Illegaal vuurwerk gevonden

Dat zou mischien kunnen kloppen, dus dan waren ze bij mij onrechtmating binnen (niet dat het wat uitmaakt want er lag niks) maar dat zou betekenen dat ze eerst een handtekening moeten halen en je intussen alles weg kan brengen zodat ze niks meer kunnen vinden, hun zijn ook niet achtelijk dus het kan nooit dat het zo in elkaar steekt

Zie mijn antwoord hierboven, ik denk dat daar al genoeg staat.

Dat zou mischien kunnen kloppen, dus dan waren ze bij mij onrechtmating binnen (niet dat het wat uitmaakt want er lag niks) maar dat zou betekenen dat ze eerst een handtekening moeten halen en je intussen alles weg kan brengen zodat ze niks meer kunnen vinden, hun zijn ook niet achtelijk dus het kan nooit dat het zo in elkaar steekt

Edit: @ruben, ja dat dacht ik ook.

Zo werkt het gek genoeg wel. Mensen moeten het niet moeilijker maken dan het is. Als ze inschatten dat jij je zooi gaat dumpen, zetten ze gewoon iemand voor je deur. Niet zo heel moeilijk toch?

Maar goed. Burgers weten hun rechten vaak niet. En daar maakt men gretis gebruik van :)

Er hoeft niets ondertekend te worden. Een telefonische toezegging (zelfs een rookwolk bij wijze van spreke) is genoeg. Maar wanneer de HOvJ inderdaad de taken van een OvJ overneemt moet de OvJ wel toestemming hiervoor hebben gegeven, hij moet op de hoogte zijn.

Hoe wil je men telefonische toezegging hard maken dan? Ik ga even in mijn wetbundel kijken. Misschien staat daar meer in :wink:

Zo werkt het gek genoeg wel. Mensen moeten het niet moeilijker maken dan het is. Als ze inschatten dat jij je zooi gaat dumpen, zetten ze gewoon iemand voor je deur. Niet zo heel moeilijk toch?

Maar goed. Burgers weten hun rechten vaak niet. En daar maakt men gretis gebruik van :)

lijkt me sterk maar ik heb geen rechten gestudeert dus wie zal het zeggen??

lijkt me sterk maar ik heb geen rechten gestudeert dus wie zal het zeggen??

Misschien heb je hier iets aan:

Nederland

Een huiszoeking is toegestaan na het afgeven van een schriftelijke machtiging of indien er sprake is van "dringende noodzakelijkheid". Deze machtiging wordt in het algemeen een huiszoekingsbevel genoemd hoewel deze bewoording niet voorkomt in de Nederlandse wet. De term huiszoeking dekt ook niet de intentie van de wet, deze spreekt over een machtiging voor het doorzoeken van "elke plaats". Het slaat dus ook op het doorzoeken van bijvoorbeeld voertuigen. Het huiszoekingsbevel wordt vaak verward[1] met een machtiging tot binnentreden. Het verschil tussen een huiszoekingsbevel en een machtiging tot binnentreden zit in de opsporingsbevoegdheden voor de opsporingsambtenaren. Het huiszoekingsbevel biedt hier de meeste ruimte voor de opsporingsambtenaar.

De machtiging kan afgegeven worden door een hulpofficier of officier van justitie, of een advocaat-generaal van een gerechtshof. Er is dus geen toestemming nodig van een rechter.

De machtiging mag echter enkel worden afgegeven bij verdenking van delicten waarop een voorlopige hechtenis gesteld kan worden. Voor lichte delicten (strafbaar met minder dan vier jaar hechtenis) mag er geen machtiging worden afgegeven. Indien een anonieme tip de basis vormt van een huiszoekingsbevel op grond van de opiumwet moet dit altijd worden aangevuld met ondersteunende resultaten van nader onderzoek naar aanleiding van deze tip. Op basis van een anonieme tip alleen mag er geen huiszoekingsbevel afgegeven worden. In de praktijk komt het wel eens voor dat een huiszoekingsbevel achteraf gezien onrechtmatig is afgegeven. Wanneer de huiszoeking leidt tot een rechtszaak kan een onrechtmatig afgegeven huiszoekingsbevel leiden tot het uitsluiten van het hierdoor verkregen bewijs,[2] strafvermindering voor de veroordeelden[3] of het niet-ontvankelijk verklaren van het OM in de gehele zaak.[4]

Zonder een dergelijke machtiging kan er sprake zijn van huisvredebreuk. Ook kan het eventueel verkregen bewijs als "onwettig verkregen" worden beschouwd, hetgeen gevolgen kan hebben voor een te voeren rechtszaak. Huiszoekingen zijn geregeld in het wetboek van strafvordering met als basis artikel 55a.

