Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Hmmm, politiek kiest haar woorden meestal zeer zorgvuldig uit.
Dus ik weet even niet hoe ik dit moet interpreteren en wil het uiteraard in dit topic bij de feiten houden.

Maar toch roept dit een vraag bij mij op, en die wil ik graag aan 'de mensen met verstand van zaken' stellen.
Sorry als het verkeerd staat: verwijder of verplaats het dan maar.

'Wet veilige jaarwisseling ruim voor de volgende jaarwisseling van kracht te laten gaan.'

Kan ik volgende lezen als:

1. Eerst volgende / aankomende, oftewel 26-27.

Of

2. Volgende als in volgend jaar, dus 2027.

De eerstvolgende jaarwisseling is 26 op 27.

Ja maar er staat dus alleen volgende. (en niet aankomende, bijvoorbeeld)

Politiek is altijd heel erg scherp op dit soort kleine woord 'valkuiltjes' en interpretaties.

Als er stond de volgende jaarwisseling van 26 op 27 dan was het klip & klaar, maar nu is er nog 'ruimte'.

Maar helaas zal je wel gelijk hebben en ben ik aan het muggenziften naar een sprankje hoop. 🙄

Politiek is altijd heel erg scherp op dit soort kleine woord 'valkuiltjes' en interpretaties.

Als er stond de volgende jaarwisseling van 26 op 27 dan was het klip & klaar, maar nu is er nog 'ruimte'.

Maar helaas zal je wel gelijk hebben en ben ik aan het muggenziften naar een sprankje hoop. 🙄
Lijkt mij omdat er verwezen wordt naar de afgelopen jaarwisseling en het uitstellen van het verbod van de afgelopen jaarwisseling het dus voor 26/27 is, zonder die toevoeging was ‘volgende’ zeker 27/28 geweest.
Maar wat ik hierboven al aangaf, ik begrijp de motie niet.

Er moeten volgens mij ook nog wat antwoorden worden gegeven;

Dat de motie wordt aangehouden, zal vooral zijn omdat Van der Plas inzag dat deze motie op dit moment geen meerderheid zou halen.
Precies om dezelfde reden is het wetsvoorstel voor een vuurwerkverbod ook jaren lang aangehouden, totdat het moment daar was dat er een meerderheid gloorde.

Wat betreft de motie Van der Werf, deze roept het kabinet op om haast te maken met invoering van het vuurwerkverbod, ruim voor de aankomende jaarwisseling.
Dat deze motie er komt, is niet verrassend.
Dat het initiatief genomen is door D66 en CDA is dan weer niet hoopgevend. De enige conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat een meerderheid van de Kamer momenteel snelheid van invoering erg belangrijk vindt. Kritisch kijken naar de voorwaarden staat daarmee wel op gespannen voet.
VVD stemde tegen en lijkt dus 'gewoon' nog op het spoor te zitten van kritisch de voorwaarden toetsen. Maar alleen de VVD kan dit niet tegenhouden.

Nee, dit zegt nog niet dat er ook automatisch een meerderheid is als er in mei of juni over alle voorwaarden en invoering gestemd gaat worden.
Feit is wel dat de VVD met rechts tot 71 zetels komt, en er dus nog wat zetels nodig zijn die zich bij de kritische partijen gaat voegen.

Dat de motie wordt aangehouden, zal vooral zijn omdat Van der Plas inzag dat deze motie op dit moment geen meerderheid zou halen.
Precies om dezelfde reden is het wetsvoorstel voor een vuurwerkverbod ook jaren lang aangehouden, totdat het moment daar was dat er een meerderheid gloorde.

Wat betreft de motie Van der Werf, deze roept het kabinet op om haast te maken met invoering van het vuurwerkverbod, ruim voor de aankomende jaarwisseling.
Dat deze motie er komt, is niet verrassend.
Dat het initiatief genomen is door D66 en CDA is dan weer niet hoopgevend. De enige conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat een meerderheid van de Kamer momenteel snelheid van invoering erg belangrijk vindt. Kritisch kijken naar de voorwaarden staat daarmee wel op gespannen voet.
VVD stemde tegen en lijkt dus 'gewoon' nog op het spoor te zitten van kritisch de voorwaarden toetsen. Maar alleen de VVD kan dit niet tegenhouden.

Nee, dit zegt nog niet dat er ook automatisch een meerderheid is als er in mei of juni over alle voorwaarden en invoering gestemd gaat worden.
Feit is wel dat de VVD met rechts tot 71 zetels komt, en er dus nog wat zetels nodig zijn die zich bij de kritische partijen gaat voegen.
Je hebt de SP al meegerekend zie ik, al zou ik die niet zo snel rechts durven noemen.

Het amendement m.b.t. de vuurwerkverenigingen kwam van de CU. Ik neem aan dat ze op dat punt wel een serieus resultaat willen zien. Helaas komen we ook dan maar tot 74 zetels. We hebben het CDA dus nodig, maar die lijken behoorlijk linksaf geslagen..

• Like
Waarderingen: ZHE
Je hebt de SP al meegerekend zie ik, al zou ik die niet zo snel rechts durven noemen.

Het amendement m.b.t. de vuurwerkverenigingen kwam van de CU. Ik neem aan dat ze op dat punt wel een serieus resultaat willen zien. Helaas komen we ook dan maar tot 74 zetels. We hebben het CDA dus nodig, maar die lijken behoorlijk linksaf geslagen..
Dat is Bikker en Stoffer dus ook SGP kan je erbij optellen. En zelfs D66 en CDA hebben dat amendement meegetekend, dus daar mag je inderdaad wat verwachten. Maar dan kunnen ze gewoon het huidige voorstel accorderen, dan kan het snel door.

Bedoel inderdaad VVD, rechts en SP.

Als je bij de slager staat en die zegt 'de volgende' dan weet je toch hoe en wat.
Gewoon de volgende.

Als je bij de slager staat en die zegt 'de volgende' dan weet je toch hoe en wat.
Gewoon de volgende.

De enige vergelijking die ik tussen een slager en politica kan maken is dat ze beide goed zijn in retorica.

Daarom ga ik bij de slager altijd met een onsje meer de deur uit, maar wat krijg ik bij de politica?

Goed, ik heb inmiddels mijn antwoord dan?
Dus laten we maar niet verder off-topic gaan dan nodig.

Stemmen over de voorwaarde en invoering in Mei / Juni is denk ik voor veel importeurs en winkeliers veel te laat. Ongeacht welke kant de stemming opvalt. Hiermee creëren ze al schaarste.

Maar dan kunnen ze gewoon het huidige voorstel accorderen, dan kan het snel door.

Hier ben ik wel bang voor. Dat ze niet zozeer naar de inhoud en kwaliteit van de plannen kijken maar dat het gewoon een vinkje is om de voorwaarde te voldoen en door kunnen met invoeren van de wet.

Laatst bewerkt:
Wat hier nu gaande is, is wat exact is waar ik al bang voor was is dat ze het niet snel voor elkaar gaan krijgen en meer tijd nodig hebben, tijd die er voor de importeur niet is omdat deze voor het chinees nieuwjaar besteld moet hebben. Mocht het zo zijn dat ze ergens rond mei / juni een uitspraak doen en dit verbod op 2027-2028 in laten gaan is er een groot probleem ontstaan en dat is vuurwerktourisme. Importeurs hebben weinig en wat ze hebben is niet te betalen. Duitsland en Belgie wordt overstroomd met Nederlanders, het ergste is dat de illegale handel wordt nog verder opgevoerd. Branche had eisen moeten stellen, alles wat na februari besloten wordt maakt niet meer uit voor nederlandse verkoop. Restanten die in de bunkers liggen is voor de verkoop, meer niet. Importeurs richten zich op Duitsland.

Wat hier nu gaande is, is wat exact is waar ik al bang voor was is dat ze het niet snel voor elkaar gaan krijgen en meer tijd nodig hebben, tijd die er voor de importeur niet is omdat deze voor het chinees nieuwjaar besteld moet hebben. Mocht het zo zijn dat ze ergens rond mei / juni een uitspraak doen en dit verbod op 2027-2028 in laten gaan is er een groot probleem ontstaan en dat is vuurwerktourisme. Importeurs hebben weinig en wat ze hebben is niet te betalen. Duitsland en Belgie wordt overstroomd met Nederlanders, het ergste is dat de illegale handel wordt nog verder opgevoerd. Branche had eisen moeten stellen, alles wat na februari besloten wordt maakt niet meer uit voor nederlandse verkoop. Restanten die in de bunkers liggen is voor de verkoop, meer niet. Importeurs richten zich op Duitsland.

Het gros van de partijen koerst voor een verbod vanaf dit jaar. Dat extra jaar zie ik er niet meer van komen. Stemmen over voorwaarden, maakt ook allemaal niet zoveel uit. Gewoon de zetels in de eerste en tweede kamer tellen en dan weet je dat je in welk scenario dan ook gewoon zetels tekort komt.

Leidend op cijfers van 2025.
NIeuw kabinet nieuwe cijfers.nieuwe staatskas en nieuw plan om het geld verdelen.We moeten gewoon accepteren dat de traditie voorbij is zoals we die hebben gekend in Nederland.......

Voldoen aan voorwaarden is geen hard gegeven he, het is een politiek oordeel.
Daar ligt dan ook precies het probleem voor ons en de oplossing voor de politiek.

Objectief:
Handhaving: kan niet aan voldaan worden (geen concrete acties om dit wel effectief te kunnen doen).
Compensatie: liggen politiek en branche enorm ver uit elkaar, geen geld beschikbaar voor compensatie.
Ontheffing: praktisch niet uitvoerbaar, veel bezwaren door burgemeesters.

Subjectief:
Handhaving: mooi plan, zijn we het helemaal mee eens, alles opgelost --> goedgekeurd door meerderheid.
Compensatie: er is wat geld beschikbaar gemaakt en daar moeten ze het maar mee doen --> goedgekeurd door meerderheid.
Ontheffing: motie is niet uitvoerbaar dus leggen we die naast ons neer.

Wat ik nu ga schrijven is natuurlijk speculatief maar ik denk dat de politiek voor de subjectieve aanpak kiest en het dus gewoon doordrukt.

Daar ligt dan ook precies het probleem voor ons en de oplossing voor de politiek.

Objectief:
Handhaving: kan niet aan voldaan worden (geen concrete acties om dit wel effectief te kunnen doen).
Compensatie: liggen politiek en branche enorm ver uit elkaar, geen geld beschikbaar voor compensatie.
Ontheffing: praktisch niet uitvoerbaar, veel bezwaren door burgemeesters.

Subjectief:
Handhaving: mooi plan, zijn we het helemaal mee eens, alles opgelost --> goedgekeurd door meerderheid.
Compensatie: er is wat geld beschikbaar gemaakt en daar moeten ze het maar mee doen --> goedgekeurd door meerderheid.
Ontheffing: motie is niet uitvoerbaar dus leggen we die naast ons neer.

Wat ik nu ga schrijven is natuurlijk speculatief maar ik denk dat de politiek voor de subjectieve aanpak kiest en het dus gewoon doordrukt.

Dat verwacht ik ook.

Back
Bovenaan