Tegendraads
VWC lid
Bron: rijnmond.nl
Link naar artikel: https://www.rijnmond.nl/nieuws/2225...or-vuurwerkverbod-mensen-gaan-gewoon-failliet
Hugo Groeneweg met zijn overgebleven vuurwerkvoorraad.© Rijnmond
Voor vuurwerkhandelaar Hugo Groeneweg was het jarenlang vaste prik in de zomer: voorraden aanvullen en folders printen. Maar met het landelijk vuurwerkverbod dat op 1 augustus ingaat, zit dat er nu niet in. "Het doet zeer."
Groeneweg heeft drie vestigingen in Oud-Beijerland, Barendrecht en Rotterdam. Dertig jaar lang was het komen en gaan in zijn winkels rond de jaarwisseling. "Het is altijd zo gemoedelijk. De kinderen staan met grote ogen te kijken, net als in een snoepwinkel. De mensen zijn opgewonden, ze zijn zo blij", blikt hij terug.
Groeneweg vreest voor extra veel illegaal vuurwerk komende jaarwisseling. "Ik ben er heel bang voor. Ik hoor best wel wat om me heen. Heel erg veel shells zijn binnengekomen, daar ben ik echt bang voor. Dat het op een gegeven moment écht fout gaat. We zitten niet op narigheid te wachten", verzucht hij. "Het vuurwerk dat wij verkochten was goedgekeurd, maar deze dingen zijn gewoon levensgevaarlijk."
Drukte bij de zaak van Groeneweg een paar jaar geleden.© Rijnmond
Maar er zijn ook nog wat geopende dozen overgebleven. "Ik heb nog een klein beetje categorie 2 vuurwerk, dus het vuurwerk dat straks verboden is." Hij hoopt het aan vuurwerkverenigingen kwijt te kunnen. Maar tot nu toe hebben die nog geen vergunning, meent hij. "Anders zal ik het af moeten voeren naar de importeurs. Dat is niet anders."
De handelaar heeft nog vuurwerk over dat per 1 augustus illegaal is.
De overheid heeft beloofd om vuurwerkhandelaren tegemoet te komen. "Ze wilden netjes compenseren, maar dat gebeurt absoluut niet. Ze bieden ongeveer tien procent", zegt Groeneweg aangeslagen. "Het is gewoon niet eerlijk."
Hij is teleurgesteld, maar blijft strijdbaar. "We hebben met ongeveer zestig grote vuurwerkbedrijven allemaal 5000 euro ingelegd. Dan hebben we drie ton bij elkaar, er komen er nog een paar bij dus het zal nog wel meer worden. Dan hebben we een goede advocaat die ook voor de importeurs bezig geweest is. Die gaat voor ons knokken bij de regering en eventueel het Europees Hof."
Groeneweg is teleurgesteld, maar blijft strijdbaar.
Link naar artikel: https://www.rijnmond.nl/nieuws/2225...or-vuurwerkverbod-mensen-gaan-gewoon-failliet
Hugo ziet levenswerk in rook opgaan door vuurwerkverbod: 'Mensen gaan gewoon failliet'
Hugo Groeneweg met zijn overgebleven vuurwerkvoorraad.© Rijnmond
Voor vuurwerkhandelaar Hugo Groeneweg was het jarenlang vaste prik in de zomer: voorraden aanvullen en folders printen. Maar met het landelijk vuurwerkverbod dat op 1 augustus ingaat, zit dat er nu niet in. "Het doet zeer."
Groeneweg heeft drie vestigingen in Oud-Beijerland, Barendrecht en Rotterdam. Dertig jaar lang was het komen en gaan in zijn winkels rond de jaarwisseling. "Het is altijd zo gemoedelijk. De kinderen staan met grote ogen te kijken, net als in een snoepwinkel. De mensen zijn opgewonden, ze zijn zo blij", blikt hij terug.
70 ton
"In drie dagen per filiaal hadden we 2500 klanten." Hoeveel daar werd verkocht? "Duizenden kilo's. Je praat met drie vestigingen over ongeveer 70 ton per jaar."Illegaalvuurwerk
De stilte in zijn winkels voelt onwennig voor Groeneweg. "Het is zuur. Ze hebben ons de schuld gegeven van de zware knallen van de Cobra's en zware vuurpijlen", verzucht hij. "De meeste mensen zijn echt niet tegen vuurwerk als je 's avonds met je kinderen naar buiten gaat, even vuurwerk afsteekt en je weer gezellig naar binnen gaat. Maar wel tegen die zware knallen, die wij niet verkopen."Groeneweg vreest voor extra veel illegaal vuurwerk komende jaarwisseling. "Ik ben er heel bang voor. Ik hoor best wel wat om me heen. Heel erg veel shells zijn binnengekomen, daar ben ik echt bang voor. Dat het op een gegeven moment écht fout gaat. We zitten niet op narigheid te wachten", verzucht hij. "Het vuurwerk dat wij verkochten was goedgekeurd, maar deze dingen zijn gewoon levensgevaarlijk."
Drukte bij de zaak van Groeneweg een paar jaar geleden.© Rijnmond
Overgebleven voorraad
Wat er gebeurt met de voorraad van Groeneweg die nog over is van vorig jaar? "De volle dozen zijn teruggegaan naar de importeur. Die konden ze terugnemen", zegt hij. Ook het kindervuurwerk dat hij heeft, kan hij nog kwijt aan een geïnteresseerde. Dat vuurwerk is namelijk niet illegaal.Maar er zijn ook nog wat geopende dozen overgebleven. "Ik heb nog een klein beetje categorie 2 vuurwerk, dus het vuurwerk dat straks verboden is." Hij hoopt het aan vuurwerkverenigingen kwijt te kunnen. Maar tot nu toe hebben die nog geen vergunning, meent hij. "Anders zal ik het af moeten voeren naar de importeurs. Dat is niet anders."
De handelaar heeft nog vuurwerk over dat per 1 augustus illegaal is.
Onvoldoende compensatie
"Ik zit er al dertig jaar in, heb dertig jaar vuurwerk gedaan, mijn panden zijn afgeschreven. Ik vind het heel vervelend, maar als ik echt geld tekort heb kan ik mijn panden verkopen en klaar", zegt Groeneweg over de financiële gevolgen die het vuurwerkverbod voor hem heeft. "Maar er zijn mensen bij die zitten in een huurpand en hebben nog een contract voor drie jaar, 1100 euro in de maand. Mensen gaan gewoon failliet. Dat is echt gewoon een ramp."De overheid heeft beloofd om vuurwerkhandelaren tegemoet te komen. "Ze wilden netjes compenseren, maar dat gebeurt absoluut niet. Ze bieden ongeveer tien procent", zegt Groeneweg aangeslagen. "Het is gewoon niet eerlijk."
Hij is teleurgesteld, maar blijft strijdbaar. "We hebben met ongeveer zestig grote vuurwerkbedrijven allemaal 5000 euro ingelegd. Dan hebben we drie ton bij elkaar, er komen er nog een paar bij dus het zal nog wel meer worden. Dan hebben we een goede advocaat die ook voor de importeurs bezig geweest is. Die gaat voor ons knokken bij de regering en eventueel het Europees Hof."
Groeneweg is teleurgesteld, maar blijft strijdbaar.