Internetconsultatie: Besluit Veilige Jaarwisseling

Laat ik dan even een woord van dank uitspreken richting HVLV. Ik weet ook niet wat ze doen en hoe ze dat doen, maar ik denk dat wij hier allemaal zien dat de 'stemming' aan het omslaan is. Dat is althans mijn gevoel. De nieuwsberichten over dat mensen vuurwerk afsteken gaan missen, waarom een vuurwerkverbod niet werkt, etc rijzen de pan uit. Misschien vanwege de algoritmes waar in ik zit maar ik lees nog maar weinig pro-vuurwerkverbod nieuwsberichten. Nu ook recent de kamervragen van de BBB. Waar rook is, is vuurwerk. En of dat nu wel of niet (volledig) door HVLV komt, het tegengeluid lijkt krachtiger dan ooit en dat is hoe dan ook meer dan welkom nu er nog een piepklein kansje is dat het verbod toch niet door gaat of uitgesteld wordt (in Den Haag kun je dingen immers lang uitstellen, zoals dat "kwartje van kok" wat er tot op heden niet meer af is gegaan).

Verder, 1152 reacties klinkt als veel. Maar ik heb geen idee hoeveel reacties gemiddeld bij een consultatie binnenkomen. Ik heb er nu voor het eerst 1 ingevuld. Ze hebben in ieder geval de komende weken wat te doen daar. Als ik de kamervragen van de BBB lees hebben zij dat al gedaan zoals met die vraag over willekeur bij Burgemeesters wat hier op het forum en in de consultatiereacties ook meermaals in aangekaart door onder andere mede-Zoetermeerders.

Laat ik dan even een woord van dank uitspreken richting HVLV. Ik weet ook niet wat ze doen en hoe ze dat doen, maar ik denk dat wij hier allemaal zien dat de 'stemming' aan het omslaan is. Dat is althans mijn gevoel. De nieuwsberichten over dat mensen vuurwerk afsteken gaan missen, waarom een vuurwerkverbod niet werkt, etc rijzen de pan uit. Misschien vanwege de algoritmes waar in ik zit maar ik lees nog maar weinig pro-vuurwerkverbod nieuwsberichten. Nu ook recent de kamervragen van de BBB. Waar rook is, is vuurwerk. En of dat nu wel of niet (volledig) door HVLV komt, het tegengeluid lijkt krachtiger dan ooit en dat is hoe dan ook meer dan welkom nu er nog een piepklein kansje is dat het verbod toch niet door gaat of uitgesteld wordt (in Den Haag kun je dingen immers lang uitstellen, zoals dat "kwartje van kok" wat er tot op heden niet meer af is gegaan).

Verder, 1152 reacties klinkt als veel. Maar ik heb geen idee hoeveel reacties gemiddeld bij een consultatie binnenkomen. Ik heb er nu voor het eerst 1 ingevuld. Ze hebben in ieder geval de komende weken wat te doen daar. Als ik de kamervragen van de BBB lees hebben zij dat al gedaan zoals met die vraag over willekeur bij Burgemeesters wat hier op het forum en in de consultatiereacties ook meermaals in aangekaart door onder andere mede-Zoetermeerders.
Bedankt voor je mooie woorden.

1152 reacties op een consultatie is veel. Meestal komt er geen één reactie binnen op een consultatie.

Benieuwd wat er speelt achter de schermen. Uitstel, financiële kwesties, uitwerking voorwaarden en handhaving. Snap ook wel dat men dat er niks over kan zeggen. Hopelijk snel (positief) nieuws!

Soms is het beter om niet alles in het openbaar te gooien met dat soort dingen, Vaak wordt het dan tegen je gebruikt dus snap het wel de voorzichtigheid. Maar ga er vanuit dat ze echt wel hun best doen om het zo goed mogelijk te laten verlopen.

Waarom pakken het niet Europees aan Hou het gewoon bij siervuurwerk compound en goed stabiel blokjes cakes en cat 1
Belgie ook 3 dageb ook zelfde asortiment alle knallers en pijlen en al die ander misbruik artikelen eruit cat 1 vuurwerk gewoon compound en cat 1 vuurwerk duitsland het zelfde polen en tjechie markten ook aan pakken ook alleen compund knalles eruit ze moeten de bron aan pakken europees dat gezeik komt daar vadaan rotzooi trappers ook maar scherp rubberen kogerls terug schieten op pakken die handel moweten win win situatie hebben Ze moeten het bij de bron aan pakken ga je niet zo simpel verbod doen lost niks op alleen maar erger gaan het zien hoe het gaat ontwikklen in Duitsland gaat ook die kant op door die likse stumpert
Iemand met een totaalgebrek aan interpunctie en logisch nadenken, is natuurlijk in staat de belangen van liefhebbers te behartigen.

