Meeste anonieme tips gaan over drugs

Vijf keer per dag wordt in Nederland iemand aangehouden dankzij een tip van een anonieme beller. Dat laat de tiplijn Meld Misdaad Anoniem weten. De dienst bestaat vandaag tien jaar en stelt, met 14.000 meldingen per jaar, fors bij te dragen aan de veiligheid in het land. De helft van de meldingen gaan over drugs.

Volgens de tiplijn hebben de bellers bijgedragen aan het oplossen van verschillende grote drugszaken. Zo leidde een drugstip in 2003 naar een geldpakhuis in Zwanenburg waar twee Colombianen werden aangetroffen met een contant geldbedrag van zeven miljoen euro, verdiend met de handel in drugs. Een tip over een cocaïnetransport in de Antwerpse haven leverde een vondst op van 320 kilo cocaïne met een waarde van 10 à 12 miljoen euro.
'Juist binnen hechte gemeenschappen waardevol'

Daarnaast zijn vooral moord en doodslag veel gemelde onderwerpen. Zo werd dankzij een tip in 2004 een schietpartij op een ****-ontmoetingsplaats in Elst opgelost. Volgens directeur van Meld Misdaad Anoniem, Guus Wesselink, is het telefoonnummer vooral in dat soort situaties waardevol. "Juist binnen hechte gemeenschappen of op plekken waar mensen liever anoniem willen blijven".

Sinds de oprichting van Meld Misdaad Anoniem in 2002 bellen mensen steeds vaker naar de tiplijn. Waren dat in het begin nog 5.000 melders per jaar, nu is dat 14.000 per jaar. De tips worden volgens de dienst steeds waardevoller. Elk halfuur ontvangt de telefoonlijn een melding die concrete informatie oplevert.
In totaal 13.000 aanhoudingen

In totaal werden de afgelopen tien jaar 117.500 tips gemeld. Dat resulteerde in 13.000 aanhoudingen, 9.000 opgeloste zaken. Bijna duizend misdrijven werden voorkomen, aldus de tiplijn.

Meld Misdaad Anoniem is geen onderdeel van de politie. Het is een meldlijn waar de anonimiteit van bellers gewaarborgd is. De tiplijn stuurt de meldingen wel door naar haar partners zoals de politie, energiebedrijven, de belastingdienst of overheden.
De belangrijkste resultaten op een rijtje:

meldingen 2002-2012
aantal meldingen 117.500
percentage bruikbare meldingen 83

top 5 meldingen 2002-2012
drugs 58.896
geweld 11.149
diefstal 8.909
wapens 4.401
overvallen 3.097

resultaten 2002-2012
aangehouden personen 13.114
aantal opgeloste zaken 8.903
aantal voorkomen misdrijven 915
vastgestelde fraude 23.028.345
opgelegde boetes 1.055.337
in beslag genomen geld/goederen 23.033.143
in beslag genomen vuurwapens 861
in beslag genomen kg vuurwerk 63.907
in beslag genomen kg harddrugs 13.987
in beslag genomen hennepplanten 1.956.621

Bron

Ze spreken van een hechte gemeenschap.Maar als je echt een mens bent en je wilt deel uitmaken van een hechte gemeenschap ga je geen mensen op zo'n vieze manier erbij naaien.
Schijnbaar leven er toch nog genoeg nsbers in dit kleine kikkerlandje

Vraag me af van hoeveel van die anonieme drugs tips er gebeld is door concurerende dealers / smokkelaars!
Vind het maar dubieuze getallen waar ze mee zwaaien

Vraag me af van hoeveel van die anonieme drugs tips er gebeld is door concurerende dealers / smokkelaars!
Vind het maar dubieuze getallen waar ze mee zwaaien

Neef van me heeft een kennisje die de telefoontjes van M moet aannemen, en 80-85% van de mensen die meld misdaad anoniem bellen zijn mensen van 65+.
Had niet anders verwacht haha

Echt, dat van die pubertjes hier 'NSB' zomaar in hun muil halen...ga die gauw eens met zeep spoelen...SUBIET! Je kunt niet wat voor bedreiging dan ook van jullie hobbietje vergelijken met discriminerend oorlogssadisme als die van de nazi's... Ga maar eens met een bejaardenhuis vol mensen praten die het écht zelf hebben meegemaakt, dan piep je wel anders! Kappen daarmee, koters van de opbouwgeneratie!

Echt, dat van die pubertjes hier 'NSB' zomaar in hun muil halen...ga die gauw eens met zeep spoelen...SUBIET! Je kunt niet wat voor bedreiging dan ook van jullie hobbietje vergelijken met discriminerend oorlogssadisme als die van de nazi's... Ga maar eens met een bejaardenhuis vol mensen praten die het écht zelf hebben meegemaakt, dan piep je wel anders! Kappen daarmee, koters van de opbouwgeneratie!

Dan vergelijk je het niet met nsb-ers, maar met het gedrag dat niet zou misstaan in het Oost-Duitsland van de periode 1945-1990. Een bezoek aan het Stasi-museum zou erg verhelderend zijn voor alle Nederlanders. Dan zouden ze zich misschien eens realiseren dat er keihard meegewerkt wordt aan een systeem dat doorgaans verguisd werd.

Maar daar komt men vermoedelijk weer veel te laat achter in dit land. Zal wel het zoveelste gevalletje zijn van kalf, verdronken, dempen, put.

@ Richardus jammer dat je me een pubertje noemt terwijl je niet eens weet hoe oud ik daadwerkelijk ben. Je hebt gelijk dat NSB een misplaats woord is. En als je er dieper over nadenkt ik het ook schandalig dat sommige dit woord hier gebruiken als je weet wat er in 40-45 allemaal gebeurd is. Echter was een van de taken die de NSB in 40-45 deed joden verraden. En vaak op zo'n smerige manier dat niemand er achter kwam waar de tip vandaan kwam.

Zodoende is voor sommige van ons die zich vreselijk kunnen opwinden om de M lijn, NSB een woord om die woede te beschrijven. Omdat het min of meer dezelfde werkwijze is. Andere erbij lappen en niet nadenken over de gevolgen je die met deze tip een ander aandoet.

Maar misschien is het idd beter om de M lijn voortaan een ander scheldwoord te geven. Al blijf ik de mensen die naar misdaad anoniem bellen vreselijke ******s vinden door mij op een hutje op de hei mogen gaan wonen. Hoeven ze iig nergens meer druk om te maken:wink:

je snapt toch wel dat ik het ter vergelijking bedoel. precies dezelfde werkwijze. Tuurlijk wil ik de mensen van 40-45 niet kwetsen oid.

GEwoonweg kappen met die oorlogreferenties...lijkt me dat we het daar over eens zijn...

Persoonlijk ben ik ook niet zo voor het anoniem verlinken, maar wat ík zou doen als ik wist dat er kartonnen Zinks en shells naast me zouden liggen...? (waarschijnlijk niks wegens goede voorkennis, maar ik zou begrijpen als men daarover verontrust zou raken; de voorraadjes zoals uit 'dat andere' topic? No problem...ik weet dat er niks gebeurt, en voor de rest van de buurt; wat niet weet... wat pas verheugt op oudjaarsavond!)

Kalm aan Richardus!
Denk aan je Hart.
Anders kun je met oudjaar geen explosieve of ik bedoel rotjes afsteken.
jaa de media gebruikt ook oorlogs termen als het om vuurwerk draait.
Beetj slechte vergelijking dat klopt.

maar Goed De naam NSB is gewoon langzaam als woord er in geslopen..
Zoals vele woorden.
Ja het is misplaatst maar is deze reactie van jou nou echt nodig?
Oke ik zou De Klik lijn voortaan Veraat lijn noemen:D

Laatst bewerkt:
Begreep je reactie mbt tot nsb maar om nu mensen met dislectie de grond in te trappen. En je naar mijn begripvolle reactie nog zo aggressief te uiten sorry maar getuigd naar weinig respect jongen...

Jip even speciaal voor Richardus.
Ik heb ADHD PDD-NOS (zoek dat maar anders ff op als je niet weet wat het is) en idd dislectie.
Gelukkig kan ik ondanks alles mij prima verwoorden en weet ongeveer 90% van de Forum gebruikers mij wel te begrijpen!!
Maar goed ik snap je hummor en sarcasme wel..
Maaruh: "Is eerst tot 10 tellen en een beetje na denken voor je iets post niet af en toe nodig?

