Gevoeligheid ontstekings middelen en gereedschappen

Lunig

VWC lid
Ik wilde deze video's die de gevoeligheid van verschillende ontsteking's methodes demonstreren, met jullie delen. ze geven een goed beeld van wat wel en wat geen kwaad kan.
De filmpjes zijn in het Engels, maar dat moet voor de meesten van jullie geen probleem zijn denk ik zo.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

deel 1
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

deel 2

Erg interessant om te weten, weet nog wel dat toen ik voor het eerst in quickfuse van shells ging knippen, ik ook in mijn achterhoofd dacht van oeh stel hij gaat af :P

En waarschijnlijk zijn de meeste pyrotechnici wel van deze gevaren bewust (per ongeluk knippen in elektrische ontsteking), maar al voor de amateur show schieters (ik:D) is het zeker wel een handig filmpje.

Erg interessant om te weten, weet nog wel dat toen ik voor het eerst in quickfuse van shells ging knippen, ik ook in mijn achterhoofd dacht van oeh stel hij gaat af :P

En waarschijnlijk zijn de meeste pyrotechnici wel van deze gevaren bewust (per ongeluk knippen in elektrische ontsteking), maar al voor de amateur show schieters (ik:D) is het zeker wel een handig filmpje.

ik denk dat iedereen die een certificaat GV haalt zeker dergelijke informatie meekrijgen, maar zoals je zelf zegt: 'gewone' mensen weten dat misschien niet.

hoewel er overigens niks met het quickmatch gebeurd als het geniet wordt, zijn er volgens mij wel incidenten geweest waarbij quickmatch afging door het aan de rekken te nieten. Je moet dus toch altijd blijven oppassen als je met dergelijke dingen aan het knutselen bent.

hoewel er overigens niks met het quickmatch gebeurd als het geniet wordt, zijn er volgens mij wel incidenten geweest waarbij quickmatch afging door het aan de rekken te nieten. Je moet dus toch altijd blijven oppassen als je met dergelijke dingen aan het knutselen bent.

Accident: one employee killed and one injured by igniting fireworks.

Employee #1 and #2 were setting up a fireworks display. Several 5 in. diameter shells had been loaded in their respective mortars. The group of 12 pvc pipe mortars was built in a wooden rack. Employee #1 was standing in front of the rack, using a manual staple gun to staple the quick matches to the top of the rack, when one of the mortars fired. The shell struck Employee #1 in the face, as he evidently was leaning over the mortar when the shell fired. He suffered massive craniocerebral trauma and died shortly thereafter. Employee #2, who was standing to the right of Employee #1, suffered minor burns to his face and neck and was treated and released that evening. Cause of the ignition of the shell was believed to be a spark from the steel staple striking dirt on the wood rack or friction igniting the quick match.

Among other methods, one feasible and acceptable abatement method to address these hazards is to use rubber bands to secure the quick match to the mortar tubes.

Zeker een leerzaam bericht, ook al gebruik id dat soort lonten toch niet, het geeft toch weer aan hoe voorzichtig je moet zijn met doorlontprojecten etc.

En wat betreft dat bericht in het Engels wat heel erg triest is om te lezen, maak ik er wel een beetje uit op dat het pyrotechnici waren, wat voor sommigen onder ons ook weer een extra waarschuwing moet zijn om nog extra voorzichtiger te zijn.

goeie filmpjes! dat kanaal heeft ook hele leuke video's zeg! daar ben ik nog wel ff zoet mee.
bedankt Lünig!

Back
Bovenaan