JanFireman
VWC lid
Gelukkig is het nog geen besluit.. Het is een concept, valt nog genoeg aan te slopen dusVolgens mij kosten evenementenvergunning ook vaak knaken.. echt insane besluit dit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Gelukkig is het nog geen besluit.. Het is een concept, valt nog genoeg aan te slopen dusVolgens mij kosten evenementenvergunning ook vaak knaken.. echt insane besluit dit.
Geen idee hoe dat proces gaat.. ik hoop dat je gelijk hebt.Gelukkig is het nog geen besluit.. Het is een concept, valt nog genoeg aan te slopen dus![]()
Ik sluit me hier volledig bij aan, vooral dat laatste zinnetje omtrent een evenementenvergunning maakt het niet heel hoopvol. Tegenwoordig is het al lastig om een vergunning te krijgen voor iets wat al een jaar of 10 zonder problemen plaatsvind, laat staan dat ze die hier dan zo even voor af gaan geven.Ik zie het een stuk minder positief maar dat kan volledig aan mij liggen. Ik zie dit als een leuk zoethoudertje om het tegengas proberen te minderen maar in de praktijk zal het vast niet zo simpel gaan als ze het nu doen blijken.
Een heel veiligheidsplan incl. situatietekening klinkt alweer als een hoepel waar ze volledig de controle hebben. Om een goede locatie te vinden met de vereisten afstanden sta je al snel genoeg buiten de bebouwde kom. Lekker sfeertje zal dat opleveren zeg. Dan sta je zelf heel keurig volgens de richtlijnen van het besluit veilige jaarwisseling af te steken terwijl je vervolgens de gehele stad hoort los gaan. Zien jullie dat al voor je?
Een KvK in een adres van de desbetreffende gemeente? Weer even 80 ekkies besteden voor saus. Mag ik dan ook in een andere gemeente een ontheffing vragen zodat ik met mensen van het forum kan stoken of zit ik vast aan mijn GroenLinks gemeente? Zoveel vragen nog...
Laten we hopen dat ik te negatief ben en het in de praktijk allemaal een stuk minder hordes heeft dan ik verwacht. Ik heb het nog niet eens gehad over de gehele voorpret, de beleving er naar toe en dat gevoel dat je krijgt wanneer je overal de vuurwerkwinkels weer ziet verschijnen en er daadwerkelijk weer naar binnen kan gaan. Kortom, ik zie het allemaal een stuk minder positief. Ik zie dit als mijn laatste jaar en mocht het niet meer zo zijn als nu dan zal ik richting het buitenland gaan om daar maar te gaan stoken. Ik hou zat dollars over op deze manier.
Ik wil graag reageren op de Internetconsulatie van de Nederlandse Overheid, over de Wet Veilige Jaarwisseling, in het specifiek de uitwerking van de Algemene Maatregel van Bestuur omtrent het afsteken van vuurwerk in verenigingsverband. Dit zijn mijn gedachten hier over:
<Jouw bezwaren en gedachten hier>.
Je kunt de uitgewerkte voorstellen van de Internetconsultatie hier vinden:
Verwoord mijn bezwaren op een nette en formele manier, zodat ik deze kan delen als reactie op de Internetconsultatie. Schrijf de reactie zo, dat mijn gedachten en reageren op de voorgestelde Scenarios in het document op de link hierboven.
@omepje @Viva la Bang @titanium en de rest.. We hebben veel slapende leden. Kunnen wij de mail database eenmalig inzetten om iedereen te mobiliseren? Leden die niet meer kijken maar wel een mailtje krijgen en het vuurwerk een warm hart toe dragen.. Wellicht helpt dat nog in de reacties! Zomaar een idee..Beste vuurwerkliefhebbers,
Nu eindelijk bekend is hoe volgens het ministerie de nieuwe ‘vuurwerktraditie’ eruitziet, kunnen we jullie als HVLV wat meer vertellen over onze inzet op dit dossier. De afgelopen weken en maanden zijn wij achter de schermen volop bezig geweest om duidelijk te maken hoe wij de nieuwe ontheffingsmogelijkheid voor ons zien. We hebben hierover meerdere gesprekken gevoerd, het laatste gesprek was met de staatssecretaris zelf op 24 oktober jl. Aanvankelijk waren we niet uitgenodigd voor dit gesprek, maar na lang aandringen heeft HVLV toch een plek aan tafel gekregen.
Wat ligt er nu voor?
Op basis van vele gesprekken die het ministerie heeft gevoerd, komen ze nu met een ‘voorkeursvariant' (Scenario 2), een alternatieve variant (Scenario 1) en een overzicht van onderdelen waar nog aan gesleuteld kan worden.
- Scenario 1
De burgemeester wijst een locatie aan waar vuurwerk mag worden afgestoken, tot een maximum van 25 kilo per persoon, de regels voor verkoop, opslag en transport door consumenten blijven nagenoeg gelijk. Een evenementenvergunning is mogelijk noodzakelijk.
- Subscenario A: Iedereen kan hier vuurwerk afsteken
- Subscenario B: Alleen leden van een vereniging kunnen afsteken
- Scenario 2 (Voorkeursvariant)
Kort komt het erop neer dat verenigingen of stichtingen aan nagenoeg dezelfde regels moeten voldoen als een professioneel schietbedrijf. Denk aan het hanteren van minimale veiligheidsafstanden, veiligheidsplan, evenementenvergunning etc.
Wat zegt de overheid over deze Scenarios?
De voorkeur gaat uit naar Scenario 2, vanwege handhaafbaarheid en duidelijkheid. Gevreesd wordt voor ongeregeldheden bij Scenario 1, waardoor de 'Wet veilige jaarwisseling' niet kan voorzien in het beoogde doel.
