Enquête: 'Een verbod op knallen en vuurwerk? De meerderheid van de Duitsers is vóór.'

door Lorenz Wolf-Doettinchem | 8 juli 2025 | 06:20 uur

Nederland heeft onlangs een verbod op vuurwerk tijdens de jaarwisseling ingevoerd. De meeste mensen hier zullen het daarmee eens zijn – slechts één groep is er duidelijk tegen.
Rond de jaarwisseling van 2024/2025 gingen de Duitsers helemaal los: op oudejaarsavond staken ze raketten en vuurwerk af ter waarde van 195 miljoen euro. De Vereniging van de Pyrotechnische Industrie was tevreden met een omzetstijging van tien procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dierenactivisten en milieuorganisaties reageerden echter geschokt. Ze pleiten al langer voor een vuurwerkverbod, zoals de Nederlandse overheid enkele dagen geleden heeft aangenomen. Vanaf de jaarwisseling van 2026/2027 mogen particulieren daar geen vuurwerk meer kopen en afsteken.

Alleen jonge mannen zijn tegen een vuurwerkverbod​

59 procent van de Duitsers is voorstander van een soortgelijk verbod op vuurwerk in dit land . Dit was de uitkomst van een Forsa-enquête in opdracht van het tijdschrift Stern . 39 procent is tegen het verbod op privévuurwerk. Twee procent heeft geen mening. Vrouwen (67 procent) zijn aanzienlijk vaker voorstander van een verbod op vuurwerk dan mannen , hoewel mannen ook met een kleine meerderheid (51 tot 47 procent) voorstander zijn. Alleen onder jongere mannen (18 tot 29 jaar) is de situatie enigszins anders. Hier is 51 procent tegen een verbod en 48 procent vóór. Een blik op de partijvoorkeur laat zien dat aanhangers van de Linkse Partij het vaakst voorstander zijn van een einde aan privévuurwerk (86 procent), terwijl AfD-kiezers de enige groep zijn die duidelijk tegen een verbod is (60 procent).

Naast dieren- en natuurbescherming speelde ook geweld op oudejaarsavond een rol in de beslissing in Nederland . Er zijn herhaaldelijk aanvallen geweest op politieagenten, brandweerlieden en ander personeel van hulpdiensten met vuurwerk. In Duitsland hebben de discussies zich ook gericht op de verwondingen die herhaaldelijk optreden bij het afsteken van vuurwerk. De pyrotechnische lobby wijst er echter op dat illegaal geïmporteerd of zelfgemaakt vuurwerk vaak betrokken is bij dodelijke en ernstige verwondingen. De Conferentie van Ministers van Binnenlandse Zaken kon drie weken geleden geen overeenstemming bereiken over een verbod. In Duitsland mag vuurwerk aan particulieren worden verkocht op de drie werkdagen vóór oudejaarsavond en nieuwjaarsavond. Het mag alleen worden afgestoken op 31 december en 1 januari.

De gegevens werden op 3 en 4 juli telefonisch verzameld door markt- en opinieonderzoeksbureau Forsa in opdracht van Stern Magazine en RTL Deutschland. De steekproefomvang bedroeg 1.000 respondenten. Statistische foutmarge: +/- 3 procentpunten. Dit maakt het onderzoek representatief.

boellerverbot-feuerwerksverkauf -stern.de.jpg

In Duitsland is vuurwerkverkoop momenteel toegestaan op de laatste drie werkdagen van het jaar en op oudejaarsavond. Een verbod op vuurwerk wordt al geruime tijd besproken.
© Volker Schlichting / Imago Afbeeldingen

Enquette Stern.de - Vuurwerkverbod_1.JPG Enquette Stern.de - Vuurwerkverbod_2.JPG

Bron: Stern.de
Artikel: https://www.stern.de/politik/boelle...hrheit-der-deutschen-ist-dafuer-35873168.html

Het is een kwestie van tijd voor ook bij onze omringende landen een vuurwerkverbod geldt, en alles via de illegale handel ons, en de andere landen binnen komt.

Dus ze hebben een steekproef van 1000 gepakt waar ook nog eens een foutmarge bij zit van 3%, dat kan toch niet representatief zijn voor alle Duitsers, ook al zeggen ze van wel?
Voor een populatie ter grootte van Duitsland (80,28 miljoen) heb je bij een ingecalculeerd foutmarge van 3% en betrouwbaarheid van 95% een steekproef van 1068 personen nodig.

Dus het kan mits je echt willekeurig je steekproef neemt. Dus niet 1000 personen voor een vuurwerkwinkel gaan vragen en ook niet 1000 personen de bijeenkomst van een milieu partij.

En ter illustratie bij 1% foutmarge, en 99% betrouwbaarheid zal je steekproef grote 16584 moeten zijn.

Voor een populatie ter grootte van Duitsland (80,28 miljoen) heb je bij een ingecalculeerd foutmarge van 3% en betrouwbaarheid van 95% een steekproef van 1068 personen nodig.

Dus het kan mits je echt willekeurig je steekproef neemt. Dus niet 1000 personen voor een vuurwerkwinkel gaan vragen en ook niet 1000 personen de bijeenkomst van een milieu partij.

En ter illustratie bij 1% foutmarge, en 99% betrouwbaarheid zal je steekproef grote 16584 moeten zijn.
Het kan dus niet, want de schifting is ook al hierdoor gedaan, de lezers, kijkers, gebruikers van: Stern Magazine en RTL Deutschland.

O gaan ze het zo proberen te doen. In Duitsland dezelfde artificiele "discussie"op gang brengen.

Ik vind geweld tegen hulpverleners en politie echt verwerpelijk maar ik hoop dat de praktijk gaat uitwijzen dat tuig op een andere manier rotzooi gaat trappen met oud en nieuw. Mijn tolerantie voor pleziertjes van anderen die ik minder leuk vind is vanaf nu nul, verbied dan meteen alles maar wat leuk is en pak door.

Echt alles wat saamhorigheid en plezier geeft moet verboden worden. Straks allemaal gezellig in totale stilte opgehokt zitten om 00.00 met drones en overal politie om de bevolking onder de duim te houden...bah..

O gaan ze het zo proberen te doen. In Duitsland dezelfde artificiele "discussie"op gang brengen.

Ik vind geweld tegen hulpverleners en politie echt verwerpelijk maar ik hoop dat de praktijk gaat uitwijzen dat tuig op een andere manier rotzooi gaat trappen met oud en nieuw. Mijn tolerantie voor pleziertjes van anderen die ik minder leuk vind is vanaf nu nul, verbied dan meteen alles maar wat leuk is en pak door.

Echt alles wat saamhorigheid en plezier geeft moet verboden worden. Straks allemaal gezellig in totale stilte opgehokt zitten om 00.00 met drones en overal politie om de bevolking onder de duim te houden...bah..
die fase hebben we toch al een paar jaar geleden gehad? een boete voor ongeoorloofd op straat zijn....

Nou ik ben benieuwd hoe de Pyro community (youtubers) daar op de baricaden gaan springen. Ik volg een aantal duitse youtube kanalen

Ik vind geweld tegen hulpverleners en politie echt verwerpelijk maar ik hoop dat de praktijk gaat uitwijzen dat tuig op een andere manier rotzooi gaat trappen met oud en nieuw.
Ook als bij de jaarwisseling 2026-2027 zou blijken dat een verbod op consumentenvuurwerk het aantal incidenten niet heeft doen verminderen of zelfs heeft verergert dan draaien ze dat vuurwerkverbod toch niet terug.

Het gaat bij partijen zoals GroenLinks en Partij voor de Dieren niet om de hulpverleners.

Zijn gebruiken het momentum om hun milieu / dieren welzijn doelen voor elkaar te krijgen. Ik heb ze de afgelopen 15 jaar zelden horen praten over de hulpverleners enkel over hoe slecht het is voor het milieu en de dieren.

Dat er een verbod zat aan te komen, zagen we wel aan komen echter de reden voor een verbod nu, is wel treurig.

Het gaat bij partijen zoals GroenLinks en Partij voor de Dieren niet om de hulpverleners.

Zijn gebruiken het momentum om hun milieu / dieren welzijn doelen voor elkaar te krijgen. Ik heb ze de afgelopen 15 jaar zelden horen praten over de hulpverleners enkel over hoe slecht het is voor het milieu en de dieren.

Dat er een verbod zat aan te komen, zagen we wel aan komen echter de reden voor een verbod nu, is wel treurig.
Zij hebben samen met de mainstream media het consumentenvuurwerk onterecht in een kwaad daglicht gesteld en de Nederlandse bevolking voorgelogen en nog erger, een groot deel van de Nederlandse bevolking is er nog in getrapt ook.

Het zelfde gezeik wat we hier 5 a 10 jaar geleden hier ook hebben dus.
eigenlijk hoef je het niet eens te lezen om te weten hoe het verhaal verder af loopt.
Sterker nog je kunt het op laats wel dromen

Ook als bij de jaarwisseling 2026-2027 zou blijken dat een verbod op consumentenvuurwerk het aantal incidenten niet heeft doen verminderen of zelfs heeft verergert dan draaien ze dat vuurwerkverbod toch niet terug.
Sterker nog, het nieuws zal 1 januari 2027 zo bewerkt worden dat het verbod sowieso een daverend succes blijkt. Let maar op.

Sterker nog, het nieuws zal 1 januari 2027 zo bewerkt worden dat het verbod sowieso een daverend succes blijkt. Let maar op.
Als heel Nederland afbrand is het verbod hetgeen wat alle problemen opgelost heeft in Nederland. Want je gaat toch niet toegeven dat je fouten maakt en sommige dingen niet kloppen

Back
Bovenaan