Ex-commissaris: “Schiet vuurwerkvandalen neer”

Guusje

VWC lid

Ex-politiecommissaris stelt radicale oplossing voor om vuurwerkgeweld aan te pakken​

Samenleving
doorPeter Janssen
woensdag, 14 januari 2026 om 10:45
ANP-488924831

Voormalig politiecommissaris Sander Schaepman is het extreme vuurwerkgeweld tegen agenten en hulpverleners spuugzat. Hij oppert bij NPO Radio 1 een radicaal voorstel: geef agenten instructie om tijdens komende jaarwisseling met scherp te schieten op mensen die dienders en hulpverleners aanvallen met vuurwerk.

Schaepman diende ruim 25 jaar bij de politie en stond aan het roer van zware rechercheteams die zich bezighielden met drugshandel, mensenhandel en liquidatiezaken. Geen softie dus. Juist daarom komt zijn boodschap hard aan: volgens hem praten we al jaren over hetzelfde probleem, terwijl agenten en hulpverleners steeds opnieuw doelwit zijn van vuurwerkgeweld. De aanpak is volgens hem veel te lief, te voorzichtig. En vooral: volstrekt ineffectief.

In het Powned-programma Het Misdaadbureau stelt Schaepman dat alleen een keiharde lijn nog indruk maakt. Want wie weet dat er écht consequenties zijn, denkt wel twee keer na voordat hij een cobra naar een agent gooit, is zijn gedachtegang. Dat daar slachtoffers bij kunnen vallen, noemt hij onvermijdelijk. De duidelijkheid die het schept, zou volgens hem opwegen tegen de risico’s.

Zoals te verwachten verdeelt zijn voorstel Nederland in twee kampen. Voorstanders zien eindelijk iemand die durft te zeggen wat velen denken: dat de rechtsstaat zijn tanden heeft verloren. Tegenstanders spreken van een gevaarlijke flirt met preventief dodelijk geweld en waarschuwen voor een hellend vlak.
Schaepman laat zich er niet door afschrikken. Volgens hem is juist het jarenlang uitblijven van harde consequenties de reden dat het elk jaar verder escaleert. Hij pleit ervoor zijn aanpak serieus te overwegen voor de jaarwisseling 2026-2027. Of het ooit zover komt, is zeer de vraag.

Hier hebben wij als vuurwerk liefhebbers helemaal geen shit meer aan! Voor ons is het klaar, dit had al veel eerder gemoeten.
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is de omgekeerde volgorde. Een meer logische volgorde zou zijn geweest eerst schieten als dat niet werkt, verbieden.

Maar ach, deze ex politieman wil nog een keer even het haantje zijn. Domme ongenuanceerde kletspraat, maar prima joh.

Daar heb je helemaal gelijk in. Het is de omgekeerde volgorde. Een meer logische volgorde zou zijn geweest eerst schieten als dat niet werkt, verbieden.

Maar ach, deze ex politieman wil nog een keer even het haantje zijn. Domme ongenuanceerde kletspraat, maar prima joh.

En wedden dit jaar zal het weer verkeerd gaan, maar dan zullen ze zeggen: ''ja het is een overgangsjaar''

Wat een dom populistisch gelul zeg alsof er geen andere opties zijn tussen “helemaal niks doen” en schieten met scherp.

Goed idee laten we voortaan iedereen direct neerschieten, dan hadden ze op het Malieveld lekker tekeer kunnen gaan laatst man man man

Papa staat daar met zijn zoontje, steekt een cake af en potver die valt per ongeluk om, want papa heeft hem niet goed vast gezet.
Zo in de richting van een aan komen rijdend politie peletonnetje.

En dan?

Schieten met scherp... meneer denkt zeker is Texas ofzo?

Gewoon rubberen kogels, traangas, verf dat er een week niet af gaat en de lange lat hanteren.

Als dat nou zou gebeuren ben je voor 50-75 % van alle ellende in één klap af.

Vanaf 01/01 volledige inzet naar opsporing, iets dat met de in jaren opgetuigde surveillance door middel van al die camera's best moet kunnen.
Ondersteunt met Ai gezichtsherkenning, etc.

En dan gewoon flinke straffen, gister in een debat zei Arno Rutte 200 %, waarom niet 1000 %?
En minimaal meldplicht op 31/12 voor 3 a 5 jaar... na je uitgezeten straf.

Wat een dom populistisch gelul zeg alsof er geen andere opties zijn tussen “helemaal niks doen” en schieten met scherp.

Goed idee laten we voortaan iedereen direct neerschieten, dan hadden ze op het Malieveld lekker tekeer kunnen gaan laatst man man man

Niet normaal he wat sommige mensen toch uitkramen...

Inderdaad wat een idiote uitspraak en als of dat nou echt opschiet. Ik heb foto's gezien van Den Haag met de ME voor een groep mede Nederlanders, daar met enkele buldozers door heen rammen....

Nu weer serieus : ik snap deze man wel, de frustraties vliegen er van af. Maar pak deze gasten keihard aan met wapenstok, en geen mogelijkheid om als je geslagen bent, een aanklacht tegen de politie in te gaan dienen en de straffen echt extreem hoog en zwaar maken.
Komt dan wel jaren te laat, maar laat dat tuig dan ook maar bloeden.

Inderdaad wat een idiote uitspraak en als of dat nou echt opschiet. Ik heb foto's gezien van Den Haag met de ME voor een groep mede Nederlanders, daar met enkele buldozers door heen rammen....

Nu weer serieus : ik snap deze man wel, de frustraties vliegen er van af. Maar pak deze gasten keihard aan met wapenstok, en geen mogelijkheid om als je geslagen bent, een aanklacht tegen de politie in te gaan dienen en de straffen echt extreem hoog en zwaar maken.
Komt dan wel jaren te laat, maar laat dat tuig dan ook maar bloeden.
Klopt we draven zo wel erg door in "maatregelen" om maar te mogen stoken.. niet vergeten dat het maar een minimaal groepje is die extreem uitvergroot wordt, en wordt gebruikt als stok om onze hobby af te nemen

Yusuf zou dan de Sjaak zijn geweest…

Yusuf schiet vuurwerk op agenten af: 'Was niet de bedoeling'​

Vandaag, 18:00 2 minuten leestijd
Yusuf D. in de rechtbank

Yusuf D. in de rechtbank© Theresa Hartgers
DEN HAAG - Yusuf D. moet vijftien dagen de cel in en krijgt een taakstraf van veertig uur voor het schieten van vuurwerk richting agenten in de Haagse wijk Transvaal. Twee agenten fietsten tijdens de jaarwisseling op hem af toen D. besloot het vuurwerk op hen af te schieten.
Het vuurwerk ontplofte vlakbij de politiemannen. 'Het leek u niet te boeien dat u de behoorlijke kans had iemand te raken', zei de rechter woensdag tijdens de zitting. Het ging om knettervuurwerk dat gewoon mocht worden verkocht.
D. zit sinds de jaarwisseling vast. Daarom komt hij op 15 januari vrij. Daarna moet hij een taakstraf uitvoeren. Ook moet hij de twee agenten een schadevergoeding betalen van ieder 200 euro.

'Niet de bedoeling'​

De aanklaagster wilde een celstraf van 28 dagen, waarvan veertien voorwaardelijk. Daarnaast zou hij een werkstraf van honderd uur moeten uitvoeren. De rechter kwam echter tot een lagere straf.
De verdachte zei dat hij niet de bedoeling had om de agenten te beschieten. Hij richtte op een vriend in een auto, die hem ook al had beschoten. Het vuurwerk kwam toevallig op de agenten af toen zij net de hoek omkwamen.
Daarna zette D. het op een rennen. Hij zei dat hij in paniek raakte omdat de 'geüniformeerde bikers' riepen dat hij moest stoppen of dat er anders zou worden geschoten.

Eenmalige fout​

De advocate van D. beweert dat het niet duidelijk is dat de verdachte het vuurwerk afstak dat vlakbij de agenten afging. Op camerabeelden was volgens haar te zien dat iemand anders verantwoordelijk was.
Daar ging de rechter niet in mee, maar D. zou niet bewust op de agenten hebben gemikt. Van opzettelijk geweld tegen de politie was volgens de rechter geen sprake. 'Het was een eenmalige fout van u', zegt de rechter.

Veel geweld tegen agenten​

Het ging tijdens de jaarwisseling op meer plekken mis. Zo werd op meerdere plekkenvuurwerk gegooid naar agenten.
Er zijn in totaal elf agenten van de politie-eenheid Den Haag gewond geraakt. Het gaat hierbij zowel om lichte als om zware verwondingen. Eenheidschef Karin Krukkert noemde het geweld tegen haar collega's eerder 'lelijk en absurd'.

Sorry hoor maar wat is dat nou toch voor straf voor zulk achterlijk gedrag. Daar zullen de andere hersenloze stakkers die zulk gedrag vertonen niet van onder de indruk raken.

Je wou niet die agenten bestoken, maar een "vriend" in een auto en heel toevallig komen er twee agenten de bocht om? Hier gaat het volgens mij al mis....
En dan die straf die de rechter oplegt: Twee weken celstraf, 2x €200,- schadevergoeding voor de beschoten agenten, en een taakstraf van 40 uur?
Ik denk persoonlijk dat Yusuf D. zijn lesje niet geleerd heeft, en dat Yusuf D. volgend jaar weer precies hetzelfde gaat doen....
Misschien dat de rechter Yusuf een gevangenisstraf van 6 maanden had moeten opleggen, €3000,- schadevergoeding per agent, en 1000 uur taakstraf. Daarnaast nog een meldplicht voor de jaarwisseling van volgend jaar op het politiebureau in Den Haag, tussen 19.00 uur in de avond tot 06.00 uur de volgende ochtend. Ik denk persoonlijk dat Yusuf het dan wel uit zijn kop laat, om in het vervolg zoiets te doen.

Maar ja, wie ben ik om hier over te oordelen? Ik ben maar een doodnormale vuurwerkliefhebber, die dankzij Yusuf D. volgend jaar zeer waarschijnlijk geen Nederlands consumenten vuurwerk meer mag afsteken met mijn familie voor de deur op oudejaarsavond. Yusuf bedankt namens mij en mijn familieleden!!!

Back
Bovenaan