Enschedeër verdacht van leveren 36.000 kilo illegaal vuurwerk

Er zijn ook importeurs die het legaal verkopen aan schietbedrijven.
Als die dan bv wat achterover drukken en doorverkopen zie je het soms wel eens terug op de hollandse markt..
En dat terweil de importeurs er niets aan kunnen doen!!!.
Onthoud dit want niet alle importeurs zijn crimineel.

En anders komt dit spul wel via andere buitenlandse winkels bij ons op de markt.

Broekhoff is daar ook een ster in. En dat weten ze heus wel.

Als die dan bv wat achterover drukken en doorverkopen zie je het soms wel eens terug op de hollandse markt..
En dat terweil de importeurs er niets aan kunnen doen!!!.
Onthoud dit want niet alle importeurs zijn crimineel.

En ik maar hopen een 2" Evolution blok tegen te komen :P

Nee zonder gekkigheid dit is wel natuurlijk zo, het is altijd de kleine groep die het verpest voor de grote groep.

En anders komt dit spul wel via andere buitenlandse winkels bij ons op de markt.

Broekhoff is daar ook een ster in. En dat weten ze heus wel.

Tuurlijk weet broekhoff dat.
Maar als zij aan bedrijven gewoon leveren voor een show en broekhoff zet alles netjes op papier.. Hoe kunnen zij dan voorkomen dat het de ilegale markt op gaat?.
Juist helemaal niet omdat hun het ook niet weten waar het vandaan komt.
Tuurlijk zijn er importeurs die het bewust op de illegale markt drukken..
Die zijn gewoon stompzinnig!.
Maar ik geloof dat jij net 2 bedrijven noemde (Katan en Broekhoff) waarvan ik zeker weet dat zij alles volgens de papieren en wet doen.
En dat het dan toch het land binnen komt is voor hun ook niet fijn.
Geloof me dat er geen een importeur er op wacht dit in de illegale handel te zien.
Maar voorkomen is bijna onmogelijk.

Tuurlijk weet broekhoff dat.
Maar als zij aan bedrijven gewoon leveren voor een show en broekhoff zet alles netjes op papier.. Hoe kunnen zij dan voorkomen dat het de ilegale markt op gaat?.
Juist helemaal niet omdat hun het ook niet weten waar het vandaan komt.
Tuurlijk zijn er importeurs die het bewust op de illegale markt drukken..
Die zijn gewoon stompzinnig!.
Maar ik geloof dat jij net 2 bedrijven noemde (Katan en Broekhoff) waarvan ik zeker weet dat zij alles volgens de papieren en wet doen.
En dat het dan toch het land binnen komt is voor hun ook niet fijn.
Geloof me dat er geen een importeur er op wacht dit in de illegale handel te zien.
Maar voorkomen is bijna onmogelijk.

nou ja, volgens mij is er dus zowiezo wel een die er bewust voor gekozen heeft als hij met deze partij in verband word gebracht :p

Als die dan bv wat achterover drukken en doorverkopen zie je het soms wel eens terug op de hollandse markt.

De schietbedrijven moeten de producten die ze bestellen en gebruiken gewoon melden bij de overheid.
Dit wordt daarna op de schietlocatie gecontroleerd door handhavers.
Dus je gaat erg kort door de bocht door te stellen dat de bezigers het lek zijn.

Bij deze rechtzaak gaat het o.a. om 10 pallets met in totaal 140 dezelfde flowerbeds ( volgens internet per stuk € 340 tot 375,- op de zwarte markt ) afkomstig van 1 importeur.

Nou snap dat op deze site veel mensen zitten die met 2 monden praten en dat kritiek word gezien als vloeken in de kerk, maar we weten donders goed dat als ik met mijn aanhanger naar de zink fabriek rijd ze hem echt niet vol gooien met lawine pijlen. Er word als verdediging gelijk geroepen poolse internet shop en zo komt ook dat spul binnen maar waar we hier over praten grootschalige import komt gewoon binnen door rotte appels binnen de legale handel.

Als van ons wordt verwacht dat we anti-illegaal vuurwerk moeten zijn om onze traditie te redden, zouden we dan importeurs waarvan we weten dat ze willens en wetens illegaal op de markt brengen niet moeten boycotten? Jammer voor welwillende liefhebbers maar ze zetten wel de hele traditie op het spel. Van een aantal is welbekend dat ze het zelf doelbewust op de illegale markt plempen, van een paar is het (voor zover mij bekend) minder zeker. Ze helpen zelf hun markt en onze hobby om zeep helpen, toch?

Als van ons wordt verwacht dat we anti-illegaal vuurwerk moeten zijn om onze traditie te redden, zouden we dan importeurs waarvan we weten dat ze willens en wetens illegaal op de markt brengen niet moeten boycotten? Jammer voor welwillende liefhebbers maar ze zetten wel de hele traditie op het spel. Van een aantal is welbekend dat ze het zelf doelbewust op de illegale markt plempen, van een paar is het (voor zover mij bekend) minder zeker. Ze helpen zelf hun markt en onze hobby om zeep helpen, toch?

Net of de meeste het iets interesseert it`s all about the money.

Ik doel ook meer op de geloofwaardigheid van en consistentie bij de consument, liefhebber en vwforums. Als je meldt 'ik ben blij dat vw een traditie is' maar ondertussen wel inkoopt bij een importeur die illegaal vw importeert (verdacht of veroordeeld), dan boet je in aan geloofwaardigheid tov je argumenten tegen de verbod-lobby. Zelfde, m.i., als je koopt bij een winkelier die duidelijk met voorbedachte rade opslagregels overtreedt. In beide gevallen geef je de verbod-lobby en haat-media voer om je mee te verguisen en sta je zwakker in de strijd voor behoud van het consumentenvuurwerk. Lijkt me dat je je als individu toch zorgen maakt om je eigen integriteit en geloofwaardigheid in een zaak als dit?

De schietbedrijven moeten de producten die ze bestellen en gebruiken gewoon melden bij de overheid.
Dus je gaat erg kort door de bocht door te stellen dat de bezigers het lek zijn.

Bij deze rechtzaak gaat het o.a. om 10 pallets met in totaal 140 dezelfde flowerbeds ( volgens internet per stuk € 340 tot 375,- op de zwarte markt ) afkomstig van 1 importeur.

Heb het ook niet over dit bedrijf.. Dat is mij zo duidelijk als wat.

Hoe kan er dan tussenin iets verdwijnen? Wordt de controlerende instantie niet argwanend als niet het bestelde/verkochte aantal op het schietveld is verschenen na een bepaalde periode? En dan zijn de kopers (van de importeur) toch makkelijk te achterhalen? Want 't zijn niet allemaal zwarte papiertjes waarmee t gekocht wordt, en de schieterswereld in NL is zo klein dat de importeurs ook echt wel weten aan wie ze 't verkocht hebben en hoe betrouwbaar 't is. Ik vind het aan alle kanten stinken.

Hoe koopt een schieter het eigenlijk in; per show een aantal, of meteen tientallen voor een heel jaar?

En dit is niet de 1e importeur waarvan zeker is dat die met opzet illegaal de markt opdrukt, het is (voor zover ik me kan herinneren) de derde al. En de rest mag het (ook qua prof import voor shows) ín NL allemaal volgende NL regels doen, ik vraag me af wat er in/via 't buitenland allemaal gebeurt. Tuurlijk doen ze 't niet allemaal, maar als er wel iets van 'jou' op de markt komt en niet van een ander, is 't toch al vreemd.

@Richardus; Allereerst een disclaimer: ik wil met dit bericht niemand valselijk beschuldigen en/of beledigen.

Wat wel vervelend is is dat alle vuurwerkliefhebbers over één kam geschoren worden.
De goeie hebben last van de kwaaie, dit wordt dan mooi uitgespeeld door figuren als Bonte.

Ook stoort het mij dat er vuurwerkschieters beschuldigt worden van het lekken van professioneel vuurwerk naar particulieren.
Deze gecertificeerde en gediplomeerde mensen zijn liefhebbers die net zoals de (meeste) importeurs hun best doen voor een goede zaak.
Zij hebben er geen enkel belang bij om vuurwerk te verstrekken.
Het illegale vuurwerk gaat toch echt per container en niet per stuk via een showtje.

Het opzetten van keurmerken als Vuurwerkcheck en Behoud Consumentenvuurwerk Nederland heeft natuurlijk geen enkele zin als je ook de zwarte markt bestiert.

Inderdaad vloeken in de kerk, schoppen tegen zere schenen etc.
Als jullie als vuurwerkliefhebbers vuurwerk willen behouden zul je toch echt eerst naar jezelf moeten kijken.

Ook de overheid heeft boter op haar hoofd; in het verleden mochten de importeurs het in beslag genomen vuurwerk van particulieren die dat gekocht hadden in België bijvoorbeeld gewoon terugkopen bij de domeinen. (ministerie van financiën)
Omdat de domeinen geen opslag hadden kon dat dus gewoon weer verkocht worden.

Van de importeur in bovenstaande rechtszaak verschenen er direct na de oprichting in 2009 grote aantallen flowerbeds op de markt, niet gek dat justitie dan een onderzoek start, de lading waar deze rechtzaak over gaat is toen in 2012 uitgebreid besproken op bv. FPM, daar staan ook nog alle filmpjes uit de media op.

Op de facebook pagina van de marechaussee staat ook nog de foto met 10 pallets die direct uit een duitse bunkeropslag naar Nederland ging.

Inmiddels wordt er op internet ook al een naam genoemd van een importeur, deze ontkent.
Ik heb geen connectie met hun, ook geen belang, ik ben alleen wat gaan googlen.

De markt is een kwestie van vraag en aanbod; als liefhebbers vragen naar cobra's shells of flowerbeds zullen deze vanzelf aangeboden gaan worden, zo werkt dat nu eenmaal.

Momenteel is Nederland in gesprek met het oostblok en de zuidelijke landen om bepaald vuurwerk in te dammen.
Op dit moment is het nog zo dat als je een hele grote order plaats in het buitenland dat dit vaak gewoon geleverd wordt, het voorbeeld van Chappie over de lawinepijlen zit dus niet ver naast de waarheid.

Wat ik wel weet is dat er niet gelekt kan worden via professionele shows omdat je daar werkt met een vergunning, die moet worden aangevraagd met soort en aantal artikelen; aantallen, kleureffecten en nummers moeten kloppen.

Op elk effect, hoe klein ook, staat het vuurwerkbedrijf, importeur, effect, jaartal en productnummer.

Voor zo'n show wordt het vuurwerk op transport gezet, dit moet worden gemeld.
Op de schietlocatie heb je vervolgens handhavers van bv de provincie die toezien of de producten er ook zijn en worden ingezet.

Flink getwijfeld of ik deze reactie wel moest posten, misschien stoot ik wel wat mensen tegen het hoofd maar als je echt wil dat het consumentenvuurwerk moet blijven in Nederland, wees dan blij met de producten die er te koop zijn bij de detailhandel, hou je aan de afsteektijden, sloop niks en hou rekening met je medemens en dier.

Fric dat klopt maar neem bv duitsland daar wordt niet letterlijk genoteerd wat en hoeveel stuks er geschoten wordt.. Na controle stelt ook nix voor.
En ee zijn genoeg handelaren importeurs enzv die weten hoe ze moeten creatief boekhouden.

Top reactie, fric, ik vind dus ook dat dit allemaal benoemd moet worden. Bieien als dat vloeken in de kerk is. Het is hypocriet als een consument joelt dat vw gered moet worden maar zelf illegale stromen subsidieert, direct door door hen geïmporteerd ill spul te kopen, of indirect door hen geïmporteerd legaal spul te kopen. Dat voor illegaal import veroordeelde importeurs gewoon door kunnen gaan en zelfs op een vw forum het legale oog open blijft terwijl het illegale oog fijntjes dicht wordt geknepen vind ik absurd. Consumenten, forums en ook verkopers zouden eensgezindm moeten zijn om de rotte appels er zoveel mogelijk uit te werken. Dat niet doen, en enkel het wigen gewin en genot boven het algemeen doel olaatsen is hypocriet egocentrisme.

Edit: ik vind ook dat de overheid van veroordeelde consu importeurs hun importvergunning (hadden) moeten intrekken om de markt te zuiveren. Waarom ze dat niet deden/doen...?

Nou fric mooi stuk (nou zal ik hier wel weer in mijn eigen pootje schieten)in dit vuurwerk problematiek heeft naar mijn mening de staat ook wel enige schuld. Sinds de nederlandse war on crackers is de keus wel erg uitgepakt.er zou naar mijn mening wat meer draagvlak zijn in dit topic als men op gebied van knal niet teruggeschroefd was van mooi aanbod tot nu pruttelpoep.van de groep vuurwerkterroristen(in de ogen van de staat)een grote groep is die gebruikt maakt van het belgische aanbod om het nog wat op te leuken met oud en nieuw waaronder groepen huisvaders die zich netjes gedragen.en dat wat mij betreft het knalaanbod overdreven is teruggeschroefd in ons nederland.

Vroegah kostte een groot pak astronauten/kanonslagen ook nog zo'n 18 tot 25 gulden, dat werd toen een prijsstunt artikel totdat het een kwartje werd, logisch dat daar niet meer de maximale vulling van 2.5 gram zwart buskruit per stuk in ging maar vervangen werd door klei. Ook een artikel als het babypijltje is door de branche zelf de nek omgedraaid door de goedkopere vraag van de consument.

Back
Bovenaan