Dreigt er dit jaar weer een verbod op ontsteken vuurwerk?

Netjes verwoord beter kan ik het niet doen. Ik dacht het grotendeels, jij typt het.
Nou ik ga een eind met je mee, maar dit is meer dan onderbuikgevoel. Dit gaat al naar feiten, vorigjaar werd er een verbod ingevoerd om de zorg te ontlasten omdat de IC's vol lagen en liepen, zet ik dit af tegens nu, dan zie je exact hetzelfde ontstaan... de IC's lopen vol, de besmettingen lopen op. Verschil zit hem nu alleen in het feit dat de IC's minder kunnen opvangen omdat er veel zorgmensen ziek thuis zitten of met gierende banden weg zijn gegaan. Kortom, dit begint wel aardig feitelijk te worden, dan rest de discussie "durven en gaan ze het weer doen" en hoeveel is de belofte waard van Funnyhouse dat het eenmalig was?

Nou ik ga een eind met je mee, maar dit is meer dan onderbuikgevoel. Dit gaat al naar feiten, vorigjaar werd er een verbod ingevoerd om de zorg te ontlasten omdat de IC's vol lagen en liepen, zet ik dit af tegens nu, dan zie je exact hetzelfde ontstaan... de IC's lopen vol, de besmettingen lopen op. Verschil zit hem nu alleen in het feit dat de IC's minder kunnen opvangen omdat er veel zorgmensen ziek thuis zitten of met gierende banden weg zijn gegaan. Kortom, dit begint wel aardig feitelijk te worden, dan rest de discussie "durven en gaan ze het weer doen" en hoeveel is de belofte waard van Funnyhouse dat het eenmalig was?

Dat is de vraag hoeveel is het woord van Grapperhaus waard, dat weet ik ook niet. Maar de cijfers blijven wel even oplopen omdat ze de maatregelen niet gelijk hebben ingevoerd. En je heb nog te maken met incubatietijd van 2 weken. Zei het al eerder ik heb geen glazenbol ik weet ook niet meer. Maar zet vorig jaar ook niet af met nu omdat er gevaccineerden zijn en de situatie ietsjes anders maakt met 0 vorig jaar. Maar goed de maatregelen, of ze hebben geholpen weten we misschien begin december ga wel met jou verhaal mee de cijfers moeten dalen absoluut. Het enige wat we kunnen doen is kalm blijven en gewoon afwachten meer kunnen we niet doen

Dat is de vraag hoeveel is het woord van Grapperhaus waard, dat weet ik ook niet. Maar de cijfers blijven wel even oplopen omdat ze de maatregelen niet gelijk hebben ingevoerd. En je heb nog te maken met incubatietijd van 2 weken. Zei het al eerder ik heb geen glazenbol ik weet ook niet meer. Maar zet vorig jaar ook niet af met nu omdat er gevaccineerden zijn en de situatie ietsjes anders maakt met 0 vorig jaar. Maar goed de maatregelen, of ze hebben geholpen weten we misschien begin december ga wel met jou verhaal mee de cijfers moeten dalen absoluut. Het enige wat we kunnen doen is kalm blijven en gewoon afwachten meer kunnen we niet doen

Vergeet de maatregelen maar van de afgelopen persconferentie, die helpen niks.

Pas de volgende stap gaat wat teweeg brengen verwacht ik.

ach, ik kan me er allemaal niet druk om maken. Vorig jaar was voor mij uiteindelijk een van de beste oud en nieuws ooit...

ook dit jaar zal het echt niet anders zijn...hele generaties zijn opgegroeid met vuurwerk afsteken, dus die liefhebbers gaan toch wel afsteken. En dat geldt ook voor mij.

Ik denk wel dat iedereen er rekening mee moet houden dat we over een x aantal jaar gewoon een ander soort oud en nieuw hebben. Maar daar hoeven de meesten hier zich geen zorgen over te maken. Vergelijk het met roken... de huidige rokers zullen niet stoppen..althans het gros ervan...maar de nieuwe generatie die opgroeid rookt bijna niet meer. Ik denk dat dit uiteindelijk ook met vuurwerk afsteken het geval zal zijn.

Zeg ik toch ook ik weet het allemaal ook niet, zie het wel hoe en wat. En heb ook geen oordeel werken de maatregelen ja of nee dat weten ze veel later niet binnen een week.

Ik heb vroeger altijd het grootste plezier gehad in de hele hobby.
Maar van hobby komt passie. Die krijg je moeilijk uit de ziel getrokken. Zelfs de overheid zal dit niet kunnen bewerkstelligen.
Ik vrees met de coronasituatie nu, voor het ergste weer, net zoals vorig jaar. En volgend jaar in heel de benelux en duitsland (iets later dan hier) een verbod, ook voor milieu, dieren etc.
Goed idee misschien om op "kerstvakantie" te gaan voor een paar dagen naar een land waar het afsteken nog wel mag. 3 of 4 dagen polen oid. Heb je er nog sneeuw en glühwein bij zelfs ook nog.Ik ben vóór. Denk ook wel dat meerdere mensen dat in de toekomst gaan doen.

Je ziet ook maar de helft van de mensen zich aan de simpelste maatregelen (afstand/mondkapje) houden, en juist het gedrag geeft nu de doorslag voor wel/niet verdere maatregelen.

Zijn de meeste nou echt zo dom of lijkt dat maar zo scenario klopt @Richardus, ik zit ook vol bewondering te kijken naar zulke mensen.

Maar ik denk dat een korte lockdown onvermijdelijk is als ik het nieuws moet geloven. Maar dan zal die deze maand in moeten gaan tot 4 december dan kan de kerstshow en kerstboomverkoop nog op 5 december. Dan misschien hebben na de lockdown een kansje. Ze praten wel over de lockdown maar Hugo de Jonge wil de gevaccineerde het niet aandoen

Laatst bewerkt:
Zijn de meeste nou echt zo dom of lijkt dat maar zo scenario klopt @Richardus, ik zit ook vol bewondering te kijken naar zulke mensen.

Maar ik denk dat een korte lockdown onvermijdelijk is als ik het nieuws moet geloven. Maar dan zal die deze maand in moeten gaan tot 4 december dan kan de kerstshow en kerstboomverkoop nog op 5 december. Dan misschien hebben na de lockdown een kansje. Ze praten wel over de lockdown maar Hugo de Jonge wil de gevaccineerde het niet aandoen
Daar zit eigenlijk mijn grootste zorg. Een vuurwerkverbod is een minder ingrijpende maatregel en verwacht eerlijk gezegd dat ze dit eerder in gaan zetten dan andere maatregelen. Ook omdat ze in de overtuiging leven dat een verbod de druk op de zorg vermindert.

Ik heb het al vaker gezegd: ik zie enkelen die zich hé-le-maal gek lopen te maken. Dat fb-bericht slaat nergens op. Er is door niets en niemand afgekondigd dat 12 november bekend wordt gemaakt dat er wel of geen verbod komt. Dat lopen er enkelen zichzelf wijs te maken die er vervolgens bloedzenuwachtig over lopen te doen. Nergens voor nodig, echt paniekvoetbal zoals heho aangeeft. Enige wat er over een vuurwerkverbod gezegd is betreft Bruls en die man van pvdd, en die nemen jullie nu echt serieus? Kom op, laat je niet gek maken. Er is geen concrete aanwijzing die richting een verbod wijst. Alles wat je nu voelt is onderbuikgevoel. En bij mij rommelt dat onderbuikgevoel soms ook wel wat. Maar als ik dan naar de feiten en berichten kijk die nu over een vuurwerkverbod gaan, dan ben ik er over het algemeen niet zo bang voor. Er moeten eerst echt nog wel andere maatregelen genomen worden (zonder dat die vervolgens voldoende resultaat geven) voordat een vuurwerkverbod concreet en serieus overwogen wordt.

Wat mij betreft klopt bovenstaande nog steeds. Laten we elkaar niet de kop gek maken omdat de persconferentie toevallig op (ongeveer) hetzelfde moment wordt gehouden als vorig jaar (toen er een vuurwerkverbod werd afgekondigd) en er malloten zijn die roepen dat een verbod de handhaving/zorg ontlast...

Wat mij betreft klopt bovenstaande nog steeds. Laten we elkaar niet de kop gek maken omdat de persconferentie toevallig op (ongeveer) hetzelfde moment wordt gehouden als vorig jaar (toen er een vuurwerkverbod werd afgekondigd) en er malloten zijn die roepen dat een verbod de handhaving/zorg ontlast...

Goed gezegd kerel. Top kort maar krachtig maar netjes gezegd.

@Paul1985 ik snap je vrees en heb je stukje gelezen. Vorig jaar was de media op volle toeren dat is 1 en zaten we in een intelligente lockdown. In feite was vuurwerk vorig jaar kansloos en bij uitstek al verboden. De spoedwet die we hadden maakte mogelijk dat en niet vervoert mocht worden en een afsteekverbod. We hebben immers de spoedwet niet meer dat het zo een succes was om doorgevoerd te worden.

Daarom zet ik vorig jaar niet af met dit jaar omdat er zo een groot contrast is als ik het ga vergelijken. Vrijdag is er een persconferentie en per toeval inderdaad is vorig jaar het doek gevallen maar nu is alles compleet anders in alle opzichten en kijken hoe de politiek daar nou is mee omgaat. Verwacht zelf dat we een normale december krijgen eigenlijk gepaard met een tijdelijk lockdown van 2 weekjes max die december voor iedereen mogelijk maakt.

Maar geef je 1 tip mee het is vaker gezegd ik snap de zorgen maar laat je niet gek maken omdat er per toeval een geluidje te horen is. Zolang de media stil is is er niet veel aan de hand tot nog toe.

Maar nogmaals denk dat we een normale december wel gaan krijgen.

Daarom zet ik vorig jaar niet af met dit jaar omdat er zo een groot contrast is als ik het ga vergelijken. Vrijdag is er een persconferentie en per toeval inderdaad is vorig jaar het doek gevallen maar nu is alles compleet anders in alle opzichten en kijken hoe de politiek daar nou is mee omgaat. Verwacht zelf dat we een normale december krijgen eigenlijk gepaard met een tijdelijk lockdown van 2 weekjes max die december voor iedereen mogelijk maakt.

Dat is wel een heel goed punt ja, die spoedwet die is al niet meer. Ik hoorde ook een discussie op de radio hierover dat kabinet op dit moment helemaal niet zo veel mogelijkheden meer heeft om in te grijpen, moeten ze eerst wetswijziging er door krijgen. Dat maakt het nu wel heel anders.

Evenementen zoals Sinterklaas, carnaval en misschien zelfs nationale vuurwerkshow kunnen allemaal wel tegengehouden worden omdat dit evenementen zijn die georganiseerd worden. Vuurwerk afsteken daarentegen is geen evenement en dus zonder die speciale spoedwet een stuk lastiger om rond te krijgen, al zouden ze het willen

Goed punt, en dat met het feit dat we alweer bijna halverwege november leven… Alleen dichtgooien niet-essentiële winkels zou dan nog roet in het eten kunnen gooien. Maar dat zie ik niet gebeuren. We gaan er gewoon weer wat moois van maken! Reden om negatief te zijn of te doen is er niet meer :biertje:

Back
Bovenaan