Digitale speurtocht naar makers vuurwerkbommen

pyromaniac

VWC lid
De politie en VeiligheidNL gaan actiever zoeken naar makers van vuurwerkbommen. Ze hebben een speciale website gemaakt om achter de identiteit te komen van de makers van de bommen, die met veel bravoure hun filmpjes op Youtube zetten.

De website toont de kaart van Nederland. Daarop worden bommenmakers, hun locatie en linkjes naar hun YouTube-filmpjes zichtbaar gemaakt. Nederlanders worden opgeroepen te helpen bij de opsporing. De makers hopen dat mensen de kaart bekijken, een vuurwerkbommenmaker in hun regio herkennen en aangeven bij Meld Misdaad Anoniem.

Geen podium meer
Het belangrijkste doel van de site is de jongeren hun podium af te nemen. Maar dat wil niet zeggen dat de makers van de vuurwerkbommen niet gestraft worden. Ze lopen kans op een taakstraf of zelfs een celstraf.

Bron: RTL Nieuws

De makers hopen dat mensen de kaart bekijken, een vuurwerkbommenmaker in hun regio herkennen en aangeven bij Meld Misdaad Anoniem.

En zo zullen er uiteraard weer een aantal mensen de goede burger uit willen hangen.
Nederland zakt hoe langer hoe dieper in de afgrond. Ben benieuwd hoeveel manschappen ze hier voor willen inzetten. En ondertussen zitten er duizenden pedofielen op internet die lekker hun gang kunnen gaan, omdat de politie het te druk heeft met mensen op te sporen die een cobra met 1 liter benzine afsteken.

Ik zal eerst even zeggen dat ik geen moraalridder wil uithangen want ook ik ben jong geweest en heb dingen gedaan waarvan ik nu denk dom dom dom.

Maar dit vind ik een goede zaak.
Als men vind dat het stoer is om zwaar knal vuurwerk te combineren met brandbare vloeistoffen etc en en dan ook nog even op media te plaatsen om cuddo's te krijgen of je kunsten te tonen wat je kunt lijkt me dat je er aandacht op wil hebben.
Dat er dan ook aandacht uit een hoek komt waarvan je dat liever niet hebt is het risico dat je moet accepteren..

Ik zeg niet dat ik heilig ben geweest en hou ook wel van een mooi stukkie vuurwerk.
Maar gebruik het zoals het bedoelt is.

Ik wil allen zeggen aan de personen die plannen hebben.
Denk er eerst goed over na!

En niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.

Ik zal eerst even zeggen dat ik geen moraalridder wil uithangen want ook ik ben jong geweest en heb dingen gedaan waarvan ik nu denk dom dom dom.

Maar dit vind ik een goede zaak.
Als men vind dat het stoer is om zwaar knal vuurwerk te combineren met brandbare vloeistoffen etc en en dan ook nog even op media te plaatsen om cuddo's te krijgen of je kunsten te tonen wat je kunt lijkt me dat je er aandacht op wil hebben.
Dat er dan ook aandacht uit een hoek komt waarvan je dat liever niet hebt is het risico dat je moet accepteren..

Ik zeg niet dat ik heilig ben geweest en hou ook wel van een mooi stukkie vuurwerk.
Maar gebruik het zoals het bedoelt is.

Ik wil allen zeggen aan de personen die plannen hebben.
Denk er eerst goed over na!

En niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.

Helemaal mee eens, echter vind ik dat ze die tijd beter in andere zaken kunnen steken zoals pedofilie,dierenmishandeling,kindermishandeling,skimmers enz enz enz
Echter kost dit alleen maar geld en kunnen ze met het opsporen van "bommenmakers" weer geld verdienen door de boetes etc die ze uit kunnen schrijven. Ben overigens benieuwd of shells dit jaar ook weer onder zelfgemaakte bommen vallen :bonk:

vind het goed dat ze vuurwerkprutsers (pijp bom makers en benzine toevoegers) zoals ik ze liever noem willen pakken.
Maar ut word steeds met de dag erger in dit (door de regering) vuurwerk hatende land!
Elke weer staat er wel weer wat sensatie in de krant over vuurwerk.
Elk jaar komt het verbod weer tot de oorde van de dag.
Elk jaar vanaf september word er weer extra aandacht aan de kliklijn gegeven, en meestal ook nog speciaal voor vuurwerk klikker.
En sins afgelopen jaar hebben we de Taskforce die ook van zig laat horen.
Ik word het beu en word er moe van..'
bijna 99 van de honderd vuurwerk gerelateerde berichten in de media hebben een negative na klank.
En de posetive berichten halen het nieuws amper of worden klein in een hoekje geplaatst tussen de Reclamen..
Want een mooie show trekt niet zo veel lezers als.. pietje had een gevaarlijke Vuurwerk Depot!
Nee ik walg er van..
Vind het goed dat dit er is .. maar vraag me afentoe af wat de volgende stap word.?

Hier de link van de Beruchte kaart!
http://www.taskforceovb.nl/waarschuwingskaart

En hier de link met een Download herken illegaal Vuurwerk!
http://www.taskforceovb.nl/herken-vuurwerkbommen

Potverdikke wat erger ik me hier aan.. stuk zit vol fouten!
zijn niet bekend met de nieuwe wetgeving.
en in NL pijlen mag ma o.15gram knal kruit zitten:bonk:
Het klopt voor geen meter..
Stelletje koekenbakkers!

Heb zelf nooit bommen gebouwd, maar al had ik dit wel gedaan; dit bericht moet je in een objectief kader lezen. Dus niet gelijk kijken of het jezelf raakt, maar nadenken wat de zin van de actie is.

Ik denk dat het ontnemen van het podium en potentieel opsporen van bommenmakers een goede zaak is. Zelfs op de bekende zelfbouwwebsites zijn ze de lefgozertjes die zelf "de hardste knal" willen maken helemaal spuugzat. De reden mag duidelijk zijn; het heeft NIETS meer met passie voor vuurwerk te maken en ALLES met risico+overlast. Niemand wordt blij van de gevolgen als een aso-bom ergens afgaat, behalve de ventjes zelf misschien. Bommenmakers zijn voor mij overigens ventjes die met brandbare vloestoffen knoeien icm vuurwerk of met absurd samengestelde composities aan het knutselen slaan. Niet zelden zijn dit zeer jonge knulletjes, vooral nieuwsgierig en uit op "respect" van leeftijdsgenootjes. De potentiële gevaren voor zichzelf en hun omgeving vallen in een blinde vlek.

Daarnaast krijgen WIJ als liefhebbers het telkens (in de media) te verduren als er weer eens een bommenmakertje zijn hand verliest of zijn ouderlijk huis opblaast met een onstabiel goedje.

Kortom; ik sta 100% achter deze actie en ik denk dat dit voor de meeste liefhebbers zal gelden.

Cameo

Die taskforce en alles eromheen is volgens mij meer ter preventie dan met het doel mensen te pakken die zelf vuurwerk maken. Door telkens de (sociale)media op te zoeken proberen ze dus te voorkomen dat je er aan begint door te zeggen dat je gepakt word en voorbeelden te geven.
Als het ze hier niet om gaat zou je er niet zoveel over horen en zouden ze er enkel mensen bij lappen.
Ik sta op zich ook achter ze maar ze mogen wel wat meer onderscheid maken tussen productie-vuurwerk en zelfmaak. Of ze hun doel bereiken is nog maar de vraag na vorig jaar met agent flappie op YT.

Die taskforce en alles eromheen is volgens mij meer ter preventie dan met het doel mensen te pakken die zelf vuurwerk maken. Door telkens de (sociale)media op te zoeken proberen ze dus te voorkomen dat je er aan begint door te zeggen dat je gepakt word en voorbeelden te geven.
Als het ze hier niet om gaat zou je er niet zoveel over horen en zouden ze er enkel mensen bij lappen.
Ik sta op zich ook achter ze maar ze mogen wel wat meer onderscheid maken tussen productie-vuurwerk en zelfmaak. Of ze hun doel bereiken is nog maar de vraag na vorig jaar met agent flappie op YT.

Dat kwam ook zeer geloofwaardig over toen,dit is een bericht voor kevinfrikandel hahaha.:bonk::p

Nou, ik vind dit eigenlijk wel een goed iniatief.

Op Youtube zie je gekken die vrolijk een Cobra 6 en 15 liter benzine bij elkaar doen.
Wat is dat dan? Dat is geen vuurwerk meer? Dat zijn gewoon Pyromanen die een knal willen tijdens het vuur.
En, het zet ons freaks ook in een zwart daglicht!

