Heksenkring erg gevaarlijk

vuurwerktips

VWC lid
Ik zie dat veel kinderen vuurwerk op een hoop leggen een rotje breken en het kruit eroverheen gieten.
Dit is erg gevaarlijk het vuurwerk zoals babypijltjes kunnen overal heen schieten en omstanders raken.

Ja 'als'. Het vergt toch enige ervaring en wijsheid om de eventuele gevaren in te schatten bij dat soort geknutsel. Iets dat bij diezelfde kleine kinderen vaak ontbreekt. Sowieso is het gewoon niet slim om met die baby pijltjes te *****n, het is naar mijn mening het gevaarlijkste stukje vuurwerk dat er is, gezien de categorie personen die ze afsteken en de manieren waarop. Hou het gewoon bij knallers bij het maken van heksenkringen.

Het is wel een beetje waar wat hij zegt, want kleine kinderen doen maar gewoon wat ze van anderen gezien hebben, en steken het vaak af met een wondertol, en dan vliegen de pijltjes al in het rond als ze er nog met hun hoofd boven hangen, maar ik denk niet dat veel kleine kinderen op een vuurwerkforum zitten.

Heksenkring met pijltjes vind ik altijd wel link, ze schieten zo maar in het rond, ben dan altijd blij dat ik met mn brilletje rondloop. Want heb het eens mogen ervaren dat een pijltje op mn bril kwam. Het zou je oog maar zijn...

Kern hier is:
Als je het doet (heksenkring maken) doe het dan goed. Als je babypijltjes gebruikt leg ze dan een kant op, met stok zodat je weet welke kant ze op gaan. Verder zie je vaak dat er dan nog wat patronen en ander spul bijgelegd wordt en dan wordt het dus wel degelijk gevaarlijk voor de kleine vingertjes

Hier geldt dan ook dat de ouders12 jarigen een oogje in het zeil moeten houden. Of beter gezegd "een oogje op de pijl " :)

Heksenkringen is gewoon stunten met vuurwerk. Maar zonder risico is er ook geen lol. Veel kinderen doen dit omdat het normale vuurwerk geen indruk op hen maakt en denken dat het speelgoed is. Doordat we te zwak vuurwerk hebben in Nederland onderschatten de mensen de gevaren het van het vuurwerk.

Dit soort gedrag is de schuld van de overheid. Jawel, ik heb het weer zo gedraaid dat ik er weer ben. Dat verschrikkelijke VROM moet zich niet zo aanstellen en zwaarder vuurwerk toestaan dan ben je dit soort geneuzel kwijt. Pure verveling, maar je hebt gelijk hoor jong. Het is gevaarlijk maar wat niet anno 2010? BBQ mogen we niet, auto rijden niet en zelfs fietsen moeten we met een helm op! :D Alleen op werkplaatsen daar mag alles! Want dan is het voor de economie hé en dan mag je letterlijk er voor dood vallen....

Ik heb sinds 2007 een heleboel heksenkringen gemaakt, ook met vuurpijlen en er is nooit iets mis gegaan. Echt NOOIT, zelfs met omstanders. Dit omdat waar ik afsteek, echt feitelijk niemand komt en iedereen altijd meestal achter een schuur staat, of op een afstand die die pijltjes niet kunnen bereiken. Ik zelf doe t voorral om grote hoeveelheden kwijt te raken. Niemand die me ook ooit gezegd heb dat ik er echt iemand mee kan verwonden. Dus, feitelijk, gevaarlijk = ja. Maar ik ermee stoppen = nee, de enigste dag van t jaar die nut heeft laat ik niet verzieken door mensen die denken dat ze alles zijn.

Je kan hier inderdaad niet van dood gaan, maar het gebeurd redelijk vaak dat mensen blind worden door babypijltjes.

Ik lees hier reacties van members waarvan ik denk, man denk toch is na. De topicstarter richt zich tot kinderen. Je mag toch aannemen dat de leden hier wel weten wat verantwoord met vuurwerk omgaan is. De reacties van Herdervriend (publiek achter een schuur) DsNL (bril dragen) tonen aan dat het niveau hier hoger is dan van een gemiddeld kind.

Als je gaat roepen 'je gaat er niet dood van' of 'Stel je niet zo verschrikkelijk aan zeg' dan neem je vuurwerk niet serieus. Sowieso worden er niet alleen babypijltjes gebruikt, maar ik zie vaak genoeg filmpjes waar nitraten, vlinders of patronen de zogenaamde 'eindbom' moeten wezen. Als jij er met je hoofd boven hangt met een grondbloem in je hand; succes. Ik zou zeggen, zie de reactie van DsNL en herdervriend als een advies in plaats van een aanval waar jij je tegen moet weren.

Je kunt wel degelijk sterven aan een babypijl. Bij wie mag ik dat gaan demonstreren? Laat het eens recht in je oog schieten of in je keelgat zijn. Dat zijn we tijdens de demonstratie wel.

Als je gewoon nuchter gaat bekijken zijn heksenkringen gevaarlijk. Zeker wat Koen er ook bij haald. Hoe ouder ze worden hoe gekker. Eerst zijn het kannonslagen dan strijkers en we eindigen met cobra 6 of wat zeg ik. Ik wilde nog eens 10 salutes naast elkaar leggen voor de grap

Maar ik blijf erbij dat het stunten met vuurwerk is en dat is en blijft tegen de regels van het forum en ik begrijp niet dat het nog elk jaar te zien is. Als ik een TVeetje opblaas is dat in strijd met de regels. Gevaarlijk met al dat glas. Nee, babypijltjes om je oren dat is fijn. Als je een heksenkring neerlegt in een drukke winkel straat dan hebben we nergens problemen mee. Beetje krom allemaal. Is net zo iets dat Alcohol en tabak algemeen geaccepteerd zijn maar feitelijk is het nog zwaardere drugs dan alle illegale schijt bij elkaar.

Maar ik heb persoonlijk niets tegen stunten, dat weten jullie toch :P

Een doos van die klerepijltjes kost hier ook maar 3 euro dus dat is zowiezo al veel te goedkoop.
Sommige lopen met 10 van die dozen de winkels uit omdat ze zo goedkoop zijn.
Ik ben voor een verbod op die pijltjes want er komt enorm veel oogletsel bij kinderen door die pijltjes zeker door heksenkringen............heksenkringen met astronouten daar ben ik dan weer wel voorstander van en die zijn ook niet gevaarlijk op de weg schietende "vloppers "na dan want die vliegen ook zo je oog in.

Een doos van die klerepijltjes kost hier ook maar 3 euro dus dat is zowiezo al veel te goedkoop.
Sommige lopen met 10 van die dozen de winkels uit omdat ze zo goedkoop zijn.
Ik ben voor een verbod op die pijltjes want er komt enorm veel oogletsel bij kinderen door die pijltjes zeker door heksenkringen............heksenkringen met astronouten daar ben ik dan weer wel voorstander van en die zijn ook niet gevaarlijk op de weg schietende "vloppers "na dan want die vliegen ook zo je oog in.

Alles van vuurwerk kan makkelijk oogletsel veroorzaken, alleen gaat het bij de een sneller dan de ander. En babypijltjes verbieden? Nee, waarom? Er zullen altijd mensen zijn die niet veilig/verantwoord met vuurwerk omgaan, maar er zijn ook mensen die dit wel doen en ook die worden dan gestraft als die pijltjes verboden worden.

Zoals ik er vaker op hamer, ligt ook hier de oplossing in betere voorlichting!

Heksenkringen worden vaak gemaakt door (jongere) kinderen, die echt niet nadenken over wat zo'n babypijltje met een oog kan doen.

Wat gebeurd er op scholen wat betreft vuurwerk voorlichting? Weinig...

In december komt er iemand van de Politie of een haltmedewerker langs, er wordt een filmpje getoond en verder begint deze een oninteressant verhaal over wat er allemaal niet mag (illegaal, afsteektijden etc.), wat er gebeurd als je gepakt wordt (halt -> bangmakerij) en hoe gevaarlijk vuurwerk wel niet is. En dit riedeltje wordt jaarlijks herhaalt.

Op geen enkele manier wordt er aandacht besteed aan hoe er wel VEILIG met vuurwerk moet worden omgegaan.

Kinderen en jongeren hebben lak aan wat meneer de agent / haltmedewerker te vertellen heeft. Wat er niet mag weten ze onderhand wel. En afraden is aanraden... Dat is alleen maar stoer.

Ik ben er een groot voorstander van dat er niet alleen over legaal, maar juist ook over illegaal vuurwerk voorlichting wordt gegeven. En niet dat het niet mag, maar juist hoe er veilig mee kan worden omgegaan:

• Hoe herken je soorten vuurwerk zodat je weet wat je kunt verwachten?
  • Hoe herken je verschillende soorten lont (visco, quickmatch, timefuse etc.) en wat zijn de eigenschappen hiervan?
  • Hoe steek je veilig vuurpijlen af (pijlenstandaard, afstand tot bebouwing etc.).
  • Laat zien wat gebeurt met zo'n heksenkring vol knallers en babypijltjes.
  • De gevolgen van vandalisme.
  • Het vastzetten van cakes tegen omvallen.
  • etc. etc.

Gewoon een klein aantal voorbeelden.

Betrek de kinderen erbij. Nog beter zou zijn als er een praktijkles van gemaakt wordt, waarin ieder kind onder toezicht veilig 1 stuk vuurwerk mag afsteken, al is het maar een fonteintje, zoiets vinden kinderen geweldig en zullen zich meer bij de les betrokken voelen.

Des te jongeren dit geleerd wordt, des te beter.

Voorlichting gaat niet alleen om het waarschuwen maar ook om ze te motiveren om het beter te doen!

@ sniper:

er kan inderdaad betere voorlichting worden gegeven over het afsteken van vuurwerk. Als je een verhaal afsteekt met alleen maar geneuzel over dit mag niet en dat is gevaarlijk, dan ben je alle aandacht kwijt. Ik ben zelf docent en ik besteed er ook ieder jaar aandacht aan (past ook mooi binnen het vak scheikunde :D)
Ik hou het echter alleen bij legaal vuurwerk. Zou ik namelijk uitleggen hoe je illegaal vuurwerk zou moeten afsteken of hoe je veilig om moet gaan met illegaal vuurwerk, krijg ik binnen no time telefoontjes van boze ouders van hoe ik het in me hoofd haal om dit uit te leggen aan hun kinderen.
Ik denk dan ook dat er weinig scholen zijn die het zullen toestaan dat er uitleg wordt gegeven over hoe om te gaan met illegaal vuurwerk.
Mocht er namelijk iemand gewond raken door illegaal vuurwerk, dan zal er altijd naar de school worden gewezen van: jullie hebben uitleg gegeven over hoe je het moet afsteken. Daarom ben ik er ook zeer terughoudend in om daar informatie over te geven, sterker nog, ik raad leerlingen het ernstig af om dat spul af te steken.

Maar de voorlichting over het veilig afsteken van vuurwerk kan inderdaad beter. Maar of er dan op oudjaarsdag nog naar geluisterd wordt is een heel ander verhaal......

Dat er mogenlijk klachten van de ouders komen, daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Ik snap je standpunt daarover. Een informatieve brief (evt. met disclaimer and protestmogelijkheid van de ouders) over het hoe en waarom voorlichting over illegaal vuurwerk naar de ouders is dan misschien een oplossing.

Hoeveel ouders weten precies wat hun kinderen buiten allemaal uitspoken? Ouders zijn daar helaas vrij naief in "Mijn kind doet dat niet, mijn kind houd zich netjes aan de regels etc.". Als dat zo was zou het jeugdcriminaliteits cijfer een stuk lager zijn.

Hoeveel kinderen bezitten of steken geen illegaal vuurwerk af zonder dat de ouders daar weet van hebben? Ik denk dat van alle kinderen / jongeren die illegaal vuurwerk afsteken, meer dan de helft dit doen zonder medeweten of goedkeuring van de ouders.

Let wel, voorlichting op dit gebied moet niet worden opgevat als aanmoediging, er moet natuurlijk zeker worden bij vermeld wat de gevaren, risico's en straffen zijn.

Op het gebied van drugs wordt bijvoorbeeld wel veel voorlichting gegeven, niet alleen op scholen, maar ook in de media (spuiten en slikken b.v.) Waarom op dat gebied wel, maar op het gebied van (illegaal) vuurwerk niet?

Als een kind/jongere (maar ook een volwassene) een stuk vuurwerk met een quickmatch lont in z'n handen krijgt, is het toch wel zo veilig als hij weet dat hij dit moet verlengen...

Damens en heren.
Vuurwerk, daar moet je van genieten.
vuurwerk is duur genoeg en als je een babypijltje afsteekt om het vervolgens omhoog te zien gaan is dat te duur om waard te zijn.
Voor Thrill-seekers zoals jongeren die een heksenkring maken is het die prijs wellicht waard.
Je moet het zien als skateboarders, snowboarders, of andere gevaarlijke sporten.
Gewoon van een helling af, is niet leuk!

Dat er mogenlijk klachten van de ouders komen, daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Ik snap je standpunt daarover. Een informatieve brief (evt. met disclaimer and protestmogelijkheid van de ouders) over het hoe en waarom voorlichting over illegaal vuurwerk naar de ouders is dan misschien een oplossing.

Hoeveel ouders weten precies wat hun kinderen buiten allemaal uitspoken? Ouders zijn daar helaas vrij naief in "Mijn kind doet dat niet, mijn kind houd zich netjes aan de regels etc.". Als dat zo was zou het jeugdcriminaliteits cijfer een stuk lager zijn.

Hoeveel kinderen bezitten of steken geen illegaal vuurwerk af zonder dat de ouders daar weet van hebben? Ik denk dat van alle kinderen / jongeren die illegaal vuurwerk afsteken, meer dan de helft dit doen zonder medeweten of goedkeuring van de ouders.

Let wel, voorlichting op dit gebied moet niet worden opgevat als aanmoediging, er moet natuurlijk zeker worden bij vermeld wat de gevaren, risico's en straffen zijn.

Op het gebied van drugs wordt bijvoorbeeld wel veel voorlichting gegeven, niet alleen op scholen, maar ook in de media (spuiten en slikken b.v.) Waarom op dat gebied wel, maar op het gebied van (illegaal) vuurwerk niet?

Als een kind/jongere (maar ook een volwassene) een stuk vuurwerk met een quickmatch lont in z'n handen krijgt, is het toch wel zo veilig als hij weet dat hij dit moet verlengen...

Ja maar feitelijk gebeurd dit toch al door Halt! Die lang scholen trekt en een stijkertje mee neemt en zegt: Dit is illegaal en zeer gevaarlijk. Je strijkt de strijker af langs een luciferdoos of strijkplankje en gooit het weg. Doordat je niet ziet hoelang de lont is kan je hand eraf klappen bla bla bla

Ook geven die informatie over hoeveel straf je er voor krijgt enz.

Ik rij zelf school kinderen en elk jaar is vuurwerk het onderwerp van gesprek in de bus en dan vragen ze ook wel eens of ik een cobra 6 ofzo mee wil nemen of dat hun dat van thuis mogen meenemen omdat vader al eventjes naar België ofzo gereden is. Je kunt dat niet toelaten, want als er iets gebeurd dan heb je de poppen aan het dansen. Als een leerling bijvoorbeeld een lawinepijl mee de bus in zou nemen heb een dag later boze moeders aan de deur. Zo werkt dat en dat geld eigenlijk voor vuurwerk ook. Als je workshops gaat houden over hoe je het beste illegaal vuurwerk kan afsteken dan heb je zo de poppen aan het dansen. Nederland is dom en blind er komt zoveel illegaal vuurwerk het land binnen via de buurlanden en dan niet alleen Belgie en frankrijk maar ook luxemburg, polen, frankrijk, tsechië ze kennen het gewoon niet tegen houden en lijkt mij voorlichting wel een goed idee Sniper maar niet haalbaar. Was iedereen maar zo slim als ons ;) :D

@pyromaniac

Ik nam toch wel aan dat je het sarcasme zag?

Als je door een grote pijl word geraakt is de schade groot maar de kans dat je van een babypijltje zwaar letsel over houd is wel heel klein!
Dit betekent natuurlijk niet dat je met babypijltjes op mensen moet gaan schieten dat kan nare gevolgen hebben zoals haar dat vlam vat:p

Heb jij nooit mensen gezien die een oog kwijt zijn geraakt door zo'n ***pijltje? Er vallen teveel slachtoffers door die dingen, en heel slecht zicht noem ik ook wel zwaar letsel, het beïnvloedt je hele leven...

Ik erger me een beetje aan heel de tijd het woord kinderen.:p
Er zijn ook kinderen die wel weten hoe ze er goed mee om moeten gaan.
Net als dat er volwassen zijn die niet weten hoe ze er mee om moeten gaan.

Ik zou zeggen aansteken en wegwezen :D

hq2.jpg

images

nee maar jullie bedoelen waarschijnlijk dit:

IMG_1311.jpg

IMG_1333.jpg

een babypijltje kan misschien wel rot zijn als het in je oog komt maarja dat is zon beetje alles, zelfs een zandkorrel
de schade is dan weer verschillend maarja :bonk:
moet je maar een hippe zena beschermbril op doen he
(goed excuus om naar belgie te gaan) :rolleyes:

Back
Bovenaan