Gemeente Kruibeke geeft toestemming voor afsteken van vuurwerk

SniperX

VWC lid
KRUIBEKE - Zoals ieder jaar zal er tijdens de eindejaarsfeesten door velen rond middernacht vuurwerk afgestoken worden. Het gemeentelijk politiereglement verbiedt het afsteken van vuurwerk zonder toestemming van de burgemeester.

Gezien het onmogelijk is aan alle vuurwerkmakers een individuele vergunning te geven, wordt met deze aankondiging collectief toegestaan nieuwjaarsvuurwerk af te steken in de nacht van 31 december 2011 tot 1 januari 2012 tussen 24u00 en 1u00.

Aan de vuurwerkmakers wordt wel gevraagd zeer voorzichtig te werk te gaan en maximaal gebruik te maken van open pleinen om brandgevaar te vermijden.
Onvoorzichtig gedrag dat de inzet van de veiligheidsdiensten noodzakelijk maakt, zal aangerekend worden aan de betrokkene.

Aan mensen die huisdieren, een boerderij of manege hebben, vragen wij om attent te zijn en hun verantwoordelijkheid op te nemen voor eventuele schade veroorzaakt door opgeschrikte dieren.

Het gemeentebestuur wijst erop dat ze in geen enkel geval aansprakelijk kan gesteld worden voor eventuele materiële of lichamelijke schade.

Meer info over veilig gebruik van vuurwerk kan bekomen worden bij de veiligheidsdienst van de gemeente, Roger Weyn, tel. 03 740 02 19

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLPVA_20111223_001

Dat is heel erg aardig voor de burgemeester, wat een onzettend coulant man!

Het jammere is alleen dat de hogere overheden hebben bepaald dat het wel van 10:00 tot 02:00 mag, en dat er alleen bij hoge uitzondering afgeweken mag worden van deze tijden (wat bij deze dus niet het geval is).

Gemeente Kruibeke is Belgie, en daar gelden andere regels dan in Nederland. Waar Mollyman op doelt is de regel van Nederland.
Deze burgemeester geeft een goed signaal over hoe het in Belgie zou moeten kunnen... wie weet kunnen andere burgervaders er iets mee? :)

Mooi bericht.. ik was van de week aan het googlen en kwam toevallig op een belgisch forum uit. Daar wilden Belgen weten hoe ze het beste vuurwerk konden kopen.. Ze waren toch een partij jaloers op ons haha! Dat Belgen wel zonder problemen vuurwerk konden kopen in Nederland maar dat dat duur was en vaak slechtere kwaliteit, maar dat ze in België allemaal papieren moeten regelen en het ook nog niet eens mogen afsteken. Nu hoorde ik van heel veel leden op dat Belgische forum dat ze toch gewoon afsteken op oudejaarsdag en dat alleen de politie vraagt of ze wat voorzichtig willen doen. Vaak niet eens een boete of problemen dus.. apart land..

Ook dit is niet helemaal juist Kevinos.
Even voor de duidelijkheid de belgische regels even meegeven.
Elke persoon, van 16 jaar of ouder, mag in Belgie het heel jaar door vuurwerk kopen. Het in het "bezit" hebben hiervan is echter gelimiteerd op 1 Kg effectieve SAS. Je mag dus in principe niet meer dan 1 Kg tegelijk kopen, en dat dient dan afgestoken te zijn vóór je een nieuwe aankoop doet!
Het afsteken op zich is streng geregeld d.m.v. een afsteekvergunning, die uitgereikt moet zijn door de burgermeester van de gemeente waar je het gaat afsteken. Het afleveren van zo'n vergunning is de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur, burgermeester en brandweer. Bij overtreding riskeer je een boete van € 250.- en de inbeslagname van het vuurwerk in je bezit.
Nu, elke gemeente stelt een eigen "policy" op voor het verlenen van een vergunning. Zo zijn er gemeenten waar je nooit een vergunning zult krijgen, en andere (zoals Kruibeke in dit geval) geven dan weer een collectieve vergunning voor een bepaalde periode, de derde gemeente zal van elke "afsteker" een persoonlijke aanvraag verlangen. Tot zover de Belgische regels.

Gemeente Kruibeke is Belgie, en daar gelden andere regels dan in Nederland. Waar Mollyman op doelt is de regel van Nederland.
Deze burgemeester geeft een goed signaal over hoe het in Belgie zou moeten kunnen... wie weet kunnen andere burgervaders er iets mee? :)

Inderdaad, wist niet dat het in België lag. Dan slaat mijn post ook nergens meer op :rolleyes:

Ook dit is niet helemaal juist Kevinos.
Even voor de duidelijkheid de belgische regels even meegeven.
Elke persoon, van 16 jaar of ouder, mag in Belgie het heel jaar door vuurwerk kopen. Het in het "bezit" hebben hiervan is echter gelimiteerd op 1 Kg effectieve SAS. Je mag dus in principe niet meer dan 1 Kg tegelijk kopen, en dat dient dan afgestoken te zijn vóór je een nieuwe aankoop doet!
Het afsteken op zich is streng geregeld d.m.v. een afsteekvergunning, die uitgereikt moet zijn door de burgermeester van de gemeente waar je het gaat afsteken. Het afleveren van zo'n vergunning is de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur, burgermeester en brandweer. Bij overtreding riskeer je een boete van € 250.- en de inbeslagname van het vuurwerk in je bezit.
Nu, elke gemeente stelt een eigen "policy" op voor het verlenen van een vergunning. Zo zijn er gemeenten waar je nooit een vergunning zult krijgen, en andere (zoals Kruibeke in dit geval) geven dan weer een collectieve vergunning voor een bepaalde periode, de derde gemeente zal van elke "afsteker" een persoonlijke aanvraag verlangen. Tot zover de Belgische regels.

Ik heb familie in België en in de gemeente waar zij wonen moet elke "afsteker" een vergunning hebben. De realiteit is dat de lokale verkopers zeggen dat dat onzin is (waar ik akkoord mee ben) en de politie niet patrouilleert of op zoek gaat naar "afstekers". Ze hebben uit goede bron vernomen dat slechts een handjevol effectief een vergunning heeft. Ik heb het voor de verandering vorig jaar in België gevierd en ik kan je garanderen dat ze daar serieus staan te knallen. Zelfs op kerstavond, en je gaat me niet wijsmaken dat die papieren hebben. Ik denk dat die gemeentelijke onzin vooral als doel heeft om mensen af te schrikken, gelukkig werkt dit niet, zeker in bepaalde gemeentes. Het is namelijk compleet achterlijk om iets vrij te koop aan te bieden, om daarna die consument bijna als een crimineel te behandelen ivm het gebruik. Belastingen heffen, maar eens het geld binnen is en je wil er effectief van genieten: Ho Maar!

ik vind dit een goede zaak van deze burgermeester ik vind het ***lig voor onze belgische vrienden dat alles lijkt te mogen behalve het afsteken(althans heel moeilijk)hollanders mogen alles maar halen en zelf mogen jullie niet stoken.

Back
Bovenaan