Kijk ergens midden in het filmpje gaat het mis [Schokkend]

Liever 30 freaks om me heen met verstand dan 1 imbeciel met dit soort spul.
Zn verdiende loon!

Hij heeft nog geluk dat het alleen ze duim is,voor de rest word ik niet warm of koud d'r van,wel als kleine kinderen zoiets overkomt

Uiteraard eigen schuld, maar gun het niemand, moment van ondoordacht handelen en voor je leven getekend :(

Hopelijk voor hem is het e.e.a. redelijk te reconstrueren.

Op de grond leggen en aansteken. Niet in de hand houden!!!! Of zou die geen Pools kunnen lezen.:shocked:
Tsja Arno dat bedoelen we nou.

Het zijn niet de liefhebbers die het verkloten, het zijn de hersenloze kneuzen die met een pakje cobra's op zak de stad in gaan.
Is de cobra gevaarlijk?.... imo niet het is de gek die 'm aansteekt het zelfde geld voor shells ook niet gevaarlijk maar gebruik je verstand en neem je verantwoordelijkheid.
Nu is alleen z'n hand aan bonken tja jammer dan maar het had ook een onschuldige omstander kunnen wezen en dan word het pas echt vervelend.
Dit is een mooi voorbeeld waarom het vuurwerk in Nederland onder druk staat.

Nou ik denk juist dat dit filmpje de hele huidige discussie samenvat, waarom?
Er wordt gesuggereerd / beweerd dat vuurwerk de boosdoener is van al het persoonlijk leed, afrukte handjes, topjes weg, oogletsels en zelfs ergen overlijden van personen.
Daarnaast wordt er het idee gewekt dat als alles centraal geregeld wordt het dan tot de verleden tijd hoort.

Beide argumenten worden hier te niet gedaan, het vuurwerk die het leed veroorzaakt is het type vuurwerk zoals te zien op de film, zwaar NIET legaal Nederlands gekeurd vuurwerk, geen discussie over mogelijk. Verder zien we tevens het gevaar van centraal afsteken, veel mensen dicht op elkaar waarvan een grote groep te veel gedronken heeft, verder zien we ook dat er altijd wel iemand vuurwerk mee neemt en dit in een menigte afsteekt. Zo zien we aan het begin het filmpje een pijl in het publiek exploderen (ook niet geheel ongevaarlijk)
Diegene die nu nog durft te beweren dat vuurwerk verboden moeten, en alles centraal afgestoken moet worden heeft naar mijn in ziens hele andere belangen voor het verbieden van vuurwerk. Het gekerude legale Nederlandse vuurwerk heeft hier helemaal NIETS mee te maken.
Hier is sprake van openbare dronkenschap (strafbaar) en het bezit hebben en tot ontploffing brengen van zwaar vuurwerk (strafbaar) en afsteken van vuurwerk zonder de veiligheidsmarges in acht te nemen (ook niet slim)

Wat ik me dan afvraag: waar is de politie? Die hier handhavend zou moeten optreden ivm openbare orde en veiligheid!

maar toch,

de beste man steekt het met gestrekte arm aan, het vuurwerk ligt netjes op de grond... wel heel zuur dan dat het direct explodeert. daar kan hij zelf ook niet heel veel aan doen. ik ben benieuwd wat voor soort product dit was. aardig heftige verwondingen bah

Even mijn visie op dit foute voorbeeld incident.

Voor zover ik kan beoordelen gaat het hier om een cobra 6. Deze ILLEGALE zware knallers hebben een lange lont met een flinke tijdvertraging (10 tot 15sec.) voordat deze explodeert. Daarnaast zie je eerst een aantal seconden rood bengaals vuur voordat hij daadwerkelijk explodeert. Ik weet dit omdat een vriend van mij deze dingen 2 jaar heeft gehad.

De explosiekracht van dit stuk ILLEGAAL vuurwerk is relatief groot maar niet in de orde van handgranaten wat regelmatig door de media wordt gesugggereerd.

1 cobra 6 kan substantiële schade aanrichten aan dunnere metalen objecten (en dus ook zeker handen of andere lichaamsdelen).

Deze dingen zijn in mijn ogen terecht verboden in Nederland voor particulieren.