Waarom heb ik ook geld besteed aan dat clubje achterlijken bij die kut organisatie die zichzelf HVLV noemt?!

- Sarcasm off-

Iemand met een totaalgebrek aan interpunctie en logisch nadenken, is natuurlijk in staat de belangen van liefhebbers te behartigen.

Waarom heb ik ook geld besteed aan dat clubje achterlijken bij die kut organisatie die zichzelf HVLV noemt?!

- Sarcasm off-
Gezien het tijdstip van typen en het warrige verhaal denk ik dat het frustratie was na wat drankjes of iets anders.

Ik ben het met je betoog eens hoor. Alleen de reden dat dit soort berichten nu ineens in de media komen is gewoon clickbaits. Het nieuws ‘vuurwerk is gevaarlijk en moet verboden worden’, ‘politie vraagt om een totaalverbod’, Klaver die uitlegt waarom Nederland aan een verbod moet, dat interesseert niemand meer wat. Want dat verbod is -zeker in de media- de nieuwe werkelijkheid geworden. Nieuwswaarde van dit soort artikelen is met de huidige ontwikkelingen dus 0 geworden.

De nieuwsberichten waar de burger nu van smult zijn de nieuwsberichten van mensen die het er niet mee eens zijn. Koppen als ‘vuurwerkhandelaar wordt de nek omgedraaid met verbod’, ‘burgemeester vindt dat handhaven op verbod onmogelijk is’, ‘politie zegt dat een vuurwerkverbod niet de totaaloplossing is’ zijn nu met de huidige werkelijkheid veel sensationeler. En media = sensatie maken tegenwoordig. Want mensen willen sensatie, sensatie verkoopt en levert veel geld op.

Het brengen van onafhankelijk nieuws is niet meer dat wat de media als hoogste doel nastreeft. De hele vuurwerkdiscussie is hier een uitmuntend voorbeeld van. En zo kan ik er nog vele voorbeelden meer geven.

Je hebt een punt. Ik ben dan ook uitermate nieuwsgierig hoe de media gaat uitleggen dat er ook volgend jaar nog geen verbod is, mocht dat toch niet haalbaar blijken.

En ja, noem mij naïef, maar ik zie het niet gebeuren dat het ze gaat lukken om alles rond te krijgen voor eind 2026. Het zou mij echt niet verbazen als het nog zeker 2-3 jaar gaat duren voor alles in kannen en kruiken is. Het handhavingsplan is erg summier (vind ik), de eisen voor de buurtverenigingen zijn al helemaal lachwekkend en ingewikkeld en wat betreft de compensatieregeling zitten er ook nog wel wat meterpaketten tussen vraag en aanbod. Maar volgens de media is het inderdaad al rond. We gaan het zien.

Je hebt een punt. Ik ben dan ook uitermate nieuwsgierig hoe de media gaat uitleggen dat er ook volgend jaar nog geen verbod is, mocht dat toch niet haalbaar blijken.

En ja, noem mij naïef, maar ik zie het niet gebeuren dat het ze gaat lukken om alles rond te krijgen voor eind 2026. Het zou mij echt niet verbazen als het nog zeker 2-3 jaar gaat duren voor alles in kannen en kruiken is. Het handhavingsplan is erg summier (vind ik), de eisen voor de buurtverenigingen zijn al helemaal lachwekkend en ingewikkeld en wat betreft de compensatieregeling zitten er ook nog wel wat meterpaketten tussen vraag en aanbod. Maar volgens de media is het inderdaad al rond. We gaan het zien.
Eens hoor, verwacht het ook niet. Maar dan krijg je het volgende.. Hoeveel importeurs gaan er nog bestellen voor NL? En hoeveel winkels gaan inkopen? Zolang het nog zweeft verwacht ik niet dat veel mensen het risico aan gaan?

Dan is er dus nog geen verbod maar ook geen vuurwerk? Je zult toch begin 2026 al duidelijkheid moeten hebben anders begin je er niet aan?

Ik zie trouwens ook veel winkeliers.. Laatste jaar.. Die gaan echt niet nog een jaar. Maximaal verkopen en bunkers niet meer laten keuren met dit risico boven de markt..

Back
Bovenaan