Het grote speciaal bier topic

Ziet er goed uit, ben ik ook benieuwd naar. trouwens nog een kleine tip. Deze week stapelkorting op veel speciaalbier bij de appie.

WhatsApp Image 2021-01-27 at 15.01.34.jpg

Vandaag maar even een horizontaaltje Appie gedaan :wink:
Die Glutenvrije IPA smaakt goed! Zo de Triple IPA proberen.

Je kan zeggen wat je wilt, maar Jopen zijn wel de bazen van de IPA

20 euro voor een flesje bier.

Als ik ergens niet aan mee doe zijn het dit soort hipster hypes.

Collega's die ik nog nooit bier heb zien drinken praten nu ronduit alsof ze al 10 jaar speciaalbier drinken. Bah, lol is er een beetje af zo.

Die infused bende, fruitsmaakjes, vroeger dronken de vrouwen gewoon kriek.

Geef mij maar gewoon de bekende Belgische abdij biertjes of een HJ pils.

20 euro, zot.

20 euro voor een flesje bier.

Als ik ergens niet aan mee doe zijn het dit soort hipster hypes.

Collega's die ik nog nooit bier heb zien drinken praten nu ronduit alsof ze al 10 jaar speciaalbier drinken. Bah, lol is er een beetje af zo.

Die infused bende, fruitsmaakjes, vroeger dronken de vrouwen gewoon kriek.

Geef mij maar gewoon de bekende Belgische abdij biertjes of een HJ pils.

20 euro, zot.
Ouwe zuurpruim. Er zijn er maar weinig €20, een handvol VS import. En dan nog zijn ze vaak 75cl. Kleine flesjes/blikjes zijn vaak 5-10€ en dat heeft weinig te maken met hipstergedoe maar met de kleine brouwerijtjes en kleine oplages. Een hype is het, vooral al die ba batches, maar de prijzen proef je er vaak wel aan af. En de creativiteit is tot giga hoogten gestegen, erg leuk. Al ben ik ook niet van het mixen met andere dranken, zoals whiskey (en dan stoer "infused" noemen, whaha) of vruchtensap. Zoals IPA hypebier voor het pilsvolk is geworden dat graag mee wil doen.

Die La Trappe is trouwens maar 12,50 voor 75cl. Bijna supermarktprijs. Al heb ik het ook niet met die manie van zoveel verschillende mixjes uit altijd dezelfde vaten die ze daar hebben liggen. Heb er nog nooit eentje van gehad, al zal het vast en hopelijk beter smaken dan hun nogal standaard gewone quadruple. Ben zo klaar met die België bieren, enkel een paar soorten en een paar brouwers kunnen nog op tegen de stormvloed aan wereldwijde brouwsels.

Magoe, mijn lijf kan niet meer tegen alcohol dus ik laat het lekker aan anderen :applause:

Ik weet nog dat ik lang geleden bij m'n lokale slijter naar De Molen bier vroeg en hij zei dat niemand zoveel (3,50 in die tijd) ging betalen voor een biertje dus hij dat niet ging inkopen. Scandi of VS bier was helemaal tropisch en uit den boze, "we hebben toch de Belgen?". Webshops in speciaalbier had je vrijwel niet. Moest naar Bodegraven of Amsterdam (Bierkoning, en nog eentje, dat was het landelijk) Moet je er nu eens kijken...€3,50 is goedkoop en VS bieren voeren de overhand, plus al die EU microbreweries die je toen nog niet had. Heeft hoge vlucht genomen allemaal.

Samen met mn ouwe ook 4 flessen van die La Trappe besteld van de week. En bij een andere zaak nog een lading Weizens, omdat we deze winter toch niet naar Oostenrijk kunnen gaan. :sad: :p

Helaas zit er maar 37,5cl in....
Oh echt joh?! Verkeerd gekeken dan, of verkeerde aanname; waren de vorige 38 batches ook 37,5? Ik heb altijd het dubbele gedacht. Denk dat het door de verpakking kom; waarom klein flesje in zo'n koker?! Oh ja, dat staat exclusief... Ja, wel 101 hoe je een hype creëert. Hoe lekker het vast ook echt is.

Bij infused krijg ik altijd de kriebels, zeker bij relatief jonge brouwerijen. Alsof ze de twee dranken bij elkaar hebben gegooid om te zeggen 'nu hebben we een speciaalbier', terwijl je er in de praktijk vaak het slechtste van beide dranken aan over houdt.

Vatgerijpt daarentegen pakt in mijn ervaring vaak veel beter uit, omdat de smaak veel subtieler is. Kennen jullie de vatgerijpt varianten van Hertog Jan? Een aantal daarvan zijn in mijn ogen de beste speciaalbieren die ik ooit geproefd heb.

Back
Bovenaan