Dit spul moet je niet willen afsteken als je niet kunt inschatten wat de gevolgen kunnen zijn.

Ik heb dit filmpje inmiddels een keer of 10 zitten bekijken tussen 46sec en 60sec. Op 50 seconden zie je dat de ILLEGAAL vuurwerk afstekende persoon nog minimaal 1 meter van het object af rechtop staat.

Rechts van hem rookt het stuk voorwerk op dat moment al, gezien de rookpluim die omhoog gaat. helaas kun je door het fel blauwe licht van de smartphone dichterbij rechts in beeld en camera beweging niet duidelijk zien dat hij een stukje terug loopt om nog een keer extra vuur tegen het stuk vuurwerk aan te houden. Dit omdat hij wellicht het vermoeden heeft dat het vuurwerk niet goed is aangestoken aangezien hij dus waarschijnlijk een knal verwacht.

Vanaf 53 seconden zie je hem bukken naar het vuurwerk. Op 55 seconden zie je hem duidelijk met zijn hand naar het stuk vuurwerk toe gaan, in de reflectie van zijn schoen en op zijn hand zie je rood bengaals vuur schijnen. Het rood oplichten van een ILLEGALE knaller is een typisch kenmerk van de cobra 6 waarbij het moment nadert dat dit stuk vuurwerk explodeert.

Op 56 seconden explodeert het stuk ILLEGAAL vuurwerk.

We hebben het hier dus al over minimaal 6 seconden dat hij tijd had om weg te komen voor de explosie, maar nee hoor, meneer moet ff opnieuw aanvuren..

Ik kan dan ook niets anders concluderen dat hier gewoon heel erg fout is omgegaan met zwaar vuurwerk door iemand die totaal geen idee heeft dat hier bewust een langere vertraging op zit, er rood bengaals vuur als voorwaarschuwing oplicht en geen kennis heeft van de explosieve kracht.

Hier is naar mijn idee dan ook onkunde, stoerheid en wellicht tevens drugs in het spel waardoor dit incident zo is verlopen.

Een voorbeeld voor ons allen hoe je zeker niet met vuurwerk om moet gaan. Er staat niet voor niets op een vuurwerk label een gebruiksaanwijzing dat je na het aansteken van vuurwerk minimaal 10 meter afstand moet houden en als het niet afgaat je minimaal 15 minuten moet wachten voordat je het weer benaderd.

Verder vind ik dat hier best een vuurwerkvrije zone ingesteld zou mogen worden. Als je zo nodig wil stoken, doe dat op een plek waar niet zoveel mensen bij elkaar zijn. Ik vind ook tevens dat hier aangetoond wordt dat we ook geen centrale vuurwerken moeten willen gezien de hoeveelheid (wellicht ook gedrogeerde) mensen bij elkaar. Als daar iets misgaat zijn helemaal de rapen gaar gezien de hoeveelheid mensen op een paar m2.

Dit soort verstandelijk beperkten zorgen er in ieder geval wel voor dat wij als freaks en mensen die met ON thuis gezellig volgens tradtie VW willen afsteken dit voor 1x per jaar in de nabije toekomst wel eens kunnen gaan verliezen.

Dit omdat er veel mensen zijn zonder achtergrond kennis die de details niet zien/snappen en hierdoor een algemeen negatieve indruk krijgen met alle gevolgen van dien.

Normale mensen nemen in het algemeen allerlei voorzorgsmaatregelen om incidenten uit te sluiten en zorgen voor een zo veilig mogelijke situatie. Dit soort lui zorgen met illegaal vuurwerk gewoon voor het opgeworpen negatieve beeld rondom vuurwerk.

sorry voor mijn extreme lange lulverhaal maar dit moest ik toch echt even kwijt.

gr,

Chac

Ps. dit is een gevalletje eigen schuld dikke bult (stomp van een hand) met levenslange gevolgen.

Laatst bewerkt:
je hebt waarschijnlijk gelijk chac. ik denk dat deze man de cobra zelf niet eens heeft afgestoken, en de bengaalse vlam wilde gebruiken als ontstekingsbron. oftewel, hij wilde iets anders aansteken, niet wetende dat de cobra nog zou exploderen... erg vervelend dat hij op deze manier de dupe wordt

Ghoost, dat zou ook nog eens kunnen, maar het is natuurlijk altijd moeilijk om te bepalen uit zo'n filmpje wat er nou echt daadwerkelijk is gebeurd. Zeker gezien de kwaliteit, de camera bewegingen en het fragment zelf, we weten immers niet wat er vooraf heeft plaatsgevonden en of hij zelf al eerder die cobra heeft aangestoken.

Toch denk ik dat we wel kunnen aannemen dat hij die cobra zelf heeft aangestoken omdat hij de enige in een omtrek van minimaal 10 meter is die er vlak bij staat. Er is niet voor niets een groot open vierkant vak.

toevoeging:

Mischien dacht hij wel: dat is een mooie bengaalse fakkel, die moet je hoog in de lucht vasthouden zodat iedereen het rode licht goed kan zien :P.

Erg vervelend voor de kerel in kwestie, maar gebruik deze beelden gewoon bij de volgende campagne over het veilig afsteken van vuurwerk. Laat ouders maar eens zien dat met name kinderen (en natuurlijk ook volwassenen) niet met dit soort vuurwerk over straat horen te lopen. Die softe campagnes hebben totaal geen impact, dus choqueren is de volgende stap.

Daarnaast het daadwerkelijke probleem bij de kern aanpakken. Te beginnen bij het illegale knalvuurwerk en tevens de debielen aanpakken, die geen idee hebben hoe ze met vuurwerk om moeten gaan. Onveilig en onverantwoord gedrag tijdens het afsteken van vuurwerk, waarbij omstanders in gevaar worden gebracht? Slinger maar op de bon! Onder invloed van drugs en/of alcohol afsteken van vuurwerk? Slinger maar op de bon! Ben je jonger dan 16 en steek je (zonder ouderlijk toezicht) vuurwerk af? Slinger maar op de bon!

Ik zie niet in waarom rijden onder invloed zwaar wordt bestraft en tegelijkertijd het onder invloed afsteken van vuurwerk wordt toegestaan. Ik zie niet in waarom je 16 jaar of ouder moet zijn om vuurwerk op te halen, maar tegelijkertijd als 15-jarige wel alles af mag steken. Stel dan ieder geval in dat er tot 16 jaar ouderlijk toezicht nodig is. En kom niet met argumenten dat bovenstaande niet te handhaven is. Er rijden dagelijks ook nog duizenden mensen door rood, maar je moet natuurlijk ergens een grens trekken.

Het gaat misschien ver, maar pak het probleem nou daadwerkelijk eens bij de kern aan. Ik durf te stellen dat het uiteindelijk wel de helft van alle ellende zou kunnen schelen en dit kan zou funest kunnen zijn voor het voortbestaan van onze hobby.

Ja hoor deze kan je prima als voorliching gebruiken en hiermee tevens aantonen dat het probleem bij het illegale ligt en centraal afsteken mede gevaren met zich mee brengt.
Zal als ik jou was het filmpje even via YTD vastleggen.

Nou ik denk juist dat dit filmpje de hele huidige discussie samenvat, waarom?
Er wordt gesuggereerd / beweerd dat vuurwerk de boosdoener is van al het persoonlijk leed, afrukte handjes, topjes weg, oogletsels en zelfs ergen overlijden van personen.
Daarnaast wordt er het idee gewekt dat als alles centraal geregeld wordt het dan tot de verleden tijd hoort.

Beide argumenten worden hier te niet gedaan, het vuurwerk die het leed veroorzaakt is het type vuurwerk zoals te zien op de film, zwaar NIET legaal Nederlands gekeurd vuurwerk, geen discussie over mogelijk. Verder zien we tevens het gevaar van centraal afsteken, veel mensen dicht op elkaar waarvan een grote groep te veel gedronken heeft, verder zien we ook dat er altijd wel iemand vuurwerk mee neemt en dit in een menigte afsteekt. Zo zien we aan het begin het filmpje een pijl in het publiek exploderen (ook niet geheel ongevaarlijk)
Diegene die nu nog durft te beweren dat vuurwerk verboden moeten, en alles centraal afgestoken moet worden heeft naar mijn in ziens hele andere belangen voor het verbieden van vuurwerk. Het gekerude legale Nederlandse vuurwerk heeft hier helemaal NIETS mee te maken.
Hier is sprake van openbare dronkenschap (strafbaar) en het bezit hebben en tot ontploffing brengen van zwaar vuurwerk (strafbaar) en afsteken van vuurwerk zonder de veiligheidsmarges in acht te nemen (ook niet slim)

