Daedpool
VWC lid
Hoewel je 1000% gelijk hebt met alles wat je schrijft kun je er vergif op innemen dat het verbod er komend jaar gewoon knoerthard doorheen gestampt gaat worden.Wat mij echt begint te storen, is hoe de media het vuurwerkverbod framen. Ik zat net naar SBS6 Nieuws te kijken en daar wordt inmiddels gesproken over “het laatste jaar consumentenvuurwerk”, alsof het verbod al definitief is besloten.
Maar dat is feitelijk onjuist.
Er is op dit moment geen aangenomen wet, geen definitief besluit en geen juridisch vastgelegd landelijk vuurwerkverbod. Wat er wél is, zijn politieke voornemens, moties en signalen. Dat is iets fundamenteel anders dan wetgeving die door beide Kamers is aangenomen en in werking is getreden.
Door nu al te spreken in voltooide tijd, presenteren media een politieke wens als een voldongen feit. Dat is geen neutrale verslaggeving meer, maar sturende framing. Het creëert bij kijkers het idee dat de discussie voorbij is, terwijl het formele besluitvormingsproces nog gewoon loopt.
Dat is problematisch. Niet omdat je vóór of tegen vuurwerk bent, maar omdat media hiermee vooruitlopen op democratische besluitvorming en het publieke debat feitelijk dichtzetten. Alsof inspraak, alternatieven of juridische toetsing er niet meer toe doen.
Als journalistiek serieus genomen wil worden, hoort men het onderscheid te blijven maken tussen, wat voorgenomen is, wat politiek gewenst is, en wat juridisch besloten is.
Zolang die wet er niet is, is “het laatste jaar” geen nieuwsfeit, maar framing.
Er is druk campagne gevoerd om de groep voorstanders van een verbod naar voren te schuiven en deze een platform te geven als ware het een absolute meerderheid, wat natuurlijk extreem opgeblazen is (onbedoelde woordgrap).
Tegelijkertijd zijn de liefhebbers weinig echt in beeld gebracht, wel slachtoffers van illegale vuurwerkincidenen die, om de haatcampagne kracht bij te zetten, met grote gretigheid op 1 hoop met de echte liefhebbers wordt gepleurd! (Excuseer mijn Frans)
Maar het maakt niks uit, Volgend jaar zul je zien wat het gaat betekenen en dat ze moeten onderkennen dat handhaving met of zonder verbod een wassen neus blijkt te zijn. Het aantal heftige incidenten zal er niet schrikbarend door afnemen is mijn voorspelling.