Minder is meer, of toch niet?

titanium

VWC Moderator
Forumleiding
Medeliefhebbers

De afgelopen 2 jaar is het voor velen van ons niet geweest zoals we gewend waren. Je had niks, moest het doen met restjes of als je toevallig iets kon krijgen deed je het daarmee.

Erg benieuwd hoe jullie de afgelopen 2 jaarwisselingen hebben ervaren met minder vuurwerk dan je gewend bent. Heb je nog steeds een ontzettend mooie dag gehad of wellicht zelf mooier of was je in mineur omdat je 'maar' 2 boxen had ipv 15?

Met andere woorden, klopt het spreekwoord: Less is More?

Voor mij persoonlijk denk ik dat less=more wel klopt. Je gaat met een kleinere collectie, door welke reden dan ook het vuurwerk meer waarderen dan wanneer je door de cakes de compounds niet meer kan zien.

Alleen wat wel een nadeel is, dat het officieel niet mocht stoken de afgelopen jaren dus dat voelde dan toch weer anders.

Op de dag zelf denk ik vaak: de volgende keer 'less is more'.
Vervelende met onze hobby is dat je er graag vaak mee bezig bent. Helaas kan dit eigenlijk maar echt de laatste dagen van het jaar. De rest van het jaar is vergelijken en de (freak)winkels checken. Dan voelt zo'n aankoop gewoon fijn, want dan hebben we straks lekker veel te stoken. Maarja, veel kleine bestellingen resulteert in een grote collectie.. die wel in 1 nacht op moet.

Gezien de prijzen dit jaar ben ik blij dat ik nog wat oude bestellingen heb laten staan :)

Ik heb afgelopen jaarwisselingen met minder vuurwerk dan gepland toch wel een leuk feestje gehad. Maar ik merk ook dat ik graag nog een keer de hele tijd door kan stoken. Dat staat dit jaar wel te gebeuren.

More or less :D Afgelopen jaar moest ik met weinig, klein, duur spul tevreden zijn, en dat lukte best redelijk. Ik vond het lang niet zo leuk als een voorheen normale jaarwisseling met vele 30mm bakken, maar ach een gegeven paard, een vogel in de hand, kleine eren, aanpassen is overleven enz etc.
Ik hou sowieso minstens zo van klein spul, fonteinen vooral, als het grote, dus heb ik daar wat van, is m'n innerlijk kind wel tevreden. Beetje boemboem in de lucht om 00u om de geesten te verjagen danwel plezieren, hoeft 't niet zo gruwelijk veel te zijn als het wel ns was.

Ontzettend genoten vorig jaar, met klein en groot spul. Verleiding was groot om toch F2 spul te kopen over grens, dus die behoefte ook vervuld. Toch ga ik wel minderen in de toekomst. Want de ongezonde spanning met veel is ook veel meer aanwezig nu ik kleiner woon in een appartementencomplex. Aan de andere kant geniet ik ook wel van een grote diversiteit aan mooie producten.

Laatst bewerkt:
Het is voor mij absoluut zo dat de (emotionele) waarde die ik hecht aan een product een stuk hoger is, als ik minder heb. Als ik alleen een Transbomber en een pak met pijlen heb, is de Transbomber iets waar ik heel erg naar uitkijk. Heb ik een schuur vol met cakes, compounds, triple compounds en 100.000 klappers, dan is diezelfde transbomber ineens 'wel leuk'.

Laatst bewerkt:
Afgelopen oud en nieuw bij m'n broer gevierd een dorp verderop. Tot 22:00 was het redelijk rustig daarna ging het helemaal los met legaal en illegaal vuurwerk in omgeving. Heel veel vuurwerk van Zena en Loots gezien, maar ook blokken en shells tot 8 inch. Heb zelf restvoorraad en spul uit Baarle gestookt, een stuk minder kwa hoeveelheid dan normaal maar hierdoor ook goed kunnen genieten van andermans vuurwerk.