Derk

Dat kwam ook zeer geloofwaardig over toen,dit is een bericht voor kevinfrikandel hahaha.:bonk::p

Misschien is er ook wel opzet in het spel. Mensen onthouden het wel door de toevoeging van een beetje humor. Ook gaan die filmpjes dan vaker rond op het internet. Ze zullen de boodschap, ondanks dat ze het als een grap zien, onbewust toch onthouden.

Misschien is er ook wel opzet in het spel. Mensen onthouden het wel door de toevoeging van een beetje humor. Ook gaan die filmpjes dan vaker rond op het internet. Ze zullen de boodschap, ondanks dat ze het als een grap zien, onbewust toch onthouden.

Zo had ik er nog niet naar gekeken,maar je hebt wel een punt inderdaad.:)

Nick, helemaal met je eens....wat men hier doet is vaak moedwillig dingen vernielen, elkaar opruien en bewust gevaarlijk doen. Dat moet je kei hard aanpakken. Vuurwerk dien je te gebruiken waarvoor het bedoelt is. Nu is een cobra met 2 bussen deo leuk, straks gaan we 2-3 proberen met nog meer bussen....waar is het einde?
laat de meest jonkies maar weten dat ze bekeken worden met de mogelijkkheid gepakt te worden. Gebruik vuurwerk op een normale manier.

:cool:

Heb zelf nooit bommen gebouwd, maar al had ik dit wel gedaan; dit bericht moet je in een objectief kader lezen. Dus niet gelijk kijken of het jezelf raakt, maar nadenken wat de zin van de actie is.

Ik denk dat het ontnemen van het podium en potentieel opsporen van bommenmakers een goede zaak is. Zelfs op de bekende zelfbouwwebsites zijn ze de lefgozertjes die zelf "de hardste knal" willen maken helemaal spuugzat. De reden mag duidelijk zijn; het heeft NIETS meer met passie voor vuurwerk te maken en ALLES met risico+overlast. Niemand wordt blij van de gevolgen als een aso-bom ergens afgaat, behalve de ventjes zelf misschien. Bommenmakers zijn voor mij overigens ventjes die met brandbare vloestoffen knoeien icm vuurwerk of met absurd samengestelde composities aan het knutselen slaan. Niet zelden zijn dit zeer jonge knulletjes, vooral nieuwsgierig en uit op "respect" van leeftijdsgenootjes. De potentiële gevaren voor zichzelf en hun omgeving vallen in een blinde vlek.

Daarnaast krijgen WIJ als liefhebbers het telkens (in de media) te verduren als er weer eens een bommenmakertje zijn hand verliest of zijn ouderlijk huis opblaast met een onstabiel goedje.

Kortom; ik sta 100% achter deze actie en ik denk dat dit voor de meeste liefhebbers zal gelden.

Cameo

Cameo

100% maar liefst? Dat vind ik wel erg veel. Ik ben het met je verhaal eens, geeft goed aan wat het probleem is, en als het goed is is dat ook precies waar de taskforce iets aan wil doen. Maar zo goed is die taskforce nou ook weer niet.

Het valt te verdedigen als ze zeggen: we willen zelfgemaakte bommen bestrijden, want die zijn gevaarlijk. Maar dat doen ze niet, ze bestrijden namelijk ook een mammoth + een pak tarwe (ja echt! zie de link), en een babypijlenrek en nog meer dingen die helemaal geen zelfgemaakte bommen zijn.

Het valt ook te verdedigen als ze zeggen: we willen het podium voor opschepgedrag met vuurwerk verpesten, want dan zal het minder voorkomen. Maar ook dat doen ze niet, want als je ervoor kiest om je cobra6 in een vuilnisbak te laten knallen in plaats van er een pak tarwe aan te plakken, dan hoef je niet bang te zijn voor de taskforce.

De consistentie is dus ver te zoeken. Er wordt gewerkt aan de hand van de een of andere vage definitie van "vuurwerkbom" en daarmee wordt aan de doelen voorbijgegaan. Resultaat: mensen die een mammoth aan een pak tarwe plakken worden op eenzelfde hoop gegooid als mensen die pijpbommen maken met patronen, terwijl slopers vrij spel hebben.

Dus nee, ik sta niet voor de volle 100% achter de taskforce. Wel achter veel acties per geval bekeken, maar niet in het algemeen. De taskforce is tè inconsistent met de doelen bezig.

Enkele zaken: bij jongeren is er zeker sprake van kopieergedrag...he, moet je kijken wat een gaaf filmpje, dat ga ik ook proberen of...dat kunnen wij nog veel beter....
Alles aanpakken dus, ook een mammoth met een pak bloem, want dat pak bloem is even later een deobus....
Het gaat erom, maar dat weet iedereen denk ik wel, dat er een schrik reactie op gang komt en dat jongeren niet zo stom zijn om dit soort uitspattingen te laten doen en ook nog filmen. men houdt je in de gaten. ga normaal met vuurwerk om. En echt, de taskforce gaat echt niet naar een doosje strijkers op zoek of een enkele lawinepijl.
Het doel is: ontmoedigen van illegaal vuurwerk, wat zeer vaak ook op de niet juiste bedoelde manier wordt gebruikt. Waarom moet altijd alles kapot gemaakt worden? Kijk eens, leuk, deze cobra in dit speelhuisje? Leg hem dan op de grond...maar nee, er moet iets kapot. Gek dat iedereen klaagt over de schade na oud en nieuw, vooral de gemeenten ....verkeersborden, kinderspeeltuintjes, alles beschadigd. Ook de mentaliteit, het is 31 december dus we mogen knallen, of er nu mensen in de buurt zijn of niet. Er is geen respect meer voor anderen en voor andermans goederen....dat is eigenlijk het probleem, wat steeds erger wordt....vandaar dat de media ook alleen maar negatief over vuurwerk zijn, want als er iets is op vuurwerkgebied, is er wat gesloopt, hand eraf of ligt er een lading bij iemand thuis waar je wel het eea mee aan kan richten....
:cool:

100% maar liefst? Dat vind ik wel erg veel. Ik ben het met je verhaal eens, geeft goed aan wat het probleem is, en als het goed is is dat ook precies waar de taskforce iets aan wil doen. Maar zo goed is die taskforce nou ook weer niet.

Het valt te verdedigen als ze zeggen: we willen zelfgemaakte bommen bestrijden, want die zijn gevaarlijk. Maar dat doen ze niet, ze bestrijden namelijk ook een mammoth + een pak tarwe (ja echt! zie de link), en een babypijlenrek en nog meer dingen die helemaal geen zelfgemaakte bommen zijn.

Het valt ook te verdedigen als ze zeggen: we willen het podium voor opschepgedrag met vuurwerk verpesten, want dan zal het minder voorkomen. Maar ook dat doen ze niet, want als je ervoor kiest om je cobra6 in een vuilnisbak te laten knallen in plaats van er een pak tarwe aan te plakken, dan hoef je niet bang te zijn voor de taskforce.

De consistentie is dus ver te zoeken. Er wordt gewerkt aan de hand van de een of andere vage definitie van "vuurwerkbom" en daarmee wordt aan de doelen voorbijgegaan. Resultaat: mensen die een mammoth aan een pak tarwe plakken worden op eenzelfde hoop gegooid als mensen die pijpbommen maken met patronen, terwijl slopers vrij spel hebben.

Dus nee, ik sta niet voor de volle 100% achter de taskforce. Wel achter veel acties per geval bekeken, maar niet in het algemeen. De taskforce is tè inconsistent met de doelen bezig.

@Dinkydau, ja ik sta 100% achter het intiatief. Dat wil niet zeggen dat ik de selectie van overtreders goedkeur. Dat hoef ik ook niet te doen. Een Mammoth met een pak meel is natuurlijk geen bom en zal ludiek bedoelt zijn. Ik denk dat de handhavers ieder "afwijkend gebruik dan bedoelt" hebben opgenomen in de definitie. Dan valt daar veel meer onder dan zelfgemaakte bommen. De defintie van een vuurwerkbom is niet vaag, maar vooral breed. Het zijn natuurlijk wetsdienaren en precies zoals het in de wet staat handhaven zij deze.

Maar zoals al eens werd aangekaart; het is vooral onderdeel van een nieuwe campagne. Bewustwording zal onderdeel van de speerpunten zijn.

In dit geval worden opsporingsmaatregelen disproportioneel ingezet voor relatief lichte vergrijpen.
Veelal eenvoudig en goedkoop willen scoren. Het is immers niet eens zeker dat het aantal daadwerkelijke incidenten afneemt. Het kan ook zo zijn dan mensen gewoon hun gestunt niet meer online gooien. Gewoon dat alles ondergronds gaat. In dat geval is er gewoon sprake van schijnveiligheid en dat zullen burgers ook merken. Dit zal leiden tot de inzet van nog disproportionelere opsporingsmethoden.

Als ze dit met andere zaken ook gaan doen, dan kom je uiteindelijk in een dictatuur terecht waarin mensen elkaar niet meer vertrouwen en elkaar desnoods naar het leven staan.

Dat de burgers deze ontwikkeling nog goed praten vind ik al helemaal zorgelijk.

Zojuist de ontwikkeling voorgelegd aan twee oudere heren (+50 jaar). Hun reactie luidde, ik citeer: nsb-ers slapen nooit!

Dus nou niet Dennis meer aanvallen over de oorlog, er zijn dus wel degelijk ouderen die zich bewust zijn van dergelijk gedrag en wat voor effect dit heeft op de samenleving.

Jupilerfreak, vat dit niet verkeerd op. Jij post vaak zinnige zaken, maar ik kan je nu niet volgen.

Jij en wat oudere heren vinden dit initiatief lijken op die van NSB'ers? Kun je dit wat nader uiteenzetten? Als serieuze vuurwerkliefhebber ben jij toch ook niet blij met de imagoschade door gestunt of gerommel met zelfmaakbommen? Lijkt me dat WIJ het daarover eens kunnen zijn. Het enige dubieuze aan het verhaal is de Meld Misdaad anoniem lijn. Dat vind ik ook een stap te ver, al gingen NSB'ers nog wel wat verder ;)

Cameo

Ongelovelijk.... ik heb die kaart bekeken. Lijkt wel alsof die plekken gebombadeerd worden , hoe kunnen ze dit nou doen ? Dit is toch zo belachelijk dat ik er ff om moest lachen. Niet normaal dat ze hierin tijd steken. Alsof ze c4 of ap aan het maken zijn. Bah ,ze hebben geen kennis en proberen alleen maar geld en een goede naam te krijgen. Gadverdamme.
En misdaad anoniem is niet anoniem. Ze vragen alleen niet om je naam , maar denk je nou niet dat ze niet weten wie jij bent.
Begin dan niet bij de bommenmakers maar bij de dingen waar je bommen mee kunt maken , zo pak je weer het probleem niet aan. Natuurlijk word dat een hele klus die ze waarschijnlijk nooit waar kunnen maken dus komen ze met dit soort trieste acties. Ik keur dit niet goed , al helemaal niet omdat je burgers nu steeds meer langs elkaar laat praten , en daar bedoel ik mee dat iedereen loopt te klikken.
Dat hoort niet , je moet juist meer naar elkaar toe gaan. Dat werkt al een stuk beter ! En zoiezo moet de media en tv en de krante eens ophouden met NEGATIEF nieuws. Iedereen word er mee volgepropt in de hersenen. Soms hoor ik zoveel mensen klagen en negatief zijn echt niet normaal. Ik word er moe van.

@ Dennis @ Danny.. Het begint mij zo stilletjes aan op te vallen zodra de politie succes boekt bij het opsporen van Illegaal vuurwerk. En waar men stuit op eventueel zeer gevaarlijke situaties. dat jullie de personen die dit met opluchting toejuichen meteen afschilderen als moraal ridders.

En dat als de politie een nieuw opsporingsmiddel introduceert (hoe slecht of goed het ook mag zijn) dat ten doel heeft om excessen uit de maatschappij te plukken, immers vinden jullie het dan goed dat er bommen gemaakt worden? al dan niet met benzine, deo bussen, cobras, en weet ik wat allemaal niet voor zooi?

Jullie gaan meteen met NSB termen smijten, Dennis meld dan maar meteen dat Nederland steeds verder wegzakt omdat ze er iets aan willen doen.. Sorry maar soms kan ik jullie echt niet volgen. Moeten we het dan maar goed vinden dat sommige de meest gevaarlijke dingen in elkaar flansen om indruk te maken bij de vriendjes? Met alle gevaarlijke gevolgen eventueel van dien ??

Van mij mag de politie nog wel meer opsporen, harder optreden en nog zwaardere straffen uitdelen aan dit soort zaken.

Back
Bovenaan