[bewerken] Schadecompensatie

Een huiszoeking kan achteraf onterecht blijken. Bijvoorbeeld: een huiszoeking naar aanleiding van het vermoeden van een hennepkwekerij, terwijl er geen hennepkwekerij wordt aangetroffen. Vaak wordt bij dergelijke huiszoekingen schade aangericht, bijvoorbeeld een geforceerde voordeur. Ook kan er sprake zijn van reputatieschade of een vorm van acute stressstoornis bij de bewoner(s) van het bewuste pand. Voor deze materiële en immateriële schade kan de politie alleen aansprakelijk worden gesteld indien huiszoeking plaats vindt bij iemand die zelf op dat moment geen verdachte was en ook niet betrokken was bij de verdachte. Dit is vastgesteld in een uitspraak van de Hoge Raad der Nederlanden in 2004. [5] Daarnaast is er een wetswijziging in voorbereiding dat ruimere schadevergoeding beoogt.[6]

Ja hier kunnen we wel wat mee, je hebt inderdaad gelijk maar het is toch best krom. en dan waren ze bij mij dus binnen terwijl ik ze gewoon mocht weigeren, stelletje lijers.

Ja hier kunnen we wel wat mee, je hebt inderdaad gelijk maar het is toch best krom. en dan waren ze bij mij dus binnen terwijl ik ze gewoon mocht weigeren, stelletje lijers.

Dat is niet zo want er is een uitzondering.
Zie regel 3 en illegaal vuurwerk kan gevaar opleveren.

1.Voor het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner is een schriftelijke machtiging vereist, tenzij en voor zover bij wet aan rechters, rechterlijke colleges, leden van het openbaar ministerie, burgemeesters, gerechtsdeurwaarders en belastingdeurwaarders de bevoegdheid is toegekend tot het binnentreden in een woning zonder toestemming van de bewoner. De machtiging wordt zo mogelijk getoond.

2.Onze Minister van Justitie stelt het model van deze machtiging vast.

3.Een schriftelijke machtiging als bedoeld in het eerste lid is niet vereist, indien ter voorkoming of bestrijding van ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid van personen of goederen terstond in de woning moet worden binnengetreden.

Voor lichte delicten (strafbaar met minder dan vier jaar hechtenis) mag er geen machtiging worden afgegeven.

Dus alle huiszoekingen die in de jaren hebben plaatgevonden zouden dan onrechtmatig zijn zoals ik lees ? Hoogste straf voor wat illegaal vw is hoogtens 80 uur werkstraf ? :frusty:

dat ligt eraan, als het op basis van brandstichting is kan je nog best wel iets aan je broek krijgen. Onder brandstichting vallen ook ontploffingen en overstromingen.

Artikel 157 Brandstichting

Hij die opzettelijk brand sticht, een ontploffing teweegbrengt of een overstroming veroorzaakt, wordt gestraft:
1. met een gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan gemeen gevaar voor goederen te duchten is;

2. met een gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar of gevaar voor zwaar lichamelijk letsel voor een ander te duchten is;

3. met een levens lange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie, indien daarvan levensgevaar voor een ander te duchten is en het feit iemands dood ten gevolge heeft.

Een bevel tot toetreding van een woning mag toch alleen gegeven worden op tijden die niet tussen 00:00 en 06:00 zitten?.. Ze mogen dus alleen binnen komen buiten die tijden, tenzij er direct ontoelaatbaar gevaar dreigt (vuurwapens, massaexplosieven e.d.)
Voor een paar pakkies nitraten geld dit denk ik dus niet.

Jammer dat in dit geval de moeder des huizes zich heeft laten ompraten door de politie en ze vrijwillig toegang heeft gegeven anders had de jongen geen gezeik gehad.

Fijne moeder, in plaats van dat je gewoon een goed gesprek met je zoon aangaat :bonk:

Maarja, aan de andere kant zullen de agenten wel gezegd hebben dat het om zware nitraatbommen ging, dan kan ik me het wel voorstellen dat de beste vrouw ze binnen liet.
:bye:

Dus alle huiszoekingen die in de jaren hebben plaatgevonden zouden dan onrechtmatig zijn zoals ik lees ? Hoogste straf voor wat illegaal vw is hoogtens 80 uur werkstraf ? :frusty:

Je kan het altijd aankaarten als een huiszoeking onrechtmatig was ja!
Dat recht heb je. Je bent wettelijk namelijk niet verplicht mee te werken aan je eigen veroordeling. Een (goede) advocaat kan gehakt maken van een aanklacht als er fouten zijn gepleegd in het onderzoek, de aanhouding et cetera.

Overigens ga ik er niet van uit dat de politie zo lomp is alleen maar huiszoekingen te houden zonder de juiste formulieren. Ik heb overigens ook nimmer beweerd dat alle huiszoekingen die de afgelopen jaren plaats hebben gevonden onrechtmatig waren. Per individueel geval kan worden beoordeeld of een huiszoeking rechtmatig was of niet. En ja, dan kan het zijn dat de politie onrechtmatig heeft gehandeld. In dat geval is het aan de verdachte dit aan te kaarten. Laat hij/zij dit na, dan is dat een gemiste kans. Zo simpel is het.

Back
Bovenaan