Meldpunt vuurwerkoverlast nu al van start.

ylke

VWC lid
Het meldpunt voor vuurwerkoverlast is vanaf vandaag weer in de lucht. Klachten over overlast, schade of gevaarlijke situaties kunnen via de website vuurwerkoverlast.nl worden gemeld. De meldingen worden gebundeld in een rapport dat aan de Tweede Kamer en een aantal burgemeesters zal worden aangeboden.

Het meldpunt is een initiatief van dertig lokale fracties van GroenLinks. De partij wil dat er meer wordt gedaan om overlast door vuurwerk aan te pakken. Het meldpunt moet helpen een overzicht te geven van de omvang van de overlast.

Maatregelen

Rond de vorige jaarwisseling kwamen er 70.000 meldingen. Dat was minder dan het jaar ervoor. Volgens het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte kwam dat door de introductie van maatregelen tegen vuurwerkoverlast, zoals het verkorten van de afsteektijd en het instellen van vuurwerkvrije zones.

Bonte verwacht dat het aantal klachten dit jaar nog verder zal dalen, omdat er meer vuurwerkvrije zones zijn. Het instellen daarvan is volgens hem prima, maar zijn einddoel is een verbod op consumentenvuurwerk.

"Uiteindelijk is de beste manier om van de overlast en ongelukken af te komen door vuurwerk alleen nog door professionals te laten afsteken", zegt Bonte. "In elke gemeente een vuurwerkshow, dat zou fantastisch zijn."

Eerder

Het meldpunt gaat enkele dagen eerder van start dan vorig jaar. "Daar is behoefte aan, want we krijgen nu al meldingen", zegt het GroenLinks-raadslid. "Mensen benaderen ons nu al met klachten dat ze knallen horen en daardoor 's nachts wakker liggen."

Bron

Gelukkig, ik ga meteen klagen. Ik doe namelijk graag mee aan de strategie om vuurwerk zwart te maken.
Staat er ook een knop tussen waar je over personen kan klagen, zoals bonte?

haha Er zijn 469 meldingen gedaan leuk al die groenlinkse knuffelaars zitten weer tedrukken zo als die buurvrouw van me woord niks gestookt maar toch drukken er op misselijk makend nu al 2 melding gedaan zij uit bejaarde tehius om niks he is hier blak stil in dorp pfff en leuke is je kan zien waar ze wonen op de kaart en elk jaar is zij het haha en meer mensen die zelfde doen op de kaart is beetje soort nepmeldingen wat gedaan woord is niet betrouwbaar deze meldingen en de site klopt helemaal niks van

Is dit nieuws? Waarom moet de NOS dit zo breed uitmeten? Ik ben blij als we in Nederland weer een objectief nationaal nieuwskanaal krijgen.
Het wordt zo gemeld als: Let op mensen, het vuurwerkmeldpunt is weer open! Meldt nu alle overlast die u ervaart, zodat we gezamenlijk het consumentenvuurwerk de grond in kunnen boren!

haha Er zijn 469 meldingen gedaan leuk al die groenlinkse knuffelaars zitten weer tedrukken zo als die buurvrouw van me woord niks gestookt maar toch drukken er op misselijk makend nu al 2 melding gedaan zij uit bejaarde tehius om niks he is hier blak stil in dorp pfff en leuke is je kan zien waar ze wonen op de kaart en elk jaar is zij het haha en meer mensen die zelfde doen op de kaart is beetje soort nepmeldingen wat gedaan woord is niet betrouwbaar deze meldingen en de site klopt helemaal niks van

Hopelijk begrijp je, je eigen post, maar ik heb moeite met het lezen van dit soort tekst. Gebruik eens een leesteken, alsjeblieft!

ik hou al 2 jaar in gaten en elk jaar is het zelfde melding .van de zelfde persoon elk jaar!
haha is ook niks privee als je de melding doet .woord weer gegeven op de kaart waar die persoon woont. in welke straat haha dus is een grote flop nep en ziekelijk aanval, van groenlinks die met hun iegen persoon meldingen maakt. zo als een groenlinkse aan hanger in ons dorp woord niks afgestoken, maar wel melding doen het is dus onbetrouwbaar info! en wettelijk dus niet eens tegebriuken. de namen en melding die elk jaar zelfde zijn en van elke persoon afkomt .die elk jaar zelfde meld en doet van groenlinkse ploegje .die onder mekaar oproepen doet :frusty:hoe kan je deze site aanpakken op de leuegens en bedrog

Is een strategie van Arno kijk we hebben deze maatregelen genomen dus nu zijn er minder meldingen what`s next?

Lijkt wel of in mijn wijk een knal die veroorzaakt is door een botsing van 2 auto's is meegeteld als vuurwerkoverlast

Wat een flauwekul. Alsof de mensen als freaks aan het wachten zijn dat die site open gaat. En verder, wie is hij om voor miljoenen mensen te bepalen dat er een vuurwerkverbod moet komen? Echt een whimp.

Doe maar! Heb al 3x gemeld op Schiermonnikoog maar meneer Bonte doet er niks mee :sad: Allemaal 1 eiland stemmen. schiermonnikoog ofzo. Het slaat nergens op en volgens mij zo lek als een mandje.

@ levensgenieter : maak even een meldpunt voor zeurende groenlinksers, lopen er hier ook paar van in de buurt namelijk. Komen naar buiten te schreeuwen als een paar jongetjes was cat1 afsteken.

Bij iedere scheet wordt er een melding gemaakt, redelijk anoniem en niet meetbaar.
Kan maar zo dat er 10 personen de boel manipuleren

Enige reden dat het nu eerder open is omdat vorig jaar een daling in de meldingen, die moet nu gecompenseerd worden.

Ik begrijp de negatieve reacties hier niet. Het afsteken van illegaal vuurwerk op dagen waar je helemaal geen cat2 of hoger mag afsteken werkt een eventueel vuurwerkverbod alleen maar in de kaart.

Wanneer iedereen zich normaal aan de regels houdt, valt er weinig te klagen en sterft zo'n meldpunt een stille dood.

Er is ook een melding gedaan uit de omgeving waar gisteravond een vuurwerkshow was, triest volk...

Back
Bovenaan