Lijstjes topic 2025/2026

En hoe voldoe je aan de RACT in Nederland? Ik zie het al voor me: ik hou me keurig aan die 25 Kg in Dtsld en dan 1.3G op de doos....Wat dan? Is ergens op de doos te zien of die voldoet of niet? Dan kan ik da tvan te voren misschien uitzoeken nlk..
Edit: dank voor je antwoord trouwens, ik waardeer elke reactie die me helpt namelijk!

Ja dat is dus de vraag en het "vage" gebied. Voldoet bijvoorbeeld 1.3G aan de RACT. Of gaat het om het effect wat erin zit etc. etc.

En hoe voldoe je aan de RACT in Nederland? Ik zie het al voor me: ik hou me keurig aan die 25 Kg in Dtsld en dan 1.3G op de doos....Wat dan? Is ergens op de doos te zien of die voldoet of niet? Dan kan ik da tvan te voren misschien uitzoeken nlk..
Edit: dank voor je antwoord trouwens, ik waardeer elke reactie die me helpt namelijk!
Ik heb het al een keer eerder gepost in het betreffende topic over de ADR, maar: de opmerking van ILT meneer is puur voor de volledigheid. Je moet met aanvullende eisen (lees voldoen aan RAC) bijvoorbeeld denken aan: combinatie van enkelschotsbuizen mag geen externe support nodig hebben, denk bijvoorbeeld aan single rows. Bij maximale tube vulling moet elke cake beginnen met een mine etc. Dat staat helemaal los van de ADR. En inderdaad, ILT meneer zei letterlijk dat de ADR voor bedrijgsmatig vervoer van gevaarlijke stoffen is, de consument is daar van uitgesloten.

Als jullie een advies zouden moeten geven voor de Elegance, Himalaya Heights of de Beauty, welke zou het dan zijn? Vorig jaar niets gehad en een beetje spijt dat ik geen Riakeo heb besteld destijds. Dit jaar mag het wat meer kosten, aangezien het het laatste jaar is.

Als jullie een advies zouden moeten geven voor de Elegance, Himalaya Heights of de Beauty, welke zou het dan zijn? Vorig jaar niets gehad en een beetje spijt dat ik geen Riakeo heb besteld destijds. Dit jaar mag het wat meer kosten, aangezien het het laatste jaar is.
elegance maar volgens mij is dit het verkeerde topic hiervoor

En waar haal jij die 99% vandaan dan? Zou bijvoorbeeld Tarantula - Argento in Nederland voldoen aan de RACT. Waarom wel of waarom niet.
Deze is wel geinig want ik zat hierdoor het RAC er nog eens op na te slaan. Onder het kopje batterij van enkelschotsbuizen staat max. 15 gram per compartiment. Bij gebruik van een mine in de batterij van enkelschotsbuizen wordt max. 25 gram per compartiment toegestaan. Een compound moet, zoals ik 'em lees, voldoen aan de individuele onderdelen zoals in dezelfde tabel staan met toevoeging van max. 2000 gram in totaal. Als je kijkt naar de Tarantuala zit er meer dan 15 gram per compartiment in, en moet er dus volgens mij een individuele mine per cake aanwezig zijn. Ik heb altijd begrepen dat de mine pas aanwezig hoeft te zijn bij maximale vulling, maar als ik het RAC erbij pak is dat niet hoe ik het interpreteer. Hoor er graag een importeur over!

En waar haal jij die 99% vandaan dan? Zou bijvoorbeeld Tarantula - Argento in Nederland voldoen aan de RACT. Waarom wel of waarom niet.
Wellicht meer een discussie voor hier: https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...-regeling-invoer-buiten-verkoopdagen.1800111/

Maar enigszins gechargeerd / platgeslagen: omdat ze het anders wel als 1.4G ADR classificatie geïmporteerd hadden. Scheelt veel kosten qua logistiek en opslag.
Veelal door het gebrek aan combinaties waardoor het niet aan onze RAC voldoet. Het is compleet onlogisch dat dit product binnen de ADR classificatie 1.4G zou vallen.
En het RAC benoemt geen ADR classificaties, maar legt wel de inhoudelijke samenstelling restricties op.

In praktijk is dit zeer moeizaam te controleren en lastig 'op straat' vast te stellen. Er staat immers op de cake / compound niet de exacte samenstelling.
Maar wanneer je per cake over de 500 gram gaat, of per compound over de 2000 gram dan hang je al. Dan hebben we het nog niet over het wel/niet gecombineerd met mine effect waardoor we in Nederland binnen het RAC vallen, maar dit in Duitsland niet noodzakelijk is.

Huidige RAC: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2024-01-01#BijlageI

De herziene, verder beperkende RAC per 1-december: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2025-12-01#BijlageI

Alle Funke 100 sh blokken van 2500 gram, opgesplitst in 2000g compound en 500g cake vallen alvast af. Cake is langwerpig en hoger dan breed... Dus onstabiel en daarmee niet toegestaan.
Argento 1.4G tot 2000g nem moet kunnen, mits voldaan aan stabiliteitseisen.
SR Pyro en Pyroprodukt, ik zou het niet weten, in principe onder de 2000g NEM en breder dan hoog, dus zou moeten mogen 1.3G maakt voor particulieren niet uit.

Wellicht meer een discussie voor hier: https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...-regeling-invoer-buiten-verkoopdagen.1800111/

Maar enigszins gechargeerd / platgeslagen: omdat ze het anders wel als 1.4G ADR classificatie geïmporteerd hadden. Scheelt veel kosten qua logistiek en opslag.
Veelal door het gebrek aan combinaties waardoor het niet aan onze RAC voldoet. Het is compleet onlogisch dat dit product binnen de ADR classificatie 1.4G zou vallen.
En het RAC benoemt geen ADR classificaties, maar legt wel de inhoudelijke samenstelling restricties op.

In praktijk is dit zeer moeizaam te controleren en lastig 'op straat' vast te stellen. Er staat immers op de cake / compound niet de exacte samenstelling.
Maar wanneer je per cake over de 500 gram gaat, of per compound over de 2000 gram dan hang je al. Dan hebben we het nog niet over het wel/niet gecombineerd met mine effect waardoor we in Nederland binnen het RAC vallen, maar dit in Duitsland niet noodzakelijk is.

Huidige RAC: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2024-01-01#BijlageI

De herziene, verder beperkende RAC per 1-december: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027932/2025-12-01#BijlageI

Ik zal even in dat andere topic reageren!

Alle Funke 100 sh blokken van 2500 gram, opgesplitst in 2000g compound en 500g cake vallen alvast af. Cake is langwerpig en hoger dan breed... Dus onstabiel en daarmee niet toegestaan.
Argento 1.4G tot 2000g nem moet kunnen, mits voldaan aan stabiliteitseisen.
SR Pyro en Pyroprodukt, ik zou het niet weten, in principe onder de 2000g NEM en breder dan hoog, dus zou moeten mogen 1.3G maakt voor particulieren niet uit.

Hoog en Breed is geen RACT eis, maar een importeurs wens.

1x Artificial - Riakeo
1x Shots of Anarchy
1x Iro Kin Beauty
1x Super Flowers
1x Great Wall - Riakeo
1x Peking Opera 100
1x Gracefulness
1x RotP
1x Crosette Switch
1x Hamlet
1x Toxic
1x Opera House
1x Super Skreech
2x Orange Pride
1x Big Booster
1x Atlantis Lion

Toegevoegd:

1x Transbomber
2x Sutorobo Taki
1x Mairo Gold
1x Extraordinary 🫣

Oh dan zouden ze best mogen? Aangezien compound tot 2000g NEM en losse cake van maximaal 500g NEM. Moet je ze enkel los na elkaar schieten.
Als je even een klein beetje terug leest, zie je bijvoorbeeld in mijn reactie, dat het niet is toegestaan omdat een losse reep niet voldoet aan de eis dat een combinatie van enkelshotsbuizen geen externe support nodig zou moeten hebben.

Back
Bovenaan