Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Bijna heel Zeeland taait ook af: Geen ontheffingen voor verenigingen voor het afsteken van vuurwerk:

Zeeuwse burgemeesters verlenen geen ontheffingen voor vuurwerk​

14-07-2026, 09:32

Vanaf 1 augustus 2026 geldt de Wet veilige jaarwisseling. Het kopen, verkopen, bezitten of afsteken van vuurwerk is dan verboden. In de nieuwe wet staat dat burgemeesters onder voorwaarden een ontheffing mogen geven aan verenigingen en stichtingen.

Geen ontheffingen komende jaarwisseling​

De burgemeester heeft besloten, evenals het overgrote deel van de Zeeuwse burgemeesters, om voor de komende jaarwisseling geen ontheffingen te verlenen voor het afsteken van vuurwerk.

Met dit besluit kiezen zij voor een duidelijke aanpak die in heel Zeeland hetzelfde is. Verenigingen en stichtingen in Zeeland kunnen daarom voor de komende jaarwisseling geen ontheffing aanvragen om vuurwerk af te steken.

Daarmee lijkt de enige manier voor particulieren om nog legaal cat. 2 vuurwerk af te steken een snelle dood te sterven.
Voor mij persoonlijk was dit toch al geen alternatief. Ik steek graag af in kleine kring met bekenden en niet bij een buurtevenement met een vereniging.

Er is nog geen standaard beschikbaar voor het aanvragen van ontheffingen.

Ons idee (en het platform was al voor 3 kwart gebouwd) om via onze stichting overal showtjes te organiseren, gaat helaas niet meer op nu er een plaatselijke binding en kvk inschrijving nodig is.

We houden de ontwikkelingen wel in de gaten, maar het ziet er alles behalve rooskleurig uit (zoals verwacht).

Zie steeds meer gemeentes afhaken en geef ze is ongelijk. Ze hadden natuurlijk al gewaarschuwd en een een "duidelijk" signaal afgegeven. Toen hier in de gemeente nee zei was er voor de ander nog hoop om een vereniging op te zetten om af te steken. Maar helaas dat verenigingsverband is praktisch onmogelijk en zag er al niet rooskleurig uit. Wist ik al lang dat het niet rooskleurig was en wil echt negatief doen.

Zie tijdens het WK de ongeregeldheden in bepaalde wijken in grote steden in de Randstad.. En dan lees je het argument van een ME commandant in Amsterdam om niet gelijk in te grijpen, want ander wordt het oorlog.
En dan maakt het niet eens uit of er gewonnen of verloren wordt. Er is enkel een aanleiding nodig, is die er niet, wordt ie wel verzonnen..

Er is nog geen standaard beschikbaar voor het aanvragen van ontheffingen.

Ons idee (en het platform was al voor 3 kwart gebouwd) om via onze stichting overal showtjes te organiseren, gaat helaas niet meer op nu er een plaatselijke binding en kvk inschrijving nodig is.

We houden de ontwikkelingen wel in de gaten, maar het ziet er alles behalve rooskleurig uit (zoals verwacht).
Maar verenigingen moeten straks een plan indienen, wellicht kan daar een beknopte handleiding voor komen? Hoe je zoiets maakt en hoe het er het best uit kan zien? Waar moet je rekening mee houden etc.. Vele zullen hier geen ervaring mee hebben?

We zijn altijd het braafste jongetje van de klas in de EU, en blijkbaar is een vuurwerkverbod waar ze in Brussel een harde van krijgen... Zie dat achterlijke gedoe hier maar als een pilot.

Mijn gezonde boerenverstand zegt dat dat spul waar al tijden aanslagen mee gepleegd worden in de criminele sfeer nog prominenter aanwezig zal zijn in de klauwtjes van puisterige tieners met nektasjes, blauwe ballen vol zaad en zonder toekomst perspectief.

De groepen waar ze al jaren geen grip op hebben, die rellen en vernielen van het publieke domein als topsport zien en als beesten tekeer gaan.

Dit beleid slaat gewoon echt nergens op.

Ik denk dat ze bang zijn dat er vandaag of morgen een zooitje vuurwerk IN het EU-gebouw in Brussel afgestoken gaat worden.

Het verenigingen concept, echt een meesterzet geweest om de naïeveling zand in de ogen te strooien, en zie het resultaat het aantal gemeentes dat dit toestaat is nihil. Het is gewoon helemaal gedaan, er zit niks anders op dan ongehoorzame burger te zijn

Dat zagen de vuurwerkliefhebbers al lang al aankomen, geen centrale vuurwerkshows en ook geen vuurwerkshow in verenigingsverband. En die vuurwerkhaters maar denken dat ze straks een mooie centrale vuurwerkshow gaan krijgen, hahahaha.

Maar verenigingen moeten straks een plan indienen, wellicht kan daar een beknopte handleiding voor komen? Hoe je zoiets maakt en hoe het er het best uit kan zien? Waar moet je rekening mee houden etc.. Vele zullen hier geen ervaring mee hebben?
Ik dacht aanvankelijk ook dat dit de bedoeling was van hvlv. Maar aangezien elke gemeente best wel vrij is in hoe ze de aanvragen gaan beoordelen denk ik dat dat nog best lastig kan worden. Ik wacht nog steeds op antwoord van onze gemeente overigens, geen idee nog of ze aanvragen in behandeling gaan nemen.

Back
Bovenaan