Er wordt natuurlijk wel gewoon vuurwerk gebruikt om de tank benzine op te blazen. Waarom zou je in dit geval vuurwerk willen verdedigen? Dit is gewoon de nare keerzijde ervan. Het heeft natuurlijk allemaal weinig te maken met legaal nieuwjaars vuurwerk en een verbod houdt de illegale invoer niet tegen. Dit soort gedrag versterkt alleen maar het verzet tegen vuurwerk en ook nog eens terecht.
Wat mij betreft mag er dan ook Europees verbod komen voor zwaar knalvuurwerk, want dit lokt het uit. Wat we hier zien is namelijk verre van uniek.
Het huidige vuurwerkbestel is dan ook sterk toe aan verandering. De opbouw naar oudjaar zorgt ieder jaar weer voor gehypete pubers die richting 1 januari steeds harder en harder willen klappen. Categorie 1 heeft daar toe niets veranderd.
Ik zou het liefst als volgt zien:
-Europees verbod op knalvuurwerk als lawinepijlen, cobra's, nitraten en vergelijkbaar materiaal.
-Categorie 1.5, toevoeging van favoriet jeugdvuurwerk als kanonslagen, knal mortiertjes en klein siervuurwerk. 16+ (Dit haalt de angel uit de opbouw naar 1 januari). Verbod binnen de bebouwde kom behalve op 31 december en 1 januari.
-Categorie 2, enkel klein siervuurwerk onder de 200 gram.
-Categorie 2.5, 200+ gram siervuurwerk en al het overige knalvuurwerk 21+ en enkel af te halen met een nieuw in te voeren amateur pyrotechnicus certificaat. Dit certificaat wordt behaald na een cursus veiligheid en vuurwerk, waarbij de cursist o.a. geconfronteerd wordt met de gevolgen wanneer veiligheid niet in acht wordt genomen. Dit moet een aardige duit gaan kosten (c.a. 200-250 euro). Positief effect voor de vuurwerkliefhebbers is dat er op deze manier groter legaal siervuurwerk afgestoken kan worden (flowerbeds, grotere tubes etc) omdat zij met certificaat verplicht zijn bepaalde veiligheid maatregelen in acht te nemen. En gezien de registratie is de wet makkelijker te handhaven.
Resultaat: weinig tot geen illegale knallers in de omloop. Minder illegaal geïmporteerd siervuurwerk in woningen opgeslagen. Jeugd kan zich het hele jaar bezig houden met klein vuurwerk doch interessant vuurwerk (gezien de populariteit), wat de angel er uit haalt. Met oudjaar heeft vrijwel iedereen in zijn straat of wijk een amateur pyrotechnicus, die, al dan niet met een gezamenlijk buurtbudget, een veilige mooie vuurwerkshow kan geven. Dit betekent dat gemeentes niet belast worden met vuurwerkshows en het nog steeds in de handen van consumenten ligt, maar dan vooral veel veiliger.
Ik gok dat niet veel mensen het met mij eens zijn, maar ik denk dat het op deze manier een stuk gemoedelijker gaat dan het nu soms gaat.
Verbieden is geen oplossing.. Nooit niet. Waar het hier in NL fout gaat kan het elders wel normaal met veel zwaarder spul. Al moet ik zeggen dat op die filmpjes uit Spanje en Italië, daar gaat het ook veel te mal (eigelijk) maar daar hoor je niemand over zeiken daar!
Nederland is een zeur land met bijna geen tolerantie voor de medemens.
Zolang er geen Europees verbod is (ook op de grondstoffen er van), komen die harde knallen altijd ook hier. En hoe meer druk er op gelegd word, hoe hoger de prijzen, hoe lucratiever voor criminelen. Alles werkt met vraag en aanbod.. Zolang er vraag is, wordt er geleverd.
Cocaïne mag ook al lang niet meer, maar wordt toch ook dagelijks aangeleverd in Nederland?
En je kunt wel dingen leeftijd gerelateerd maken, zoals nu ook al het geval is.. Maar daarmee bereik je nog niks. Als 21 jarige kun je lekker verdienen op je kennissen die wat jonger zijn (als je dat zou willen).
Je idee over dat certificaat is leuk, maar dan kunnen alle vuurwerk bunkers hun deuren wel sluiten. Of iemand met zo'n certificaat besteld voor 10.000 en houdt er een handeltje op na in legaal vuurwerk. Dan wordt dat lucratief.
Als je denkt dat dit niet gebeurd vind ik dat nogal naïef.
Ook met die certificaten.. als 50.000 Nederlanders zo'n certificaat halen, zijn er altijd mensen die hun verantwoordelijkheid niet kunnen nemen en in de middag al flink beginnen te zuipen.
Daarmee worden die papieren na 1 jaar al waardeloos..
Sorry maar ben het inderdaad niet met je eens al hoewel ik je ideeën wel waardeer.
Zoals het nu gaat, en het zo blijft gaan, tja.. moeilijk.
Ik denk dat er gewoon in de bovenpan iets moet omslaan. Of zoals in Amerika een extra dag inplannen om af te steken.
Op die manier verdeel je het budget, en de hoeveelheid, ook is het minder spannend.
Maar wat echt belangrijk is, dat deze jongeren worden opgespoord. Lijkt me niet moeilijk... deze jongeren komen daar wekelijks denk ik. (waarom zou je een complete vriendengroep meenemen naar een plaats 40 km verderop voor 1 'knalletje'... dat gaat je niet eens lukken. Zeker niet met meiden er bij.
Dit is gewoon de plaatselijke jeugd tussen 12 en 18 jaar.. Politie kan toch inkijken waaruit dit filmpje is geüpload? - Zoniet dan kunnen ze via Youtube dat te weten komen..
Raddraaiers aanpakken! Dan pas maak je het verschil. En zodra ze gepakt worden met Illegaal spul, gelijk volwassenen recht toepassen. Geen halt, hup gelijk je strafbladje!
Dat schrikt af! En mensen, als jullie zo iets zien, Maak foto's, loopt op de jongeren af en film ze! Heb wat meer schijt en wees niet bang.