Ik neem zo maar eens aan, dat gaat blijken dat de overlast hier niet minder om gaat worden. Maar goed, ik ben ook geen politicus ...
De overlast in het algemeen zal door deze regel zeker niet minder worden.
Diegenen die zich eerder niet aan die regel hielden, zullen dat nu ineens wel doen? ECHT NIET!
Hoe ze het ook zullen beperken diegenen die zich er niet aan houden zullen dat nu niet doen, en nooit niet doen.
Bovendien denk ik dat in veel gemeenten waar niet of nauwelijks overlast is, zoals op het platteland de politie echt niet iedereen zal bekeuren die overdag toch wat afsteekt. Dat is gewoon niet te handhaven.
Enkel in de grote steden en dan m.n. in de winkelcentra kan er overdag wat strenger worden opgetreden.
Daar kan de overlast misschien wat minder worden. Maar dat betwijfel ik.
Bovendien hoeft het niet allemaal illegaal(naar woord, lees niet Nederlands vuurwerk (bijv. Belgisch of zelfs Duits), dat niet is gekocht in reguliere winkels in Nederland, die een vergunning hebben daarvoor)maar ook gewoon legaal Nederlands vuurwerk wat nog over is van de vorige jaarwisseling.
Waarom moet dat altijd speciaal Niet-Nederlands vuurwerk zijn.
Je mag immers het niet gebruikte vuurwerk(dat legaal Nederlands vuurwerk is uiteraard!) thuis opslaan tot de volgende jaarwisseling, mits het niet >25kg is.
Iets wat voor een paar jaar terug niet mocht, toen moest je officieel alles opstoken. Wat dat betreft zijn de regels vergeleken met een aantal jaren terug weldegelijk versoepeld!
Bijv. siercakes van 200g naar 500g, en voor een paar jaar terug 15g/shot naar 25g/shot, en je ziet niet ook steeds meer cakeboxen, hoewel doorlonten (nog) niet mag. Maar dat zijn wel positieve veranderingen.
Afsteektijden verkorten zou nu het enige negatieve zijn.
Maar bedenk dat toen ik een jaar of 10 was, dat was begin jaren '80, toen waren er maar 2(!)verkoopdagen en mocht het vuurwerk officieel pas om 22:00u(!) op Oudejaarsdag afgestoken worden tot 02:00u(!) op Nieuwjaarsdag. Toen had je maar 4uur de tijd om je vuurwerk af te steken, officieel. Uiteraard hield ook hier niemand zich aan. Pas in 1993 zijn de afsteektijden gewijzigd naar 10:00u op 31dec tot 02:00u op 1jan.