Het grote herfst en winter topic!

Van mij mag het nog wel even doorgaan met dit weer. Begreep dat er sws nog een paar dagen sneeuw aankomen. Daarna wordt het spannend.

Van mij mag het nog wel even doorgaan met dit weer. Begreep dat er sws nog een paar dagen sneeuw aankomen. Daarna wordt het spannend.

Dat klopt, tot en met dinsdag trekken er nog regelmatig troggen over het land met lokale sneeuwbuien in buienstraten, die per passage zo’n 1 tot 3 centimeter sneeuw kunnen opleveren. Wanneer meerdere van deze buienstraten over dezelfde regio trekken, kan het sneeuwdek lokaal al aardig oplopen.

Vanaf woensdag zie ik vervolgens kansen op uitgebreide sneeuwval, waarbij op veel plaatsen 5 tot 15 centimeter kan vallen en lokaal mogelijk nog meer. Het ECMWF-model komt geregeld met hogere accumulaties en gezien de timing, vlak voor aanvang van de ochtendspits, acht ik de kans op grote verkeersvertragingen reëel.

De temperaturen liggen overdag rond het vriespunt, terwijl het in de nacht en vroege ochtend op uitgebreide schaal matige vorst mogelijk is. Plaatselijk sluit ik zelfs strenge vorst niet uit. Richting vrijdag passeert een actief lagedrukgebied ons land, waarbij de uiteindelijke koers bepalend zal zijn voor het weerbeeld. Trekt dit laag zuidelijk, dan kan de neerslag opnieuw grotendeels als sneeuw vallen en kunnen de hoeveelheden fors oplopen. Volgt het systeem juist een noordelijkere route, dan komen we tijdelijk in zachtere lucht terecht en gaat de sneeuw over in regen.

Als meerdere sneeuwscenario’s goed uitpakken en dat is nadrukkelijk nog een als. Dan zouden sommige plekken uiteindelijk richting de 40 tot 50 centimeter sneeuw kunnen gaan. Omdat het om een snel ontwikkelend lagedrukgebied gaat, houd ik daarnaast ook rekening met stormkansen. Voor de liefhebbers van extreem weer kan dit zelfs uitmonden in sneeuwjacht en sneeuwval onder stormachtige omstandigheden.

👉 Morgen volgt een grote update over de sneeuwkansen voor woensdag.

Met vriendelijke groet tatanka

Back
Bovenaan