Dit jaar wordt het sowieso, doordat alles duurder is geworden, less. Maar omdat ik toch nog een show wil schieten ga ik voor de aanbiedingen, ook al loop ik daarmee het risico dat bepaalde producten tegen kunnen gaan vallen.

Ik denk dat ik vrijwel evenveel genoten heb afgelopen 2 jaar als de jaren ervoor. Met weliswaar minder, maar nog steeds veel vuurwerk. De hoeveelheid vuurwerk op de dag zelf maakt wat dat betreft niet zo heel veel uit misschien. Maar de hele beleving naar de 31e toe, inclusief producten uitzoeken, bestellen, toevoegen aan lijstjes, en vervolgens ophalen en voorbereiden is toch wel leuker als je een flinke collectie samen hebt kunnen stellen.

Dat is dan dit jaar weer wat minder leuk, omdat er nog zo veel in bestelling staat dat ik maar zeer beperkt nog bij wil bestellen dit jaar, omdat ik anders bang ben dat het wel echt te veel gaat worden, en more in dat geval wel less wordt.

Wat dat betreft zit er denk ik een omslagpunt. Tot een bepaald punt geldt more=more. Ga je daar overheen dan zit je op het punt dat less=more geldt als je mindert, en more=less geldt als je nog meer hebt. Maar dat punt zal voor iedereen ergens anders liggen.

Tijdelijk wel ja, als je bijna niks hebt, of denkt niks te gaan hebben is een enkele transbomber opeens van onschatbare waarde :D

Ik heb me wel gerealiseerd dat ik minder losse cakes moet kopen en meer compounds. Omdat ik uiteindelijk in België ben wezen winkelen had ik meer grote boxen dan normaal ipv cakes en dat beviel prima.

Maar ik ben bang dat als er volgende jaar weer gewoon volop freakacties zijn, dat het lijstje toch weer snel zal groeien. Probleem voor mij is gewoon dat ik enorm geniet van het koopjes jagen en en zo tof mogelijke lijst maken voor het budget. Zal ook spannend worden hoe de prijzen volgend jaar zijn. Kosten gaan overal omhoog en dat zal in deze sector niet anders zijn ben ik bang. Met de prijzen zoals ze nu zijn, zullen we allemaal moeten wennen aan een kleinere collectie.

Al met al kon ik prima overweg met een kleinere collectie, dat kon de pret zeker niet bederven maar de hele voorpret was weg, dief in de nacht met je spulletjes en hopen dat je buren je niet verlinken...nare bedoeling.

Wat wel weer leuk was is dat er ook minder vuurwerk was, dus dat van jouw was net ff cooler dan normaal en ook de waardering van de mensen in de straat was kicken.

Normaal heb ik wel een aardige grote grote hoeveelheid maar de afgelopen 2 jaar heb ik het net als zoveel met minder moeten doen. Ik heb een bult Cat 1 gekocht, had gelukkig nog wat Cat2 over van het mist jaar 2019. Om niet gelijk de hele collectie erdoor te rammen in 2020 3 of 4 Compounds afgestoken naast het Cat 1 spul. 2021 een klein beetje in duitsland gehaald omdat er nu toch geld 'over' was eindelijk de Yggdrasil gescoord samen met 4 andere Funke cakes, normaal koop ik liever 2 boxen in NL dan zoveel geld voor 1 box.

Ondanks dat de Yggdrasil mij zwaar zwaar tegenviel heb ik 1 van mijn mooiste oud en nieuws gevierd met vele malen minder vuurwerk dan de jaren ervoor. Niet meer het gevoel van 'ik heb veel te veel' 'hoe krijg ik het op' en 'moeten' kiezen tussen gezellig samenzijn met vrienden of maar blijven stoken.

Ik ben er door de afgelopen 2 jaar wel achter gekomen dat voor mij Less is More wel opgaat, ik heb genoten met minder, veel minder.

Maar het is en blijft een soort van verslaving dat ellendige vuurwerk, dus in het verleden behaalde levenslessen bieden geen garantie tegen de koopdrang wanneer het echt weer mag ben ik bang haha.

