Hulp bij aankoop camcorder of spiegelreflexcamera!

Arviidd

VWC Moderator
Forumleiding
Ik ben opzoek naar een camcorder of spiegelreflexcamera die keuze weet ik dus nog niet.

Hij mag zo rond de 500/600 euro kosten. Ik gebruik het voornamelijk voor het filmen van vuurwerk. Foto's maken lijkt mij een mooi extraatje en daardoor gaat mijn meeste interesse nu eerst uit naar een spiegelreflexcamera. Maar mijn eerste vraag is dan, is het verstandig om voor een spiegelreflex camera te gaan als je de foto's maken alleen als extraatje ziet? Of maakt het voor de kwaliteit van filmen niet zo veel uit of ik nou een camcorder neem of een spiegelreflexcamera van het zelfde bedrag? Als een camcorder van het zelfde bedrag nou veel betere kwaliteit heeft ga ik voor een camcorder.

Ben erg benieuwd wat jullie me aanraden.

Ik film nu nog met een action cam en die kwaliteit bevalt me niet zo. Hier een voorbeeld:

Er zit absoluut geen goud kleur in en de enigste kleuren die hij een beetje laat zien zijn blauw en rood.

Aangezien ik elk jaar best wel wat demo's en shows bezoek en met oud en nieuw zelf van plan ben leuke projecten te maken en behoorlijk wat vuurwerk heb wil ik dat graag met jullie delen. Dat wil ik nu graag met een beetje kwaliteit doen.

Ik heb zelf nu dit op het oog:

Camcorders:
CANON LEGRIA HF R77

Spiegelreflexcamera:
NIKON D5300
CANON EOS 700D

Iemand ervaring mee?

Mocht je fotograferen als extraatje zien dan zou ik daar niet aan beginnen.

Ik zou in dat geval dan ook voor een camcorder gaan. Een spiegelreflex haalt voor die prijs zeker niet de filmkwaliteit die een camcorder voor die prijs kan behalen. Nog afgezien van lenzen en afstandsbedieningen etc die je dan nodig hebt ;)

Altijd lastig om te kiezen, ikzelf ben momenteel tevreden met mijn Panasonic HC-VX870, kan 4K filmen en is momenteel nog te vinden voor 679 euri zie ik.

Even wat filmpjes;

Hey ik zie net nog een aanbieding voor de M56 van Canon, de luxere versie van de M506 waar ik mee film.

Nu voor 199 euro !!! Heeft een CMOS PRO sensor die ook in de G10 zit.

[video]http://www.kamera-express.nl/product/1220749028/canon-legria-hf-m56-outlet-model/[/video]

Mocht je fotograferen als extraatje zien dan zou ik daar niet aan beginnen.

Ik zou in dat geval dan ook voor een camcorder gaan. Een spiegelreflex haalt voor die prijs zeker niet de filmkwaliteit die een camcorder voor die prijs kan behalen. Nog afgezien van lenzen en afstandsbedieningen etc die je dan nodig hebt ;)

Ik wou hetzelfde zeggen.
Allemaal leuk en aardig filmen met een spiegelreflexcamera, maar die moet je echt gebruiken voor foto's maken.
Die van mij (Nikon D7000) kan het ook, maar ik heb er alleen wat dingetjes mee gefilmd tijdens mijn vakantie in Nieuw Zeeland.
En mocht je gaan filmen met een spiegelreflexcamera, denk dan vooral aan een statief.
Na 10 minuten gaat zo'n zware camera echt doorwegen en dat komt je filmbeelden echt niet ten goede.

Wat Mike en Morris je ook aanraden, koop een goede filmcamera.
En dat zijn echt geen amateurs op vuurwerk film en fotografie gebied.

Bedankt dat ziet er erg goed uit. Deze ga ik zeker overwegen.

Morgen even op pad nog wat info verzamelen. Het is me nog allemaal een beetje vaag rond om 4K. Want zie voorbijkomen dat je daar beter nog mee kan wachten, maar ja waarom is me allemaal nog een beetje vaag haha. Misschien dat jij me nog iets veder kan helpen hoe dat nou zit.

Ik vind die je laat zien wel heel interessant staat voor mij nu wel op nummer 1.

Hey ik zie net nog een aanbieding voor de M56 van Canon, de luxere versie van de M506 waar ik mee film.

[video]http://www.kamera-express.nl/product/1220749028/canon-legria-hf-m56-outlet-model/[/video]

Oe dat is wel een hele interessante prijs zeg zou hem eigenlijk meteen moeten bestellen nu. Hou me toch nog even in hopen dat hij niet meteen weg is.

Ik wou hetzelfde zeggen.
Allemaal leuk en aardig filmen met een spiegelreflexcamera, maar die moet je echt gebruiken voor foto's maken.
Die van mij (Nikon D7000) kan het ook, maar ik heb er alleen wat dingetjes mee gefilmd tijdens mijn vakantie in Nieuw Zeeland.
En mocht je gaan filmen met een spiegelreflexcamera, denk dan vooral aan een statief.
Na 10 minuten gaat zo'n zware camera echt doorwegen en dat komt je filmbeelden echt niet ten goede.

Bedankt, De twijfel is zeker weg nu, ik ga voor een camcorder.

Ik ken de site niet is gewoon een te vertrouwen site? Ik kan het niet laten en aangezien ik het geld wat ik nu over houd ook goed kan gebruiken ga ik in eerste instantie toch voor deze. Bedankt voor je goede speur werk.:D

Ik wou hetzelfde zeggen.

Met alle respect, maar dat is onzin.
Morris zal je vast ook vertellen dat er een type dslr is die juist heel veel voor filmen wordt gebruikt, de prijsklasse is alleen heel anders. Zoek maar eens naar de Canon 5D Mark III.

Dat het beter is om nog 'even te wachten' met 4K is onzin. 4K heeft zo veel voordelen:
-Hogere bitrate (grotere hoeveelheid gegevens per seconde voor een beter, gedetaileerder beeld)
-Framing aanpassen/zoomen zonder kwaliteitsverlies als je in full HD 1080p rendert.
-Downscalen (4k renderen naar full HD) maakt het beeld nog beter omdat je de informatie als het ware van 4 pixels in één pixel stopt (voor betere kleuren, minder artifacts e.d.)
-Je camera is 'future-proof'. Over een tijdje zal 4k de nieuwe standaard zijn, dan wil je niet met een verouderde camera zitten toch? :cool:

Zelf heb ik een dit jaar een Panasonic G7 aangeschaft. Dit is een mirrorless camera die 4K kan filmen en ook mooie plaatjes kan schieten. Voordeel van zo'n camera is de grote hoeveelheid aan instelmogelijkheden die camcorders over het algemeen niet zo uitgebreid hebben. Zo kan je precies het beeld naar wens instellen. Persoonlijk vind ik het ook een groot voordeel dat je zelf lenzen voor je camera uit kan kiezen. De kwaliteit van het beeld heeft voornamelijk ook te maken met de kwaliteit van de lens.

Je zegt zelf dat foto's maken een extraatje zou zijn. Nou dat dacht ik ook bij deze camera. Je zult echter zien dat als je eenmaal die mogelijkheid hebt, je de camera veel meer zult gebruiken

Met alle respect, maar dat is onzin.
Morris zal je vast ook vertellen dat er een type dslr is die juist heel veel voor filmen wordt gebruikt, de prijsklasse is alleen heel anders. Zoek maar eens naar de Canon 5D Mark III.

Dat is zeker waar.. maa zoals gezegd, dat zijn inderdaad flink dure apparaatjes. Daarbij wordt daar alleen icm een rig of statief mee gefilmd ;)

Uiteraard het liefste wel ja... Eventueel is het ook handig in de hand te houden (dat is bij een camcorder net weer iets makkelijker), maar dat is niet je intentie lijkt me.

Trouwens, mooi dat je wilt gaan filmen man! Ben benieuwd naar je eerste films!
Ben zelf erg gecharmeerd van de kleuren van de camera van mike. De echte overtreffende trap is dan wel de camera van Jaco...die is echt bizar qua kleuren!

Uiteraard het liefste wel ja... Eventueel is het ook handig in de hand te houden (dat is bij een camcorder net weer iets makkelijker), maar dat is niet je intentie lijkt me.

Trouwens, mooi dat je wilt gaan filmen man! Ben benieuwd naar je eerste films!
Ben zelf erg gecharmeerd van de kleuren van de camera van mike. De echte overtreffende trap is dan wel de camera van Jaco...die is echt bizar qua kleuren!

Misschien handig om te vermelden welk type dat is dan ;)?

Dit is inderdaad een super optie, ben zelf zeer te vreden over de M506.

Hier hou je zelfs nog geld over voor een microfoon b.v DM-100 en een groothoeklens

Dit is inderdaad een super optie, ben zelf zeer te vreden over de M506.

Hier hou je zelfs nog geld over voor een microfoon b.v DM-100 en een groothoeklens

Ik heb even op je kanaal gekeken naar wat filmpjes. Is dit gefilmd met de Canon M506? Ziet er gewoon goed uit en dit is zonder externe mic? geen spijt dat ik hem gister snel besteld had.

Back
Bovenaan