Lesli Vuurwerk "Pyromoulds" Primeur op de Nederlandse markt !!!!

De moulds wegen meer dan een traditionele cake, wat een container zwaarder maakt, en daarmee ook duurder maakt om te vervoeren. Dat is duidelijk.
Dit met de trend "groter is beter" maakt onmogelijk zware cakes waar niets uit komt die nóg duurder worden dan ze nu al zijn.

Ik denk ook dat dit meer merkbaar is dan het goedkopere materiaal en minder handwerk/personeel. En áls het goedkoper uitpakt, zullen we daar als consument toch weinig van merken, want dan heeft de importeur gewoon wat extra's verdiend.

Dan denk ik misschien heel verwend en westers, maar ik heb liever dat wij veiliger vuurwerk krijgen, dan dat die chinezen werk hebben. Klinkt extreem? Is ook zo. Maar er zijn zó verschrikkelijk veel sectoren waar men kan werken. Kijk maar hoeveel andere "zooi" er uit China komt.

In China hebben ze het niet goed, dat weet ik, ben er zelf in 2004 ook geweest, ook in de armere delen, maar vooruitgang biedt ook kansen. Om het een beetje relevant te houden; het materiaal voor de moulds moet ook gemaakt worden, dus een aantal nieuwe banen. De apparaten die die moulds persen moeten ook gemaakt en onderhouden worden, is ook werk. Het zal wellicht niet iedereen werk geven, maar het is toch zeker een groot deel, aangezien die fabrieken ook niet klein zijn.

Dan hebben wij als vuurwerkfreaks een zwembad nodig om alle cakes in te laten weken.
Maar even serieus; en dan. Dan heb je pulp, wat moet een gewone consument ermee? Dat wordt echt niet los opgehaald en teruggestuurd naar China. Het eindigt hoogstwaarschijnlijk in de vuilverbranding waarna we er niets meer van zien. Is nu ook met de huidige cakes, maar deze moulds worden gemaakt van gerecycled vuurwerkpapier staat er. Goed idee, maar hoe komt dat papier in China?

:no:

Er wordt door de importeur een vast bedrag per container betaald. Tenzij het gewicht zoveel zwaarder wordt dan nu het geval is. Want een 40 ft zeecontainer mag tot 27,5 ton beladen worden.

De omstandigheden beter worden?
Met dit principe heb je bijna geen mensen meer nodig.
Vergeet niet dat in liuyang de helft van de stad mee profiteert van de vuurwerkbusiness, meer dan een miljoen mensen!!
De materialen die de fabrieken daar gebruiken worden allemaal ingekocht bij families in de stad die een zaakje hebben in afstopkartonnetjes enz. enz.
Omdat wij Hollanders en eigenlijk alle westerse landen allemaal weinig willen betalen en de bedrijven allemaal het liefst 110% winst willen maken krijgen die mensen daar amper betaald.
Met deze innovatie wordt misschien wel een groot deel werkloos.
Als je beseft dat de chinezen in de fabriek bijzonder weinig (voor chinese begrippen is de vuurwerkhandel wel erg menselijk)betaald krijgen en dat daar toch achterlijk veel met de hand wordt geproduceerd in een dag, denk je toch even anders als je zo'n cake voor 50 euro in de winkel ziet.

Er zijn steeds minder Chinezen die in vuurwerk fabrieken willen werken.
Dat de industrie gaat op zoek naar andere middelen.

Ylke meldt het ook in zijn post.

Jonge mensen trekken steeds vaker naar de stad i.v.m. studie en werk. Er zijn weinig jonge mensen te vinden die staan te wachten op een baan in een vuurwerkfabriek.

Eén oplossing hiervoor is de werknemers meer loon geven. Dit is dan ook de prognose, vuurwerk wordt in de toekomst duurder omdat de lonen in China gaan stijgen.

Ik was in 2011 aanwezig bij een demo van een importeur in min stadje.
Toen werd er door de directeur al gezegd, dat ze steeds moeilijker aan personeel konden komen, die astronauten en meer van dat kleine spul in elkaar willen draaien.

De mensen werken liever bij kleding fabrieken.
Omdat het zat zijn om knallers in elkaar te draaien die net zo hard knallen als een natte scheet.

Meer werkloosheid, nee ik denk meer een verschuiving van de werkende mensen naar andere industrieen.

------------------

Wat ik wel verrot vind, is dat ik in de toekomst geen cakes meer kan modden......:cry: :mad:

Laatst bewerkt:
Ik ben zeer benieuwd wat dit ons in de toekomst gaat brengen.
We zullen het gaan zien en mee maken.
Vind dat Lesli wederom goed en vernieuwend bezig is.

Ik vind het helemaal niks, doe mij maar lekker compacte cakes met kartonnen tubes, dat recycle verhaal is niet interresant in mijn ogen. Ben dat wat betreft conservatief. Creatieve freaks worden ook weer beperkt en hoe zit het met fanshapes? En dat het veel goedkoper zal worden geloof ik helemaal niks van.
Zou het gewoon missen die smeulende hoop tubes op het einde vd avond.

Met die moulds zijn een hoop modellen cakes niet mogelijk denk ik, zipper cake ala mini maxi of fanshapes of fluitbstterijen etc.

Ik juich dit soort ideeën van importeurs (en fabrikanten) alleen maar toe. Onderzoeken of dit een goed afternatief is van de huidige producten kan alleen maar in ons voordeel werken. Volgens mij is het nog erg pril, maar het begin is er :)
Ik zie desondanks wel een flink aantal problemen met deze pyromoulds. Gedeeltelijk vragen, gedeeltelijk kritische noten:

- De pyromoulds zijn gemaakt van gerecycled papier/karton. Dat klikt erg leuk, maar WAT is er dan precies gerecycled? De gebruikte pyromoulds gaan echt niet retour China gestuurd worden onder het mom van statiegeld. Dus moet er ergens in China een bron zijn van gebruikt vuurwerkpapier? Ik snap dat niet echt, aangezien het huidige karton toch al gerecycled kan worden voor de normale tubes.
- Deze pyromoulds worden duidelijk zwaarder in gewicht. Dan MOET extra kosten met zich meebrengen. Misschien al in transport van de container, maar anders wel omdat een winkelier nu geen dozen van 59 kg kan binnenkrijgen. Daarnaast een ander groot probleem: nu zitten we wel héél snel aan de 25 kg als consument zijnde :bonk:
- Hoe gaan fanshapes gemaakt worden? Lijkt mij technisch erg moeilijk om de mal te maken voor de pyromoulds. En ALS het al kan, weegt de cake straks tien kilo omdat er een enorme bulk aan materiaal in zit.
- Het LIJKT mij (moeilijk inschatten van achter mijn computer) dat dit materiaal brosser is dan een kartonnen cake. Wat gebeurt er als een cake op een hoek stuitert op de grond? CE-keuring valtest? Breken er dan geen hoeken af? Ouderwets karton buigt gewoon wat mee.

:no:

Er wordt door de importeur een vast bedrag per container betaald. Tenzij het gewicht zoveel zwaarder wordt dan nu het geval is. Want een 40 ft zeecontainer mag tot 27,5 ton beladen worden.

Ik weet niet hoe zwaar die containers nu de haven binnenkomen, maar stel dit is 25 ton, of in ieder geval vrij dicht bij de limiet, dan kan deze nooit meer zo vol gezet worden als voorheen, zonder dat het extra kosten mee brengt. Als een cake het dubbele gaat wegen, en we zitten nu dichtbij de gewichtsgrens, dan zullen er toch echt extra kosten aan zitten.

En of die 27,5 ton ook geldt in geval van gevaarlijke stoffen betwijfel ik een beetje.

- Deze pyromoulds worden duidelijk zwaarder in gewicht. Dan MOET extra kosten met zich meebrengen. Misschien al in transport van de container, maar anders wel omdat een winkelier nu geen dozen van 59 kg kan binnenkrijgen. Daarnaast een ander groot probleem: nu zitten we wel héél snel aan de 25 kg als consument zijnde :bonk:
- Hoe gaan fanshapes gemaakt worden? Lijkt mij technisch erg moeilijk om de mal te maken voor de pyromoulds. En ALS het al kan, weegt de cake straks tien kilo omdat er een enorme bulk aan materiaal in zit.
- Het LIJKT mij (moeilijk inschatten van achter mijn computer) dat dit materiaal brosser is dan een kartonnen cake. Wat gebeurt er als een cake op een hoek stuitert op de grond? CE-keuring valtest? Breken er dan geen hoeken af? Ouderwets karton buigt gewoon wat mee.

Even je punten stuk voor stuk;
2, Maximaal gewicht dat getild mag worden in werkgerelateerd zaken is dacht ik 20 kg per persoon (dus evt 40kg met zijn tweeën). Als de moulds echt zoveel zwaarder zijn, worden de kartonnen dus kleiner als ze met één persoon hier handelbaar moeten zijn.
Voor de consument wordt het dan vaker heen en weer lopen, hopend dat de auto niet overbeladen wordt.
3, Fanshapes, waaiers en dat soort ongein zal inderdaad een flink blok worden, gewoon vierkant met dan schuine buisjes eruit gehaald. Als echte waaier maken gaat niet meer denk ik, omdat ze dan te topzwaar worden. Hallo 10 kilo blok inderdaad.
4, Als er een bombette in de cake knalt, knalt de cake in meerdere stukken. Daar is het op ontworpen, want normale cakes willen weleens heel blijven en vrolijk door schieten. Lijkt me dus inderdaad dat het materiaal (veel) brosser is en daarmee ook gevoeliger voor vallen.

Persoonlijk had ik trouwens liever (ook) moulds gezien voor fonteinen. Die vallen veel sneller om, en kunnen best wat extra gewicht en stevigheid gebruiken. Zeker in een jaarwisseling als de afgelopen, met die harde wind.

Ik ga hier op de Spielwarenmesse aankomend weekend maar eens even over bijpraten met de mannen van Lesli. Uiteraard laat ik hier weten wat ik daar van opsteek!

Ik ben niet echt anthousiast over dit systeem.
Uitgerekend Lesli vuurwerk komt met dit systeem op de markt...
Ook nog onder het motto, voor de toekomst is het beter en goedkoper!.
Sorry hoor maar in mijn ogen is Lesli vuurwerk altijd een hele dure firma geweest, en de kwaliteit is ook niet altijd om over na huis te schrijven.
In het verhaal staat ook dat Lesli vuurwerk patent heeft op dit systeem..
Leuk voor hun!
Maar als het echt een geweldig systeem is kan een anderbedrijf um niet gebruiken,
Mits ze Lesli vuurwerk er voor betalen..

Dit is in mijn ogen de nieuwe manier om ons consumenten voor de gek te houden..
Beter mooier veiliger maar duurder...
Ps. In de toekomst goedkoper (echter geloof ik daar niets van, ik ken Lesli vuurwerk al langer), mits deze firma echt het roer om gooit.. Want dan heb ik niets gezecht.

Ik denk dat dit een betere oplossing zou zijn voor de doorlont blokken die we dit jaar hebben gehad.
mits dit voor normale prijzen kan gebeuren.

We hebben tijdens ons bezoek aan Lesli allerlei soorten en varianten gezien van Pyromoulds en ik moet zeggen dat wij( Arjan, Mike en ikzelf)dit als positief hebben ervaren. Hebben ook films gezien van cakes waarbij Pyromoulds zijn gebruikt en dit was ook erg positief.

Verder nieuws hierover komt in het verslag te staan van ons bezoek.

Back
Bovenaan