Ik heb me prima vermaakt de afgelopen 2 oud en nieuws. 1e jaar heb ik me netjes aan de regels gehouden, en 2e jaar heb ik geschoten wat ik nog op zolder had. Overdag was er gelukkig wel carbid het 2e jaar.
Wat ik voornamelijk gemist heb in die 2 jaar is het struinen op webshops, bezoeken van een demo, het halen van het vuurwerk en het naar het 0.00 uur moment toeleven in de maand december (en eerder :wink:)
Ben dus wel toe aan een "normaal" oud en nieuw.

De dag heb ik wel prima volmaakt! Overdag doen we altijd carbid schieten en 's avonds genieten van het vuurwerk. Ik had minder maar het feestje was groter! ;)

Njoah,

Los van de afgelopen twee jaar heb ik nooit een hele grote collectie gehad (nooit boven 1k). Ik ben sowieso ook niet iemand die de hele avond staat te stoken.

De afgelopen twee jaar ook wel een paar lontjes aangestoken en ja dat was tijdelijk prima gezien de omstandigheden. Maar voor mij geldt binnen deze context niet less is more. Ik heb de afgelopen twee jaar een hele leuke vakantie gehad in de Ardennen, maar ik wil dit jaar weer liever naar de Bahama’s

De afgelopen 2 jaren heb ik geweldige jaarwisselingen gehad. In 2020 ben ik, ondanks het geringe aantal boxen dat we hebben afgestoken, zeker voldaan gaan slapen. De hele dag met Cat-1 in de weer, meer de sfeer proeven en écht uitkijken naar dat 0:00 moment om de boxen te zien. Heel andere, maar zeker gave beleving.

Afgelopen jaarwisseling toch nog een forse hoeveelheid weg kunnen schieten door alle reserves op te schieten. Dat gaf, door er om 0:00 een soort showtje van te maken, toch nét dat beetje meer oudjaarsdag gevoel. Hoewel dat toch wel weer richting de grote hoeveelheden ging, denk ik dat dat toch wel de max was. Dat is dan zeker 50% van de normale collectie die ik normaal had.

Ik denk dat ik de laatste jaren het overdags gevoel meer ben gaan waarderen, alleen nog om 0:00 een showtje wil schieten en tussendoor een enkele mooie, sierlijke box met klein spul. Wat mij betreft is Less zeker more!

Less is more. Ben meer gaan genieten van stoken met mijn nichtjes en neefjes en heb zelf niet meer de behoefte om giga hoeveelheden af te steken.
Zal wel blij zijn als stoken gewoon weer mag. Dat voelt wat relaxter

2020: less is less
2021: less is less
2022: more is more
2023 en daarna: less is more

Jarenlang wist ik ‘toevallig’ altijd wat cakes en soms boxen over te houden, waarna ik ze op de stooklocatie bij mijn ouders kon bewaren. Het gaf een veilig gevoel om toch alvast iets achter de hand te hebben, voor het geval dat. Zal je net zien, stook ik een keer netjes alles op, belanden we in een dubbele lockdown. Gelukkig had ik nog een paar doosjes F3 single shots, een paar fonteinen en wat pijlen van langer geleden, maar nul cakes en nul compounds. Vroegtijdig in België of via andere wegen inslaan en opslaan is voor mij om uiteenlopende redenen geen optie, dus behalve de genoemde restanten en een berg categorie 1 heb ik nu al 2 jaar niets kunnen afsteken. En dat vind ik verschrikkelijk balen. Natuurlijk, met de kinderen goede kwaliteit categorie 1 afsteken en knallen met wat pakken knetterlinten is leuk, maar tegelijk surrogaat, tweederangs en gewoon minder mooi. Het afsteekverbod heeft mij nog meer dan vooraf al gevreesd enorm gefrustreerd. Ondanks mooi vuurwerk om mij heen met Oud en Nieuw miste ik het zelf afsteken ontzettend: less is less.