Amen!

Nu weer lekker ontoppic over dit Nieuws/kranten bericht!

Jip even speciaal voor Richardus.
Ik heb ADHD PDD-NOS (zoek dat maar anders ff op als je niet weet wat het is) en idd dislectie.
Gelukkig kan ik ondanks alles mij prima verwoorden en weet ongeveer 90% van de Forum gebruikers mij wel te begrijpen!!
Maar goed ik snap je hummor en sarcasme wel..
Maaruh: "Is eerst tot 10 tellen en een beetje na denken voor je iets post niet af en toe nodig?

Amen!

Nu weer lekker ontoppik over dit Nieuws/kranten bericht!

Geen probleem hoor kerel, heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met het lezen van je posts.
We hebben allemaal wel ergens last van, zo is mijn interpunctie niet altijd juist. Ship happens :wink:

Andere erbij lappen en niet nadenken over de gevolgen je die met deze tip een ander aandoet.
Ik snap de frustratie van sommige mensen. Maar wat ik dan even niet meer snap is zo'n uitspraak.
Wat je de ander aandoet met deze tip?
Ik heb zo'n idee dat als je grote voorraden vuurwerk in je kelder hebt liggen je ook bewust bent van de gevolgen.
Ik ga me op geen enkele manier druk maken over mensen die opgepakt worden en ik zou daar zelf ook niet over nadenken als ik zou bellen.
Voor de duidelijkheid: dit heb ik nog nooit gedaan.

Verder denk ik dat het wel nuttig is als we elkaar in waarde laten met alle goede eigenschappen en gebreken die we hebben. Aandoeningen waar iemand niets aan kan doen, moet je niet gaan beledigen. Dat vind ik persoonlijk niet netjes.
Greetzzz

Ik snap de frustratie van sommige mensen. Maar wat ik dan even niet meer snap is zo'n uitspraak.
Wat je de ander aandoet met deze tip?
Ik heb zo'n idee dat als je grote voorraden vuurwerk in je kelder hebt liggen je ook bewust bent van de gevolgen

Het laatste wat ik er nog over zeg, als jij een grote partij vuurwerk op zolder hebt liggen om een leuk oudjaar te hebben. En ik als noob zou daar bang voor zijn, zou ik bij je aan de deur gaan en vragen of je het ergens anders op wil slaan. Mijn angst is dan weg en jij kan met oudjaar toch je vuurwerk afsteken, jij gelukkig en ik gelukkig.
Grijp ik echt naar de anonieme tiplijn word jou vuurwerk in beslag genomen, je krijgt een dikke boete/gevangenisstraf en je word mischien je huis uitgezet (huurhuis)
Daarom zeg ik mensen bellen tegenwoordig gelijk naar de tiplijn en hebben het fatsoen niet meer om bij elkaar aan de deur te gaan. En weten niet wat ze een ander aanrichten door diegene er bij te lappen.

Ik vind het gewoon smerig, en daar laat ik het bij.
Om je een voorbeeld te noemen mijn achterbuurjongen had een paar weken terug een examenfeest en had de muziek aan staan. Hadden er gewoon 5-6 mensen de politie gebeld voor geluidsoverlast. En niemand had het fatsoen om even aan de deur te gaan en te vragen of de muziek zachter kon. Echt ik kots van deze mensen.

Je hoeft er niets meer over te zeggen.
Op 1 punt geef ik je gelijk: Het is vaak wel zo netjes als mensen eerst even zelf vragen of bijv muziek zachter mag, of om te vragen of ergens iets anders opgeslagen mag worden.
Maar ik vind het niet vreemd dat er mensen zijn die anders handelen.
Verder verschillen we iets van mening, maar dat mag ook toch?

greetzz

Je hoeft er niets meer over te zeggen.
Op 1 punt geef ik je gelijk: Het is vaak wel zo netjes als mensen eerst even zelf vragen of bijv muziek zachter mag, of om te vragen of ergens iets anders opgeslagen mag worden.
Maar ik vind het niet vreemd dat er mensen zijn die anders handelen.
Verder verschillen we iets van mening, maar dat mag ook toch?

greetzz

Tuurlijk mag dat haha het is alleen maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Zou anders maar een saaie boel worden :p

Back
Bovenaan