Illegaal vuurwerk levert meer op dan drugs

ImmSamuel

VWC lid
Toine Heijmans in Nederland

'Alex' verkoopt in december illegaal vuurwerk. 'Het is levensgevaarlijk spul en ik vertrouw me eigen kinderen er niet mee.' De rest van het jaar hoeft hij niets meer te doen.

Door: Toine Heijmans 18 december 2015, 02:00

'Als ik er zelf niet zoveel op verdiende kon ik je alles uitleggen ... ik zal zeggen doe het nu 10 jaar en ik hoef de rest van het jaar niks meer te doen ... Ook al is het levensgevaarlijk spul en vertrouw ik me eigen kinderen er niet mee toch verkoop ik het.'

De jongens uit mijn wijk steken al weken cobra's af op het schoolplein, ondanks de waarschuwingen van het bevoegd gezag. Omdat ik wil weten hoe de illegalevuurwerkeconomie werkt, stuur ik dertien handelaren een bericht - ze prijzen zichzelf en hun spullen aan op een verkoopblog: nitraatbommen, shells, mortieren in alle maten. Ze antwoorden zonder omhaal, om weer af te haken zodra ik me bekendmaak: 'weet je wat het is ik wil niemand in gevaar brengen doordat ik dingen ga vertellen.'

Net als ik op het punt sta zelf een karton cobra's aan te schaffen leer ik 'Alex' kennen, die me in een cafeetje energiek vertelt hoe hij een ton per jaar bijverdient. Ik geloof hem niet. Totdat hij uitlegt hoe het werkt. Alex is 27 en heeft een baan en een vrouw en een huis; dat huis is voor een kwart afbetaald met vuurwerkgeld. Hij rijdt mooie wagens. Hartstikke strafbaar is het, 'maar ik heb ook gewoon agenten als klant, dan zeg ik tegen ze: mondje dicht hè.'

Wat hij verkoopt is professioneel. Het gaat bij Alex om rollen en dozen en mortieren zo dik als een basketbal. Dat hebben ze niet in België, waar je vlak over de grens terecht kunt in een illegalevuurwerkstraat, 'allemaal veel te licht.' Een honderdduizendklapper weegt daar negen kilo, die van hem weegt veertien. Wat hij verkoopt, komt als export voor de vuurwerkbranche naar Nederland, 'de vrachtbrieven en zo, alles klopt', en over de grens valt zeg maar een deel van die vrachtwagen. Maken ze van duizend dozen tweeduizend, zodat de helft het illegale circuit in kan.

'Ik wil er na zes jaar eigenlijk mee stoppen', is het eerste wat hij zegt, 'maar als je in januari al dat geld zit te tellen is dat lastig.'

Illegale handelaren verkopen bijvoorbeeld shells, zoals op de foto, of mortieren.
Illegale handelaren verkopen bijvoorbeeld shells, zoals op de foto, of mortieren. © Toine Heijmans
Het begon met een winst van 2.500 euro. Het jaar erop: 17 duizend. 'Ik dacht: zó, dat is gemakkelijk geld. En dan ga je door, 'je komt steeds dichter bij de bron', leert de leveranciers kennen en zij jou, begrijpt steeds beter de bedrijfsmatige kant van de zaak. Want dat is het: een ondergrondse bedrijfstak niet eens zo diep onder de grond. Iedereen in zijn stad weet wat hij doet, zegt Alex - hij kan er zonder gêne de mooie jongen uithangen.

Hartstikke strafbaar
Het Openbaar Ministerie strooit met persberichten over arrestaties en celstraffen, en houdt op internet een 'vuurwerkbarometer' bij: dit jaar is 38 duizend kilo in beslag genomen. '38 ton?', zegt Alex, 'da's een zeecontainer. Da's een druppel op een gloeiende kookplaat, da's niks.' Hij doet zelf een container. Hij doet tweehonderd dozen per week. Het is geen solitair bijklussen; hij werkt met twee anderen en nog een paar jongens 'die erbij lopen'. Ze kopen wekelijks voor 25 duizend euro handel in - het is hoogseizoen, vannacht sliep hij vier uur. De marge is 50 procent. Alle winst gaat meteen in vuurwerk en zo bouwt zich dat op - 'als je goeie connecties hebt kun je alles krijgen.' Als er een vrachtwagen uit Polen komt wordt hij gebeld, ze weten wat hij wil: alleen het beste spul, 'we kopen vanaf de eerste hand bij Nederlandse importeurs.' Omdat hij zo hoog in de piramide zit heeft hij geen angst voor ontdekking - Alex zul je niet met dozen zien slepen.

Hij staat verbaasd over mijn verbazing. Zijn klantentelefoon blijft maar gaan, 'sorry, er moet geld verdiend worden'. Ja, hij zou echt willen stoppen. 'Ik zat vannacht nog in de auto te denken: het geeft stress. Soms zegt mijn vrouw iets en ben ik er met mijn hoofd niet bij. Van haar hoeft het niet, een dikke auto. Maar de vakanties vindt ze leuk.'

Ik vraag of hij een crimineel is. 'Soms zit ik in de auto met pakken geld in mijn broek en denk ik: dit is best crimineel jongen. En daarna denk ik: het is ook gewoon een hobby weet je, ik ben helemaal gek van vuurwerk. Ik ga voor kwaliteit. Zo praat ik het voor mezelf dan weer goed.' Ik vraag of de illegale vuurwerkhandel vergelijkbaar is met de handel in drugs. Hij zegt: 'In drugs zit minder geld.'

Van De Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/opinie/illegaal-vuurwerk-levert-meer-op-dan-drugs~a4209963/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=free&utm_campaign=shared+content&hash=7fb6857382c79ca66ca6ea2f869627caf279ec48

Leuk voor deze persoon dat hij ( denkt ) nooit opgepakt te zullen worden maar
het feit is wel dat als je je in deze handel begeeft dat je nog weleens last zou kunnen gaan krijgen van een geweldadige woning overval en misschien nog erger.
Als je zo groot ergens in word zal iemand je plek willen innemen, of het nou om drugs of vuurwerk gaat maakt niet uit.
Makkelijk geld verdienen is een gevaarlijke handel, zou het nooit doen zeker niet als ik kinderen zou hebben :no:

bedankt voor het artikel trouwens, is interessant om te lezen :biertje:

Leuk stukje om te lezen, zou Alex zijn echte naam zijn? :wink:

Wel mooi deze zin: 'we kopen vanaf de eerste hand bij Nederlandse importeurs.'
Dit sluit natuurlijk beetje aan op eerdere berichten uit bedrijf oosten van het land :)

Al vind ik de kop niet helemaal terecht dat hier meer geld in zit dan drugs. Deze jongen zal inderdaad hoop verdienen dat geloof ik zeker, maar in de drughandel gaat wel echt meer geld om.

nouja geloof het niet zo erg tuurlijk de hele grote jongens die import regelen zullen dik geld pakken ja.
Overigens denk ik dat drugs veel meer oplevert als je juist zaken doet en juist inkoopt en productie doet denk hennep en pillen vooral de export van onze hollandsche pillen is groot.
risico is groter sneller op de dode lijst oud word je er niet mee.
aan dit verhaal te zien een bluffer een echte man in deze wereld praat met niemand niet geeft e geheimen niet bloot en loopt niet te koop de rippers om je heen liggen 24/7 op de loer.
vreemd artikel leest overigens wel lekker weg maar ik zet met vraagtekens bij de waarheid van dit verhaal.
Zeker als hij zoals hij zeg een groot liefhebber is van vuurwerk vindt ik het raar dat tie zo open en bloot praat.
Zeker gezien de jacht nu op vuurwerk is de pakkans zeer groot

Hij vertrouwt het zijn eigen kinderen niet toe, elders in het land klappen andermans kinderen hun handen kapot met zijn vuurwerk..

Ik geloof ook geen snars van dit verhaal.
Je hypotheek aflossen van zwart geld en een dikke auto rijden is niet mogelijk in Nederland zonder bvtje erlangs.
Verder is het ook erg vreemd dat je gebeld word om vuurwerk als je zo hoog zit in die pyramide.

Zou dit een hoax zijn? Het zou niet het eerste uit de duim gezogen artikel zijn dat de krant heeft gehaald en op deze manier valt niets te checken natuurlijk.

waarom klinkt dit verhaal me in de oren als weet je ik heb niks beters te doen.
ik zuig een verhaal uit me duim over de handel in illegaal vuurwerk.
want daar scoor ik toch wel mee.
volgena mij moest je als reporter/krant altijd je bronnen naar gaan.
volkskrant kom met wat beters als dit achterlijke verhaal.

Leuk verzonnen verhaal,waarheid 0,0 Misschien het stuk dat hij zelf vuurwerk liefhebber is.
Dat hij dit graag zo zou willen geloof ik gelijk,volgens mij ligt hij daar s'nachts van te dromen.

Als ik het niet verkeerd heb, hoor je precies het zelfde in de afleveringen van Undercover in Nederland.

Daar verteld de handelaar precies hetzelfde. Leuk verhaal voor in de krant, maar ben benieuwd of dit verhaal een op zich staand verhaal is..
Er zit zeker en vast weer een partij achter die vuurwerk naar beneden willen halen, want drugs zijn slecht, maar vuurwerk is nog slechter.
Ik zou aan de journalist willen vragen of hij de bron echt zelf heeft gesproken, of hij het verhaal met wat andere woorden op papier heeft gezet.

Volgens mij heeft de Volkskrant al een keer eerder een nieuwe journalist gehad die verhalen heeft gekopieerd waar geen snars van klopte.

Dat veel grote vw dealers overgestapt zijn uit de drgshandel, is zeker waar. Dat een deel via legale importeurs komt/kwam (Caff was/os echt een heel grote hoor...) is ook waar. En met beetje creatief witwassen kom je n heel end... Net zo feitelijk is dat veel mennekes nogal grote praatjes hebben :wink:

Heb er zo mijn twijfels bij. Ben altijd best benieuwd hoe die wereldjes in elkaar zitten al zou er zelf nooit aan beginnen. Volgens mij kan je lang geen ton per jaar verdienen. Prijzen bij de illegale dealertjes zijn overal hetzelfde en er zijn er zoveel.

Hartstikke mooi verhaal hoor, maar dit soort gasten die verne..en het voor iedereen.
Puur voor eigen gewin, totdat je eigen kind zijn handjes eraf knalt.

nee geef deze man geen voetstuk, maar een mokerslag.

Back
Bovenaan