Wat vindt HVLV hiervan?
Het zal jullie niet verbazen dat wij als HVLV absoluut niet kunnen leven met de voorkeursvariant. Dit hebben we in het laatste gesprek met de staatssecretaris en in een gezamenlijke brief met Vuurwerkcheck met argumenten toegelicht. Het zal nagenoeg onmogelijk zijn voor de gemiddelde vereniging of stichting om aan alle eisen voor een ontheffing te voldoen.
Ons belangrijkste argument is dat deze regeling een ‘laagdrempelig alternatief voor de vuurwerktraditie’ moest worden. In de Tweede Kamer is dit ook meerdere malen zo benoemd en was dit dé reden voor partijen zoals de VVD om vóór een vuurwerkverbod te stemmen.
Zoals jullie begrijpen zien wij van die laagdrempeligheid totaal niks terug. Het gaat hier niet om het organiseren van een vuurwerkshow of evenement, maar een kleinschalige ontbranding in groepsverband. Dat is een wezenlijk verschil. Het kan dus niet zo zijn dat je met de buurt of straat aan een waslijst aan eisen moet voldoen, voordat je met elkaar vuurwerk kunt afsteken om het nieuwe jaar in te luiden.
De alternatieve variant - met een aangewezen plek waar iedereen vuurwerk kan afsteken - klinkt sympathiek, maar kent ook veel haken en ogen. Dit is natuurlijk nog altijd niet een volwaardig alternatief voor het samen met vrienden en buren kleinschalig afsteken in eigen buurt of straat.
Waar zet HVLV op in?
Als HVLV zetten wij ons namens de vuurwerkliefhebbers in voor een regeling waarbij het mogelijk is om in kleinschalig verband vuurwerk te kunnen blijven afsteken, zonder torenhoge eisen op gebied van veiligheidsafstanden, veiligheidsplan, evenementenvergunning, voorwaarden over de openbare orde etc.
In onze gesprekken met het ministerie, maar ook direct met de politiek, zullen we hierop blijven hameren.
Wat gaat er nu gebeuren?
Er is nog een lange weg te gaan. Er is nog niks definitief. De komende periode kan iedereen zijn mening geven over de voorgestelde regeling. Ook de Raad van State gaat nog advies uitbrengen, waarbij ze vooral kijken naar uitvoerbaarheid en of alles juridisch klopt. Uiteindelijk moeten zowel de Tweede als Eerste Kamer instemmen met de voorgestelde regeling. Dit zal vermoedelijk pas begin 2026 aan de orde zijn.
Wat kan jij als vuurwerkliefhebber doen?
Nu ben jij aan zet! Tot 5 december 2025 mag iedereen een reactie indienen op het voorgestelde plan. Wij willen jullie dan ook oproepen om dit massaal te doen. Toen laatst het plan was om fluit-en whirleffecten te verbieden hebben jullie dat ook gedaan, en met succes! Doen jullie nu ook weer mee?
Onze oproep is wel om het feitelijk en netjes te houden, gebaseerd op argumenten. De wet veilige jaarwisseling staat nu even niet ter discussie, zoals ook al wordt aangegeven in de consultatie. Reageer dus vooral inhoudelijk op het voorgestelde plan voor de verenigingen. Natuurlijk is het aan jouzelf om een reactie in te dienen, maar wat ons betreft is dit de kern: deze ontheffingsmogelijkheid zou een laagdrempelig alternatief moeten zijn voor het afsteken van vuurwerk in kleinschalig groepsverband. Met de bizar hoge eisen die nu voorliggen is daar totaal geen sprake van, waardoor - zo goed als - alle vuurwerkliefhebbers er géén gebruik van kunnen maken.
Hulp nodig bij een reactie?
Gebruik ChatGPT! Beschrijf jouw gevoel, jouw bezwaren en vraag ChatGPT een formele, nette reactie op te stellen op de consultatie. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de volgende prompt:
DIEN HIER JOUW REACTIE IN: https://www.internetconsultatie.nl/besluit_veilige_jaarwisseling/reageren
Ondanks dat het best ingewikkelde materie is, hebben we je toch graag proberen uit te leggen hoe het er nu voor staat en wat de inzet van HVLV is.
Zodra er updates zijn van onze kant, dan delen we die uiteraard met jullie!
Vul maar in dan..Doe scenario 1 maar en dan de subscenario B schrappen, dan kunnen we alsnog voor de deur stokenScenario 2 hebben we het maar niet over...
InderdaadMet andere woorden: expres zo ingewikkeld maken dat bijna niemand hier zin in heeft. In mijn ogen heeft het niks met oud en nieuw te maken. De sfeer eromheen is minstens zo belangrijk en die is op deze manier helemaal weg.
Mailen gaat helaas niet lukken, die functie hebben we niet meer. Maar we gaan het zeker op onze FB delen.@omepje @Viva la Bang @titanium en de rest.. We hebben veel slapende leden. Kunnen wij de mail database eenmalig inzetten om iedereen te mobiliseren? Leden die niet meer kijken maar wel een mailtje krijgen en het vuurwerk een warm hart toe dragen.. Wellicht helpt dat nog in de reacties! Zomaar een idee..
Had zekers wel zoiets verwacht...Wat hadden jullie dan verwacht? Dat er een geweldig plan zou komen waardoor bijna iedereen weer oud en nieuw kan vieren met vuurwerk?
Sta hier niet van op te kijken hoor. Net zo min als dat dit vuurwerkverbod het gewenste effect gaat hebben.
De tijd zal ons leren.