Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
"Here we go
On this roller coaster life we know
With those crazy highs and real deep lows
I really don't know why"

Naamloos.jpg

:bonk:

Vind je erg positief over de wind. Te positief eigenlijk.
Let in deze situaties, zonder stabilisatie van de grenslaag (eerder een neutrale opbouw), ook even op de stroming op geringe hoogte. De praktijk leert dat in dergelijke warme sectoren, met vrijwel rechte isobaren (= krachtenevenwicht) en doorgaande WA onderin, er blijvende uitwisseling/doormengning is in de onderste 3000ft. Dat maakt dat de meeste modellen uitgaan van een te lage gemiddelde windsnelheid, daar de juiste uitwisselingsfactor lastig te vatten is (deels resolutie bepaald).

Vergis je dus ook zéker niet in het effect van de gusts in deze situatie. Die maken dat het periodiek écht storend kan zijn. Uiteraard, hoe verder naar het zuidoosten hoe beter. Maar als je de uitvoer nu ziet, kun je simpelweg niet zeggen dat de wind overal 'redelijk tot goed' is. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening :wink:.

Dank en gewaardeerd!

Ik heb geen data van 925 hPa in de ensmbles. Ik denk dat ECMWF sowieso beter doet.
Voor gusts geldt iets dergelijks. Die neem ik mee in mijn besprekingen van het ECMWF, maar GFS geeft deze niet weer in de ensembles. Ik heb al regelmatig aangegeven dat de windstoten vervelend zullen zijn (ik wees hier met name op compounds, die door hun lange duur hier deels door beinvloed zullen worden).

Het is de letterlijke vertaling van het GFS. Ik kan die uitwisselingsfactor ook niet zelf verzinnen. Wel dat GFS steeds positiever is dan ECWMF, wat ik ook regelmatig heb gedaan dacht ik maar ik zal er de komende dagen zeker op letten. Goede tip en toevoeging.

Niet te doen dit hoor. Ene moment lijkt het mee te vallen en dan weer drama. Ben het spoor beetje bijster.

Dat komt omdat het voor vuurwerk nauw kan komen en de modellen steeds fluctueren tussen oke (GFS, maar ook wel andere opers) en ECWMF (net niet goed genoeg). 3B is aanvaardbaar, 4B op de grens en bij 5B zien we effecten verwaaien. Dat verschil is zo groot niet.
Verder zien we binnen de modellen nog steeds een behoorlijke spreiding die voor een belangrijk deel precies dat spectrum tussen 2 en 6B beslaat...
De hoge resolutie modellen komen morgen in de bespreking, dan weten we hopelijk meer.

Dank en gewaardeerd!

Ik heb geen data van 925 hPa in de ensmbles. Ik denk dat ECMWF sowieso beter doet.
Voor gusts geldt iets dergelijks. Die neem ik mee in mijn besprekingen van het ECMWF, maar GFS geeft deze niet weer in de ensembles. Ik heb al regelmatig aangegeven dat de windstoten vervelend zullen zijn (ik wees hier met name op compounds, die door hun lange duur hier deels door beinvloed zullen worden).

Het is de letterlijke vertaling van het GFS. Ik kan die uitwisselingsfactor ook niet zelf verzinnen. Wel dat GFS steeds positiever is dan ECWMF, wat ik ook regelmatig heb gedaan dacht ik maar ik zal er de komende dagen zeker op letten. Goede tip en toevoeging.

Ik weet wel zeker dat EC dat beter doet. Moet je voor de leuk eens naar de 12z data kijken. Dat is gewoon 4-5 Bft met 60-70 km/h gusts....nou ik kan je verzekeren dat dat niet fijn afsteken is. Of het nou droog is of niet. De kustgebieden pakken nog wat meer wind...

Overigens, ik waardeer je bijdragen, maar elke losse run analyseren heeft weinig nut. Dat heeft een te hoog 'aan-uit' gehalte. Dat is voor leden ook niet echt bruikbaar, of zelfs verwarrend. Probeer er doorheen te kijken (dat doe je regelmatig heel goed trouwens).

Vwb deze situtie; zo'n warme sector staat garant voor een puist wind, ook diep landinwaarts (let ook op de heuvels in Limburg bijvoorbeeld). Enige waar je nu nog op kan hopen is dat het front zelf iets sneller doortrekt of zelfs net buiten de Nederlandse grenzen terecht komt tijdens de stookperiode (die kans acht ik zeer klein overigens). Wat dat betreft is 100km heul veel op deze termijn...

Ik weet wel zeker dat EC dat beter doet. Moet je voor de leuk eens naar de 12z data kijken. Dat is gewoon 4-5 Bft met 60-70 km/h gusts....nou ik kan je verzekeren dat dat niet fijn afsteken is. Of het nou droog is of niet. De kustgebieden pakken nog wat meer wind...

Overigens, ik waardeer je bijdragen, maar elke losse run analyseren heeft weinig nut. Dat heeft een te hoog 'aan-uit' gehalte. Dat is voor leden ook niet echt bruikbaar, of zelfs verwarrend. Probeer er doorheen te kijken (dat doe je regelmatig heel goed trouwens).

Vwb deze situtie; zo'n warme sector staat garant voor een puist wind, ook diep landinwaarts (let ook op de heuvels in Limburg bijvoorbeeld). Enige waar je nu nog op kan hopen is dat het front zelf iets sneller doortrekt of zelfs net buiten de Nederlandse grenzen terecht komt tijdens de stookperiode (die kans acht ik zeer klein overigens). Wat dat betreft is 100km heul veel op deze termijn...

Dus jij zegt nu eigenlijk maak je klaar voor een winderig oud en nieuw? Met regen hoe erg word het dan?…

Dus jij zegt nu eigenlijk maak je klaar voor een winderig oud en nieuw? Met regen hoe erg word het dan?…

Kijkend naar de laatste ontwikkelingen lijkt me dat wel een (semi) zekerheidje ja. Wil zo wel eerst even het 12z ensemble van EC zien overigens. Maar het gemiddelde van GFS12 is bijvoorbeeld ook alweer een paar knopen opgekrikt. Je ziet dat de warme sector optie eigenlijk de dominante is momenteel, in vrijwel alle modellen.

Het front dat de warme sector afbakend ligt daarbij golvend over of zeer dichtbij waardoor de kans op geregeld (mot)regen met name in het westen, midden en noorden groot is. Er geldt in deze situatie waarschijnlijk hoe verder naar het (zuid)oosten, hoe groter de kans op een wat langere drogere periode en een fractie minder wind.

Maar zoals gezegd, op deze termijn kan een verschuiving van 50-100km nog zomaar de modellen inschuiven. Dat maakt het vwb het regenplaatje veel uit.

Nu echt pleurisweer hier in Zeist. Komt met bakken uit de lucht momenteel. Maar goed dat valt nu en hopelijk zaterdag een stuk minder.

Kijkend naar de laatste ontwikkelingen lijkt me dat wel een (semi) zekerheidje ja. Wil zo wel eerst even het 12z ensemble van EC zien overigens. Maar het gemiddelde van GFS12 is bijvoorbeeld ook alweer een paar knopen opgekrikt. Je ziet dat de warme sector optie eigenlijk de dominante is momenteel, in vrijwel alle modellen.

Het front dat de warme sector markeert ligt daarbij golvend over of zeer dichtbij waardoor de kans op geregeld (mot)regen met name in het westen, midden en noorden groot is. Er geldt in deze situatie waarschijnlijk hoe verder naar het (zuid)oosten, hoe groter de kans op een wat langere drogere periode.

Maar zoals gezegd, op deze termijn kan een verschuiving van 50-100km nog zomaar de modellen inschuiven. Dat maakt het vwb het regenplaatje veel uit.

Dus het oosten komt er nog redelijk (tot nu toe) hahah vanaf

Ach met deze windsnelheden maakt regen ook niet meer uit denk ik. Nondeju 9m/s precies om 00:00..

Goudbakken allemaal inwisselen voor transbombers etc?

Meer dan 4bft voor de kustgebieden??
Een 30mm bak klinkt al als een 20mm pruttelbak bij 5bft of meer :sad:

Hoe zit het met die trekrug/windgat dan?

Vrees dat die optie zo goed als van tafel is (~10%). Je zag de laatste runs dat de warme sector geleidelijk de overhand kreeg. Dat is in de 12z uitvoer van vrijwel alle modellen nogmaals bevestigd. Vandaar dat de gemiddelde windsnelheid ook weer iets opgekrikt is.

Wat nog een leuke positieve draai zou zijn is een optie zoals de GFS12 oper liet zien, met een sneller doortrekkend warmtefront en een iets minder sterke wind wat dieper in de warme sector. Afwachten. Maar ik heb een gutfeeling dat het een warme sector feestje wordt met een pittige woei. De nabijheid van het front is bepalend voor waar de meeste regen valt. Grootste kans op geruime tijd regen bevindt zich in het westen, midden en noorden van het land. Straks de EC pluim even afwachten.

Vrees dat die optie zo goed als van tafel is (20%). Je zag de laatste runs dat de warme sector geleidelijk de overhand kreeg. Dat is in de 12z uitvoer nogmaals bevestigd. Vandaar dat de gemiddelde windsnelheid ook weer iets opgekrikt is. Wat nog een leuke positieve draai zou zijn is een optie zoals de GFS12 oper liet zien, met een sneller doortrekkend warmtefront en een iets minder sterke wind wat dieper in de warme sector. Afwachten. Maar ik heb een gutfeeling dat het warme sector feestje wordt met een pittige woei. Straks de EC pluim even afwachten.
Gvd teringzooi man, komt toch kutste scenario uit. Had echt m’n hoop gevestigd op die trekrug.
Naja had het ooit eens moeten gebeuren, zoveel jaar goede weersomstandigheden gehad. Kwestie van tijd voordat er eentje tussenzit die kut valt. Kleine troost, minder gekloot en gewonden met vuurwerk en hopelijk spreken ze over een rustige jaarwisseling. Kunnen we het iig volgend jaar nog eens proberen

Oeioeioei, ik zit vandaag met een beginnend windkrachtje 5. Dat is, als je buiten loopt, echt te veel om fatsoenlijk van je vuurwerk te genieten. Ben benieuwd naar de pluimen.

Een trekrug mikt graag in een windgat daarmee word het een ruggentuffer die zijn vaak terug te vinden in het frikandellenbos:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan