Gepakt..

Mr.Y

VWC lid
Ik zet dit hier namens een goede vriend van me neer aangezien hij er momenteel niet bezig wilt mee zijn.

Van de week belde mijn maat me op. Hij vertelde dat er 3 man sterk met kogelvrije vesten voor zn deur stonden met een huiszoekingsbevel. Hij stond perplex en eenmaal binnen liepen ze naar zn kamer en was het al snel gebeurd. Ze zijn er achter gekomen omdat hij mortieren had besteld via Dutch-pyro.nl. Ze hadden het factuur mee van de webwinkel. Alles is meegenomen. Een karton 5”, karton 3” en 18 cobra6. Hij krijgt een boete van ongeveer €600, een strafblad en 5a10 dagen celstraf en nog heel aantal uren taakstraf. Denk hierbij aan zo’n 200 uur. Het duurt ongeveer een jaar voordat zn zaak voorkomt. Mn maat wil jullie op het hart drukken om NIET te bestellen bij Dutch-pyro.nl! Ze zijn waarschijnlijk onder druk gezet en hebben privé gegevens uitgewisseld met de politie. Het stukje van dat het onder zijn bed zou liggen en dat ze via een tip op het spoor zijn gekomen is klinkklare onzin maar ja, media hé. Dutch-pyro heeft gewoon de boel verlinkt.

Pers berichten;
http://www.grootsneek.nl/36025/illegaal-vuurwerk-in-scharnegoutum-in-beslag-genomen/
http://www.politie.nl/friesland/nieuws/zeerzwaarillegaalvuurwerkinbeslaggenomen.asp

Het jammere is dat hij in de middle of nowhere woont. Hij heeft alle ruimte om fatsoenlijk shells te schieten zonder ook maar iemand ermee lastig te vallen. Hij had niet gedacht dat de consequenties zo groot zouden wezen en zal zn vingers er ook niet meer aan branden nu.

Laatst bewerkt:
Ja,, ze zeggen het, maar de buizen zelf zijn toch niet illegaal..
Dus ik snap niet dat ze vanuit die facturen gaan controleren aan huis

De politie in Nederland heeft dus echt geen zak te doen, daarom staan ze alleen maar te flitsen en zijn ze op zoek naar extreem zwaar ultra super duper gevaarlijk vuurwerk... :bonk:
Jammer voor die vriend van jou, ik hoop dat hij toch een super nieuwjaar heeft dit jaar!

Ja maar de politie is ook niet gek.Je gaat geen mortier kopen om als bloemenvaas te gebruiken.

Ja precies, dat denk ik dus ook.

Het is wel een beetje hypocriet gedacht dat mensen van de veiligheidsdiensten zouden denken dat wij mortieren bestellen om in onze tuin te zetten.

Het is natuurlijk 'legaal' (eigenlijk grijs gebied), maar waar rook is, daar is ook meestal vuur(werk).

Het staat natuurlijk buiten kijf dat het zeer zonde is voor die jongen en ik ook echt wel medelijden heb.

Een mortier maakt het inderdaad redelijkerwijs aannemelijk dat je er shells mee gaat schieten en daarmee dus wellicht illegale (levensgevaarlijke) producten in huis hebt. Of dit genoeg is voor een huiszoekingsbevel valt te betwijfelen.

In deze periode van media aandacht en het op volle toeren draaien van de "vuurwerkteams" zullen ze deze wellicht makkelijker vergeven. Waar ik met name benieuwd naar ben is HOE ze via Dutch-pyro (als dat echt zo is) aan zijn gegevens zijn gekomen en waarom HIJ dan is uitgekozen.

Ze zullen namelijk niet daarheen zijn gegaan om te vragen naar 'Pietje uit X', dan vragen ze toch gelijk de gehele klantenlijst op?
Zou graag het fijne willen weten van de bescherming van persoonsgegevens (WBP) in het geval van verkoop van mortieren. Zo zou je kunnen redeneren dat alle klanten een strafbaar feit kunnen plegen en mogelijk shells in bezit hebben. Oftewel: de heksenjacht wordt geopend.

Normaliter zijn deze gegevens dan ook strikt beschermd en dient er voor 1 persoon via de officieer van justitie een 'bevelschrift' aangevraagd te worden.

Succes voor je vriend en houd ons op de hoogte! Ik zou als ik hem was kijken in hoeverre hij gebruik kan maken van rechtsbijstand. -Als die het zover wilt laten komen-

volgens mij staat in de algemene voorwaarden dat gegegevens niet worden doorgespeeld aan derden ??
Ik zie geen reden waarom zei iets aan de poltie doorgeven,

De politie kan dit wel afdwingen, maar dan moet bij voorbaat de vriend van Mr. Y al verdacht zijn geweest. Dus ik betwijfel of ze via dutch-pyro bij hem terecht zijn gekomen.

Bijzondere opsporingsdiensten

Op het gebruik en het verzamelen van persoonsgegevens door bijzondere opsporingsambtenaren zijn twee wettelijke regimes van toepassing, de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en de Wet politiegegevens (Wpg). Van de Wpg gelden alleen de bepalingen die betrekking hebben op de verwerking van CIE-gegevens over ernstige criminaliteit voor de Criminele Inlichtingen Eenheid (CIE) van de bijzondere opsporingsdiensten (BOD'en). Voor het overige is de Wbp van toepassing.

Het CBP heeft in zijn advies over het Wetsvoorstel bijzondere opsporingsdiensten benadrukt dat het bijzondere regime en beschermingsniveau van de Wet politieregisters, thans Wet politiegegevens, van toepassing zou moeten zijn voor alle persoonsgegevens die verzameld en gebruikt worden door bijzondere opsporingsdiensten.

In Nederland zijn er vier bijzondere opsporingsdiensten:

FIOD/ECD (Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst/Economische Controle Dienst)
Valt onder het ministerie van Financiën

SIOD (Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst)
Valt onder het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW)

nVWA-IOD (nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit Inlichtingen- en Opsporingsdienst, voorheen Algemene Inspectie Dienst)
Valt onder het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I)

VROM-IOD (VROM Inlichtingen- en Opsporingsdienst)
Valt onder het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM)

Vraag blijft echter: in hoeverre zijn de BOD gemachtigd om de regels WBP te overtreden om zo criminelen op te sporen. Wat verstaan zij onder voldoende aanleiding, welke bronnen, etc?

Misschien had hij zelf de mortieren ook niet enkel om te verkopen... dan mag een OM opeens heel wat meer met je administratie...en daar mogen ze mee doen wat ze willen ten gunste van de veiligheids des burgertjes (niet die van ham)

Ik wil even iets neerzetten met betrekking tot het verlinken van dutch pyro.

Ik denk eerder dat de politie achter verkoop gegevens van dutch pyro zijn gekomen of in beslag genomen. Als je ergens van verdacht wordt of je word op heterdaad betrapt nemen ze alle spullen mee om een onderzoek te doen. STEL ze nemen een pc/laptop mee en zien verkoop gegevens dan kunnen ze natuurlijk aan de hand daarvan een inval doen.

Neemt neit weg dat jouw vriend wel even moet checken (ik weet niet in hoever dat kan) of de gegevens op een legale manier zijn vrijgegeven. Ik twijfel sterk aan dit punt. Misschien dat iemand die wat vaker in de rechtboeken kijkt hier antwoord op kan gegeven want het lijkt mij niet dat je aan de hand van verkoop gegevens een inval bij iemand kan doen omdat diegene buizen heeft besteld!

@ Djara: daarop is nog steeds de wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. Tenzij zij 1 iemand zoeken en daarvoor wettelijke toestemming hebben om die gegevens te gebruiken. Vandaar dat het raar is dat alleen 'vriend Mr. Y' opgepakt is.

Volgensmij heb ik ergens op het Forum gelezen dat deze webshop geen producten meer leverde en dat ze een tijdje onbereikbaar waren.
En zo zie je maar weer wat het risico van illegaal vuurwerk is.
Voor mij geen illegaal meer.

@ Djara: daarop is nog steeds de wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. Tenzij zij 1 iemand zoeken en daarvoor wettelijke toestemming hebben om die gegevens te gebruiken. Vandaar dat het raar is dat alleen 'vriend Mr. Y' opgepakt is.

En hoe zit het dan als volgende voorbeel van toepassing zou zijn:

VOORBEELD:!!!

STEL deze site of een andere site die buizen verkoopt, zou buizen leveren en ook shells geleverd hebben. Maar dit zou dan natuurlijk los van elkaar gebeurd zijn. Denk niet dat iemand zo gek is om shells op een factuur te zetten :frusty:

Dan is het toch wel van toepassing dat de politie bij hem langs komt?

Dat ging over de Duitse en Poolse bedrijven die zwaar vuurwerk leverde.
Hier 'zou' iemand een huiszoeking gekregen hebben n.a.v. een bestelling van mortierbuizen (legale HDPE buizen dus).

Overigens moet je voor de grap eens zoeken naar "politie overtreedt regels privacy telecomdata". Zo strikt houden zij zich niet aan de prodcedures.

HIER vinden de geinteresseerden een stuk over wpg.
Daarin staat echter hoe gegevens die de politie al in bezit heeft gebruikt mogen worden. De vraag blijft welke regels er zijn om als politie/uitvoerend ambtenaar zijnde gerechtigd te zijn om gegevens van particulieren op te vragen bij derden (de winkel dus).

En hoe zit het dan als volgende voorbeel van toepassing zou zijn:

VOORBEELD:!!!

STEL deze site of een andere site die buizen verkoopt, zou buizen leveren en ook shells geleverd hebben. Maar dit zou dan natuurlijk los van elkaar gebeurd zijn. Denk niet dat iemand zo gek is om shells op een factuur te zetten :frusty:

Dan is het toch wel van toepassing dat de politie bij hem langs komt?

Dan is er sprake van het verkopen van verboden middelen. Daarvan wordt geacht dat zowel verkopende partij als de afnemer op de hoogte zijn van de illegaliteit van het product. Daarmee zijn zij beide in overtreding. Dat is een ander vraagstuk IMO.

Jij en ik weten allebei niet of er nog andere mensen op zijn gepakt dus er valt niks vreemd te vinden. Zoals ik al zei. Deze factuur was de ENIGE aanleiding voor het huiszoekingsbevel. Dat is hem ook duidelijk gemaakt.

Edit; Zijn wel meerdere gepakt.

http://www.avpvuurwerk.nl/forum/topic/26359/1/

Back
Bovenaan