Na de Crema van de Falla Municipal rustig aan onderweg naar naar Falla Lo Rat Penat,
letterlijk een straat achter ons hotel.
Deze zou om 01.00 verbrand worden, dus we hadden tijd genoeg om zonder haast door de stad te lopen.
Overal lagen smeulende resten van de ooit zo mooie kunstwerken, hier en daar stond er nog een Falla te wachten tot wat komen ging.
Ondanks dat het bij het festival hoort, en het eigenlijk het hoogtepunt van het festival is, blijft het een vreemd gevoel, een kunstwerk zo groot, met zo veel detail en waar zo veel tijd in zit, te verbranden.
Aangekomen bij Falla Lo Rat Penat, waren werden de laatste voorbereidingen getroffen voor de crema.
de traca met fonteinen werd op verschillende plekken in het beeld gestoken, met enkele cakes er omheen.
Op het moment dat we nog bezig waren met een laatste rondje om het beeld, werden we verzocht afstand te gaan nemen, zodat de linten gespannen konden worden waar we achter konden staan.
Inmiddels was het 01.10, maar tot op heden geen actie, vond het al vreemd dat er nog geen brandweer was, gezien dit kruispunt wel erg smal was, met gebouwen en bomen dicht bij de Falla.
Na ruim een uur gewacht te hebben, kwam de brandweer om 02.15 aan om de gebouwen en bomen nat te houden tijdens de crema, het is voor de brandweer een enorm drukke nacht, niet gek als er ergens wat uitloopt.
Ik stond net in de tent, zag het al gebeuren dat we zeiknat werden van het bluswater.
Maatje van me stond net voor me, zonder overkapping, na 2x te hebben gezegd, kom hier staan voor de zekerheid was daar het moment waar hij zo eigenwijs niet naar wilde luisteren.
Een flinke golf bluswater werd richting de tent gespoten om deze nat te houden, binnen enkele seconden was hij van ze hoofd tot in z'n schoenen compleet doorweekt, een gewaarschuwd mens telt voor 2...