Deel 3
30 December.
“Tuut…Tuut” hoor ik mijn telefoon gaan terwijl ik een vuurwerk foldertje ben door aan het lezen. Dirk: ik kom wat later, moet lopen overal ligt ijs. Oow dacht ik dan heeft het vannacht weer goed gevroren. Ik klim uit bed en loop naar mijn raam. Trek de gordijnen aan de kant en inderdaad de straat is net een spiegel zo glad is het. Wat een weer denk ik in me eigen terwijl ik me in de kleren hijs. Ik loop na beneden en maak een lekkere sandwich klaar. Nadat ik deze weg gewerkt heb, maak ik me klaar en loop ik richting de garage. Het duurt toch nog even voordat Dirk er is dus kan ik alvast verder gaan zeg ik tegen me eigen terwijl ik de garage in loop. Na een klein half uurtje hoor ik de deurbel gaan, dit is Dirk. En ja hoor Dirk staat er met zijn knal gele muts op zijn hoofd. Het is geen gezicht is het eerste wat ik tegen hem zeg wanneer ik de deur open en hem binnen laat. Hij kijkt me vuil aan, en schiet direct in de lach. Ik weet het zegt Dirk , daarom doe ik hem ook op, is het eerste wat hij zegt wanneer die is bijgekomen van het lachen. Onder tussen lopen we naar de keuken om een lekker glas drinken te pakken, en vervolgens onze weg te vervolgen naar de garage.
De rest van de middag zijn we druk bezig met het project. Tegen de avond zijn we er klaar mee en gaat Dirk naar huis.
Ik loop met hem mee naar de voordeur en spreek gelijk met hem af voor de 31ste. Ik groet hem en wens Dirk alvast een fijne avond. Aan zijn grijns kan ik zien dat hij er niet echt veel zin in heeft ,maar dat snap ik wel. We wouden al dat het al morgen is. We groeten elkaar voor de laatste keer en dan maakt Dirk rechtsom keer naar huis. Ik sluit de deur en loop nog even naar de garage. Wat een project zeg ik tegen me zelf als ik er voor sta en het nog een goed bekijk. Een grote uitgeklapte verhuisdoos met daarom tal van rotjes en pijltje erop geplakt en doorverbonden. Dit is een leuke opening voor tien uur ’s morgens, denk ik in me eigen, en draai me om en loop naar de tafel waar al mijn vuurwerk op ligt. Wat zal ik eens afsteken, het begint al een beetje te schemeren dus een knal is nu wel leuk. En misschien een stukje siervuurwerk. Ik kijk even aandachtig over de tafel heen en me oog valt op een paar pakken mortiertjes. Ik kijk even en zie dan dat ik een paar pakken “asian thunder” heb liggen. Voorzichtig pak ik een pak en maak hem open. Ik pak de blauw en goud gekleurde mortiertjes. Even kijk ik er nog over heen en pak wat wondertollen, romeinse kaarsen, babypijltjes en twee nitraten. Snel voel ik in mijn zak of ik toevallig een aansteker heb, ja hebbes, en loop door de achterdeur de tuin in. Al snel vliegen de eerste ballen van de romeinse kaars de lucht in. Grappig zo denk ik bij me eigen, maar niet voor de hele avond. Als de kaars is afgelopen begin ik met de pijltjes. Even kijk ik de tuin door en zie een geschikte lanceer buis voor mijn pijltjes. Het is een rvs pijpje van ongeveer 30cm lang. Deze probeer ik in de grond te duwen. Het gaat vrij moeilijk omdat het hard heeft gevroren maar uiteindelijk staat ie. Ik zet mijn pijltje erin en steek hem aan. Na 5 seconden gaat het pijltje met een felle schreeuw de lucht in. Even luister ik waar dat het pijltje neer komt. Volgens het horen bij ons op het dak van de schuur.
Na een aantal pijltje te hebben afgestoken begin ik nu met de “asian thunder” dit zijn leuke mortiertjes voor in de avonden ervoor. Ik zet de blauwe stevig neer op de grond en steek hem aan. Ik hoor het lontje sissen en met een harde knal wordt er een bal gelanceerd. Deze ontploft met een mooi groot blauw boeket in de lucht. Wow wat een groot boeket voor zo’n klein mortiertje dacht ik bij me eigen en steek onder tussen de goude af. Ook deze lanceert het balletje met een harde knal. Met een nog iets hardere knal ontploft het in een mooi goede boeket. Even kijk ik gauw rond of iemand mee heeft zitten kijken. Er wonen veel kleine kinderen in de straat dus daar heb ik wel kans op. ik kijk nog even de linkerkant op en zie daar twee kinderen voor de raam staan kijken. Ze zien dat ik hun kant op kijk en zwaaien naar mij. Ik zwaai terug en tegelijker tijd krijg ik een weltevreden gevoel ervan. Ik herinner me dat ik vroeger ook zo heb staan kijken voor de raam toen ik nog geen vuurwerk mocht hebben van me ouders. Ik pak de laatst over gebleven twee nitraten uit mijn broekzak en kijk of het lontje wel lang genoeg is. Dat zijn ze dus steek ik de eerste aan. Met een fikse worp gooi ik de nitraat richting de achterkant van onze tuin. Ik hoor de nitraat op de grond neerkomen en wacht tot het moment daar is. “kaboem” hoor en voel ik door de tuin heen dreunen. Wat een knal, ik keek naar het raam waar de kinderen aan het kijken waren. Ik zag niks meer, maar bleef nog even kijken. En jawel langzaam zie ik twee bossen haar weer boven het kozijn uit komen. Die waren goed geschrokken denk ik bij me eigen en schiet in de lach. Nadat ik weer een beetje op adem ben gekomen pak ik het laatste stukje vuurwerk voor vanavond. Ik steek hem wederom aan, en er volgt een harde dreun. Die lekker na galmt. Vlug zie ik dat de twee kinderen deze keer niet weggedoken zijn. Ik kijk even of er geen vuurwerkresten na gloeien en loop dan weer tevreden naar binnen.
Rustig loop ik naar boven om weer lekker de avond door te brengen op AVP. Ik start de computer op en ga er eens goed voor zitten. Al snel merk ik dat het behoorlijk druk is op AVP. Onder het computeren hoor ik dat het buiten al wat actiever wordt van de mede vuurwerkfanaten. Wat een heerlijk gevoel krijg je ervan als je helemaal in de sfeer zit.
De avond vloog voorbij met AVP. Tegen een uur of twaalf ben ik naar bed gegaan omdat ik wel erg moe werd en als ik gauw slaap is het eerder morgen.
31 December.
6:30 ik lig al een half uur te woelen in bed. Ik kan de slaap niet vatten omdat ik vol zit met adrenaline en op ben van de zenuwen. Vandaag is het de dag. Ik stap uit bed, ik kan toch niet meer slapen en loop naar de computer. Deze start ik op en ga even kijken of er wat te doen is op AVP. En inderdaad volgens mij kunnen er meer mensen niet meer slapen. Het is behoorlijk druk voor dit tijd stip op AVP. Ik lees nog even wat topics door en vindt het dan wel welletjes. Ik ga me om kleden en een stevig ontbijt pakken. Ik zie dat ik nog ongeveer anderhalf uur heb voordat Dirk hier op de stoep staat. Ik trek gauw mijn kleding aan en leg vast alles klaar wat ik voor vandaag mee moet hebben. Mijn rugzak zit nog vol met school spullen, maar deze zijn in één arm beweging allemaal uit de tas verdwenen. Ik gooi de aansteek lonten en aanstekers in de rugzak en loop direct weer naar beneden. Ik loop de garage in en maak hier vast alles klaar voor vandaag. De stoelen en tafels aan de kant, en al mijn vuurwerk vast goed neerzetten. Ik kijk even gauw op de klok die in de keuken hangt die staat rond 7:45. Plots hoor ik een auto toeter en kort daarop de deurbel. Ik ben benieuwd wie dat zo vroeg zou moeten zijn. Nieuwsgierig loop ik naar de voordeur en haal deze van het slot af. Deze open ik voorzichtig en kijk wie er staat. Tot mijn verbazing is het Dirk al met 3 volle vuilnis zakken. Ik kon niet meer wachten om naar jou toe te gaan is het eerste wat hij zei tegen mij. Heel nonchalant antwoordde ik terug, ook goedemorgen. Maar hier reageerde Dirk niet op en wist zich geen raad om het vuurwerk bij ons in de garage te zetten. Snel pak ik ook nog een vuilniszak mee om het binnen op te bergen. Aangekomen met de vuilniszak in de garage was Dirk al vol op aan het uitpakken en alles netjes op zijn tafel neer aan het zetten.
Een kleine tien minuten later stand alles mooi uitgestald en was het tijd voor de laatste collectie foto. Deze was snel gemaakt en hadden daarna wel trek in wat drinken. We pakte een lekker red bull om zo de dag door te kunnen komen. Het duurde niet lang of het blikje was op en we stonden alweer in de garage. Ik inspecteerde de film camera alvast en Dirk was het slot van de garage deur aan het open maken.
Al gauw was het 9:45 en was de spanning bij ons al hoog opgelopen. We liepen samen nog voor de laatste keer ons project langs en verbind gauw nog wat nieuwe dingen door. Zoals een paar mortiertjes en als finale twee dikke “big spanish crackers”. Dirk rende een paar keer op en neer om de lanceer buizen voor de lawine pijlen buiten te zetten. Zo alles staat klaar zei hij buiten adem.
Het moment was aangebroken het is 5 voor tien. We gingen het project klaar zetten. Het was nog behoorlijk zwaar, maar het verliep zonder problemen. Binnen een paar seconde stond het project buiten op straat. Dirk rende nog gauw naar binnen en haalde nog een dikke “chain thunder 500” voor de dag. Zo nu mag het echt beginnen riep hij terwijl hij de mat had afgerold. Ik keek op de kerkklok die ik vanaf de straat kon zien. Het duurde niet lang meer of de klok zal tien uur slaan. We pakte onze aansteek lonten en stoken deze vast aan. Nu stonden we echt klaar. Onder tussen waren er al wat kinderen uit de buurt die zich bij ons voor hadden verzameld. Dit deden ze elk jaar omdat wij een van de enige jongere zijn in deze buurt. Dirk liep alvast naar de twee lawine pijlen, deze had hij gauw nog even door gelust. Het aftellen was begonnen door de kinderen die de klok in de gaten hielden. Nadat de kinderen hard nul riepen stak Dirk de lawine pijlen aan. Met een diep zucht werden de twee lawine pijlen gelanceerd. Enkele seconden later ontplofte deze op een mooie hoogte en een tweetal diepe dreunen waren te horen door ons dorp. Iedereen is gewaarschuwd riep Dirk met een grote glimlach terwijl ik ons project aanstak. Nog geen enkele seconden later barste het geweld los. Een hevig geweld aan geknetter en geschreeuw ontwaakte onze straat uit de ochtend roes. De buurt moest wel wakker zijn geschrokken van de eerste twee knallen maar nu zijn ze echt wakker, bulderde Dirk boven het geweld uit. Het was een gaaf gezicht om ons project vlekkeloos af te zien gaan. Alle kinderen die zich hadden verzameld stonden er met de handen op hun oren. Na een paar heftige minuten die ons project duurde waren er twee gigantisch harde knallen te horen dit betekende dat de “big spanish crackers” af zijn gegaan en dat het project afgelopen was. Super! Was het eerste wat Dirk zei, die ondertussen naar de “chain thunder 500” liep. De kinderen klapte luid en stonden vol met spanning te wachten op de mat die Dirk aan het afsteken was. We zagen Dirk hard wegrennen en wisten genoeg. Nog geen 5 seconden later barste er een geratel aan dikke doffe dreunen los. Deze sierde de straat met een rode gloed aan snippers. De rook zette de straat blank en het was een schitterend effect om te zien.
Heb je alles gefilmd riep Dirk. Opeens voelde ik dat het zweet me uitbrak. Dirk zag het en aan mijn gezichts uitdrukking, en was erg teleurgesteld. Opeen hoorde we van boven af iemand lachen. We keken om en zagen niemand. Totdat me vader zich achter het gordijn vandaan kwam, en ja we zagen de video camera. Dirk slaakte een kreet van vrolijkheid. Me vader zij wel dat hij de lawine pijlen net niet erop kon krijgen. Zo snel was hij nog niet boven. Maar dat maakte Dirk en mij niks meer uit. Het project stond erop dus wij waren dolgelukkig dat ons grootste project nu vast op film staat. We namen afscheid van de meute kinderen en zeiden dat we naar binnen gingen om wat te drinken.
We pakten onze spullen en zetten deze netjes onder de karpoort. En liepen met een voldaan gevoel naar binnen. Me vader had al twee blikjes red bull klaar gezet voor ons en een lekker croissant voor ons beide. Het was 10:20 nadat we het eten en drinken genuttigd hadden. Het wordt tijd dat we een rondje gaan maken zei Dirk. Ik stemde ermee in en pakte de camera die me vader ook weer terug had gegeven en liep samen met Dirk naar de garage. We liepen direct met onze rugzakken naar onze eigen tafel toe en lade deze helemaal vol met vuurwerk. Ik stopte er 3 sloffen astronauten, 2 pakken babypijltjes, 1 pak wonder tollen, 1 pak romeinse kaarsen wat nitraten en wat “big spanish crackers”. Dirk had ongeveer het zelfde ingepakt en liep nog even zijn overig vuurwerk na. Zo we waren er klaar voor. We liepen samen door de garage deur. Ik draaide me om, om de deur op slot te maken en vervolgens met Dirk een rondje te maken.
Vier straten verder hoorde we dat er op het pleintje ook al wat te doen was. We zette onze pas voort en staken hier en daar nog wat astronauten en pijltjes af. Er was nog niet veel te doen op straat dus klonken onze knallen extra hard. Langzaam kwamen we bij het pleintje aan. Dat was ook wel te horen, de knallen werden steeds duidelijker naarmate we het pleintje naderen. We liepen de laatste bocht om en werden gelijk getrakteerd op een tienduizend knaller die zojuist was aangestoken door een van de jongens. We liepen het plein op en zagen dat het bekende van ons waren. Het waren de jongens die bij ons op de middelbare school in de klas hebben gezeten. We konden goed met elkaar opschieten dus dit kon niet leiden tot problemen. Toen ze ons zagen werden we meteen vriendelijk begroet en vroegen gelijk hoe het met ons ging en wat we bij hadden.
Na een kleine stilte van knallen en even bij gepraat te hebben begonnen Dirk en ik met hun mee te knallen. We bouwden verschillende heksenkringen en knalde er rustig op los.
Tegen 15:30 vonden Dirk en ik het wel welletjes. We namen afscheid van de groep jongens die onder tussen al flink was gegroeid met andere jongens. We groeten ze voor de laatste keer en keren dan richting huiswaarts. Net voordat we de bocht omgingen en uit zicht van het plein keren, moest Dirk nog even gedag zeggen met een “big spanish cracker”. Deze werd direct erna geantwoord met nitraten en “big spanish crackers”. Dit was natuurlijk voor ons een warm afscheid. Richting huis knalde we nog even lekker door. Thuis aangekomen was me moeder de tafel al aan het dekken en de spullen klaar aan het zetten. Dirk en ik hebben mijn moeder even mee geholpen met de klaarzetten van de gourmet. Nu alles klaar stond was het nu alleen nog wachten op onze gasten. Onze gasten waren de ouders van Dirk. Dirk en ik gingen naar boven om alvast wat filmpjes op de computer te zetten en om al wat te posten op AVP. Hier was het momenteel best rustig. Onder het genot van een blikje red bull hebben we verschillende filmpjes op AVP kunnen zetten. Onder tussen waren de ouders van Dirk ook binnen gekomen, en was het voor ons tijd dat we ze gingen begroeten. We stonden op en liepen de trap af naar beneden. We begroeten de ouders van Dirk en gingen gezellig met zijn allen aan de eet tafel zitten. Het was onder tussen alweer 17:30 dus de gourmetstel kon aan. Nadat het eerste gesis van het vlees klonk begon het aardig lekker te ruiken en was het een gezellige boel. Iedereen nam het er goed van en mijn ouders en Dirk zijn ouders zaten lekker aan de wijn. Dirk en ik deden verstandig en namen lekker een glas cola.
Na een hoop lol en gezelligheid was het alweer 19:34. Dirk en ik wouden nu wel weer een keer gaan knallen en begonnen al rustig met de vuile borden van tafel te halen. Me moeder vertelde dat dat niet hoeft en konden wij lekker naar buiten gaan. Gauw trok ik mijn jas aan en snelde me naar de garage. Enkele seconden later kwam Dirk er ook aan rennen. We pakten al het kleine vuurwerk wat we nog hadden en stopte het in een grote vuilniszak. Deze zak namen we mee naar buiten en zetten het op de stoep neer. We zagen dat er verder op in de straat ook al wat mensen aan het stoken waren. We maakte een grote opening in de vuilniszak zodat we er allebei makkelijk bij konden en begonnen met het afsteken van het vuurwerk. De rotjes en wondertollen vulden de straat met knallen en een gloed van verschillende kleuren. De babypijltjes schreeuwden de buurt bij elkaar. Al met al was het een leuke bezigheid om dit kleine vuurwerk op te maken. Hier waren we een kleine twee uur mee bezig tot de laatste paar rotjes en romeinse kaarsen de lucht in gingen.
Het was 22: 05 en hadden onder tussen wel dorst gekregen. De lege vuilniszak die als enigste was overgebleven raapte ik op en gooide het in de vuilcontainer. Daarna volge Dirk en ik onze weg naar binnen. In de woonkamer zaten onze ouders tv te kijken onder het genot van een alcoholisch drankje. We gingen bij hun zitten en gingen met z’n alles naar de oudejaars loterij kijken. Rond 23:15 gingen Dirk en ik nog een keer naar buiten om even een paar kleine potjes en mortiertjes af te steken. We liepen de garage in en pakte de wat mortiertjes en een paar kleine legale potjes. Nadat Dirk en ik wat vuurwerk hadden gepakt liepen we naar buiten. Het was best rustig nu in de buurt. Dirk stak als eerst een mortiertje aan. “Bof” met een mooie zilveren sterren staart schoot het eerste balletje naar boven. Met een doffe knal ontplofte het in een mooie zilver ster dat uiteindelijk overging in een sterren regen. Een gaaf effect voor zo’n klein mortiertje zei Dirk die voorheen nooit mortiertjes had gehad. Ik had ze een paar jaar voorheen ook al wel gehad dus wist ongeveer hoe ze zouden gaan. Na een paar mortiertjes van Dirk besloot ik een klein potje aan te steken. Dit was het potje “next generation” Dit potje zette ik op straat en plaatste er een paar bakstenen omheen. Voorzichtig stak ik het lontje aan en enkele seconden later kwamen de eerste schoten uit het potje. Een flinke harde knal uit het kleine potje en er vloog iets omhoog. In de lucht explodeerde het in een mooie gouden palm. Een schitterend effect zei ik tegen Dirk die met verwarring naar het potje zat te kijken. We hadden voorheen nooit geen vuurwerk van de boerenbond gehaald en wisten alleen van filmpjes dat er best mooi vuurwerk bij zat. Dirk en ik keken uitbundig naar het potje dat na 8 schoten leeg was. Kort maar zeer krachtig, kwam er uit mijn mond terwijl ik nog naar boven kijk en de laatste smeulende resten weg zie gloeien. Inderdaad klonk er een luide stem achter ons. Dirk en ik keken om en zagen dat onze vaders ook naar buiten zijn gekomen. We waren benieuwd naar wat voor vuurwerk jullie hadden, zei Dirk’s zijn vader. Maar onze goedkeuring hebben jullie antwoordde hij er direct op. Het was een gaaf potje dat vond ik ook zei ik tegen de vaders. Hierop volgde er nog wat potjes en een paar siervuurpijlen de lucht in. Al met al een schitterend gevulde luchtruim toen Dirk en ik bezig waren. Rond 23:45 vonden we het genoeg en gingen naar binnen om voor de aftelling aanwezig te zijn.
We kwamen de woonkamer binnen en zagen al dat mijn moeder de champagne had klaargezet. Het duurde nu nog ongeveer 9 minuten voordat we naar buiten mochten en het grotere vuurwerk aan mochten steken.
Hèhè eindelijk de klok springt erop nu nog maar twee minuten hoor ik Dirk zeggen die ook al niet meer kan wachten. Deze twee laatste minuten vliegen niet echt hard voorbij en het duurt dan ook een eeuwigheid voordat de laatste tien seconde in gaan. Maar dan gebeurt het eindelijk…10…9…8…7…6…5…4…3…2…1...Gelukkig Nieuwjaar roepen we met zijn allen tegelijk. Na even snel iedereen de beste wensen gedaan te hebben vlucht ik naar de garage en zet de knop om zodat de garage deur omhoog kan.
Al snel is er een opening waardoor ik naar buiten kan rennen met een grote lawine pijl in mijn hand. Na wat gefrummel om de stok in de buis te krijgen staat de pijl dan eindelijk. Door de aansteeklont op het lontje te houden begint de lont te branden. En nu rennen dacht ik en zette het op een lopen. Met een diepe zucht werd de pijl de lucht in gelanceerd. En hoorde nog een diep zucht. Dit was de lawine pijl van Dirk. Ik had hem nog niet eens gezien, ik was te druk bezig om als eerst de knal in te luiden in het nieuwe jaar. Na enkele seconden was de pijl op een mooie hoogte en knalde als een gek uit elkaar. Een diepe harde dreun die als eerst over de buurt heen knalde. Niet veel later na de eerste knal kwam er nog een, dit maal de pijl van Dirk. We keken elkaar tevreden aan en zagen dat er hier en daar al in de buurt het nodige de lucht in werd geschoten. Het moest ervan gebeuren en ik liep naar binnen. Ik keek rond en zag daar de grote doos staan. Hier zat de 100.000 klapper in die ik in België had meegenomen. Vol trots loop ik ermee naar buiten en rol hem af. Ik kijk even of er niemand aan komt en steek hem dan aan. Net bij mijn ouders aangekomen begint de mat te ratelen. Wat een geweld komt er van zo’n mat af. Na even gekeken te hebben ren ik de garage weer in om het volgende te kunnen pakken. Ik pak een paar grote potten uit België en een tas vol met potten en pijlen van de boerenbond. Ik zie dat Dirk ook al lekker bezig is met zijn vuurwerk. Met moeite krijg ik het allemaal mee naar buiten. Eenmaal buiten pak wat potten en steek ze af. Na een half uur te hebben afgestoken zit het er een heel eind doorheen. Ik heb nog een paar grote kanjers van poten staan. Ik ren de garage in en sleep ze met moeite naar buiten. Dit zijn grote potten die ik via een handelaar heb kunnen bemachtigen. De grootste die erbij zit is de jw338 een pot uit polen. De iets kleinere steek ik af. Nadat de eerste schoten zijn gelost lijkt het of ik naar een professionele show aan het kijken ben. Dirk heeft er ook een paar van en is ze ook aan het afsteken. De luchtruim is nu door ons goed gevuld en er komen mensen uit onze straat dichter bij om het spektakel nog beter te kunnen zien. Wat een mooi effect, de hele straat wordt verlicht bij elke ontploffing. En dan is het tijd voor de grote finale. Ik ben de jw338 aan het klaar zetten en zie dat Dirk de jw337 aan het klaar zetten is. We tellen samen tot drie en steken dan tegelijker tijd de potten af. Enkele seconden later dreunen de eerste schoten uit de pot. Dit gaat gigantisch hard en de explosie die daarop volgt is niet te begrijpen. Een effect zo groot dat hebben Dirk en ik nog nooit van zo dicht bij meegemaakt. Wat een kanjer. Na een kleine minuut houden de potten ermee op en is het gedaan voor ons. We krijgen een daverend applaus van onze ouders en de buurt die is komen kijken. Dit is het beste gevoel wat een vuurwerkfanaat kan krijgen. De buurt is helemaal overdonderd van het vuurwerk dat wij hebben gehaald. Een geweldig gevoel geeft dit. Met een grote glimlach loop ik na Dirk toe en schudt hem de hand. Ik zeg tegen Dirk dat ik het een super dag vond met een gave afsluiting van het oude jaar en een denderend begin van het nieuwe jaar. En ik denk er het zelfde over zegt Dirk met een grote tevreden glimlach. Langzaam aan keert de rust weer terug in de straat. En kijken Dirk en ik nog even rond of we iets kunnen zien. We zien niks meer, maar horen nog wel wat knallen in de verte.
Met een tevreden gevoel lopen we de garage in en pakken een paar grote vuilniszakken en bezems. We lopen de straat weer op en zorgen dat alles er weer een beetje netjes is. Na 5 minuten hebben we het grove vuil in de vuilnis zak zitten en de meeste kleine resten vuurwerk opgeveegd en in de container gegooid.
We lopen naar binnen en zien dat de ouders van Dirk op het punt staan om te gaan. Ik bedank Dirk hartelijk voor deze gave dag. Dirk doet het zelfde tegen mij. En dan nemen we afscheid van de familie van Dirk. Met een gemengd gevoel loop ik weer naar binnen. Ik groet mijn ouders en loop naar boven om me klaar te maken voor het slapen gaan. Ik kleed me gauw om en kruip het bed in. Met een naar gevoel lig ik te denken. Verdorie ik moet weer een heel jaar wachten, denk ik wanneer ik de ogen dicht doe. Het was een fantastische dag, en met die laatste gevoelens val ik in slaap.
1 Januari.
Langzaam ontwaak ik uit een diepe slaap. Ik zucht nog een keer. Verdorie, is de eerste gedachte die bij me opkomt. Het is voorbij dit is de dag dat alles weer normaal wordt tot 1 september. Met dit gevoel klim ik uit bed en loop naar beneden. Beneden op de keuken tafel ligt een briefje hierop staat: Wij zijn naar je oom en tante fijne dag vandaag, groeten Pap en Mam. Fijn is dat ook nog alleen thuis ook nog. Ik pak de camera en loop naar boven. Ik zet de computer aan en ga meteen naar AVP. Ook hier is de mengeling van gevoelens te voelen. Ik open mijn film topic en ga hierin mijn filmpjes van gisteren uploaden. Verder neus ik nog even het forum door en moet dan echt toe geven dat ik weer moet wachten tot 1 September. Dan komt AVP weer online en kan dat lekker gevoel van het uitkijken naar oud & nieuw.
Ik sluit de computer af en spring op de fiets voor een rondje door mijn dorp. Met de gedachte aan 1 September spring ik op de fiets en begin mijn tocht.
“Vanaf deze dag is alles weer zoals het hoort te zijn. Eind Februari sluit AVP en dan is het echt gedaan. Dan moeten we weer uitleven naar de dag van 1 September voor vele een mooie dag van een te gek half jaar. Dit half jaar brengen we met z’n allen door op een fantastisch forum, genaamd AVP. We kijken er weer naar uit om elk jaar terug te keren en met elkaar over onze fantastische hobby vuurwerk te praten. Tot volgend jaar en iedereen bedankt voor de fijne tijd die ik met jullie heb doorgebracht. “ Dit is het laatste bericht die ik neer type op het forum AVP. Vanaf morgen sluit het definitief. Het is nu nog behoorlijk druk, maar dat is morgen over. Ik sluit de computer af en kruip het bed in. Ik sluit me ogen en kan maar aan één ding denken……….
Zow... dat was de bijdrage van mijn kant, veel lees plezier
- Mark