Wat je nu beweert is natuurlijk gewoon gelul, dat illegaal vuurwerk afsteken verboden is ben ik met je eens dat staat niet der discussie maar je moet per definitie geen vuurwerk afsteken met zoveel mensen om je heen zoals op drukke pleinen.
Legaal of illegaal dat is in deze beide gevaarlijk, gewoon je verstand gebruiken en dat is nou net wat deze kerel niet deed.
Als iemand op een leeg veld een shell de lucht in schiet prima daar heb ik minder moete mee dan wanneer ik legaal vuurwerk de lucht in ziet gaan op drukke pleinen met dronken mensen er omheen.
Gelukkig blies ie z'n eigen hand op en niet die van een ander, had ie maar niet zo dom moeten doen maar het is te kort door de bocht om gelijk het vuurwerk de schuld te geven want dat is nou net wat de vuurwerk haters ook doen.

Erg vervelend voor de kerel in kwestie, maar gebruik deze beelden gewoon bij de volgende campagne over het veilig afsteken van vuurwerk. Laat ouders maar eens zien dat met name kinderen (en natuurlijk ook volwassenen) niet met dit soort vuurwerk over straat horen te lopen. Die softe campagnes hebben totaal geen impact, dus choqueren is de volgende stap.

Daarnaast het daadwerkelijke probleem bij de kern aanpakken. Te beginnen bij het illegale knalvuurwerk en tevens de debielen aanpakken, die geen idee hebben hoe ze met vuurwerk om moeten gaan. Onveilig en onverantwoord gedrag tijdens het afsteken van vuurwerk, waarbij omstanders in gevaar worden gebracht? Slinger maar op de bon! Onder invloed van drugs en/of alcohol afsteken van vuurwerk? Slinger maar op de bon! Ben je jonger dan 16 en steek je (zonder ouderlijk toezicht) vuurwerk af? Slinger maar op de bon!

Ik zie niet in waarom rijden onder invloed zwaar wordt bestraft en tegelijkertijd het onder invloed afsteken van vuurwerk wordt toegestaan. Ik zie niet in waarom je 16 jaar of ouder moet zijn om vuurwerk op te halen, maar tegelijkertijd als 15-jarige wel alles af mag steken. Stel dan ieder geval in dat er tot 16 jaar ouderlijk toezicht nodig is. En kom niet met argumenten dat bovenstaande niet te handhaven is. Er rijden dagelijks ook nog duizenden mensen door rood, maar je moet natuurlijk ergens een grens trekken.

Het gaat misschien ver, maar pak het probleem nou daadwerkelijk eens bij de kern aan. Ik durf te stellen dat het uiteindelijk wel de helft van alle ellende zou kunnen schelen en dit kan zou funest kunnen zijn voor het voortbestaan van onze hobby.

Sorry maar het zal de anti vuurwerk partijen een worst wezen, die willen gewoon van het vuurwerk af.
Gewoon zetels scoren met one liners die lekker klinken bij de publieke opinie zonder een gedegen onderzoek.
Ik denk dat er met een gemiddelde Koningsdag meer mensen in het ziekenhuis belanden dan dat er vuurwerk slachtoffers vallen.
Moeten we nu Koningsdag verbieden? nee want dat valt slecht bij de mensen dus pakken we een ander punt om zieltjes te winnen en vuurwerk scoort daarin makkelijk.
Hoe eerlijk is bijv die vuurwerk overlast site, nou dat stinkt aan alle kanten kan ik je vertellen.

Ligt dit aan het vuurwerk of nou aan de hersenloze die dit afsteekt.
Je ziet dat dat ie nog rookt (wat ie ook mag aansteken) en dan nog stoer proberen om het aan te steken.
Ongeacht of dit nou wel de juiste of niet de juiste plek is om het aan te steken.

Back
Bovenaan