Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou hier word ik toch niet vrolijk van Bekijk bijlage 69896

Dit is eigenlijk precies waar Dabombe het over heeft.
Windy, en andere weer-apps zoals Buienradar, maken enkel en alleen gebruik van de zogenoemde Oper (=operational/hoofdberekening) van een weermodel. In dit geval GFS, te zien als het zwarte lijntje (niet de 2 verticale getekende) in de grafiek van dabombe. Maar zoals je in die grafiek ook kunt zien bevat zo'n weermodel nog meer (ondersteunende) berekeningen. Die berekeningen zijn alternatieve scenario's en geven daarmee dus de onzekerheid aan. Pas als alle berekeningen grofweg op één lijn zitten kun je met grote zekerheid zeggen dat dit het weer gaat worden.
GFS 18Z (de grafiek van dabombe) laat precies het tegenovergestelde zien. Vrijwel alle ondersteunende berekeningen laten juist een heel ander beeld zien dan de oper. De onzekerheid is dus heel groot.

Kort gezegd:
Het plaatje van joongeers16pyro laat in dit geval het meest negatieve scenario zien. Wat dabombe uitlegt is dat dit scenario juist onwaarschijnlijk is. :)

Eddy.

Ik kijk als leek altijd naar het KNMI, die zijn op korte en middellange termijn meestal wel accuraat. Ik hoop dat ze er nu naast zitten...

Screenshot_20221226_060452_Chrome.jpg

Wat een topic is het dit jaar. Heb hem nog nooit zo vaak bekeken als dit jaar. Het gaat nog steeds van links naar rechts en vice versa. Ik blijf hopen op het beste. Hopelijk wordt het beeld de komende dagen wat duidelijker, dan weten we waar we rekening mee moeten houden.

Dit was vorig jaar de voorspellingADC65DE5-9DCB-4B46-AFBE-696493047015.jpg. En afgelopen jaar was het echt een top avond, er is dus nog hoop.

Ik ben geen meteoroloog, maar volgens mij staat of valt alles met het tijdstip dat de stormdepressie overtrekt en welke koers deze exact aanhoud. En dat wordt pas 1 á 2 dagen van te voren duidelijk

Ecmwf komt echt met bakken regen, gfs laat het grotendeels droog blijven.

Zag het inderdaad, wind is bij allebei goed. Alleen ECMWF met een veel regen overtrekkend over met name midden Nederland. Achja, zoals dabombe al zei, het is afwachten tot de lijntjes en de modellen wat naar elkaar toe trekken voor meer zekerheid, maar toch vind ik zowel ECMWF als GFS redelijk positief: houden zo!

Ik wacht de berichten van de weermannen hier wel af. Maar wat een stress zeg. Wordt hier zoveel gepost, elke keer direct kijken en hopen op een wonder dat het er ineens stukken beter uitziet.

Nieuwste ECMWF van vanochtend 9:10 uur ensembles:

Samenvatting: nog steeds is er een forse spreiding te zien in de windverwachting. Neerslagsignaal is groter geworden. De extreem zachte opties zijn wat afgevlakt.

Qua wind is de spreiding tussen de 2 m/s en 12 m/s met als gemiddelde tussen 6-7 m/s, mediaan ligt een fractie hoger. Al met al verandert nu qua verdeling in mogelijkheden de afgelopen twee dagen.
Een situatie met 3B of minder: 15-20% kans
Een situatie met 4B of minder: 75%-85 kans
Een situatie met 5B of meer: 15-25% kans.

Dit voor regio midden.

Regio NW: 50% kans op 5B of meer en 50% kans of 4B of minder.
Regio Wadden: een fractie minder gunstig dan regio midden, maar gunstiger dan regio NW.
Regio (N)O: zie regio midden.
Regio West: zie regio Midden.
Regio Oost: Wat gunstiger dan regio Midden.
Regio zuidwest: net wat ongunstiger dan regio Midden.
Regio Zuid: zie regio Midden.
Regio Zuidoost: zie regio zuidwest, dus net wat ongunstiger als regio Midden.

De windverwachting voor het tijdvak 18-24 h op 31 december is onzeker als we kijken naar de exacte windsnelheid in het spectrum tussen 3 en 5 beaufort. Hogere en lagere waarden hebben minder dan 20% kans.

Neerslag: de kans op neerslag is wat toegenomen, waarbij het gemiddelde afwijkt van de mediaan (die lager is). De mediaan is de middelste waarde. Er bevinden zich dus evenveel ensembles onder de mediaan als erboven en die waarde is 1,8 mm terwijl het gemiddelde 2,3 mm is of zo. Er is een uitschieter van 10 mm voor regio midden. Er zijn heel veel lijntjes die onder de mm blijven. Voor nu weinig zekerheid op dit punt binnen de band 0-4 mm. Ik schat in dat er 25% kans op meer dan 4 mm neerslag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan