Media-artikelen over/door freaks

Artikel uit het Brabants Dagblad

Artikel uit het Brabants Dagblad

'Geen tak uit vuurwerkpalm steken'

Auteur: door Rik Goverde | woensdag 31 december 2008 | 02:45 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 31 december 2008 | 10:31

Maandag was Roland Oerlemans op een adresje in Den Bosch, voor een mooie pot. "Als je die afsteekt gaan crackling-staarten de lucht in en in de lucht valt hij uit elkaar met een knettereffect.
Schitterend."

Vuurwerkliefhebbers zijn er in soorten en maten. Beginnende knallers, bulk-kopers, semi-professionals. En je hebt er tussen zitten die met zorg hun adressen selecteren om voor een vaststaand budget zo goed en mooi mogelijk sierspul in te slaan.

Dinsdagmiddag stond Oerlemans in Waalwijk bij de winkel Hadu, om Falling Leaves af te halen. "Als die afgaat, lijkt het ook echt alsof er blaadjes uit de lucht vallen. Falling Leaves kom je in Nederland niet zo heel veel tegen."

En dinsdagavond reisde hij af naar Boxtel, onder andere voor een paar Romeinse Kaarsen. Niet dat die kaarsen zo bijzonder zijn, maar in Boxtel kosten ze 4,95 euro voor twee, in plaats van 3,95 euro per stuk.

Oerlemans (23) zelf woont in ... Maar zijn vuurwerk haalt hij door heel de regio, een gebied ruwweg begrensd door Waalwijk en Tilburg in het westen en Den Bosch en Boxtel in het oosten. In totaal twaalf verschillende winkels. Op sommige plekken haalt hij alleen maar die ene speciale pot. Niet de hoeveelheid drijft hem, maar de schoonheid. Niet de knal maar de sier. Vroeger liep hij natuurlijk ook te knallen, tasje kanonslagen om de schouder gehangen. Maar van knaller werd hij liefhebber. "Gasten die prullenbakken enzo opblazen, daar distantieer ik me van. Die geven liefhebbers alleen maar een slechte naam."

En Oerlemans ís een liefhebber. Een maand of twee voor de jaarwisseling begint Oerlemans's zoektocht naar het perfect samengestelde vuurwerkpakket al. Hij meldt zich op fora, kijkt welk nieuw spul er op de markt komt, of de klassiekers van voorgaande jaren er nog zijn, leest reviews en discussieert. "Ik koop zelden iets als ik er niet eerst een filmpje van heb gezien. Maar in 90 procent van de gevallen staat er wel een filmpje bij."

Als hij zijn verlanglijst heeft samengesteld, begint het onvermijdelijke 'afstrepen'. "Ik besteed maximaal 550 euro. Op fora staan ook mensen die niet meer dan vijftig euro uitgeven. Dat kan ik me zó goed voorstellen, soms heb je gewooon niet meer te besteden. Ik zal er in elk geval van ze lang zal ze leven nooit 1400 euro aan uitgeven. Maar ik wil wel kwaliteit."

Voor een Palmtree effect uit de Dynasty Selection van Wolff rijdt hij dan ook graag een paar kilometers extra. Oerlemans: "Een mooie palmtree... heeft heldere kleuren, een mooie ronde vorm. Het is een goed stuk vuurwerk als er niet ergens een palmtak uitsteekt die de symmetrie doorbreekt. En Dynasty heeft dat goed voor elkaar. Net als de heldere kleuren in de Multicolour Peony, een volmaakt ronde bol na het uiteenspatten van een pijl."

Back
Bovenaan