Komende jaarwisseling moet het dan gebeuren, nog 1 keer een fantastische jaarwisseling met een grote collectie vol kwaliteit en afwisseling. De bestellingen van de afgelopen 2 jaar die niet geannuleerd zijn, plus nog wat aankopen van dit jaar zorgen voor een collectie van nu al 800+ euro. Voor mij is dat vergelijkbaar met mijn grootste collecties ooit. Ik kijk zo uit naar weer zelf mijn eigen vuurwerk afsteken, dat gevoel is onvervangbaar. Hopelijk wachten er geen nieuwe teleurstellingen en wordt 2022 het jaar van more is more!

Vanaf volgend jaar zal alles anders zijn en behoren de collecties uit de topjaren tot het verleden. De financiële situatie en oplopende kosten maken dat ik geen vergelijkbare bedragen meer kan besteden aan vuurwerk, dus het budget zal afnemen. Tel daar de prijsstijgingen van dit jaar bij op en wellicht ook in de komende jaren en het is duidelijk dat je minder vuurwerk kunt kopen dan in de jaren voor de lockdown. Dat wordt 1 of 2 compounds en een aantal kleinere cakes, een beetje terug naar vroeger. Dat is vervelend maar we waren als freaks best wel verwend. Meer, meer, meer was het motto en echt genieten schoot er dan wel eens een beetje bij in. In die zin komt het oude vuurwerkgevoel hopelijk versterkt terug komende jaren en zal inderdaad gaan gelden: less is more!:)

Komende jaarwisseling moet het dan gebeuren, nog 1 keer een fantastische jaarwisseling met een grote collectie vol kwaliteit en afwisseling. De bestellingen van de afgelopen 2 jaar die niet geannuleerd zijn, plus nog wat aankopen van dit jaar zorgen voor een collectie van nu al 800+ euro. Voor mij is dat vergelijkbaar met mijn grootste collecties ooit. Ik kijk zo uit naar weer zelf mijn eigen vuurwerk afsteken, dat gevoel is onvervangbaar. Hopelijk wachten er geen nieuwe teleurstellingen en wordt 2022 het jaar van more is more!

Vanaf volgend jaar zal alles anders zijn en behoren de collecties uit de topjaren tot het verleden. De financiële situatie en oplopende kosten maken dat ik geen vergelijkbare bedragen meer kan besteden aan vuurwerk, dus het budget zal afnemen. Tel daar de prijsstijgingen van dit jaar bij op en wellicht ook in de komende jaren en het is duidelijk dat je minder vuurwerk kunt kopen dan in de jaren voor de lockdown. Dat wordt 1 of 2 compounds en een aantal kleinere cakes, een beetje terug naar vroeger. Dat is vervelend maar we waren als freaks best wel verwend. Meer, meer, meer was het motto en echt genieten schoot er dan wel eens een beetje bij in. In die zin komt het oude vuurwerkgevoel hopelijk versterkt terug komende jaren en zal inderdaad gaan gelden: less is more!:)

Hier ongeveer hetzelfde verhaal voor 2022 en 2023. De afgelopen 2 jaar heb ik prima kunnen stoken dankzij wat creatieve winkeliers over de grens, maar de lijst aan doorgeschoven bestellingen is ook hier lang en ik heb me dit jaar niet echt weten in te houden. Het gevolg is een grotere collectie dan ooit tevoren. Het wordt nog een uitdaging om alles op te krijgen in die lullige 8 uur. Ik beschouw het maar als m'n laatste big bang.

Vanaf volgend jaar ga ik ook terug naar vroeger. Ik bestel alleen nog maar 1 grote compound voor 00.00 uur of ik haal er eentje op in België. Verder ga ik alleen nog maar shoppen in Duitsland. Lekker folders uitpluizen en dan bij het ophalen maar zien wat in de schappen ligt. Veel klein siervuurwerk en natuurlijk pijlen. Minder ophaalstress en meer stookplezier.

Back
Bovenaan