Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik fiets altijd naar werk dus kijk regelmatig op buienradar of het droog blijft. Als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat ze er naast zitten was ik nu miljonair, dat is wel echt de meest onbetrouwbare site.

Ik fiets altijd naar werk dus kijk regelmatig op buienradar of het droog blijft. Als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat ze er naast zitten was ik nu miljonair, dat is wel echt de meest onbetrouwbare site.

De vraag is dan: waarom kijk je er dan nog op? :tongue2:

Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. Gewoon wat wind met af en toe een buitje. Dan maar ff een oliebolletje eten toch?

Ja joh Niet de sfeer laten drukken door het weer. Komt vast wel goed en anders met de paraplu naar buiten.
En je moet maar zo denken, beter wind dan mist

Gast ff serieus. Beetje irritant dit. Er is hier al zovaak gezegd dat je je niet moet blind staren op Buienradar. Die zitten er zovaak naast. Wacht nou maar even de post van David af hier.

Het is gewoon kuuuuuuut allemaal.

kut-kaarten.jpg

Ik zit dagelijks op de fiets, en in vrije tijd veel de natuur in, en die uursverwachtingen kloppen enkel aardig op een weerapp die ik heb (Weer in Nederland) en op dag zelfs weerblabla (Plaza) ook nog redelijk. Beste is 's ochtends de laatste ecmwf run te bekijken, die zit qua timing voor de dag(delen) zelf er flink bovenop dan.

Op basis van de opers misschien wel, op basis van de ensemble gemiddelden denk ik dat het niet ideaal is maar ook niet slecht. Ik ben zelf niet zo'n ervaren vuurwerkliefhebber maar las na vorig jaar dat goudeffecten het niet goed doen. Dus die dan misschien niet gebruiken.

Ik zou zelf zeggen: bij 4 B zou ik alles wel op durven stoken. We moeten ook wel kijken of de wind vlagerig is of redelijk constant, ik heb daar nu gewoon ook geen tijd voor. Maar goed: de ensemble gemiddelden zijn nu echt beter dan vorig jaar. Toen toch wel tegen 6 B aan op veel plaatsen. Als dat nu zoals GFS aangeeft meest 4 B is dan moeten 25 en 30 mm batterijen en compounds het toch wel goed doen.
Wellicht zien we in de verwachtng in de loop van de avond of een verbetering van matig naar redelijk of een verslechtering, bijv. van redelijk naar matig. Misschien daar op aanpassen?
Maybe man! Maar ik woon pal aan de kust en vier het dit jaar in centrum DH precies in een windtunnel waar alle wind doorheen gedrukt/venturi effect wordt dus ik verwacht de sjaak te zijn

Dit heb ik ook in gedachten.
Vorig jaar was slecht,maar heb me prima vermaakt,en er ging genoeg de lucht in overal.
Het was gewoon genieten.
Je geniet een stuk meer met vorst en windkracht 2,maar je moet er zelf ook wat van maken.
Gewoon de momenten uitkiezen en dan vol gas gaan bijvoorbeeld.

Dit is gewoon precies hoe het is. Genieten ga je toch wel, dan is het niet van je eigen vuurwerk alleen, maar ook de buurman die wat mooi spul heeft. Zolang het niet (veel) regent en minder waait is het toch al veel beter dan vorig jaar? Niet zo miepen allemaal, het komt goed ;)

Laten we eens objectief kijken naar oudjaarsavond zonder roze bril.. :cool:

Gelieve me niet persoonlijk te mailen voor het weerbericht hier en daar...

Wat staat al vast:
1. Geen mist!
2. Geen grote regengebieden
3. Geen winter weer.
4. Een zuidwestelijke wind.
4. De temperatuur rond 6 graden.

Wat is de onzekerheid:
1. Hoe hard waait het nu precies
2. waar vallen de buien en zijn dat losse buien of een aaneengesloten buiengebied.
3. Hoe ver komen de buien het binnenland in?

Een depressie boven de Noordzee zwiept overdag een koufront het land over. Prima, die is al weg in de avond. Maar...de wind gaat dan ook toenemen en tevens komen enkele losse buien voor maar ook een geclusterd buiengebied op een (occlusie) front dan ergens in de avond over komt zetten.

In de avond komt dus een wellicht een buiengebied het land over zetten maar hoe actief dit is en hoe laat is de vraag. tevens is de vraag wat de kustbuien doen...blijven die hangen in de kustgebieden en sterven ze snel uit boven land of trekken ze het hele land over? Het gaat om stevige buien met kans op een klap onweer. Voordeel is wel dat de buien snel trekken door de forse hoeveelheid "sturende wind" die dan staat rond 3 km hoogte.
De wind is boven het hele land in de avond 4-5 Bft, de kustregio's regelmatig 6 Bft. Pal aan zee 6-7 Bft steady winden. Het is een erg vlagerige wind met windstoten rond 65 km per uur, dat is bij doorstaan windkracht 8. De laatste details qua buien zullen pas van te voren bekent worden.

Wat kan ons nog redden? Een eventuele wind afname door een "uitzakkende trog", een moeilijke term voor het uit elkaar gaan van isobaren en dat is een afnemende wind.
De kustregios lijken er op dit moment (schrijven woe 14.00 uur) er het minst best af te komen met wind en (stevige) buien.
Kaartjes 18 avond en 00 uur, eerst ECMWF, dan GFS kaarten, daarna neerslag, wind en windstoten en windrichting.
De pluim is voor midden Nederland, representatief voor midden en oost NL, in het westen, zuidwesten en noordwesten iets meer wind.

zo 18 EC.jpgma 00 ec.jpgzo 18.jpgma 00.jpgregen.jpgwind.jpgwindrichting.jpg

Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. Gewoon wat wind met af en toe een buitje. Dan maar ff een oliebolletje eten toch?

Kijk, zo moet het zijn. Gewoon een beetje positief blijven. Er zullen heus wel momenten zijn dat je even lekker kan stoken.
Nu hebben we hier in Limburg wel meestal geluk met O&N.... :cool:
Dus gewoon blijven hopen.

Bedankt David, goede post. De inhoud is wat minder prettig, ik zit in Almere en daar is wind toch vaak wel vergelijkbaar met de kustgebieden. Het is dus hopen op goede momenten!

Bedankt weer David, en ook alle andere voor de updates iedere keer, wordt erg gewaardeerd. Wordt spannend tot het laatste moment denk ik. KWW!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan