Het weer op 31 december en 1 januari

Goedemiddag heren ;-)

Ik heb een uitgebreid artikeltje geschreven als weeramateur over de windsnelheid en de neerslagkansen tussen 31 december en 2 januari 2013. Wie weet wel handig voor jullie :)

Weersverwachting oudejaar

PS: vragen zijn altijd welkom!

Cheers

Ach... ze kunnen nog geen eens een dag van te voren goed voorspellen dus ik zie het de 31e smorgens wel. Vind het allemaal maar bangmakerij.

Houd het al een aantal dagen in de gaten, voorspelling zijn al een week slecht, en toch is het elke dag redelijk weer.

Een buitje vind ik niet erg, als het in de avond/nacht maar helder is.

Komt goed :)

Zou hier de gehele kerst regenen.........nou heb de regen nog niet gezien ha ha !! bullshit weerberichten !!!

Ja, ja , nou ik weet niet waar jij woont(caribean??) , maar ik heb
afgelopen week al 3x mijn regenton(200 ltr) geleegt (Randstad).
het is zeker nu ook droog daar bij jullie, 28 graden en zonnig...................
Het komt hier weer met bakken uit de lucht.

Van www.weer.nl. Ik denk dat we niet hoeven te klagen gezien eerdere berichten.

Warmtefront
Maandag, oudjaarsdag, ligt er een lagedrukgebied boven de Britse eilanden en daar omheen krullen diverse storingen. Het bijbehorende warmtefront trekt in de nacht naar maandag al over het land heen en dat gaat gepaard met bewolking, wat regen en vooral ook mildere lucht. Maandag overdag zitten we dan ook in de zogeheten warme sector (achter het warmtefront) en dat resulteert in een graad of 10 in de middag. Ook is het bewolkt en valt er soms een beetje regen.

Koufront
Het koufront ligt op dat moment boven de Noordzee en deels Engeland, dus nog ten westen van ons, maar op nadering ervan gaat de wind al flink aantrekken. Langs de kust steekt een straffe zuiden- tot zuidwestenwind op, met aan de kust af en toe windkracht 7, misschien op een enkel moment wel even stormachtig en dat is windkracht 8. Landinwaarts staat veelal een windkracht 4 tot 5.

Jaarwisseling
Tijdens de jaarwisseling zelf passeert het koufront van west naar oost. De wind neemt dan heel geleidelijk weer iets af. Wel is het tijdens het afsteken van het vuurwerk bewolkt en van tijd tot tijd valt er regen. De vorige berekeningen lieten het echt flink nat worden in de nacht naar dinsdag, maar de laatste berekeningen zijn ons over het algemeen iets gunstiger gestemd met nu nog ’slechts’ zo’n 10 tot 15 millimeter.

Warme lucht
We bevinden ons ook nog steeds in de milde oceaanlucht en dat resulteert ’s nachts in temperaturen rond 6 graden. Echt koud is het dus niet, maar door de eerst nog stevige zuidwestelijke wind zal het toch tamelijk killetjes aanvoelen.

Back
Bovenaan