht ook wat ons betreft een vast onderdeel zal blijven van de box.

Jammer om te horen dat jullie daarbij tegenstand ondervinden. Hoe wel ik de winkels ook wel kan begrijpen. Ik zou zeggen meer naar verkooppunten van liefhebbers gaan!

Ik heb hem alfgelopen week binnen gekregen. Geweldig weer die sfeer. Zo jullie hebben wel aardig wat matten verstookt! Ook geweldig die zelfbouwmatten van diverse knallers.
DE mascleta met traca's als finale wat zal dat een geweld zijn geweest. Geweldig ook overal mensen voor het raam!
Over het geluid is al genoeg gezegd dat is inderdaad een minpuntje.
Verder heb ik alweer het gevoel te pakken, de sfeer. Nog even geduld en dan mogen we zelf ook weer!

Zojuist ook de dubbel DVD uit m’n brievenbus gevist.
Snel de envelop geopend en ja hoor, weer mooier en professioneler van uiterlijk dan de voorgaande edities.
Als dank aan de heren van het Museum snel wat wierook op m’n VWM huiskameraltaar gebrand en nu mn DVD speler laten warmlopen en 4 ½ uur gaan genieten.

Zal zsm laten weten hoe het beviel.

Ik had een houten kont van de lange zit maar ik heb de DVD gezien en me geen seconde verveeld.
Wat een prachtig scala aan vuurwerk producten en actie momenten is er weer te zien op deze 4 ½ uur durende 2010 versie van de Vuurwerk Museum DVD. Niets anders dan toppers en hoogte punten komen er op je scherm voorbij en dat alles in prima video kwaliteit.
Goed ook om te zien dat veel van de producten wordt benoemd, op die manier kun je zelf ook een keuze maken voor jouw O&N collectie.
De jonge Heeren vieren feest en genieten duidelijk en ook de humor komt goed over in de opnamen. De goede sfeer druipt er vanaf.
Pro’s en con’s.
Ieder zal de zijne wel hebben maar laat ik er een paar van mezelf noemen.
Het matten orgie wat goed omlijst wordt met allerlei ander vuurwerk.
Tom’s Olijke mat.
Beko tank, daar wil ik 2 divisies van.
De prachtige stille finale met fonteinen en bengalen.
Zijn er con’s?
Ja zeker, er hoort een flink dik zitkussen bij deze DVD geleverd te worden.
Ik heb maar 1 advies aan iedereen, KOPEN!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan