Het weer op 31 december en 1 januari.

Mensen bewaar de rust, op deze termijn zal het toch nog vaak zijn Jantje huilt Jantje lacht, eerst lekker genieten van de kerst en dan is er ook langzaam meer duidelijkheid wat het nou precies gaat worden.

Snap er de ballen van, gisteren avond was ales heel positief. Koud geen regen weinig wind kans op mist klein. Nu voelt het weer negatief. Ik denk dat ik dit gedeelte van het forum de komende week maar even oversla

Niks om je zorgen over te maken. Blijf gerust meelezen, alles kristalliseert de komende week wel verder uit. Vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen. En voor nu: de basis is nog steeds goed, gunstige situatie. Kans op veel wind klein, kans op veel regen klein. Op dit moment is het aandachtspunt mogelijk ontstaan van mist. Maar dat zoals al vaak is aangegeven komt best nauw. Maar goed: we zien het wel hoe het zich ontwikkelt.

Ff teruglezen vandaag. Kan ik concluderen dat het positieve van gister verdwenen is bij de kenners?

Nee, de genoemde problemen met name de mist heeft er altijd in gezeten. Nu lijkt die kans gezien grotere kans op vochtige atmosfeer en niet zoveel wind prominenter geworden. Maar om mist te krijgen moet toch ook best veel goed vallen. Hoe veel dichte mist hebben we de laatste drie maanden gehad? Of dit jaar? Een paar dagen misschien. Het zag er even echt heel mooi uit, ik vind de basis voor over 12 dagen nog steeds gunstig.

Mist is sowieso nu niet te voorspellen lijkt me.
Zolang de wind en regen maar weg blijft valt de spanning nog mee.
Daarbij is mist soms erg lokaal,dus daar kan ik me nu niet druk om maken.

Nee, de genoemde problemen met name de mist heeft er altijd in gezeten. Nu lijkt die kans gezien grotere kans op vochtige atmosfeer en niet zoveel wind prominenter geworden. Maar om mist te krijgen moet toch ook best veel goed vallen. Hoe veel dichte mist hebben we de laatste drie maanden gehad? Of dit jaar? Een paar dagen misschien. Het zag er even echt heel mooi uit, ik vind de basis voor over 12 dagen nog steeds gunstig.
Oké dan wacht ik nog even met annuleren. Thx.

Nieuwste GFS vn 16 uur:

Gaat helemaal mee met ECWMF van vanochtend.

Kort en krachtig. na aanvankelijk vrij koud weer met overal temperaturen rond nul 26 tot en met 30 december zien we het kwik in kustgebieden met name wat oplopen. In het oosten en zuidoosten blijft de situatie vergelijkbaar. Kans op opklaringen is rond oud en nieuw niet groot (20%), kans op regen van betekenis (1,0 mm/6 uur) 10% en de wind gaat ook hier om van een oostelijke richting naar zuidwest tot west. Daarbij blijft deze zwak soms tippend aan matig 2 Bft n het noordwesten tippend aan 3 Bft.
In deze situatie zoals ook zojuist nog gezegd is alleen mist een mogelijk probleem.

Het is nog ver vooruit en opvallend hier is toch wel de enorme spreiding als het om windrichting gaat. Er is niet een bundeling van windrichting zodat de meste lijntkes ook voor een westenwind gaan. Het gemiddelde zegt hier niet zoveel.

Nieuwste GFS vn 16 uur:

Gaat helemaal mee met ECWMF van vanochtend.

Kort en krachtig. na aanvankelijk vrij koud weer met overal temperaturen rond nul 26 tot en met 30 december zien we het kwik in kustgebieden met name wat oplopen. In het oosten en zuidoosten blijft de situatie vergelijkbaar. Kans op opklaringen is rond oud en nieuw niet groot (20%), kans op regen van betekenis (1,0 mm/6 uur) 10% en de wind gaat ook hier om van een oostelijke richting naar zuidwest tot west. Daarbij blijft deze zwak soms tippend aan matig 2 Bft n het noordwesten tippend aan 3 Bft.
In deze situatie zoals ook zojuist nog gezegd is alleen mist een mogelijk probleem.

Het is nog ver vooruit en opvallend hier is toch wel de enorme spreiding als het om windrichting gaat. Er is niet een bundeling van windrichting zodat de meste lijntkes ook voor een westenwind gaan. Het gemiddelde zegt hier niet zoveel.
20% kans op opklaringen is dan weer gunstig voor mist toch? Want dat ontstaat vooral wanneer het opklaart?

Er zijn verschillend soorten mistvorming….onder andere stralingsmist en opgelijdingsmist…beiden zijn lastig te verwachten…stralingsmist vormt zich bij minder dan windkracht 3 en heldere condities….opglijdingsmist onstaat doordat zachte lucht op gaat glijden over koudere lucht en dan gaat consenseren. Bij stralingsmist komt de mist vanaf de grond opzetten en wordt dan dikker tot soms wel 150-200 meter hoogte, daarboven is het helder. Bij opglijding ontstaat veel lage bewoling en loopt het zicht aan de grond ook geleidelijk terug…

Laatst bewerkt:
kijk dát dat is lekker man, ik zie de voorspelling/kaarten steeds beter worden😊!! Wat mij betreft eens windstil, dan kan ik mijn pijlen écht in de roos schieten, grapje, lekker genieten van flinke vorst in de nacht om, na 15 minuten, de handen/vingers onder de koude kraan te ontdooien om weer dóór te gaan! Het vw klint dan zó veel beter! En alle effecten komen goed tot zijn recht. Wij hebben écht mooi spul dit jaar, Jezus, wat hebben we ons budget overscheden.....maar wie niet?

Gisteren wat cat 1 afgestoken. Rook bleef erg hangen.
Vanavond wederom wat cat 1 en rook ging nu vrij vlot weg.

Prima als het dit is de 31e. Gewoon een keer genieten zonder al die harde wind, vele regen of zware mist.

Back
Bovenaan