Hoe vuurwerk focussen

Ik ben compleet nieuw met vuurwerk filmen. Ik heb een Canon Legria FS200 camera en daar kan je (volgens mij) niet mee handmatig scherpstellen. Om vuurwerk te focussen moet je dan met de sluitertijd of witbalans aan de gang?

Focus heeft NIETS te maken met de sluitertijd of witbalans! Dat zijn totaal andere zaken.

(Neemt niet weg dat sluitertijd en witbalans erg belangrijk zijn voor het maken van een goede film of foto, maar de focus is puur het scherpstellen van het toestel. Als de focus goed is, kun je aankleauten met de witbalans of sluitertijd wat je wilt, zonder dat dat effect heeft op de scherpte van de opname.)

Zit ik net weer de instellingen van de camera te bekijken en ik kom erachter hoe de manual focus aanmoet. Jammer dat ik bijna twee weken te laat ben :frusty:

ik had het geprobeert met consumenten vuurwerk.
niet echt super gelukt.
zou ik het ook kunnen scherpstellen op zon lichtbol tijdens prof.shows meestal rood/groen

je kan het proberen maar vuurwerk verplaatst zich meestal te snel om daar goed op te kunnen focussen, en als je de focus goed hebt ben je vaak al te laat om een goede foto te maken.

je kan het beste proberen om tijdens daglicht al scherp te stellen op de plaats waar het vuurwerk word ontstoken, anders kan je altijd nog proberen om scherp te stellen op een lichtbron op ongeveer dezelfde afstand van het vuurwerk (lantaarnpaal e.d.)

je kan het proberen maar vuurwerk verplaatst zich meestal te snel om daar goed op te kunnen focussen, en als je de focus goed hebt ben je vaak al te laat om een goede foto te maken.

je kan het beste proberen om tijdens daglicht al scherp te stellen op de plaats waar het vuurwerk word ontstoken, anders kan je altijd nog proberen om scherp te stellen op een lichtbron op ongeveer dezelfde afstand van het vuurwerk (lantaarnpaal e.d.)

Wil je nu hier ook die discussie :p
Mijn ervaring is juist toch dat ik via auto focus betere foto`s maak dan wanneer ik het manuel doe. Ik weet dat in 9vd10 boeken / website`s anders staat geschreven... maar das mijn ervaring ! Dus lekker auto focus aan zetten :)

Gr stefan

Je vergeet nog een eenheid in de belichtingsdriehoek...ISO, sluitertijd en....?

Diafragma. Precies ja. Waar stond die op? Te ver open, dat moet wel. Probeer eens F8 tot F12 uit.

als je door je zoeker heen kijkt zie je onderaan een "gele lijn" in die lijn staan verticale streepjes met links een + en rechts een -. Daarmee meet je camera de licht inval (+ is te veel licht, - is te weinig licht). Onder normale omstandigheden (daglicht) zorg je ervoor dat je 1 verticale streep in het midden hebt staan. Dit kan je bereiken door je sluitertijd, iso waarde of diafragma in te stellen.
Met het fotograferen van vuurwerk heb je hier niet zo veel aan omdat de omgeving donker is en het vuurwerk felle heldere kleuren heeft. Nu moet je er voor zorgen dat je flink wat streepjes aan de rechter kant hebt staan. Op het display valt dan te lezen "onderwerp te donker" (jij weet wat er komen gaat en weet natuurlijk beter :wink:). Dus je kiest voor een lange sluiter tijd, lage iso waarde en een klein diafragma (hoog F getal).

Focus? -Check
Lichtmeting? -Check

Controleer je foto's tijdens de show, zijn ze te licht? Neem een kortere sluitertijd of een kleiner diafragma, zijn ze te donker een langere sluitertijd of een groter diafragma. Op de automatische piloot alleen maar op de ontspanknop drukken en zelf naar het vuurwerk kijken werkt niet. De gouden instelling bestaat (helaas) niet, elke show is anders en elke locatie is anders. Het belangrijkste: Blijf proberen

tis nu gelukt met het focussen. maar zijn weer te licht.
iemand oplossing hiervoor.?
Sluitertijd was 4''
iso was 100

F13 kan ook, daar heb ik hem vaak/altijd op staan.

En zet je sluitertijd op bulp, als je een afstandbediening hebt, kan je gewoon het knopje naar voren duwen en als je vind dat je foto goed is, kan je het knopje naar achter schuiven.

Dit verschild per show, veel bommen/blokken ter gelijker tijd, of bommetje voor bommetje.

O trouwens, heb je geen afstandbediening, dan moet je de knop van je toestel ingedrukt houden.

F13 kan ook, daar heb ik hem vaak/altijd op staan.

En zet je sluitertijd op bulp, als je een afstandbediening hebt, kan je gewoon het knopje naar voren duwen en als je vind dat je foto goed is, kan je het knopje naar achter schuiven.

Dit verschild per show, veel bommen/blokken ter gelijker tijd, of bommetje voor bommetje.

O trouwens, heb je geen afstandbediening, dan moet je de knop van je toestel ingedrukt houden.

heb nog geen draadontspanner.
ga der zkr een halen want elke trilling is te zien
das zonde.'
heb nu een infrarood ontspanner gezien voor 13 eu.
denk dat ik die dan maar is ga halen.

heb nog geen draadontspanner.
ga der zkr een halen want elke trilling is te zien
das zonde.'
heb nu een infrarood ontspanner gezien voor 13 eu.
denk dat ik die dan maar is ga halen.

Infrarood ontspanner.
Raad ik je af.
Waarom, nou daarom.

Grapje.
Als je met 20 freaks naast elkaar staat en er zijn er een aantal met een infrarode/draadloze ontspanner, heb je kans dat je foto's maakt met de camera van je buurman/vrouw.
En de buurman/vrouw maakt foto's met jou camera.

En ontspanner met draad is goe dte doen, die van mij is 1,5 a 2 meter.
Dus je kan gewoon naast je camera staan om foto's te nemen.

Kan je een paar voorbeelden plaatsen van je foto's.
Dan kunnen wij zien, wat er precies fout gaat.

Als alles goed gaat, is het echt keigaaf om te doen!

hahaha leuk tog . nee grap;p
GroteFoto-CFDL7V63.

GroteFoto-ECI6MEDQ.jpg

GroteFoto-Z4UY4664.jpg

GroteFoto-EF3SDSH7.jpg

GroteFoto-V877GSHB.jpg

GroteFoto-6HS6N66B.jpg

Laatst bewerkt:
Foto's zien er iets bewogen uit, maar dat vind ik persoonlijk erg meevallen.
Wat mij wel opvalt is dat je foto's wel overbelicht zijn.
Het lijkt zelfs wel of het nog een beetje licht is.
Kijk maar eens naar de achtergrond.

Mijn advies.
Koop maar eens een afstandbediening en zet je diafragma goed.
Dan ga je een stuk mooiere foto's krijgen.

Trouwens je kan niet altijd voorkomen, dat je foto's er bewogen uitzien.
Dat kan ook aan de effecten liggen.
Kijk maar eens naar onderstaande foto.

DSC_9314.jpg

Succes ik ben erg nieuwsgierig naar je eerste resultaten.

Foto's zien er iets bewogen uit, maar dat vind ik persoonlijk erg meevallen.
Wat mij wel opvalt is dat je foto's wel overbelicht zijn.
Het lijkt zelfs wel of het nog een beetje licht is.
Kijk maar eens naar de achtergrond.

Mijn advies.
Koop maar eens een afstandbediening en zet je diafragma goed.
Dan ga je een stuk mooiere foto's krijgen.

Trouwens je kan niet altijd voorkomen, dat je foto's er bewogen uitzien.
Dat kan ook aan de effecten liggen.
Kijk maar eens naar onderstaande foto.

image

Succes ik ben erg nieuwsgierig naar je eerste resultaten.

oke;).
bedankt voor de tips.
dat was ook me probleem al beetje bewogen en te licht.
bedankt iedereen en zal zkr hier ff posten als ik weer naar show ben geweest wss eerste in geel:)

Om dit topic even omhoog te halen.
Iedereen heeft het over handmatig scherpstellen dus doe ik dit ook altijd.
Ik ga als volgt te werk:

- Camera op fireworks stand
- inzoomen op lichtbron, vaak een lantaarnpaal
- scherpstellen d.m.v. een cursortje. Als je met de cursor helemaal naar recht gaat veranderd hij in oneindig. Ik zet hem altijd op oneindig en dan één tikje terug, zodat hij wel manual focused is. Als ik verder naar links ga wordt het alleen maar minder scherp. Wat voegt de manuele focus dan toe, is toch raar dat ik altijd even ver moet drukken met de cursor voor het scherpste beeld met de manual focus? (Of de afstand van het vuurwerk nu 30m of 90m is)

Foto's maken is niet mijn ding. Ik film het meestal. Maar aangezien ik me camcorder net nieuw heb en niet teleurgesteld wilt zijn. Iemand ervaring met de Panasonic SD90 bij vuurwerk? Film denk ik in auto modus, denk weinig omgevingslicht krijg ik (voetbalveld, met daarachter geen stadsverlichting). Als ik voortijdig t zeker weet dat dit goed gaat, stelt dat me hart gerust als ik zaterdagavond ga filmen bij de demo van De Vuurwerkreus. (Altijd wel nog als reserve me andere camera, maar, ik heb speciaal voor deze evenement deze camera gekocht dus xD) Bedankt alvast.

(...)Film denk ik in auto modus, (...)

Dat is dus juist één van de dingen die je absoluut NIET moet doen. In de auto modus gaat de camera voor jou proberen te focussen. Dat kan ie niet; het is donker. Dus moet jij hem vertellen hoe ie moet focussen: Manual focus.

Back
Bovenaan