Ik verwacht (en hoop) dat we deze ronde nog wel gaan overleven. De afgelopen tijd zie ik toch meer dan anders dat er door sommigen de vinger echt wel op de zere plek gelegd wordt. Het positieve geluid klinkt in de media ook meer dan ooit door. Daar mogen de credits ook voor naar het HVLV. Hopelijk nemen ze in Den Haag een wijs besluit. Het zal daarna wel vol gas door vechten worden. Ik verwacht dat op den duur het verbod, hoe onzinnig ook, er wel een keer van gaat komen. Ik vier in ieder geval al een aantal jaar iedere jaarwisseling alsof het de laatste is.
Dat een verbod kansloos is zijn we het natuurlijk allemaal over eens. Dat hoef ik hier niet te beargumenteren. Toch ben ik stiekem in mijn achterhoofd wel bezig met wat ik ga doen als er wel een verbod komt. De eerste jaren komen we vast nog wel door. Zeker wanneer de buurlanden wel blijven verkopen. Ook zonder DE en BE is er nog genoeg instroom van vuurwerk (daarom is dat verbod ook zo kansloos). Maar stel je voor, die kanalen drogen op of de pakkans wordt te groot of het is niet meer te betalen, etc. Wat dan? Ik voel er persoonlijk niet heel veel voor om stiekem F4 blokken ergens te verstoppen om die dan over je schouder kijkend af te steken. Nou hoop ik dat we een situatie gaan krijgen als tijdens de corona verboden. Dat waren vermakelijke jaarwisselingen. Ook al ontbrak de sfeer wel.
Tijdens die periode heb ik ook wel eens zitten filosoferen. En filosofeer rustig met mij mee of laat het links legen. Zo je wilt. Maar de utopie is er nu natuurlijk dat er in iedere gemeente dan een professionele show georganiseerd gaat worden. Wij weten natuurlijk dat dit een wassen neus is. Er zijn niet genoeg bedrijven/mensen om zoveel shows te schieten. Eindstand is dat er wellicht in de 10 grootste steden een show geschoten kan worden en dan houdt het wel op. Geen hond die erop zit te wachten om in de nieuwjaarsnacht een half uur of een uur te moeten gaan reizen voor een showtje. Daarnaast worden ze natuurlijk in no-time wegbezuinigd. Want tja het is allemaal zo duur.
Dus laat ik eens een andere utopie schetsen. Stel je voor dat je als liefhebber een, laat ik zeggen, vereniging op kan richten. In die vereniging mag je dan met mede liefhebbers, nadat je een certificaat o.i.d. behaald hebt, tijdens de jaarwisseling een showtje schieten in jouw wijk of dorp. Dat showtje moet dan natuurlijk professioneel aangepakt worden en bestaat gewoon uit F2 vuurwerk. Of wie weet zelfs iets meer. Waar komt het geld dan vandaan? Nou uit de zak van de liefhebber zelf. Ik geef nu bijvoorbeeld gemiddeld een 1500-2500 euro uit jaarlijks. Doe dit met een paar liefhebbers. Ga met de pet rond in je wijk of dorp en je hebt best een leuk budget. Het vuurwerk kun je aanschaffen op vertoon van je certificaat en de gemeente werkt alleen mee aan een geschikte locatie en wat andere randzaken.
Het is een hersenspinsel, maar wie weet zou het ooit het laatste redmiddel kunnen zijn van mijn fantastische hobby. Het zal dan een andere twist zijn, maar naar mijn mening toch nog een mooie manier om met vuurwerk bezig te zijn.
Mocht je tot hier in mijn post zijn gekomen, respect! Ik vroeg mij af of het HVLV wel eens bezig geweest met bijvoorbeeld een documentaire waarbij een liefhebber of meerdere liefhebbers gevold worden tijdens hun jaarwisseling. Dit zou wellicht een heel mooie en positieve kant kunnen belichten van onze hobby. En ook zorgen voor meer begrip. Ik kwam bijvoorbeeld gisteren thuis uit werk en toen werd ik aangesproken door iemand die de halve straat door gespurt kwam. Het bleek iemand te zijn die een stuk verderop in de straat woonde. Ik had deze man nog nooit gesproken, alleen wel eens voorbij zien lopen of rijden. Na 3 jaar sprak ik hem dus voor het eerst. Hij wilde even zeggen dat hij zo genoten had van het vuurwerk. En dat hij kon zien dat ik er ook van genoot. Hij had gezien dat ik ook aan het filmen was en vroeg zich af wat ik daarmee ging doen. Ik heb in een notendop uitgelegd wat onze hobby inhoud, waar hij super enthousiast van werd. Hij had geen idee dat er zoveel achter wat vuurwerk op oudjaarsavond afsteken zat. Ik vind dit soort gesprekken altijd prachtig en het laat ook maar weer eens zien dat vuurwerk mensen bij elkaar brengt. Zonder oud en nieuw had ik de beste man waarschijnlijk de komende 5 jaar ook niet gesproken.
Zo dat moest mij even van het hart. Rest mij nog één ding te zeggen na zo'n lang bericht. Mand!