één Europa voor vuurwerk

1000 gram zal niet verkeerd zijn:D je maakt dan mooiere grotere blokken met veel shots. en wat die pijlen betreft. Die mogen van mij gestolen worden :P Ik houd niet van die dingen. Levensgevaarlijk! heb er namelijk ervaring mee. Doe mij maar cakes met meer tubes en inhoud. daar kun je meer mee vind ik.

Probleem in Nederland is dat het vuurwerk alleen groter wordt en niet zwaarder.
Als ze nu eens gaan kijken naar de voorschriften van div stukken vuurwerk.
Zo mag er maar maximaal 15gr PTS per tube gebruikt worden.
Ik ben van mening dat ze de cake's beter moeten stabiliseren en dan 25gr pts per tube zouden moeten gaan hanteren,Ik denk dat je op die manier ook veel beter de iligale invoer tegen gaat.
Pijlen idem gewoon 75gr of vervangen door groote single shots met 100gr aangezien een single shot veel minder risico met zich meebrengt.
CC Crackers/matten/rollen gewoon de originele toestaan want wat stellen die aangepaste rollen uit NL nou voor.
Ik denk zelf dat we er in NL alleen maar op vooruit kunnen gaan aangezien we 1 van de strengste landen in de EU zijn qua vuurwerk regelgeving.

Gewoon idd de tube inhoud naar 25 gram brengen. Singelshots tot 2 inch toestaan en pijlen VERBIEDEN!!!!

Het zou mooi zijn. Als het hier in nederland nu ook gewoon het hele jaar vrij te koop zou zijn. En we naar de gemeente zouden kunnen stappen om wat af te kunnen steken tijdens bruiloften, verjaardagen etc. Denk dat veel freaks waar onder ik , toch altijd de droom heeft gehad om een eigen winkeltje te kunnen starten in Nederland:wink:

Lijkt me niks aan. Het is leuk dat je er naar uit kijkt dat je het ein de lijk mag gaan ophalen bij je verkooppunt. Dat maakt het voor mij juist zo spannend en leuk om naar uit te kijken:cool:

Kan iemand mij even iets uitleggen:

waarom mag een single shot wel max. 40 gram bevatten (zoals m.o.a.b) en een cake met meerdere tubes maar maximaal 15 gram per shot bevatten?

Kan iemand mij even iets uitleggen:

waarom mag een single shot wel max. 40 gram bevatten (zoals m.o.a.b) en een cake met meerdere tubes maar maximaal 15 gram per shot bevatten?

Een singleshot mag wettelijk 50gr pts bevatten.
De reden hiervoor zijn.

Er is minder risico voor bv,zoals bij een pijl die uitwijkt of terug komt.
Een single shot is ook minder gevoelig voor wind in vergelijking met pijlen.

Waarom dit niet in cake's wordt gedaan is om het volgende.
Bij een single shot blijft het dus bij 1 schot,Zou het een cake betreffen volgen er dus meerdre schoten en bij een tubeburst o
is het dus een groot risico omdat de rest van de cake door de straat kan vliegen.Al kan dit met de bestaande legale cake's ook gebeuren.

Eenheid van vuurwerk
donderdag 11 december 2008, 13:31
Vorig jaar is de Europese normcommissie CEN/TC 212 ‘Pyrotechnic articles’ gestart met de ontwikkeling van normen voor vuurwerk. Deze normen worden aangewezen door de Europese richtlijn 2007-23-EC, ' On the placing on the market of pyrotechnic articles'.

Werkgroepen
CEN/TC 212 bestaat uit vijf werkgroepen:
WG 1: Fireworks, category 1 -3 (Duitsland heeft de leiding)
WG 2: Fireworks, category 4 (Frankrijk en Italië hebben de leiding)
WG 3: Theatrical pyrotechnic articles, category T1 and T2 (Verenigd Koninkrijk heeft de leiding)
WG 4: Pyrotechnic articles for vehicles (Frankrijk heeft de leiding)
WG 5 : Other pyrotechnic articles, category P1 and P2 (Frankrijk heeft de leiding)

CEN/TC 212 heeft in 2008 twee keer vergaderd en de bijbehorende werkgroepen hebben afgelopen jaar vier keer vergaderd. De vergaderingen vinden plaats in heel Europa.

Actieve bijdrage vanuit Nederland
Nederland levert een actieve bijdrage aan alle vijf de werkgroepen. De nadruk ligt hierbij op werkgroep 1, consumentenvuurwerk. De werkdocumenten van consumentenvuurwerk worden in februari 2009 naar CEN gestuurd. Daar worden de documenten als normontwerp gepubliceerd.
Daarna worden Technical Reports van WG 2 – WG 5 voor de laatste stemming uitgestuurd. Vervolgens bepalen deze werkgroepen welke normen er gemaakt zullen worden.

De volgende organisaties zijn actief betrokken:
- Ministerie van VROM
- TNO
- PVPT
- International Quality Assurance bv
- Vereniging Evenementenvuurwerk NL
- DHV
- RIVM
- VC-vuurwerk
- Broekhoff Vuurwerk
- Lesli Vuurwerk
- Genius Airbagtest bv
- Stiba
- Ministerie van Verkeer en Waterstaat

ziet er goed uit. Ben erg benieuwd! We hoeven ons nergens druk over te maken zie je wel. Ze zijn nog steeds actief bezig hiermee. Dus een verbod zal er wel niet komen :bye:

Als je het via dat systeem gaat doen (16 jaar mogen wel harde knallers kopen) dan gaan de mensen die 16 jaar of ouder ook gewoon het knalvuurwerk aan jongere mensen verkopen, dus je lost er dan niks mee op.

Nouja, ik vind het onzin dat dat gaat gebeuren.

Helemaal geen onzin. Het is alleen maar goed dat er voor vuurwerk een Europees regelement komt.
Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat lopen.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het toestaan van 1000 gram cakes! waarbij de inhoud per tube NIET veranderd hoeft te worden.
Met een maximale vulling van 15gram zijn zeer mooie effecten te verkrijgen. Het grote nadeel van het huidige vuurwerk is dat ze zo snel zijn afgelopen.
Indien er stevige cakes toegestaan zijn hebben we eindelijk mooie cakes die ook nog lang genoeg duren.

Denk dat er genoeg mensen hiervoor niet meer naar het buitenland hoeven.
Vuurpijlen zijn zeer leuk maar wellicht is het beter om ze te verbieden en te vervangen door shellkitjes.
de nederlandse knaller moeten gewoon iets harder worden willen ze invoer van illegale knallers tegengaan. De meeste rotjes e.d. zijn gewoon ronduit lachwekkend.

Helemaal geen onzin. Het is alleen maar goed dat er voor vuurwerk een Europees regelement komt.
Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat lopen.

Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het toestaan van 1000 gram cakes! waarbij de inhoud per tube NIET veranderd hoeft te worden.
Met een maximale vulling van 15gram zijn zeer mooie effecten te verkrijgen. Het grote nadeel van het huidige vuurwerk is dat ze zo snel zijn afgelopen.
Indien er stevige cakes toegestaan zijn hebben we eindelijk mooie cakes die ook nog lang genoeg duren.

Denk dat er genoeg mensen hiervoor niet meer naar het buitenland hoeven.
Vuurpijlen zijn zeer leuk maar wellicht is het beter om ze te verbieden en te vervangen door shellkitjes.
de nederlandse knaller moeten gewoon iets harder worden willen ze invoer van illegale knallers tegengaan. De meeste rotjes e.d. zijn gewoon ronduit lachwekkend.

joszie een 1000 grammer gaat dan in nederland dan zeker 200 tot 250 euro kosten?
dat gaat niet werken + dat ie dan over de 10 kg regel gaat(niet dat iemand zich aan die achterlijke regel houd) en shellkitjes zijn te gevaarlijk voor leken
te verleidelijk dat lange lont

Ik denk eerder dat de prijs en kwaliteit erg is in nederland

je betaald al snel 100 euro voor een mooie cake, in vergelijking tot BE kost dit niet duurder dan 50 euro, tenzij je naar extremen toe gaat van flowerbeds.

In nederland is het sowieso te duur voor wat je krijgt.
Mochten ze het gelijktrekken dan komen de handelaren toch wel.
Het in het illegaal werken zou geen verschil maken, zie drugs en noem maar op.
Het is _altijd_ wel verkrijgbaar.

Ik heb geen hoop in het EU parlement laat staan als ze het met vuurwerk gaan bemoeien.

Viva la revolution :angry:

dus zeg maar ik ben 13 dus ik mag alleen naar de desbetrefende wnkel gaan en rotjes en grondbloemen enz kopen?..

dus zeg maar ik ben 13 dus ik mag alleen naar de desbetrefende wnkel gaan en rotjes en grondbloemen enz kopen?..

Naar ik aanneem zal dat vuurwerk in de categorie boven de 16 vallen.
De categorie van 12 tot 16 jaar zal wel schertsvuurwerk (trektouwtjes, knalerwten etc.) bevatten.

ik hoop persoonlijk op shellkitjes van 50 mm (2 inch) Er zijn zat landen waar dit te krijgen is. Dus er is een kans dat door de nieuwe wetgevind in nederland straks ook shellkitjes te krijgen zijn.

Laatst bewerkt:
ik vind shellkitjes veel veiliger dan vuurpijlen en ik heb genoeg shellkitjes gezien met gewoon visco lont

Gewoon idd de tube inhoud naar 25 gram brengen. Singelshots tot 2 inch toestaan en pijlen VERBIEDEN!!!!

Waarom nou pijlen verbieden?? Ik vind gewoon dat pijlen moeten blijven en veiliger gemaakt moeten worden, dan maar wat meer geld betalen, dat heb ik er wel voor over. Als pijlen werden verboden zou vuurwerk voor mij helemaal niet zo leuk meer zijn en dan is mijn hobby weg:cry:. Het stijggeluid van een vuurpijl is voor mij het echte oud en nieuw geluid. En door ze perfect te uitbalanceren zouden ze zeker niet onveilig zijn. Die shellkitjes en single shots zou ik ook wel leuk vinden, maar de vuurpijl ...........daar kan niets tegenop. Variatie in vuurwerk vind ik het leukste vuurwerk. Dat zou zonder vuurpijlen vrijwel onmogelijk zijn.
Snutareen.

Back
Bovenaan