Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga mij nu ook steeds meer focussen op de regen. Zowel overdag (carbid schieten) en s avonds en dat ziet er niet goed uit.overal boven de 10mm en forse regenval

Modelbespreking ECMWF+ GFS: tussen hoop en vrees en met angst en beven.

Helaas zijn de modellen allemaal behoorlijk aan het oplijnen. In ruimte en in tijd. Dat wil zeggen: de timing komt meer en meer overeen en de positie van een bepalend laag voor onze omgeving ook. Dan hebben we het over een lagedrukgebied dat in de dag(en) voor Oud en nieuwe behoorlijk uit gaat diepen voor de kust van Ierland en dan de oversteek gaat maken over het midden van de Noordzee (zeg maar 55 NB) en zo verder.

ECMWF operationele run:

Ten zuiden ervan steekt in de loop van de dag (de 31e) de zuidwestelijke wind op en bereikt in de loop van de middag en avond dieper landinwaarts 4 a 5 en in de kustprovincies 5 a 6B en richting de kust tot (in het westen en noordwesten) 10 km landinwaarts 7 B. Aldus de ECWMF oper.

Met name diezelfde kuststreek (lees: strand tot 50 km landinwaarts), van Zeeland tot aan de Wadden houdt het niet droog en valt het er ook niet met bakken uit. Maar wel regen van betekenis met over de hele avond 2 tot lokaal in richting de Wadden misschien 6 a 8 mm (18-02.00 uur).
Op basis van deze oper zou ik de oud en nieuw dit jaar in het grootste deel van het land vergelijkbaar maken met die van vorig jaar, in de westelijke delen van de kustprovincies zou ik 'm slechter noemen vanwege nog wat meer wind en regen.

GFS oper:
qua regen is deze gunstiger. Wel wat regen maar echt aantikken doet het niet. Nauwelijks een factor.
Wind: om 18 uur LT is deze alom aanwezig. Varierend van 8 B aan zee tot 6 B dieper landinwaarts. Windmaximum voor de Zeeuwse kust. Om 20 uur LT verandert er weinig: landinwaarts meest 6B, langs de kust 7 B.
22.00 uur. meer van het zelfde. Een kuststrook van 10 km -20 km breedt geniet van 7 B, de rest van Nederland zit op 6 B op enkele plekken op de grens 5/6B.
Om 24 uur begint de situatie in het zuiden en zuidwesten zich lichtjes te verbeteren maar is het nog steeds 5, kust 6 B. Ten noorden van de lijn Castricum - Coevorden is het allround net 7B. De westelijke Wadden gaan voor 8 B.
Eem uurtje later, 01.00 LT: vrijwel geen wijziging.
02.00 LT: geen kaart, maar de trend zet zich in het zuiden wel zwakjes door. Om 4 uur LT is de wind in het zuiden op veel plaatsen 5 B.

We hoeven er niet omheen te draaien: een trieste verwachting. Het GFS maakt het een weersituatie die in mijn ogen nog wat slechter is dan vorig jaar in grote delen van het land. Het ECMWF oogt wat beter met gemiddeld 1 B minder wind.

Ensembles ECWMF: Die zitten overal zo'n beetje op 8 m/s - 9 m/s. Hier zien we dat de oper een piek kent rond 18 uur van 5 en de kust 6 B (zoals eerder gezegd).
Voor het zuidwesten en het noordoosten is 8 m/s dan overigens een theoretische opsteker. Want dat is nipt 5 B. De oper zit daar met 2-3 m/s meer dus duidelijker boven.

Bij het GFS zit het ensemble gemiddelde veel dichter bij het ECWMF, maar is toch nog wat gunstiger. Vrijwel overal een goede 4 B, regio zuidwest voluit 5 B.

Wel is het zo dat die 31e nu wel een piek vertoont qua windsnelheid. Met name het sneller doortrekken met 6 (liefst) 12 uur geeft ons weer 2 m/s minder wind, in het GFS model is dat net wat minder.
Maar...er is ook een mogelijkheid dat het trager doortrekt. Dan zien we toch minstens dezelfde windsnelheden (stel dat het 6 a 12 uur vertraagt) maar beduidend MEER regen. Trager doortrekken betekent allround een verdere verslechtering.

Conclusie: Op basis van het ensemblegemiddelde kunnen we rekening houden met een oud en nieuw waarbij de wind een duidelijk aanwezige factor is. De ensembles duiden gemiddeld op minder wind dan vorig jaar met 8 m/s (toen 10-12 m/s). De regen is bij het ECMWF dan weer meer een factor dan toen en bij GFS vergelijkbaar (weinig regen).
Kans op een rustig oud en nieuw met een zwakke wind is nihil. Het lijkt wat minder winderig te worden dan vorig jaar, maar we kunnen niet uitsluiten dat het bijna een kopie wordt helaas.

Edit: ik besef dat de kop boven dit artikel meer een emotionele dan een nuchtere kijk op de zaken is, maar ik denk dat deze het gevoel van mijzelf op basis van de modeloutput goed verwoordt. Ik vermoed dat dit voor meer forumleden geldt...Vandaar.

Ik zie dat het voor de dag erna een stuk rustiger is qua wind..
Kan het zijn dat de storing nog versneld de komende dagen? of is dat niet te voorspellen?

Ik vroeg me af, de voorspellingen van de wind, is dat altijd vanuit het midden van het land? Kan me voorstellen dat kustgebieden eigenlijk altijd meer is.
Nee, over het algemeen geef ik eerst een trent aanzoals een aantal posts geleden, vandaag kom ik terug per grove regio wat de wind en het weer doet, zal ergens vandaag zijn,,
Kust waait het altijd harder en dan heb je nog het verschil tussen de kust (strand en duinen) en de kustregios, dat wel tot 20 km landinwaarts gaat globaal

Wind zal voor velen op het randje zijn..

Ik zie dat het voor de dag erna een stuk rustiger is qua wind..
Kan het zijn dat de storing nog versneld de komende dagen? of is dat niet te voorspellen?

Die kans neemt zienderogen af. We zien in mijn ogen juist een steeds duidelijker beeld. Maar er zijn nog steeds opties (ik heb even niet gekeken) van misschien 20% die gaan voor een windkracht 3 of minder. Het kan wel, maar de kansen nemen in mijn ogen nogmaals af.

Jammer, zeker de helft van de collectie blijft binnen dan, niks anders te doen meer dan gewoon accepteren dat het ruk wordt een uitkijken naar volgend jaar :thumbup:

Nou ik begin er steeds minder zin in te krijgen zo, dacht dat afgelopen jaarwisseling echt niet slechter kon en dat blijkt dus wel te kunnen als ik het zo lees.

als ik de diverse weerapps nu bekijk is het overal hetzelfde. Wind en regen neemt rond 23.00 uur wat af. Maar de rest van de dag is het om te janken zeker qua regen

Nee, over het algemeen geef ik eerst een trent aanzoals een aantal posts geleden, vandaag kom ik terug per grove regio wat de wind en het weer doet, zal ergens vandaag zijn,,
Kust waait het altijd harder en dan heb je nog het verschil tussen de kust (strand en duinen) en de kustregios, dat wel tot 20 km landinwaarts gaat globaal

Wind zal voor velen op het randje zijn..

Ik woon hemelsbreed 4,5km van het strand. Ik kan denk ik mezelf alvast gaan verankeren? :bonk:

Het glas is halfvol: op basis van de ervaringen vorig jaar weten we nu beter hoe we met dit ‘horror’scenario om moeten gaan. 2x ongeveer hetzelfde is dan wel weer echt uitzonderlijk. Positief denken: volgend jaar wordt het zeker perfect stookweer!

Het is wat het is… Helaas…

Dit gaat dan het 2e achtereenvolgende jaar zijn dat ik de spullen opberg.
Helaas maar waar en zullen het dan voor 2024 maar op “3 maal scheepsrecht” gooien

Nou ik begin er steeds minder zin in te krijgen zo, dacht dat afgelopen jaarwisseling echt niet slechter kon en dat blijkt dus wel te kunnen als ik het zo lees.
Nee niet slechter maar wel vergelijkbaar of met mazzel iets beter.

Maar ik had vorig jaar wel spijt van stoken van wat dingen. Ik hou meer binnen nu. Enkel wat cakes/boxen met simpele effecten stoken maar alles enigszins verwaaibaar blijft binnen, zonde met de prijzen van nu

Tja dit is echt onbegrijpelijk, hoe is dit mogelijk 2 jaar achter elkaar exact op oudjaarsdag storm en regen...

Benieuwd naar de weersvoorspelling van DavidH vandaag, hoop toch echt dat de harde wind welke nu op de weerkaarten te zien is "uitschieters" zijn en dat de volgende runs beter weer tonen .

Stoken zal ik sowieso, ook overdag maar zou toch wel fijn zijn als het in ieder geval droog is..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan