@Richardus; Allereerst een disclaimer: ik wil met dit bericht niemand valselijk beschuldigen en/of beledigen.
Wat wel vervelend is is dat alle vuurwerkliefhebbers over één kam geschoren worden.
De goeie hebben last van de kwaaie, dit wordt dan mooi uitgespeeld door figuren als Bonte.
Ook stoort het mij dat er vuurwerkschieters beschuldigt worden van het lekken van professioneel vuurwerk naar particulieren.
Deze gecertificeerde en gediplomeerde mensen zijn liefhebbers die net zoals de (meeste) importeurs hun best doen voor een goede zaak.
Zij hebben er geen enkel belang bij om vuurwerk te verstrekken.
Het illegale vuurwerk gaat toch echt per container en niet per stuk via een showtje.
Het opzetten van keurmerken als Vuurwerkcheck en Behoud Consumentenvuurwerk Nederland heeft natuurlijk geen enkele zin als je ook de zwarte markt bestiert.
Inderdaad vloeken in de kerk, schoppen tegen zere schenen etc.
Als jullie als vuurwerkliefhebbers vuurwerk willen behouden zul je toch echt eerst naar jezelf moeten kijken.
Ook de overheid heeft boter op haar hoofd; in het verleden mochten de importeurs het in beslag genomen vuurwerk van particulieren die dat gekocht hadden in België bijvoorbeeld gewoon terugkopen bij de domeinen. (ministerie van financiën)
Omdat de domeinen geen opslag hadden kon dat dus gewoon weer verkocht worden.
Van de importeur in bovenstaande rechtszaak verschenen er direct na de oprichting in 2009 grote aantallen flowerbeds op de markt, niet gek dat justitie dan een onderzoek start, de lading waar deze rechtzaak over gaat is toen in 2012 uitgebreid besproken op bv. FPM, daar staan ook nog alle filmpjes uit de media op.
Op de facebook pagina van de marechaussee staat ook nog de foto met 10 pallets die direct uit een duitse bunkeropslag naar Nederland ging.
Inmiddels wordt er op internet ook al een naam genoemd van een importeur, deze ontkent.
Ik heb geen connectie met hun, ook geen belang, ik ben alleen wat gaan googlen.
De markt is een kwestie van vraag en aanbod; als liefhebbers vragen naar cobra's shells of flowerbeds zullen deze vanzelf aangeboden gaan worden, zo werkt dat nu eenmaal.
Momenteel is Nederland in gesprek met het oostblok en de zuidelijke landen om bepaald vuurwerk in te dammen.
Op dit moment is het nog zo dat als je een hele grote order plaats in het buitenland dat dit vaak gewoon geleverd wordt, het voorbeeld van Chappie over de lawinepijlen zit dus niet ver naast de waarheid.
Wat ik wel weet is dat er niet gelekt kan worden via professionele shows omdat je daar werkt met een vergunning, die moet worden aangevraagd met soort en aantal artikelen; aantallen, kleureffecten en nummers moeten kloppen.
Op elk effect, hoe klein ook, staat het vuurwerkbedrijf, importeur, effect, jaartal en productnummer.
Voor zo'n show wordt het vuurwerk op transport gezet, dit moet worden gemeld.
Op de schietlocatie heb je vervolgens handhavers van bv de provincie die toezien of de producten er ook zijn en worden ingezet.
Flink getwijfeld of ik deze reactie wel moest posten, misschien stoot ik wel wat mensen tegen het hoofd maar als je echt wil dat het consumentenvuurwerk moet blijven in Nederland, wees dan blij met de producten die er te koop zijn bij de detailhandel, hou je aan de afsteektijden, sloop niks en hou rekening met je medemens en dier.