Einde van producten in kooi.

Ik zie dat er wat onduidelijkheid is. Ik ga nu de winkel niet noemen maar er zijn afspraken gemaakt over welke batch we zouden krijgen en dat was de 2024 batch met kooi. Ik bedoel ook niet direct om zomaar geld terug te vragen maar ik was gewoon benieuwd.
Dan zou het flauw, en een koude douche, zijn van de beste man als hij niet in overleg met je zou gaan :)

Ik hoop dat er gewoon rest voorraad kooien uitgeleverd mag worden want er is niet altijd een kooiloze variant beschikbaar.

Tevens de hoop dat er een aantal freakwinkels deze kooi producten on hold hebben en we halverwege November nog wat mooie kooi producten aangeboden krijgen.

In essentie zit er geen echt verschil tussen een stuk vuurwerk met en zonder kooi,behalve de kooi.
Het gaat over zulke minime potentiele verschillen van de inhoud van die tubes,dat je er volgens mij vrij weinig van merkt.
Behalve dan dat iets met kooi 1,4 is en iets zonder 1.3 als ik het me goed herinner.

In essentie zit er geen echt verschil tussen een stuk vuurwerk met en zonder kooi,behalve de kooi.
Het gaat over zulke minime potentiele verschillen van de inhoud van die tubes,dat je er volgens mij vrij weinig van merkt.
Behalve dan dat iets met kooi 1,4 is en iets zonder 1.3 als ik het me goed herinner.
volledig mee eens, vorige week bij de demo knalde el gato er alles dubbel en dwars uit. en blijkbaar is dat 1.4G kooiloos weet niet of hier in DE andere regels voor zijn.

volledig mee eens, vorige week bij de demo knalde el gato er alles dubbel en dwars uit. en blijkbaar is dat 1.4G kooiloos weet niet of hier in DE andere regels voor zijn.

volgensmij zit el gato in stahlkafig als ik het goed heb..
want als dat kooiloos is dan snap ik niet waarom hier dan afgelopen jaren alles in een kooi zat met zo'n burst
nu is bijna alles 5% dus van max 2 gr naar 0.75gr burst?
(correct me if i'm wrong)

Wat een kul, de regels zijn gewoon online te vinden. 1.3G --> max. 25% van de tube inhoud voor burst. 1.4G --> max. 5% van de tube inhoud voor burst. Dit is volgens de UN ADR default lijst.

En men moet zich ook beseffen dat je gewoon aan de Chinees kan vragen er wat meer burst in te gooien dan dat je op je papier werk zet. Zal niet de eerste keer zijn in vuurwerkland. Sterker nog, heb eens een onderzoek gezien (heb ik denk ik nog wel op de PC) waarin bombettes werden open gemaakt om te kijken wat de afwijking burst is t.o.v. opgegeven. Vrijwel alles bevatte meer burst. Maar owee, en eigenlijk terecht, als je daar op betrapt wordt. Maar voor ons liefhebbers zorgt dat natuurlijk voor producten die wij in herinnering hebben.

Edit: dit betreft alleen de gevarenklasse en geen absolute grenswaarden in massa zoals bijvoorbeeld in het RAC.

Laatst bewerkt:
Vond Riakeo er niet aan onder doen hoor.
Ik heb alleen de elegance op een demo gezien. Vond die wel qua burst anders dan een kooibak. Maar goed, ik heb ze niet beiden naast elkaar in de straat gehad, dus ik kan die vergelijking ook niet eerlijk maken.

Doet trouwens niets af aan de kwaliteit van de elegance (en wellicht overige riakeo producten).

Zie in Duitsland duidelijk verschil tussen 1.3 en 1.4 al is El Gato een uitzondering en vast nog wel een aantal andere blokken/cakes.

Dan had er gewoon een kooi om gemoeten. Ook Riakeo heeft geen magic flash wat harder knalt in een kleinere hoeveelheid

Dankje heel fijn te lezen dat er nog heldere liefhebbers zijn in ons midden.
Feit is dat Reakeo wel redelijk presteert op kooiloos. (Kan natuurlijk ook mogelijk zijn in andere kwaliteit fabrieken, )
Is dat de fabrikant zeer zuivere chemicaliën gebruiken,
wat resulteert in een aardig nette verspreiding en een redelijke strakke burst op minimale hoeveelheid flash.
Ook is het type ster wat gebruikt wordt nog een factor die kan mee spelen, een blauwe ster brand heter en zal dus ook extra (onbedoelde) bijdragen leveren aan een goede burst,
dit gelt ook voor blink sterren, het geeft net dat beetje extra power.

Met creatief gebruik kun je binnen de wetgeving echt nog wel een goed product Produceren!
Maar random 2gram burst er in knikkeren is natuurlijk veel makkelijker en dat is al die tijd door de Chinezen gedaan.
Daarmee verspreidt letterlijk elke ster goed.

Al met al er is nog veel mogelijk maar het klinkt wat minder krachtig

Dankje heel fijn te lezen dat er nog heldere liefhebbers zijn in ons midden.
Feit dat Reakeo wel redelijk presteert op kooiloos. (Kan ook mogelijk zijn in andere kwaliteits fabrieken) dat ze zeer zuivere chemicaliën gebruiken, wat resulteert in een aardig nette verspreiding en een redelijke burst op minimale hoeveelheid flash.
Ook is het type ster er in nog afhankelijk, een blauwe ster brand heter en zal dus ook extra (onbedoelde) bijdragen leveren aan een goede burst, dit gelt ook redelijk voor blink sterren, het geeft net dat beetje extra power.

Met creatief gebruik kun je binnen de wetgeving echt nog wel een goed product Produceren! Maar random 2gram burst er in knikkeren is natuurlijk veel makkelijker en dat is al die tijd gedaan. Daarmee verspreidt letterlijk elke ster goed.

Al met al er is nog veel mogelijk maar het klinkt wat minder krachtig
Blauw heeft toch juist lagere temperaturen nodig? :)

Blauw heeft toch juist lagere temperaturen nodig? :)
Nogal offtopic, maar wel erg interessant:
Blauw heeft inderdaad een veel lagere temperatuur nodig. Maar juist de bandbreedte qua temp is beperkt, dat maakt het zo moeilijk.

Mijn scheikunde dagen liggen ver achter mij, maar even online zoeken bracht mij dit:

Blauw
Koperverbindingen (bijv. koper(I)chloride).
De moeilijkste kleur. Vereist een specifiek en nauw temperatuurbereik, vaak relatief "koeler" (tussen de 600-800 °C), om de koperverbinding intact te houden lang genoeg om blauw licht uit te stralen. Hogere temperaturen vernietigen de benodigde moleculaire structuur, waardoor de kleur verdwijnt. Dit is het moeilijkste temperatuurbereik om te handhaven in pyrotechniek, om de volgende redenen:

- Gevoeligheid van koperverbindingen: De blauwe kleur wordt veroorzaakt door koperverbindingen, meestal koper(I)chloride. Deze verbindingen zijn erg gevoelig voor temperatuurschommelingen.
- Optimaal versus te heet: De temperatuur moet hoog genoeg zijn om de koperverbinding te laten verdampen en licht uit te stralen, maar niet te hoog. Als het vuurwerk te heet brandt (boven ongeveer 1200 °C), valt de koperchlorideverbinding uiteen en verdwijnt de blauwe kleur, wat resulteert in een fletsere of witte gloed.
- Balans: Pyrotechnici moeten de chemische mix (brandstof en oxidator) zorgvuldig balanceren om de gewenste temperatuur te bereiken en te behouden, wat blauw vuurwerk zeldzamer en duurder maakt dan andere kleuren

Rood
Strontiumzouten (bijv. strontiumnitraat of carbonaat), soms lithiumzouten.
Vereist lagere temperaturen dan blauw; de temperatuur moet nauwkeurig worden beheerd om de rode emissie te optimaliseren.
Aanvulling:
Chemische samenstelling is bepalend: De aanwezigheid van strontiumionen is cruciaal voor de rode kleur, niet een specifieke temperatuurwaarde die verschilt van andere kleuren.
Rode kleur in vuurwerk wordt gecreëerd door atomaire emissie, wat een chemische reactie is die nog steeds hoge temperaturen vereist om te verdampen en te gloeien

Oranje
Calciumzouten (bijv. calciumchloride)
Vergelijkbaar met rood, binnen het algemene bereik van 1000-2000 °C.

Geel
Natriumzouten (bijv. natriumoxalaat of -nitraat).
Produceert een heldere, consistente kleur over een breed temperatuurbereik binnen vuurwerk.

Groen
Bariumzouten (bijv. bariumchloride, bariumnitraat).
Vereist specifieke omstandigheden om de emissie van het bariumion te maximaliseren

Leuk compact stukje over welke kleuren welke chemicaliën bevatten: https://showtimefireworks.co.uk/the...ur Production,and, consequently, their colour.

Al vind ik de omschrijving bij rood juist verrassend icm oranje. Daarom een aanvulling toegevoegd in bovenstaande.
@3xh : heb jij de kennis paraat? Of literatuur die hier uitsluitsel op geeft?

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan