'Dorpsplein Ovezande wordt opgeblazen door megavuurwerkbom' REAGEREN A.U.B!

Raddraaiers aanpakken! Dan pas maak je het verschil. En zodra ze gepakt worden met Illegaal spul, gelijk volwassenen recht toepassen. Geen halt, hup gelijk je strafbladje!
Dat schrikt af! En mensen, als jullie zo iets zien, Maak foto's, loopt op de jongeren af en film ze! Heb wat meer schijt en wees niet bang.

Waarom nou zo overdreven met je strafblad voor een minderjarige. Het zijn dan wellicht boefjes, maar een strafblad is toch voor serieuzere delicten dan voor het bezit van een illegale klapper. Je doet je gebruikersnaam geen eer aan.

Het is meer dat hij pretendeert een levensgenieter te zijn, maar hij ergert zich vooral. Met overmatig vertoon van uitroeptekens. Vandaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankje Chappie.
Snapte zijn redenatie ook niet helemaal :rolleyes:

Een strafblad ja! Dat werk afschrikwekkend. Een taakstrafje koop je tegenwoordig zo af.. Nog voor minder als die 100,- boete die jij kunt krijgen.

Daarnaast als men zich weet te gedragen, wordt dit papiertje op de 21e weer opgeschoond. Dus is er niks aan de hand!

Jij vind alles wel best zoals het is?

Stel.. jij liep met je hondje daar langs.. maar was met je vriendin aan het appen.. Geen idee wat er om je heen gebeurd eigenlijk. en ineens word je belaagd met een liter brandende benzine.. en je bent voor je leven getekend.
In principe zou je het kunnen gooien op 'poging tot zware mishandeling', verstoring van de openbare orde, illegaal wapen bezit (zwaar vuurwerk is toch een wapen onder de wet? of gelijk aan?)
Dat zijn geen misselijke feiten! Jong of niet.. Dan moeten de ouders maar beter toezicht houden!

Zou je die mening van je houden als je in deze man zijn schoenen stond?
http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?41304-Slachtoffer-vuurwerkbom-Daders-lopen-nog-rond 'Zal mij benieuwen :wink:

Het is meer dat hij pretendeert een levensgenieter te zijn, maar hij ergert zich vooral. Met overmatig vertoon van uitroeptekens. Vandaar.

Spoel jij je toetsenbord even uit met zeep!

Een levens genieter geniet van het leven. Dat wil niet zeggen dat hij van alles en iedereen geniet. Ook een genieter kan een mening hebben en deze willen delen. Misschien wel om in de toekomst ook nog te kunnen blijven genieten.

Een stuk illegaal vuurwerk bevestigen aan een brandbare vloeistof en dat afsteken midden in een woonwijk is wat mij betreft een terroristische daad. Mochten de jochies gepakt worden laat ze dan maar eens een paar dagen flink zweten met de gedachte dat ze de komende 15 jaar niet meer vrij komen.

De mening die jij hoofdzakelijk deelt is een bijzonder zure. Daar heb je alle recht toe, echter kom bij mij niet aan met het feit dat je dan geniet van het leven. Je hebt het over strafblad dat toegekend moet worden wanneer iemand een zwaar stuk vuurwerk bezit. En je vind dat dit ook moet gelden voor minderjarigen. Tevens roep je ons op om deze mensen niet alleen aan te spreken, maar ook te fotograferen en te filmen. ik vind wel dat je te ver gaat hierin.

Een strafblad bij minderjarigen is voor ernstige misdrijven als diefstal, verkrachting en moord.

Het tot ontploffing brengen van een vuurwerkbom met benzine is achterlijk, maar het wordt niet gedaan met de intentie om anderen zwaar lichamelijk letsel toe te brengen. Kwalificaties als zware mishandeling, poging doodslag of misdrijven van dergelijke strekking vind ik dan ook, zoals wellicht al duidelijk, overdreven.

Een stuk illegaal vuurwerk bevestigen aan een brandbare vloeistof en dat afsteken midden in een woonwijk is wat mij betreft een terroristische daad. Mochten de jochies gepakt worden laat ze dan maar eens een paar dagen flink zweten met de gedachte dat ze de komende 15 jaar niet meer vrij komen.

Je bedoelt in de zin van Art. 157 Wetboek van Strafrecht?
Dat is meer voor mensen die een staaf dynamiet tot ontploffing brengen op Rotterdam CS of op Schiphol. Niet voor pubers die een vuurwerkbom op het dorpsplein leggen om een harde klap te ervaren.
Daarbij kunnen minderjarigen helemaal niet 15 jaar binnen gehouden worden, maar dat terzijde.

Ook in dit topic worden normale discussies toegestaan. Elkaar persoonlijk aanvallen hoort daar niet bij.

Er zijn verschillende berichten verwijderd/aangepast. Ook is er een waarschuwing uitgedeeld. Lijkt me dat dat de laatste moet kunnen zijn..

Dit was 73/88 de ''gewoonste'' zaak van de wereld. Ik keur het niet goed betalen voor de schade en de hele handel die erbij komt.

Maar met deze filmpjes berichten in de media doen ze nu net dat het heel erg is, nogmaals het is niet normaal, maar uit de tijden dat ik kom was het veel erger. Strijkerbommetjes van dik 8 a 900 strijkers waren geen uitzondering alles werd gesloopt graai cultuur. Deze onvrede kwam mede uit inkrimpen verbieden van het db gehalte knal en alles maar met de dwingende wil opleggen.

Dat ga je nu steeds meer krijgen, ik wil wel eens zien of de ''helden'' die nu voor een verbod er ook zijn om hun verontschuldigingen te maken dat het een foute beslissing was en is.

Het gaat hier niet om het dorpsplein van Ovezande maar van Yerseke.
Gebeurd daar helaas elk jaar als ik de verhalen van schoolgenoten mag horen , en dan valt dit nog mee... :cry:

Dit lukt niet met legaal vuurwerk, wederom illegale zooi die het voor ons verpest. Als dit zo door gaat gaat het verbod er wel degelijk komen

De mening die jij hoofdzakelijk deelt is een bijzonder zure. Daar heb je alle recht toe, echter kom bij mij niet aan met het feit dat je dan geniet van het leven. Je hebt het over strafblad dat toegekend moet worden wanneer iemand een zwaar stuk vuurwerk bezit. En je vind dat dit ook moet gelden voor minderjarigen. Tevens roep je ons op om deze mensen niet alleen aan te spreken, maar ook te fotograferen en te filmen. ik vind wel dat je te ver gaat hierin.

Een strafblad bij minderjarigen is voor ernstige misdrijven als diefstal, verkrachting en moord.

Het tot ontploffing brengen van een vuurwerkbom met benzine is achterlijk, maar het wordt niet gedaan met de intentie om anderen zwaar lichamelijk letsel toe te brengen. Kwalificaties als zware mishandeling, poging doodslag of misdrijven van dergelijke strekking vind ik dan ook, zoals wellicht al duidelijk, overdreven.

Je bedoelt in de zin van Art. 157 Wetboek van Strafrecht?
Dat is meer voor mensen die een staaf dynamiet tot ontploffing brengen op Rotterdam CS of op Schiphol. Niet voor pubers die een vuurwerkbom op het dorpsplein leggen om een harde klap te ervaren.
Daarbij kunnen minderjarigen helemaal niet 15 jaar binnen gehouden worden, maar dat terzijde.

Nee ik zeg niet dat ze er uiteindelijk ook echt voor moeten gaan zitten. Maar ze een paar dagen laten laten denken dat ze de gevangenis in gaan.

Dit was 73/88 de ''gewoonste'' zaak van de wereld. Ik keur het niet goed betalen voor de schade en de hele handel die erbij komt.

Maar met deze filmpjes berichten in de media doen ze nu net dat het heel erg is, nogmaals het is niet normaal, maar uit de tijden dat ik kom was het veel erger. Strijkerbommetjes van dik 8 a 900 strijkers waren geen uitzondering alles werd gesloopt graai cultuur. Deze onvrede kwam mede uit inkrimpen verbieden van het db gehalte knal en alles maar met de dwingende wil opleggen.

Dat ga je nu steeds meer krijgen, ik wil wel eens zien of de ''helden'' die nu voor een verbod er ook zijn om hun verontschuldigingen te maken dat het een foute beslissing was en is.

Dus jij praat dit goed en wil dat vandalen excuses aangeboden krijgen?

Verbieden is geen oplossing.. Nooit niet. Waar het hier in NL fout gaat kan het elders wel normaal met veel zwaarder spul. Al moet ik zeggen dat op die filmpjes uit Spanje en Italië, daar gaat het ook veel te mal (eigelijk) maar daar hoor je niemand over zeiken daar!
Nederland is een zeur land met bijna geen tolerantie voor de medemens.
Zolang er geen Europees verbod is (ook op de grondstoffen er van), komen die harde knallen altijd ook hier. En hoe meer druk er op gelegd word, hoe hoger de prijzen, hoe lucratiever voor criminelen. Alles werkt met vraag en aanbod.. Zolang er vraag is, wordt er geleverd.
Cocaïne mag ook al lang niet meer, maar wordt toch ook dagelijks aangeleverd in Nederland?

En je kunt wel dingen leeftijd gerelateerd maken, zoals nu ook al het geval is.. Maar daarmee bereik je nog niks. Als 21 jarige kun je lekker verdienen op je kennissen die wat jonger zijn (als je dat zou willen).

Je idee over dat certificaat is leuk, maar dan kunnen alle vuurwerk bunkers hun deuren wel sluiten. Of iemand met zo'n certificaat besteld voor 10.000 en houdt er een handeltje op na in legaal vuurwerk. Dan wordt dat lucratief.
Als je denkt dat dit niet gebeurd vind ik dat nogal naïef.

Ook met die certificaten.. als 50.000 Nederlanders zo'n certificaat halen, zijn er altijd mensen die hun verantwoordelijkheid niet kunnen nemen en in de middag al flink beginnen te zuipen.
Daarmee worden die papieren na 1 jaar al waardeloos..

Sorry maar ben het inderdaad niet met je eens al hoewel ik je ideeën wel waardeer. :)

Zoals het nu gaat, en het zo blijft gaan, tja.. moeilijk.
Ik denk dat er gewoon in de bovenpan iets moet omslaan. Of zoals in Amerika een extra dag inplannen om af te steken.
Op die manier verdeel je het budget, en de hoeveelheid, ook is het minder spannend.

Maar wat echt belangrijk is, dat deze jongeren worden opgespoord. Lijkt me niet moeilijk... deze jongeren komen daar wekelijks denk ik. (waarom zou je een complete vriendengroep meenemen naar een plaats 40 km verderop voor 1 'knalletje'... dat gaat je niet eens lukken. Zeker niet met meiden er bij.
Dit is gewoon de plaatselijke jeugd tussen 12 en 18 jaar.. Politie kan toch inkijken waaruit dit filmpje is geüpload? - Zoniet dan kunnen ze via Youtube dat te weten komen..
Raddraaiers aanpakken! Dan pas maak je het verschil. En zodra ze gepakt worden met Illegaal spul, gelijk volwassenen recht toepassen. Geen halt, hup gelijk je strafbladje!
Dat schrikt af! En mensen, als jullie zo iets zien, Maak foto's, loopt op de jongeren af en film ze! Heb wat meer schijt en wees niet bang.

Ik ben natuurlijk ook een liefhebber, en een algeheel verbod op harde klappers is Europees natuurlijk moeilijk te realiseren. Echter vind ik wel dat de aanbod ervan kan worden aangepakt. Het is nu té gemakkelijk om er aan te komen, de postbode komt het zelfs gewoon aan huis bezorgen. Dat moet worden aangepakt, want dat is de hoofdreden voor klagend Nederland.

Wat mij opvalt is dat het de laatste 5-10 jaar een steeds grotere ravage wordt. Het illegale vuurwerk van vroeger bestond uit strijkers (die amper harder klapten dan huidig legaal knalspul) en 'flowerbeds' die onder doen voor wat er nu legaal door te lonten is. Al het echte zware spul, vooral mortieren, waren enkel te koop met een kvk papiertje. Aan de grens stond de politie ook nog eens te controleren. Met andere woorden, je moest behoorlijk je best doen om illegaal spul binnen te halen, wat nu vaak doorgaat voor legaal vuurwerk.

In een ideale wereld houdt iedereen zich netjes aan de regels, en kunnen we nog jaren plezier hebben van consumenten vuurwerk. Maar we gaan helaas richting een verbod, en dat is een stuk pijnlijker voor al deze bunkers. Dan zie ik veel liever dat de oude regels terug komen (de tot 200 gram) voor consumenten zonder certificaat, dan dat het helemaal verdwijnt. Voor diegene die vuurwerk afsteken serieus nemen is er met certificaat juist zwaarder vuurwerk af te steken, met als plicht je aan veiligheid regels te houden. Doe je dit niet, is er een kans op beboeting (denk aan onvoldoende afzetting, dronkenschap etc). Als voordelen denk dan bijvoorbeeld aan legaal electronisch schieten en grootser vuurwerk.

Tevens vind ik dat vuurwerkhandelaren verplicht twee paar veiligheidsbrillen bij een bestelling in de tas moeten stoppen. Veel doen dat al met aansteeklonten, maar het grootste gevaar zit hem in de omvallende cakes/pijlen die oogletsel veroorzaken. De marge op vuurwerk is vrij groot, dus die paar brilletjes kunnen er ook wel bij. Minder letsel is immers alleen maar goed voor de branche.

Back
Bovenaan