Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik beperk me tot windy.com en GFS geeft daar nu een enorme verbetering weer. Storm op 30 december met een piek in de nacht naar 31 december, waarna deze al snel afvlakt met een droge 31 december in Zuid-Holland en vanaf 19:00 's avonds windkracht 3.

ECMWF voorspelt voor de 31e de hele dag en avond wat regen en continu windkracht 5 a 6 tot 1 januari in de middag.

Ik vind het als leek opmerkelijk dat beide modellen enorm uit elkaar liggen en dat zet mij ook sterk aan het denken wat betreft de betrouwbaarheid van deze modellen een week vooruit. Ook gelet op de veranderingen de afgelopen dagen (waarbij GFS steeds positiever wordt en ECMWF steeds negatiever), is mijn conclusie dat er echt nog geen pijl op te trekken is. Eerst maar eens Kerst.

Beide 440 gram en 36 schoten. zo'n 12 gram per shot. Het verschil is wel erg groot. Maar ik vind het ook bij 4-5 B wel te doen hoor. In de winter is wachten op 2 of 3B niet zo verstandig, het komt zeker aan zee niet teveel voor.
Het is dezelfde cake, beiden zijn PIG.
Uploader was aan het snoezen en heeft er DOG van gemaakt terwijl het ook gewoon PIG is

Ik beperk me tot windy.com en GFS geeft daar nu een enorme verbetering weer. Storm op 30 december met een piek in de nacht naar 31 december, waarna deze al snel afvlakt met een droge 31 december in Zuid-Holland en vanaf 19:00 's avonds windkracht 3.

ECMWF voorspelt voor de 31e de hele dag en avond wat regen en continu windkracht 5 a 6 tot 1 januari in de middag.

Ik vind het als leek opmerkelijk dat beide modellen enorm uit elkaar liggen en dat zet mij ook sterk aan het denken wat betreft de betrouwbaarheid van deze modellen een week vooruit. Ook gelet op de veranderingen de afgelopen dagen (waarbij GFS steeds positiever wordt en ECMWF steeds negatiever), is mijn conclusie dat er echt nog geen pijl op te trekken is. Eerst maar eens Kerst.
ECMWF is nu het meest rampzalige scenario,
windstoten bft 8-9 betekent niet kunnen stoken
Bekijk bijlage 69784
Ik vindt dat moeilijk te geloven dus GFS wat mij betreft de grootste kanshebber

Ik heb het al vaker hier gepost maar nogmaals: neem het met een korrel zout. Het is nog 7 dagen vooruit dus verre van zeker!

De nacht van 30 op 31 December komt GFS(06z run)inderdaad met een flinke woei op het kanaal. Deze trekt gelukkig vrij snel door:

Windkracht 3BFT = 7-10 knopen
Windkracht 4BFT = 11-16 knopen
Windkracht 5BFT = 17-21 Knopen
Windkracht 6BFT = 22-27 Knopen

30/12 18Z
3012 18z.png

31/12 00Z
3112 00z.png

31/12 06Z
3112 06Z.png

31/12 12Z
3112 12z.png

31/12 18Z
3112 18z.png

01/01 00Z
0101 00z.png

01/01 06Z
0101 06z.png

Aanvulling op bovenstaande post ook nog de windstoot verwachting van dezelfde tijden. Zeker in de avond afnemende windstoten.

stoten 30 18z.png

stoten 31 00z.png

stoten 31 06z.png

stoten 31 12z.png

stoten 31 18z.png

stoten 01 00z.png

stoten 01 06z.png

Voor de complotdenkers: Zal onze overheid steekpenningen hebben betaald aan de weerstations, om ons te laten denken dat het slecht weer wordt met O&N, zodat mensen geen vuurwerk gaan kopen en afsteken als ze deze voorspellingen zien? :tongue2: :cool:

Ik heb het al vaker hier gepost maar nogmaals: neem het met een korrel zout. Het is nog 7 dagen vooruit dus verre van zeker!

De nacht van 30 op 31 December komt GFS(06z run)inderdaad met een flinke woei op het kanaal. Deze trekt gelukkig vrij snel door:

Windkracht 3BFT = 7-10 knopen
Windkracht 4BFT = 11-16 knopen
Windkracht 5BFT = 17-21 Knopen
Windkracht 6BFT = 22-27 Knopen

30/12 18Z
Bekijk bijlage 69785

31/12 00Z
Bekijk bijlage 69786

31/12 06Z
Bekijk bijlage 69787

31/12 12Z
Bekijk bijlage 69788

31/12 18Z
Bekijk bijlage 69789

01/01 00Z
Bekijk bijlage 69790

01/01 06Z
Bekijk bijlage 69791

Dit is prima toch

Dit is prima toch

Letterlijk vertaald:

In de nacht van 30 op 31 een storm die over het kanaal trekt. Vooral aan de west kust en wadden kans op stormkracht(8BFT).
In de loop van de ochtend/begin middag al snel afnemende wind naar BFT4. Richting de avond nog 3/4 BFT terugzakkend naar 2/3 BFT in de nacht naar 1 Januari. Alleen de wadden en de directe kustgebieden blijft het wat harder waaien.

En de neerslag?

In de nacht van 30 op 31 regen vanuit het westen. Deze zone zal in de vroege ochtend doortrekken naar het oosten. Vanaf de middag steeds droger vanuit het westen. Een lokale bui is niet uitgelsloten maar geen grote regenzone die overtrekt.

Als we nou eens deze windkaarten opslaan, vastzetten in het topic en gelijk reserveren voor de 31e? Prima zo!

Wat leken niet snappen is dat een oper slechts een van de 52 verwachtingen is. Mensen staren zich hier er blind op. Maar de verwachting van een meteoroloog is zeker op deze termijn nooit gebaseerd op slechts de oper.
Een verwachting van het KNMI of ander weerbureau zal gebaseerd zijn op de ensembles en zelfs wel op meerdere modellen met name het AMerikaanse en Europese rekenmodel. Op basis van deze output volgt er een verwachting met daarin vaak ook de waarschijnlijkheid in percentages.

De huidige constellatie is qua weerbeeld wisselvalig. Dat maakt een verwachting op lange termijn voor een dagdeel erg lastig. Qua temperatuur is het we duidelijk: zacht tot zeer zacht en mogelijk extreem zacht.

Wat leken niet snappen is dat een oper slechts een van de 52 verwachtingen is. Mensen staren zich hier er blind op. Maar de verwachting van een meteoroloog is zeker op deze termijn nooit gebaseerd op slechts de oper.
Een verwachting van het KNMI of ander weerbureau zal gebaseerd zijn op de ensembles en zelfs wel op meerdere modellen met name het AMerikaanse en Europese rekenmodel. Op basis van deze output volgt er een verwachting met daarin vaak ook de waarschijnlijkheid in percentages.

De huidige constellatie is qua weerbeeld wisselvalig. Dat maakt een verwachting op lange termijn voor een dagdeel erg lastig. Qua temperatuur is het we duidelijk: zacht tot zeer zacht en mogelijk extreem zacht.
Ik wil gewoon goed stookweer Jorginho, is dat nou teveel gevraagd:mad:

Voor de complotdenkers: Zal onze overheid steekpenningen hebben betaald aan de weerstations, om ons te laten denken dat het slecht weer wordt met O&N, zodat mensen geen vuurwerk gaan kopen en afsteken als ze deze voorspellingen zien? :tongue2: :cool:

Pot verdikkie zeg. Je slaat de spijker op zijn kop!

Wel leuk om te zien overigens dat 20% van forumleden ook weerman is. Ik kijk hier de 30ste wel opnieuw naar, iedere 20 min is er wel weer een ander bericht met andere info dan de vorige post haha

Bij mij geen greintje twijfel dat de voorspellingen voor O&N 9 van de 10 keer te negatief zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan