Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Nou ik denk juist dat dit filmpje de hele huidige discussie samenvat, waarom?
Er wordt gesuggereerd / beweerd dat vuurwerk de boosdoener is van al het persoonlijk leed, afrukte handjes, topjes weg, oogletsels en zelfs ergen overlijden van personen.
Daarnaast wordt er het idee gewekt dat als alles centraal geregeld wordt het dan tot de verleden tijd hoort.
Beide argumenten worden hier te niet gedaan, het vuurwerk die het leed veroorzaakt is het type vuurwerk zoals te zien op de film, zwaar NIET legaal Nederlands gekeurd vuurwerk, geen discussie over mogelijk. Verder zien we tevens het gevaar van centraal afsteken, veel mensen dicht op elkaar waarvan een grote groep te veel gedronken heeft, verder zien we ook dat er altijd wel iemand vuurwerk mee neemt en dit in een menigte afsteekt. Zo zien we aan het begin het filmpje een pijl in het publiek exploderen (ook niet geheel ongevaarlijk)
Diegene die nu nog durft te beweren dat vuurwerk verboden moeten, en alles centraal afgestoken moet worden heeft naar mijn in ziens hele andere belangen voor het verbieden van vuurwerk. Het gekerude legale Nederlandse vuurwerk heeft hier helemaal NIETS mee te maken.
Hier is sprake van openbare dronkenschap (strafbaar) en het bezit hebben en tot ontploffing brengen van zwaar vuurwerk (strafbaar) en afsteken van vuurwerk zonder de veiligheidsmarges in acht te nemen (ook niet slim)
Erg vervelend voor de kerel in kwestie, maar gebruik deze beelden gewoon bij de volgende campagne over het veilig afsteken van vuurwerk. Laat ouders maar eens zien dat met name kinderen (en natuurlijk ook volwassenen) niet met dit soort vuurwerk over straat horen te lopen. Die softe campagnes hebben totaal geen impact, dus choqueren is de volgende stap.
Daarnaast het daadwerkelijke probleem bij de kern aanpakken. Te beginnen bij het illegale knalvuurwerk en tevens de debielen aanpakken, die geen idee hebben hoe ze met vuurwerk om moeten gaan. Onveilig en onverantwoord gedrag tijdens het afsteken van vuurwerk, waarbij omstanders in gevaar worden gebracht? Slinger maar op de bon! Onder invloed van drugs en/of alcohol afsteken van vuurwerk? Slinger maar op de bon! Ben je jonger dan 16 en steek je (zonder ouderlijk toezicht) vuurwerk af? Slinger maar op de bon!
Ik zie niet in waarom rijden onder invloed zwaar wordt bestraft en tegelijkertijd het onder invloed afsteken van vuurwerk wordt toegestaan. Ik zie niet in waarom je 16 jaar of ouder moet zijn om vuurwerk op te halen, maar tegelijkertijd als 15-jarige wel alles af mag steken. Stel dan ieder geval in dat er tot 16 jaar ouderlijk toezicht nodig is. En kom niet met argumenten dat bovenstaande niet te handhaven is. Er rijden dagelijks ook nog duizenden mensen door rood, maar je moet natuurlijk ergens een grens trekken.
Het gaat misschien ver, maar pak het probleem nou daadwerkelijk eens bij de kern aan. Ik durf te stellen dat het uiteindelijk wel de helft van alle ellende zou kunnen schelen en dit kan zou funest kunnen zijn voor het voortbestaan van onze hobby.